maanantai 26. syyskuuta 2016

New York 3.-8.9.2016 + arvontamuistutus!

New York on kaupunki, jossa mä olen halunnut käydä niin pitkään kuin muistan. Alkuvuodesta mun unelma alkoi muuttua pikkuhilja todeksi, kun päädyimme siskoni kanssa varaamaan kahden viikon matkan Jenkkeihin. Alkuperäinen suunnitelma oli lähteä pelkästään Miamiin, mutta lopulta päätimme sisällyttää myös New Yorkin osaksi matkaamme ja hyvä niin. Saimme suorat lennot sekä meno- että paluumatkalle, mikä oli tässä tapauksessa erittäin hyvä asia, sillä siskoni pelkää nousuja ja laskuja varmaan enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa. Syyskuun alussa sitten lähdimme vihdoin matkaan ja tämän postauksen aiheena on siis matkamme ensimmäinen osa, joka sijoittuu New Yorkiin. Myöhemmin kirjoittelen oman postauksen myös Miamista sekä pari kappaletta ostospostauksia. Mainitsen nyt myös tässä yhteydessä, että mua tai mun kameraa ei ole todellakaan tehty kuvaamaan mitään maisemia, mutta ehkäpä mäkin pääsen taitojani vielä joskus vähän kehittämään tässäkin asiassa! :)

Meidän hotellimme sijaitsi Midtownilla ja hotellista ulos astuttuamme edessä näkyi muutaman korttelin päässä Empire State Building. Times Square oli myös muutaman minuutin kävelymatkan päässä, eli sijainti oli suorastaan loistava. Saavuimme perille lauantaina illalla ja kävimmekin silloin vain nopeasti kaupassa ja kiertelemässä ihan pari lähikorttelia. Se fiilis oli jotain ihan uskomatonta ja mun oli totta puhuen vaikea uskoa, että mä todella olen New Yorkissa. Mutta totta se oli ja ai vitsit miten mä rakastuin siihen kaupunkiin heti kättelyssä! Nähtävää ja koettavaa riitti eikä toi alle viikko, mikä me siellä oltiin, riittänyt alkuunkaan kaikkeen. Olisi ollut mahtavaa lähteä Manhattanin ulkopuolellekin, mutta aika ei riittänyt edes kaikkeen siihen, mitä olisimme siellä halunneet nähdä. Kävelimme joka päivä sellaiset 25 000 - 30 000 askelta ja kieltämättä se tuntui kyllä jaloissa illalla nukkumaan mennessä. Metro oli kyllä erittäin helppokäyttöinen ja näppärä, mutta erityisesti siskoni toiveesta kävelimme suurimman osan matkoistamme ja metroa käytimmekin lopulta vain kaksi kertaa. Toki sen metron käyttäminen olisi säästänyt melkoisesti aikaa, mutta tällä tavalla tuli ainakin nähtyä paljon.

Kiersimme noiden päivien aikana katsomassa kaikki tutuimmat nähtävyydet - Empire State Buildingin, Times Squaren, Rockefeller Centerin, Central Parkin, Flatiron Buildingin, One World Trade Centerin ja WTC-tornien muistomerkit jne. Kävimme myös China Townissa ja Little Italyssa, jossa maisemat olivat täysin erilaiset muuhun Manhattaniin verrattuna.

Manhattanilta poistuimme lentokenttäkuljetusten lisäksi vain kerran, kun hyppäsimme ilmaiseen Staten Island Ferryyn, joka kuljetti meidät Vapaudenpatsaan ohi ja saimme napattua kuvat patsaasta sekä Manhattanista vähän kauempaa. Oli hämmentävää, kuinka One World Trade Center näyttää läheltä katsottuna ihan samankorkuiselta kuin kaikki muutkin sitä ympäröivät pilvenpiirtäjät, mutta kaukaa katsoessa todellinen ero näkyy. Pilvenpiirtäjä on ihan valtava. Vapaudenpatsas olisi ollut kiva päästä näkemään myös lähempää, mutta emme lopulta halunneet maksaa siitä, joten saimme tyytyä ihastelemaan patsasta vähän kauempaa.

9/11 iskujen muistomerkit oli totta kai pakko käydä myös katsomassa. Paikka oli todella pysäyttävä ja samalla myös hyvin ahdistava. Olin itse melko nuori noiden terrori-iskujen sattuessa, mutta muistan ne silti todella hyvin.

Yksi reissun kohokohdista oli ehdottomasti meille molemmille Broadway musikaali. Olimme varanneet liput Aladdin musikaaliin etukäteen ja kävimmekin jo heti toisen reissupäivän iltana katsomassa sen. Musikaali oli aivan käsittämättömän upea ja hyvä. Esiintyjät olivat niin taitavia ja tarinaa itsessään oli höystetty vielä hauskalla aikuiseen makuun sopivalla huumorilla. Mä olisin itse halunnut mennä katsomaan The Lion Kingin, mutta siskoni ei ollut valmis maksamaan niistä lipuista niin paljoa. Aladdinin pääsi katsomaan selkeästi halvemmalla ja hyvä musikaali se olikin. Mä oon vaan aina rakastanut Leijonakuningasta, joten toivottavasti pääsen senkin musikaalin vielä joskus näkemään!

Manhattanilta löytyi pari kappaletta Century 21 nimisiä outletteja, joissa kävimme muutamaan otteeseen shoppailemassa. Mä nappasin sieltä mukaani vain yhdet Guessin aurinkolasit ja yhdet maailmaan pehmoisimmat kotipökät, mutta siskoni osti tavaraa niistä vähän enemmänkin. Victoria's Secretin kauppa oli totta kai pakko käydä katsomassa ja tarttuihan sieltä mukaankin jotain pientä kivaa! Kauppa oli tupaten täynnä väkeä ja oli jännä huomata, miten Miami Beachin vastaavassa, lähestulkoon yhtä isossa kaupassa ei ollut oikeastaan ketään niinä parina kertana, kun siellä kävimme. Macy's ja Bloomingdale's oli totta kai pakko käydä katsomassa ja olivathan ne hienoja, ei sitä voi kieltää. Olisin voinut ostaa kummastakin itselleni vaikka ja mitä kivaa, mutta lopulta tyydyin vain ihastelemaan kaikkia niitä toinen toistaan upeampia laukkuja ja muita ihanuuksia.

Times Squaren valotaulut piti totta kai päästä näkemään moneen kertaan, sekä päivällä että illalla. Väkeä tuolla oli ihan tajuttoman paljon ja jossain vaiheessa oli oikeastaan vain pakko liikkua sen ihmismassan mukana. Mun kamera ei ollut lainkaan yhteistyökykyinen, kun lähdettiin tonne illalla kuvaamaan enkä mä oikein saanut niitä säätöjä toimimaan. Ehkä mä ensi kerralla vaikka opettelen käyttämään kameraani ennen kuin lähden reissuun :D

Central Parkissa olisi ollut hauska pysähtyä pitämään vaikka pieni piknik, mutta sitäkään emme jostain syystä tehneet. Puisto oli kaunis ja todella, todella iso emmekä ehtineet näkemään siitä kuin murto-osan. Kävelimme puistossa pariin otteeseen ja oli jotenkin ihanaa päästä hetkeksi rauhoittumaan sinne kaiken vihreän kasvillisuuden keskelle.

New York oli ehdottomasti juurikin niin upea paikka mitä olin ajatellutkin. En missään nimessä voisi ikinä kuvitellakaan asuvani noin suuressa kaupungissa, mutta lomalle haluan sinne ehdottomasti vielä uudestaankin. Paljon jäi vielä näkemättä ja niin monet paikat haluaisin päästä näkemään uudestaankin. Olimme molemmat siskoni kanssa sitä mieltä, että meidän olisi pitänyt olla Nykissä vielä ainakin päivä tai kaksi pitempään, mutta onneksi tämän ei tarvinnut olla viimeinen kerta, kun sinne matkustamme :)

Muistuttaisin kaikkia halukkaita vielä osallistumaan blogissa käynnissä olevaan kosmetiikka-arvontaan, jonka palkintona on Too Facedin Natural Eyes luomiväripaletti. Arvontaan pääsette tästä.

Oletteko te käyneet New Yorkissa tai onko kaupunki mahdollisesti sellainen, mihin haluaisitte joskus matkustaa? :)

1. Tätä postausta olen odottanut. :) Lensittekö Finnairilla? Jos lensitte, niin saatettiin mennä samalla koneella, mutta vähän eri aikaan. :D Meidän kone laskeutui Helsinki-Vantaan lentokentälle lauantaiaamuna 3.9. Mä olen käynyt New Yorkissa 2011 ja tänä syksynä ja ehdottomasti haluan käydä vielä kolmannenkin kerran. :) Missä hotellissa muuten asuitte?

1. Finnairilla lennettiin ja tosiaan, mahdollisesti samalla koneella kuin te :D Meidän lento lähti siinä puolen päivän jälkeen lauantaina. New Yorkiin täytyy kyllä ehdottomasti päästä joskus vielä takaisin, oli se sen verran upea paikka ♥ Wyndham New Yorkerissa asusteltiin :)

2. Kiva että reissu onnistui! :)

Itse en koskaan ole haaveillut jenkeissä käymisestä (outoa?) vaikka periaatteessa siellä varmaan jokaisen tulisi edes kerran elämässä käydä, jotta näkisi mitä se todellisuudessa on.
    Ja oi vitsit mäki haluan nähdä Aladdinin! Vaikka toki itsekin rakastan enemmän Leijonakuningasta, mutta myös Aladdin on lähellä sydäntä.

1. Onnistui todellakin! :) Heh, ei toi mun mielestä ole ollenkaan outoa, sillä ihmiset on kuitenkin kiinnostuneet niin eri asioista ja paikoista :) Toisaalta Jenkit on siitä aika mahtava maa, että se sijoittuu niin laajalle alueelle, että sieltä löytyy todella paljon erilaista nähtävää. Aladdin oli kyllä huippu! Kiva kuulla, että sieltä löytyy muitakin Leijonakuningasfaneja :D

3. Oij New York on jotain sellaista mihin pitää päästä joskus käymään! Näyttää ihan tosi upealla ja varmasti sellainen omanlainen fiilis tuolla! :)

1. Kannattaa ehdottomasti, mä ainakin ihastuin ihan täysin tohon kaupunkiin<3 :) No jep siellä on juurikin se oma tietynlainen fiilis, mitä ei Suomessa kyllä koe yhtään missään :D

4. Eiih, kuulostaa ja näyttää kyllä niin mahtavalta! ♥ Ja hyviä kuviahan sie oot ottanut, noista kyllä selvästi välittyy se tunnelma :) Olisi kyllä ihan huippua lähteä joskus käymään New Yorkissa tai Jenkeissä ylipäänsä! :D

1. Mahtava reissu olikin<3 :) Heh kiva kuulla, mun pitäisi kyllä silti oikeasti opetella käyttämään tota kameraa pikkuhiljaa.. :D Toivottavasti säkin joskus pääset sinnepäin, mulle toi reissu oli ainakin ihan mahtava kokemus! :)

5. Tää oli kuin suoraan omasta ajatuksistani kun kävin tuolla. Täysin samat jutut piti kokea ja nähdä paitsi musikaali jäi näkemättä kyllä itseltä. New york herätti ihan samoja fiiliksiä! Uskomaton paikka, kuin suoraan leffoista ❤️ Mä haluan niin takaisin tuonne kun tosiaan se viikko ei riittänyt. Moni kysyi multa mitä järkeä on lähteä sinne vain viikoksi kun ei ehdi kaikkea nähdä, meillä oli elämässä vähän sellaisia asioita että se olisi ollut viikko tai ei mitään, mielummin tosiaan sitten valittiin just se viikko kun ei mitään! Ja siis kyllä tuo on valtava kaupunki ja ihme tosiaan tuo central park, iso vihreä upea alue keskellä tuollaista kivikaupunkia (voiko noin sanoo) :'D en malta odottaa Miami postausta koska oon halunnut sinne niin pitkään ja heti nycin jälkeen mä päätin että seuraavaksi kun suuntaan jenkkeihin niin se on se Miami (ellen pääse uudelleen nyciin). Varmasti ollut ikimuistoinen loma!

1. New York oli kyllä niin uskomaton enkä mä meinannut aluksi millään edes uskoa, että oon oikeesti siellä! ♥ Joo me ei oltu siellä edes sitä viikkoa ja jäi kyllä niin paljon näkemättä :/ Mutta oon tosta kyllä ihan täysin samaa mieltä, että mieluummin sitten vaikka se viikko kuin ei reissua ollenkaan! Ehtii siinä viikossakin kuitenkin koluta jo ison osan paikoista läpi ja aina sinne voi myöhemmin matkustaa uudestaan, jos jää sellainen fiilis :) Central Park oli kyllä ihana ja jotenkin vähän outoakin, että tollasen betoniviidakon keskeltä löytyy noinkin laaja viheralue :D Miamista on tulossa postausta piakkoin, sekin oli juuri niin ihana ja oikeastaan ihanampi kuin mitä edes odotin<3 :)

6. Tätä postausta olikin jo odotettu! ♥ Kuulostaa ihan huippu hyvältä reissulta ja nää kuvat, voi että mikä matkakuume nyt iski! :D Oon aina haaveillut New Yorkista, ehkä vielä joskus ♥

1. Kiva kuulla<3 :) Reissu oli ihan mahtava ja kaikinpuolin oikein onnistunut! Toivottavasti säkin vielä pääset New Yorkiin, on se kaupunki vaan kaiken saamansa hehkutuksen arvoinen :)

7. Voi New York <3 Olin itse ekaa kertaa siellä huhtikuussa, ja oli kyllä niin huippu reissu :) Voisin lähteä vaikka heti takaisin! :) Tuli niin nostalgiset fiilikset, kun näitä sun kuvia katselin :)

1. No ihan varmasti, voin vain kuvitella miten upeaa siellä on keväällä :) Heh, niin tulee mullekin aina muiden matkapostauksia katsellessa, jos ne on jostain kohteesta missä on itsekin joskus käynyt<3

8. Eikä mikä ihana kuvatulva <3 En oo ikinä rapakon takana käynyt, mutta onhan sinne pakko suunnata vielä joskus. Tää postaus ei ainakaan matkakuumetta hillinnyt.. :D

1. Haha tiedän niin tunteen, kun oma matkakuume vain kasvaa kasvamistaan, kun lukee muiden matkapostauksia<3 :D Toivottavasti sullakin onnistuu reissu tonnepäin mahdollisimman pian! :)

9. oon katsellut noita reissukuvia jo instassa, ja ihaillut niitä reissukuumeen kasvaessa ♥ siis voi apua miten ihania kuvia, oon aina haaveillut new yorkissa käymisestä mutta en oo pitänyt sitä realistisena haaveena, mutta kyllä aivan varmasti tuun joskus käymään siellä! :D on toi paikka vaan nähtävä ja koettava omin silmin. te ootte saaneet hurjasti mahdutettua teidän reissuun, kaikki varmasti tärkeimmät jutut :) ja oi tuo musikaali, kuulostaa niin siistiltä!! selvästi ollut onnistunut reissu ♥

1. New York oli kyllä ihan uskomaton kaupunki<3 En mäkään vielä viime vuonna oikeasti kuvitellut koskaan tonne pääseväni, mutta niin ne haaveet vaan muuttui todeksi aika nopeastikin :D Etköhän säkin siis Nykiin vielä pääse<3 Joo ei noiden päivien aikana paljon tullut otettua vaan rennosti, koko ajan sai olla menossa johonkin suuntaan, mutta hyvä niin! Ehtipähän nähdä paljon kaikkea :) Musikaali oli aivan ihana, kuten koko reissu muutenkin ♥

10. Mun suurin unelma liittyen matkusteluun on aina ollut matkustaa New Yorkkiin<3 Toivon todella paljon, että ensi vuonna päästäis tuonne! Oot ottanut todella upeita kuvia ja teidän reissu kuulostaa olleen tosi onnistunut :) Ja paljon olette kerenneet tehdä. Tuolla saisi varmasti pidemmänkin ajan kulutettua, mutta itse ainakin haluan vain kävellä ympäri kaupunkia kuten te ja sitten käydä katsomassa tuon 9/11 muistomerkin ja Cental Parkin :) Myös jossain näköalapaikassa olisi kiva käydä! Mulle on lähinnä pääasia, että pääsen tuonne eikä se kauan olen sielä ;) Ja tuo musikaali oli varmasti huikee kokemus, en oo koskaan käynyt ulkomailla musikaalissa! Kokonaisuudessaan todella mielenkiintoinen postaus ja hyvin olit kertonut kaikesta :) <3

1. Sä oot kyllä moneen otteeseen puhunutkin siitä, että haluaisit joskus New Yorkiin päästä, toivotaan että pääsetkin sinne mahdollisimman pian<3 :) Joo siis tuollahan saisi sen kaksi viikkoa kulumaan ihan helposti eikä varmasti tulisi tylsää :D Meillä tuli vähän kiirekin ehtiä näkemään kaikki, mitä eniten haluttiin. Central Park ja toi muistomerkki on kyllä sellasia, jotka pitää ehdottomasti jokaisen Nykiin matkaavan kokea! Musikaalit on aina todella upeita ja voi luoja miten taitavia noi tosiaan tuolla oli :D Oon aiemmin käynyt Suomen lisäksi Lontoossa katsomassa musikaalin ja se oli myös ihan huippu<3 Kiitos paljon kehuista ja kommentista Niina ♥

11. Aaa kylmät väreet tuli kun katsoin sun kuvia, näyttää niin tutulta ja ihanalta<3 joskus voisi kyllä mennä New Yorkiin uudestaan :)

1. No varmasti, ja mäkin mieluusti lähtisin tonne joskus vielä uudemmankin kerran :) Oli se vaan ihan mieletön paikka!

12. Oi että, miten upeita kuvia! Melkein itkettää kun haluan tuonne niin paljon :D <3 Mä haluaisin muuttaa New Yorkiin, vaikken siellä koskaan ole käynyt :D Täytyy kyllä matkustaa tuonne jossain kohtaa. Ainakin Times Square, Central Park ja vapaudenpatsas on nähtävä! Alettiin miehen kanssa suunnittelemaan pientä kiertomatkaa jenkkeihin, tosin se menee parin vuoden päähän, kun ensi vuonna on tiedossa vähän kalliimpi festarireissu Hollantiin. New York, San Fransisco, Las Vegas ja Grand Canyon on sellaisia paikkoja, jotka eniten haluan nähdä Yhdysvalloissa :)

1. Haha, kyllä säkin sinne vielä pääset! New York oli mun makuuni vähän turhan iso, jotta sinne muuttaa haluisin, mutta Lontooseen muuttaisin vaikka heti, jos tilaisuus tulisi :D Oijoi tollanen kiertomatka olis ihan huippu ja sellaisesta oon itsekin haaveillut jo pitkään! Olis ihan mahtavaa lentää Jenkkien länsirannikolle, vuokrata joko isompi auto ja lähteä ajamaan kohti itärannikkoa :) Grand Canyon täytyy ehdottomasti joskus päästä näkemään<3 Tollanen festarireissukin on varmasti todella upea ja unohtumaton kokemus!