sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Liian herkkä iho


Hauskaa sunnuntaita kaikille :) Mä oon lukuisat kerrat mainnut täällä blogissa sen, että mulla on herkkä iho ja taas olisi tulossa postausta aiheeseen liittyen. Sain helmikuun LivBoxista Lumene Bright Now Vitamin C -sarjan ravitsevan ja heleyttävän yövoiteen ja melko pian sen jälkeen ostin kaksi muuta saman sarjan ihonhoitotuotetta - hyaluronitiivisteen sekä BB seerumin. Yövoidetta olin ehtinyt käyttää jo pari päivää ennen noiden kahden muun käyttöön ottamista ja muutaman päivän kuluttua siitä, kun kaikki kolme tuotetta olivat käytössä, ihossani alkoi esiintyä ongelmia.


Huomasin kasvoissani ohimolla, otsalla ja nenässä lievästi punoittavia alueita, jotka kirvelivät hetken aikaa, kun niihin laittoi yövoidetta. En osannut siitä vielä huolestua, sillä jotkin yövoiteet tekevät mulle näin esimerkiksi sen jälkeen, kun olen kuorinut kasvoni. Ajattelin tämän siis johtuvan siitä, mutta seuraavana päivänä tilanne oli vielä pahempi. Punaiset kohdat melkein verestivät, ne myös laajenivat sekä levisivät muualle kasvoihin. Ei hyvä. Siinä kohtaa aloin epäillä, että nämä ongelmat aiheutti jokin noista kolmesta juuri saamastani tuotteesta. Ja mun huonoksi onnekseni olin ottanut kaikki kolme lähes samaan aikaan käyttöön, joten en osannut suorilta käsin sanoa, mikä niistä oli tämän kaiken takana.


Jätin kaikki kolme tuotetta pois ja iho alkoi parantua kortisonivoiteen ja muiden kasvovoiteiden kanssa käytännössä samantien, mikä vahvisti sen, että jokin noista kolmesta oli ne oireet aiheuttanut. Tähän ihon paranemisvaiheeseen kuuluu valitettavasti aina ihon hilseily pois ja olinkin muutaman seuraavan päivän ajan erittäin kaunis näky, kun ihossa oli kuivia kohtia ja iho kuoriutui pois. Lopulta iho oli taas kunnossa ja oli aika selvittää, mikä näistä tuotteista aiheutti mulle ton kaiken. Aloitin kokeilun ottamalla käyttöön BB-seerumin, sillä sitä pidin vähiten todennäköisenä vaihtoehtona. Pari päivää käytin sitä sekä aamulla että illalla, eikä ihoni reagoinut millään tavalla. Check! Se oli mulle sopiva kuten olin ajatellutkin.


Seuraavaksi aloin pähkäillä yövoiteen ja hyaluronitiivisteen välillä. Mähän olen kerran aiemminkin saanut aika pahan allergisen reaktion Lumenen kasvovoiteesta, joten en suorilta käsin voinut sanoa, etteikö tuo yövoide voisi olla tämän kaiken takana, vaikka enemmän ehkä epäilinkin tuota hyaluronitiivistettä. Mua ei yhtään houkutellut tieto siitä, että jossain vaiheessa tätä mun pientä koettani mun naama on mahdollisesti taas punainen kuin paloauto ja kärsin siitä, kun iho lähtee pois. Toisaalta en myöskään halunnut jättää melkein 20 euron arvoista tuotetta notkumaan hyllylle, jos en tiedä sen oikeasti olevan sopimaton mun iholleni, joten pakkohan tätä kokeilua oli jatkaa.


Seuraavaksi otin testattavakseni tuon yövoiteen. Muutaman päivän testailin sitä ja iho oli ihan hyvässä kunnossa, eli jäljelle jäi vain tuo hyalurinotiiviste. Jostain syystä mä en kuitenkaan halunnut suorilta käsin heittää sitä menemään, vaan päätin testata vielä senkin. Parin ekan käyttökerran jälkeen en huomannut ihossani mitään, mutta kolmantena iltana otsaani oli taas ilmestynyt pari punaista laikkua. Jep, yhtään sen kauemmin en sitä enää testannut vaan lopetin heti. Seuraavana aamuna naama oli vielä vähän pahemmassa kunnossa ja tällä hetkellä se on taas pikkuhiljaa paranemassa. Nenästä, silmienvälistä, otsalta ja leuasta hilseilee iho pois ja paikoitellen se vielä punoittaa. Nyt voisi sanoa, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis (tai ainakin naama), mutta tehty mikä tehty ja toi tuote tuli testattua vielä uudemman kerran. Tällä toisella kertaa reaktio ei onneksi ollut yhtä voimakas, sillä osasin sitä odottaa ja lopetin tuotteen käytön välittömästi, kun havaitsin ne ensireaktiot ihossani.

Nyt tuo pullo seisoo mun meikkipöydälläni enkä tiedä mitä sen kanssa tekisin. Selvästi siinä on jokin aine, joka ei mun iholleni sovi, enkä sitä siis aio itse enää käyttää. Harmittaahan se toki hieman, kun kyseessä on kuitenkin melkein 20 euroa maksava tuote, mutta ehkäpä se jostain löytää uuden kodin.

Oletteko te saaneet joistain kosmetiikkatuotteista vastaavanlaisia reaktioita?

6 kommenttia:

  1. Voi ei, tosi inhottavaa! :( Voisikohan joku ihotautilääkäri tai vastaava sanoa, mikä ainesosa noissa sitten saa sen allergisen reaktion puhkeamaan..? Jos kerran aiemminkin olet saanut sellaisen juuri Lumenen voiteista. Asian selvittämällä osaisi ehkä sitten jatkossa varoa ostamasta kyseisiä tuotteita :) Tai ehkä kyse on tosiaan vaan ihosi herkkyydestä, vaikea sanoa.. Harmi että 20e meni hukkaan tuon hyalorinitiivisteen takia, mutta parempi olla käyttämättä kuin kärsiä tuollaisista oireista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo onhan tää vähän ärsyttävää, kun aina saa pelätä reagoiko iho uusiin tuotteisiin jollain tavalla :/ Kai tätä jotenkin voisi selvittää, ja voisihan sitä itsekin koittaa olla salapoliisi ja tutkiskella noita inci-listoja ja yrittää niistä päätellä, mikä voisi mahdollisesti olla se, joka mulle näitä reaktioita aiheuttaa. Tietty hyvässä lykyssä niitä on useampia ja silloin menee kyllä aika vaikeaksi :D Jep, ei auta kuin toivoa että jatkossa ei taas ilmene tällaista, kun testaan uutta kosmetiikkaa!

      Poista
  2. Mun naama on punoittanut ja kirvellyt Herbinan ja jostain lidlin halpis kasvorasvoista. Myös jotkut kasvonaamiot saattaa tehdä samaa. :P
    Vaikeintahan on se kun ei tiedä mikä sen reaktion aiheuttaa, että onko se joku tietty ainesosa ja mikä niistä inciviidakon nimistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä inhottavaa, kun kosmetiikka aiheuttaa tällaisia reaktioita! :/ Jep, noi listat on vielä useimmiten melko pitkiä niin koitapa sieltä sitten yrittää bongata, mikä olisi se, joka ne reaktiot aiheuttaa. Ehkä mun pitää siirtyä kokonaan luonnonkosmetiikkaan, jos näitä reaktioita ei sitten enää ilmaantuisi :D

      Poista
  3. Voi harmi, ettei tuote sopinut sulle :( Toivottavasti jatkossa vältyt tuollaisilta reaktioilta ja saat selville, että mikä ainesosa reaktion aiheutti. Mulla on ainoastaan silmänympärysiho vähän herkkä silloin kun se kuivuu ja jotkut hajustamattomatkin voiteet saattavan kirvellä. Etelässä kun otiin niin rannalla tuuli kauheasti ja se sai mun silmät vuotamaan kuten viima yleensäkin. Lisäksi lensi hiekkaa naamaan ja se tarttui kyynelten kastamaan silmänympärysihoon. Sy-iho meni sitten todella araksi, ryppyiseksi ja turvonneeksi. Kaikki mitä iholle pisti kirveli aivan tolkuttomasti, ja kaikkein pahimpana Urban Decayn Eyshadow Primer Potion. Normaalitilassa kyseinen silmämeikinpohjustaja ei mun ihoa kirvele, mutta olen lukenut, että joillekin se aiheuttaa pahoja reaktioita ihan normaalistikin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti tosiaan, tä on vähän kurjaa joutua luopumaan muuten oikein lupaavilta vaikuttavista tuotteista, koska iho ei niistä pidäkään :/ Hui, kuulostaa pelottavalta toi miten sun silmänympärysiho reagoi noihin olosuhteisiin! Ei mikään ihme, että kaikki tuotteet kirvelivät, jos iho oli tossa kunnossa :s Tuuli kuivattaa ihoa kyllä ihan älyttömästi ja voin vain kuvitella miten paljon se hiekka vielä edesauttaa tota.

      Poista

Kiitos kommentista!