keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Ostolakon tulos


Moikka! Eli kuten otsikosta voi päätellä, tän päivän postaus käsittelee mun kosmetiikan ostolakkoa, joka kesti nyt muutaman viikon ajan. Mä en tätä mitenkään ihana kamalasti täällä blogissa mainostanut, vaikka joissain sivulauseissa ja kommenteissa siitä puhuinkin. Syy sille, etten vanhaan tapaani "julistanut" tätä ostolakkoani oli ihan se, että mua on nyt tänkin vuoden aikana hävettänyt muutaman kerran ihan tajuttoman paljon, kun oon ensin puhunut, että joo nyt oon seuraavan kuun ostolakossa tai ainakin vähennän sitä kosmeshoppailua, mutta lopulta oon kuitenkin kirjoittanut sen kuukauden aikana ainakin pari kappaletta niitä kilometrin pituisia ostospostauksia. Mun itsekuri ei oo paras mahdollinen, tiedostan sen kyllä itsekin, mutta siihen itsekuriin vaikuttaa ihan kamalasti se, millainen elämäntilanne mulla muuten on. Silloin kun joku asia stressaa, harmittaa, surettaa tai ärsyttää, mua ei enää pätkääkään kiinnosta mitä oon itselleni luvannut vaan sorrun aika herkästi tekemään niitä asioita, joista mulle tulee edes hetkellisesti parempi fiilis. Toiset ovat tunnesyöjiä, mä oon selkeesti tunneshoppailija.


Lähtökohdat tälle ostolakolle oli siinä mielessä paljon paremmat kuin aiemmin, että mulla oli muutenkin hyvä fiilis ja elämässä asiat suhteellisen kivasti tätä aloittaessani. Ja kuinkas sitten kävikään? Hyvin mä pärjäsin ton muutaman viikon ilman shoppailua, mutta toisaalta tän päätyttyä tulikin laitettua parin päivän sisällä tilaus Lookfantasticille, Beauty Bayhin, Sokokselle ja Cocopandalle, eli eli.. No sanotaanko vaikka näin, että en mä tiedä mitä ideaa tossa oli edes olla neljä viikkoa ostamatta mitään, kun tiesin jo etukäteen, että tulen nämä jutut itselleni kuitenkin lopulta hankkimaan? Okei, noiden joukkoon mahtui paljon heräteostoksia ja veikkaan, että nyt ollaan sitten taas jonkin aikaa ostelematta ja tilailematta mitään suurempia ja/tai kalliimpia juttuja, mutta monet näistä tiesin jo etukäteen ostavani jossain vaiheessa. Tiedä sitten onko se yhtään sen fiksumpaa käyttää yhdellä kerralla satoja euroja meikkeihin kuin tilailla niitä ripotellen pitkin kuukautta.


Nyt täytyy myös sanoa, etten mä tiedä pystynkö edes kirjoittamaan tulevissa ostospostauksissa esille kaikkien tuotteiden hintoja, sillä laskin tossa just kuinka paljon mulla on nyt rahaa noihin mennyt ja mä oikeasti järkytyin. Mulle tuli hetkellisesti jopa ihan tajuttoman huono olo, kun mietin kuinka paljon oon laittanut rahaa meikkeihin ja kosmetiikkaan. Joo, meikkaaminenkin on mulle harrastus, mä rakastan meikkejä ja haluan niitä ostella ja oon valmis myös käyttämään rahaa niihin, mutta onhan noi tänkertaiset ostoksetkin aika turhia kaikki, sillä mä en yhtäkään noista itselleni olisi välttämättä tarvinnut. Mä vaan halusin. Se on eri asia ostaa uusi ripsari, kun edellinen loppuu tai ostaa viis uutta huulikiiltoa vaan, koska mä nyt satun tykkäämään niistä. Oli tä siis sen puoleen ihan hyvää herättelyä rahankäyttöni suhteen, kun ostin kaiken kerralla.


Ostolakko sujui siis tosi hyvin, enkä sortunut mihinkään turhiin ostoksiin eli sen puoleen voisin onnitella itseäni. Mutta voiko tätä oikeasti pitää onnistuneena, jos lopputuloksena sen lakon jälkeen on tällainen himoshoppailu netissä? Mähän nyt vaan tavallaan siirsin näiden juttujen ostamista, sillä olisin taatusti ison osan näistä tilannut itselleni jo aiemmin, jos en olisi tota ostolakkoa pitänyt. No, ainakin nähtiin, että mä pystyn myös olemaan shoppailematta, vaikka lopulta ne jutut tulikin sitten hankittua. Vielä kun oppisi hieman vähentämään tätä shoppailua, mutta sehän on kiinni pelkästään itsekurista ja nyt pitäisi muutenkin ruveta säästämään rahaa. Ja miksi? Koska mä lähden syyskuussa sinne Amerikkaan ja sieltä aion haalia kaksin käsin matkalaukullisen verran Too Facedia ja kaikkea muuta yhtä ihanaa, mitä Suomesta ei saa tai saatavuus on ihan pirun heikkoa. Eli jep, mun olisi siis tarkoitus säästää shoppailussa nyt, jotta voin myöhemmin shoppailla. Kuulostaa vähän sairaalta. Nojoo, järki kädessä siellä reissussakin pitää olla, mutta aivan varmasti sieltä tulee osteltua meikkejä aika reippaasti. Ja täytyy joo muutenkin vähentää noiden meikkien hamstraamista, vaikka niistä niin tykkäänkin. Ne on mun heikkous, mutta faktahan on se, ettei ole kovinkaan montaa sellaista meikkituotetta, jotka mun olisi pakko ostaa, kun multa ei löydy varastoista toista vastaavaa. Äkkiseltään tulee mieleen vain ripsiväri ja irtopuuteri, joista jälkimmäisen joudunkin ostamaan piakkoin, kun tuo Lumenen ensin loppuu.

Tilasin tammikuussa itselleni Sigman Essential Brush Kitin ja rakastuin oikeastaan jokaiseen siveltimeen ihan täysin. Hyviä siveltimiä on toki muillakin merkeillä, ja edullisempaan hintaan, mutta halusin itselleni myös toisen Sigman sivellinsetin, joka itse asiassa onkin se isoin syy sille, miksi sitä rahaa paloi nyt niin jumalattoman paljon. Se ostos oli siis tosiaan jo pitkään suunniteltu ja harkittu ja varmasti monet tietävät, että Sigman siveltimet eivät todellakaan ole niitä kaikkein edullisimpia. Kertoilen tästä sivellinsetistä tarkemmin, kunhan saan sen itselleni!


Muutamia kosmetiikkaostoksia tän ostolakon aikana tuli tehtyä, mutta ne on kaikki olleet tollasia ns. pakollisia eli mitään turhaa en ostanut. Ylläolevissa kuvassa näkyy ostossaalis eli ihonhoitotuotteita siis tuli hankittua kolme kappaletta. Garnierin Moisture+ Recover yövoide oli pakko hankkia, sillä multa pääsi loppumaan yksinkertaisesti kaikki mun yövoiteeni. Toi on hyväksi havaittu, joskus kuukauden suosikiksikin päässyt ihoa hyvin kosteuttava, mutta silti nopeasti imeytyvä geelimäinen voide. Maksoin siitä 6,05 €. Lumene Bright Now Vitamin C Dry Skin Coctail eli Ravitseva Tehohoito oli niin ikään pakollinen ostos, sillä tämä kyseinen seerumi pääsi multa loppumaan ja uudelle todellakin oli tarvetta. Toi seerumi on ollut mun kuivan ihoni pelastaja ja maksoi 17.90 €. Ostin myös uuden silmänympärysvoiteen, kun edellinen pääsi loppumaan ja päätin testata Lumenen Bright Now sarjan 360° Korjaavaa Silmänympärysvoidetta, josta maksoin 17,90 €. Ajattelin kirjoitella myöhemmin jossain vaiheessa hieman tarkempaa postausta tästä sy-voiteesta :)

Oletteko te pitäneet ostolakkoja? Miten ne ovat sujuneet? :)

10 kommenttia:

  1. Mä pidin viime kesänä reilun kuukauden ostolakon, koska olin lähdössä Lontooseen ja matka vie toki aina rahaa. Silloin lakko tuli ihan pakottamattakin, koska ei edes huvittanut ostaa mitään. Itselläni ei mikään lakko onnistu aivan pakolla, mutta ainahan rahankäytön pohtiminen on fiksua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä veikkaan, että mulle iskee jossain vaiheessa kesän aikana ihan samanlainen fiilis, ettei tee edes mieli ostaa mitään, kun tietää pian pääsevänsä sitten ostamaan kaikkea mitä täältä ei edes saa :) Joo munkin pitäisi ennemminkin harjoitella sitä kohtuudella shoppailua!

      Poista
  2. Sulla on kyllä tooosi paljon meikkejä! :) Mutta jos tykkäät ja haluut niitä ostaa, niin osta! Vois ne rahat muuhunki tuhlata.. Toisaalta olis hyvä säästää sinne Jenkkeihin rahaa ;) Mulla olis muuten sulle postausidea! Kun just mietin miten paljon sulla on kaikkia meikkejä, ihon-/hiustenhoitotuotteita jne, niin voisitko tehdä postauksen miten ja missä säilytät niitä kaikkia tuotteita? Tai jos ei postausta, niin ottaa vaikka kuvia. Mua kiinnostaa siksi, että mä en saa mihinkää mahtuu mun kaikkii meikkejä yms vaikka mulla ei oo niitä ees paljoo :D Jos sulla olis jotain fiksuja ratkasuja tälläseen ongelmaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan niitä meikkejä joo jonkun verran päässyt kertymään, mutta silti vaan koko ajan löytyy kaikkea uutta ja ihanaa, mitkä haluaisin itselleni :D Hei kiitos paljon postausideasta! Itse asiassa oon miettinytkin tollasen tekemistä, mutta nyt vois ihan tosissaan ruveta jopa toteuttamaan sitä :D Kirjoittelen tosta mahdollisimman pian<3

      Poista
  3. Mulle ei nää tuttuja tuotteita ollut lukuunottamatta viimeistä, eli Lumenen silmänympärysvoidetta. Se on ihan mahtava! Mulla loppui se jonkin aikaa sitten enkä vieläkään oo päässyt ostamaan uutta:D Pitäisi varmaan käydä ostamassa nyt tuo koska se on ollut vakiotuotteeni pitkään! Mä oon muuten kans tunneshoppailija, se oikeesti piristää..:D Tosin vaan hetkellisesti...:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi osoittautui kyllä tosi hyväksi sy-voiteeksi, vaikkei ihan vedä vertoja Cliniquen All About Eyes sy-voiteelle mun mielestä! :D Jep siitä shoppailusta tulee sellanen hetkellinen hyvä fiilis, mutta jossain vaiheessa se saattaa alkaa jopa ahdistaa ja fiilis on entistäkin huonompi :D

      Poista
  4. Ostolakko on kyllä kuin kaksiteräinen miekka, sitä ei osta mitää mutta alkaa väkisinkin suunnittelemaan että mitä ostaa kun lakko loppuu :D Toisaalta, ehkä sekin on vain asennoitumisesta kiinni-päättää ettei osta, jos ei tarvitse? Ääh, Linda, mä tiedän niin miltä susta tuntuu tuo kun alkaa laskemaan summia yhteen ja meinaa päästä tyyliin itku siitä montako euroa mihinkin on mennyt :( Mutta ehkä tuo matka toimisi hyvänä porkkanana ja aina kun tekee mieli tilata jotain niin pidät vaan matkan mielessä? Tiedän, että on helpommin sanottu kuin tehty eli älä ole itelles myöskään liian ankara jos välillä vähä lipsuu <3 En tiedä oliko tässä kommentissa mitää järkeä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun kommentissa oli paljonkin järkeä ja noi sun sanat ja kirjoitukset tuli oikeesti tarpeeseen<3 Mun on muutaman kerran tehnyt oikeasti mieli hankkiutua isosta osasta mun kosmetiikkaa (ja vaatteita) eroon, kun oon liikaa miettinyt sitä miten paljon niihin on mennyt rahaa. Sinänsä toisaalta ihan hyvä, että välillä tulee myös oikeesti mietittyä sitä, kuinka paljon on käyttänyt rahaa, vaikka kamalaltahan se tuntuu.. Joo mä ajattelin ihan tosissani nyt kesän tultua alkaa hillitsemään shoppailua ja keskittää ajatukset siihen tulevaan matkaan, siellä saan kuitenkin shoppailla sydämeni kyllyydestä! :D

      Poista

Kiitos kommentista!