torstai 23. marraskuuta 2017

5 Vinkkiä Smokey Eye Silmämeikkiin

Käsi pystyyn kuinka moni on joskus koittanut tehdä tummaa smokey eye meikkiä, mutta lopputulos on näyttänyt lähinnä siltä, kuin olisi saanut nyrkistä naamaan tai muuttunut pandaksi? Mä ainakin olen. Smokey eye meikkiä ei tule itse tehtyä kovinkaan usein, sillä se on ehdottomasti mulle sellainen juhlavampi meikki ja nykyään ei tule käytyä juhlimassa mitenkään turhan usein. Halusin kuitenkin koota postauksen muodossa muutaman vinkin onnistuneeseen smokey eye lookiin. Ja nämä vinkithän ovat siis sellaisia, jotka olen itse todennut itselleni hyviksi! Täytyy muistaa, että kaikki ei toimi kaikilla ja ihmiset myös pitävät erinäköisistä lopputuloksista :) Tässä mun viisi vinkkiäni:


1. Tumma sävy ulkonurkkaan, vaaleampi sisänurkkaan. Kaikkein tummimmat sävyt kannattaa jättää ihan sinne silmän ulkonurkkaan enkä itse suosi esimerkiksi täysin mustaa luomiväriä yleensä edes liikkuvalla luomella kuin korkeintaan pohjasävynä jollekin toiselle (shimmer)sävylle. Silmän sisänurkkaan haluan tuoda aina hieman pehmeyttä ja valoa jollain selkeästi vaaleammalla sävyllä. Riittää ihan, kun sitä vaaleaa sävyä vain sipaisee kevyesti siihen sisänurkkaan, jo se tuo eloa katseeseen! Smokey eye meikki saa olla tumma, mutta itse tykkään, kun siinä on kuitenkin myös jotain valoa ja vaaleutta. Meikki on omaan makuuni liian raskas, jos silmät ovat kauttaaltaan todella tummien sävyjen peitossa. Tää varsinkin on ihan makukysymys ja monet tykkäävät, kun silmät ovat kauttaaltaan tummat eikä niitä vaaleampia kohtia ole.

2. Lisää tummia sävyjä hillitysti vähän kerrallaan. Älä vie pikimustaa sävyä suoraan kulmakarvoihin saakka vaan lisää niitä tummia sävyjä vähän kerrallaan silmän ulkonurkasta ja luomivaosta ylemmäs kohti kulmakarvoja. Katso peiliin silmät auki ja mieti, näkyykö se tumma sävy jo tarpeeksi vai haluatko viedä sitä vielä ylemmäs. Joka tapauksessa jätä selkeä väli kulmakarvojen ja sen tumman sävyn välille!

3. Häivytä. Häivyttämistä ei koskaan voi painottaa liikaa. Jyrkät rajat eri sävyjen välillä luovat hätäisesti tehdyn vaikutelman. Tummassa smokey eye meikissä on tärkeää muistaa panostaa siihen sävyjen huolelliseen häivyttämiseen, jotta lopputulos on siisti. Suosittelen myös häivyttelemään ne kaikkein tummimmat sävyt jollain hieman vaaleammalla (esim. mustan sävyn harmaalla), jotta sävy sulautuu pehmeämmin ihon omaan sävyyn.


4. Lisää näyttävyyttä irtoripsillä ja rajauksilla. Rajaukset niin ylä- kuin alaluomella sekä vesirajassa tuova intensiivisyyttä katseeseen ja tekevät meikistä näyttävämmän. Mulle alarajaukset on smokey eye meikissä ihan ehdottomat ja ne tulee yleensä tehtyä ihan samojen luomivärien kanssa kuin mitä muutenkin meikissä käytän. Myös ne alarajaukset kannattaa muistaa häivyttää, jolloin lopputulos on utuisempi. Vesirajalle lisätty musta kajal toimii myös loistavasti ja smokey eye onkin ainut silmämeikki, jossa itse käytän mustaa kajalia. Irtoripset tuovat lisää näyttävyyttä meikkiin ja tummassa meikissä irtoripsissäkin saa mun mielestäni olla ihan kunnolla sitä volyymia ja pituutta.

5. Valitse oikea sävy huulille. Oikea on ehkä hieman huono termi, mutta siis mieti mihin haluat ihmisten kiinnittävän meikissä huomiosi. Mun mielestä sääntö "panosta joko silmiin tai huuliin" on hieman vanhanaikainen ja monesti panostan itse kyllä molempiin. Räväkän sävyiset huulet vievät kuitenkin huomiota siltä näyttävältä silmämeikiltä, eli jos haluat että juuri ne silmät ovat se katseenkiinnittäjä, valitse jokin nude tai muuten vaalea huulipuna tai ihan vaikka vaan huulikiilto. En kuitenkaan jättäisi itse huulia kokonaan meikkaamatta, sillä smokey eye on itsessään sen verran voimakas meikkityyli, että mun mielestä huulet kaipaavat kuitenkin jotain jotta kokonaisuus on balanssissa. Vaikka sitten vaan huulikiiltoa.

Kaikkein tärkeintähän on ennen kaikkea löytää se oma tyyli, joka tuntuu itsestä hyvältä :) Ja senhän löytää vain harjoittelemalla ja kokeilemalla! Multa ei valitettavasti löytynyt mitenkään turhan montaa kuvaa smokey eye silmämeikeistä, mutta parista meikistä löytyi sentään kuvia. Voisin jossain vaiheessa tehdä aiheeseen liittyvän meikkitutoriaalinkin, kunhan vaan löydän riittävästi valoisaa aikaa meikkaamiseen ja kuvaamiseen!

Onko smokey eye meikit teille mieluisia? :)

16 kommenttia:

  1. Kiitos, Linda, onpa hyvä postaus:) Smokey eye on jostain syystä mulle ollut aina haastava homma, mutta ehkä ennen eläkeikää opin senkin kunnolla;) Tuppaa tulemaan liian mustanpuhuva lookki:)
    Olen samaa mieltä huulipuna-asiasta. Huulipunakin on hyvä valita mätsäämään silmämeikkiin ja vastaavasti toisin päin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä, kiva kuulla että pidit postauksesta :) Heh, harjoittelemaan vaan, kyllä se sultakin alkaa varmasti luonnistua ;) Jep todellakin! Huulipunan ja silmämeikin on hyvä olla tasapainossa keskenään :)

      Poista
  2. Tosi hyvät neuvot! :) Smokey eye voi mennä helposti pieleen, joten tällaiset ohjeet ovat varmasti monelle avuksi! Mä tykkään tehdä smokey eye -meikin yleensä niin, että levitän koko luomelle tummaa sävyä (harvoin kuitenkaan mustaa) ja häivyttelen sitä reilusti. Tuli tästä postauksesta mieleen, että voisin joskus kuvata blogiin, kuinka saa tehtyä helpon smokey eyen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii voi ja mäkin arastelin joskus tosi pitkään smokey eye meikin tekoa, kun pelkäsin niin paljon sitä musta-silmä-efektiä :D Oi kuvaa hei ihmeessä! Tollaselle postaukselle olisi varmasti kysyntää ja mä ainakin olisin innolla lukemassa sitä postausta :)

      Poista
  3. Kiitos näistä vinkeistä! :) Itse en ole toteuttanut smokey eye -meikkiä piitkään aikaan, joten täytyisi varmaan harjoitella ensin, jos johonkin sellaisen meinaisi taikoa :D Perusvarma iltalookkini on kuitenkin kissarajaukset, näyttävät ripset sekä jokin räväkkä huulipuna! Tuntuu että pari vuotta sitten leikittelin paljon enemmän eri luomiväreillä kuin nykyään, ja perus arjessa tulee käytettyä lähinnä niitä nudesävyjä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olepa hyvä<3 Kissarajaukset on kyllä tosi hyvät vähän näyttävämpään meikkiin ja ne tekee jo paljon, vaikkei luomiväreihin niin panostaisikaan :) Mullakin menee vähän kausittain toi, että kuinka paljon jaksan leikkiä luomivärien kanssa, mutta onneksi multa löytyy sen verran paljon noita paletteja, että vähän väliä tulee testailtua uusia lookeja ihan senkin takia, että pääsen käyttämään noita luomivärejä :'D

      Poista
  4. Aamen! Ihanaa että joku muukin sanoo että tuo meikkaa näyttävästi vaan silmät tai huulet "sääntö" on vanhanaikainen. En oo vieläkään uskaltanut panostaa kunnolla huuliin jos oon meikannut tummalla silmät mutta nyt varmana uskallan:D Iha todella hyviä vinkkejä, mä oon sitä mustaa tunkenut liikkuvallekin luomelle ja mä pidän itse siitä, mutta haluan ehdottomasti kokeilla myös noin miten olet ylemmässä meikissä pistänyt.

    Ja mahtava ajoitus tälle postaukselle kuules, Sokkarille on tullut Urbanin paletteja ja mä kun oon tunnetusti laiska tilaamaan netistä niin oon innoissani sillä tänä vuonna toivon ja varmasti saan joululahjaksi Urban Decayn smoky eye luomiväriplaetin <3 En malta oottaa sitä! Myös se heat houkuttaa mutten tiedä osaanko käyttää lämpöisiä sävyjä niin paljoa, lisäksi kun on kaksi muutakin upeeta palettia käyttämättä jotka oon sun blogista arvonnoista voittanut että enköhän mä niillä pärjää;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis joo ihan ehdottomasti mun mielestä voi panostaa kumpaankin! Todellakin uskallat siis ;) Se musta liikkuvalla luomella sopii tosi monelle, mutta jotenkin musta tuntuu että mä näytän itse todella hassulta, jos mun silmät on niin tummat :D Oijoi Smoky on kyllä ihana paletti ja jotenkin näen, että noista kaikist UD:n Naked paleteista just se sopiskin sun tyyliin ehkä parhaiten :) Heat on ihana, mutta jos lämpimät sävyt ei niin iske niin se ei ehkä oo paras valinta. Tosin ainahan sä voisit opetella käyttämään niitäkin ;)

      Poista
  5. Hyviä vinkkejä Linda! <3 Nuo sun tekemät meikit ovat kyllä nättejä :) Mulle tuo Smokey Eye ei oikein sovi, ehkä turhan tumma mun tyyliin. Tykkään enemmän vaaleista sävyistä! Mun mielestä huuliin pitää kans aina panostaa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina<3 :) Se riippuu kyllä tosi paljon tyylistä muutenkin, kuinka hyvin tollaset tummat silmämeikit sopii :) Mä en itse esimerkiksi tummahiuksisena tehnyt oikeastaan ikinä smokey eye meikkiä, koska kokonaisuutena näytin silloin omasta mielestäni liian "synkältä" :D Tosin tosta nyt on vuosia aikaa kun oon brunette edes ollut, eli tilanne voisi olla nyt ihan eri! Huulilla pitää kyllä aina olla jotain väriä ;)

      Poista
  6. Tosi hyvät ohjeet :) smokymeikki on itselle vähän hankala, pitäisi vaan treenata enemmän :) ja panostaa siihen häivyttelyyn!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo häivyttely on kyllä ihan avainasemassa noin tummien silmämeikkien kanssa! Harjoittele ihmeessä, sulla on niin paljon taitoa meikkaukseen, että eiköhän se smokymeikkikin ala luonnistua melko nopeasti<3

      Poista
  7. Tää oli kiva postaus, hyviä vinkkejä<3 Sä teet kyllä tosi kauniita meikkejä :) Mä rakastan smokey eye meikkejä, mutta aika harvoin jaksan tehdä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiitos! <3 Heh joo mäkään en mitenkään turhan usein tee tollasia, nyt itse asiassa just mietin pitäiskö tehdä tänäänkin tollanen, kun oon menossa kavereiden synttäreille :D Saa nähdä!

      Poista
  8. Hyviä vinkkejä varmasti monelle! Mä oon kans sitä mieltä että jos silmät on meikattu vahvasti voi tehdä myös räväkämmät huulet, mutta nude sävyt on myös hyvä vaihtoehto tumman silmämeikin kanssa. Pitäs kyllä ehdottomasti tehdä smoky meikkejä enemmän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä itse tykkään esimerkiksi ihan hurjan paljon ihan kirkkaanpunaisestakin huulipunasta tummien silmien kanssa :) Näyttää tosi hyvältä mun silmääni! Ja nude on aina varma valinta huulille :) Sulta olis kyllä kiva nähdä jotain meikkipostausta, jossa sulla on smokey eye meikki! ;)

      Poista

Kiitos kommentista!