tiistai 4. lokakuuta 2016

Miami 8.9.-15.9.2016

New Yorkista matkamme jatkui kohti Miamia torstaina aamupäivällä. Tuntui vähän haikealta jättää New York taakse, sillä kaupunki oli aivan ihana, mutta toisaalta oli ihan mahtavaa päästä jatkamaan lomaa toiseen, täysin erilaiseen lomakohteeseen! Miami oli tosiaan täysin erilainen kuin New York ja musta todella tuntui siltä, että olisin saapunut täysin eri maahan. Kaupunkiloma muuttui vain muutamassa tunnissa rantalomaksi. Siitä ei ollut epäilystäkään, kun ensimmäisen kerran astui ulos ilmastoidusta lentokentästä ja kohtasi sen kuumuuden ja kosteuden.

Sadekausi, hurrikaanikausi, jatkuvat ukkoskuurot.. Millähän muilla sanoilla syyskuista Miamia mahdettiin kuvailla? Totuus oli kuitenkin kaikkea muuta. Lämpötila oli koko viikon ajan siinä +32 asteen kieppeillä, viimeisenä päivänä se nousi vielä reippaasti tota korkeammaksi. Kosteusprosentti oli ihan valtava ja ulkona oli mielettömän kuuma niin päivällä kuin yölläkin. Pari reippaampaa sadekuuroa tosin saatiin kokea, enkä ennen niitä pystynyt edes kuvittelemaan, että on edes mahdollista sataa niin lujaa. Ne olivat kuitenkin hetkellisiä, vain noin parinkymmenen minuutin pituisia ja pääasiassa saimme siis nauttia aurinkoisesta tai puolipilvisestä Miamista. Ilmoissa ei siis todellakaan ollut valittamista, vaikka säätiedotukset lupasivatkin koko ajan pelkkää sadetta ja ukkosta.

Saavuttuamme vihdoin hotellillemme, ilta oli sen verran pitkällä, että lähdimme hotelliin kirjauduttuamme siskoni kanssa etsimään ruokapaikkaa ja kävimme pikaisesti rannalla kääntymässä. Hotellimme Riviera South Beach oli jaettu kolmeen eri rakennukseen ja kävimme illalla myös katsastamassa kaikki rakennukset läpi. Hotellihuoneemme oli tilava ja varusteltu ihan mielettömän suurella sängyllä sekä parvekkeella. Mulla ei ole tosta hotellista tai siellä saamastamme palvelusta mitään huonoa sanottavaa. Henkilökunta oli todella ystävällistä ja valmiita auttamaan ihan kaikessa. Hotellin rakennuksista löytyi kaksi uima-allasta, toinen katolta auringon alta ja toinen vähän varjoisammalta paikalta.

Ensimmäisenä varsinaisena päivänä suuntasimme rannalle ja mereen uimaan. Aallot olivat valtavia, tuuli aivan järkyttävä ja rannalla liehui punainen lippu, joten itse kävin meressä vain pikaisesti kastautumassa. Merivesi sen sijaan oli ihan uskomattoman lämmintä ja siellä olisi hyvin voinut kellua vaikka koko viikon. Tuuli mahdollisti sen, että pystyimme makoilemaan siellä kuumuudessa melkoisen pitkän aikaa, mutta valitettavasti runsaasta aurinkorasvan käytöstä huolimatta paloimme siskoni kanssa molemmat aika pahasti ja mä vielä laajemmalta alueelta. En oo koskaan elämässäni palanut yhtä pahasti, mulla oli rintakehä, selkä ja jalat aivan palaneet ja lopulta ihan rakkuloilla ja vielä viikonkin päästä iho punotti, mutta alkoi lopulta kutista ja kuoriutua irti ja paljastaa sen punotuksen alta rusketuksen. Seuraavat päivät siis välteltiin aurinkoa niin hyvin kuin se tuolla vain oli mahdollista ja voin kertoa, että sekä istuminen että nukkuminen oli melko tuskallisia muutaman päivän ajan ja ihan jo vaatteiden päälläpitäminen sattui :D Eipähän tarvinnut enää loppuloman aikana käyttää aikaa auringon ottamiseen! Meressä kävimme toki uimassa, samoin hotellin varjoisalla uima-altaalla, mutta auringossa makoilu rajoittui sattuneesta syystä vain tohon yhteen päivään.

Jos kävelimme New Yorkissa paljon niin eipä se Miamissa paljon vähentynyt, sillä kierreltävää ja katseltavaa riitti yllinkyllin, vaikka toki Miami Beachiltä ei samalla tavalla niitä nähtävyyksiä löytynyt kuin Manhattanilta. Kävelimme päivässä monta tuntia ja totta kai siinä samalla tuli kierreltyä myös kaupoissa ja shoppailtua. South Beachiltä löytyi Sephora ja ostoskadulta paljon muitakin liikkeitä, kosmetiikkapuljuista mm. Ulta, MAC, Lush ja KIKO. Suurimman osan kosmetiikasta olin ostanut jo Nykistä, mutta muutamia juttuja tuli hankittua vielä Miamistakin. Miamissa shoppailu oli huomattavasti miellyttävämpää, sillä kaupat olivat lähes tyhjiä ja siellä sai oikeasti rauhassa katsella niitä tuotteita ilman, että oli koko ajan jonkun tiellä. Valikoimat kuitenkin olivat ainakin Sephorassa täysin samat molemmissa kaupungeissa.

Miami Beachiltä, melko läheltä hotelliamme, löytyi holokaustin muistomerkki, joka oli todella pysäyttävä paikka. Siellä kierrellessä, patsasta ja kuvia katsellessa, tekstiä lukiessa ja erittäin surullista, mutta kaunista musiikkia kuunnellessa ei kyllä pystynyt olemaan ahdistumatta. Jotenkin kamalaa ajatella, ettei noistakaan tapahtumista ole vielä edes kovin pitkä aika.. Paikka oli hyvin kaunis, mutta tosiaan erittäin ahdistava. Suosittelen kuitenkin ehdottomasti käymään tuolla, jos vain olette Miamiin menossa!

Ruoasta en tainnut puhua Nykin osalta mitään, mutta Miamissa tuli huomattua, että esimerkiksi Ocean Drive rantakadulla aamupalat (tai ruoka muutenkaan) eivät todellakaan olleet yleensä hintansa veroisia. Ruoka ei ollut huonoa tai pahaa, mutta hinnasta näki selkeästi sen, että he ottavat sitä rantalisää (vaikka siitä koko pirun kadulta ei edes nähnyt rantaa, saati sitten merta..) eikä se näkynyt kyllä ruoan laadussa sitten yhtään. Vasemman yläkulman kuvan appelsiinimehulasista maksoin kuusi dollaria. Jep. Eikä ollut kyseessä mikään tuorepuristettu appelsiinimehu, jollaista joissain paikoissa tarjottiin ja josta olisin ton hinnan ymmärtänyt. Toi oli ihan tavallista appelsiinituoremehua, jota sai onneksi suurimmasta osasta paikkoja puolet halvemmalla. Juomien hintoja ei ollut ruokalistoissa mainittu läheskään aina, mistä johtuen näitä mukavia yllätyksiä tuli sitten ajoittain laskun saadessa. Viereisen kuvan aamupala oli viimeisen aamun herkullinen ja makea French Toast aamupala, noita jäi oikeasti ikävä! :D

Varsinaista ruokaakin tuli totta kai syötyä joka päivä ja kuvassa näkyvät kaksi selvästi parhaimman makuista annostani Miamin osalta. Tulinen katkarapupasta ei maksanut oikestaan mitään ja tota oli tossa sen verran, että annoksesta olisi helposti syönyt kaksi ellei kolmekin ihmistä. Vieressä oleva hampurilaisannos on ostettu Burger & Beer Jointista, jossa kävimme itse asiassa kaksi kertaa, sillä noi burgerit oli vaan ihan taivaallisen hyviä. En oo koskaan saanut yhtä hyvää hampurilaista missään päin maailmaa, joten jos olette Miamiin suuntaamassa, suosittelen ehdottomasti tuota paikkaa! Valikoimista löytyi tosi monenlaisia annoksia ja siellä pystyi myös kokoamaan itse oman annoksensa. Toi oli myös ainut ravintola, jossa otettiin jälkkäri ja sekin oli ihan suussasulavan hyvää. Kyseinen paikka oli malliesimerkki siitä, että parempaa ruokaa saa välittömästi, kun lähtee sieltä rantakadulta kauemmas :)

Teimme yhtenä päivänä reissun Evergladesin kansallispuistoon, jossa pääsimme veneajelulle bongaamaan alligaattoreita. Ja mun tapauksessani myös pelkäämään, että kohta ollaan kaikki siellä vedessä, kun meidän kuskilla näytti olevan kaasujalka (tai käsi?) aika herkässä :D Yksi aikuinen alligaattori sieltä vedestä bongattiinkin ja hän näkyy tuossa keskimmäisessä kuvassa. Veneajelun jälkeen menimme katsomaan lyhyttä show'ta, jossa kuvissa näkyvä mies esitteli meille ensimmäisenä ylimmän kuvan pikkuisen alligaattorivauvan, joka oli kuulemma juuri täyttänyt vuoden. Hetken päästä kuvaan astui myös pari kilpikonnaa, kuvassa näkyvä käärme ja sitten päästiin tuon aikuisen alligaattorin kimppuun. Sekä veneajelu että show olivat oikein mielenkiintoisia ja niiden aikana tuli opittua paljon varsinkin noista alligaattoreista sekä Evergladesistä ylipäänsä.

Alimman kuvasarjan vedessä oleva pikkualligaattori oli ihan luonnossa asustava ja noita pieniä löytyi sieltä vedestä enemmänkin. Viereisen kuvan jo vähän kookkaampi alligaattori kuului niihin, joita sai halutessaan maksusta pitää kädessä ja otattaa kuvia. Tosin tuo yksilö oli tainnut saada vapaapäivän, sillä muilla tuolla boksissa olevilla alligaattoreilla oli suut teipattu kiinni, etteivät ne pure ihmisiä. Kolmella dollarilla olisi päässyt tollasta pitelemään, mutta me jätettiin siskoni kanssa se hupi väliin.

Sellainen Miamin matka siis takana ja nyt täytyy kyllä myöntää, että näitä kuvia katsellessa tekisi mieli varata välittömästi joku ihana matka jonnekin lämpimään :D Lämmin vesi, hyvä ruoka, aurinko, lämpö ja kauniit maisemat kelpaisivat milloin tahansa<3

Oletteko te käyneet Miamissa? Entä onko teillä jotain tulevia matkoja jo varattuna? :)

1. Mulla on jokunen kaveri jotka on käyny useemman kerran Miamissa ihan vaan bilelomilla joten kiva saada vähän toisenlaistaki kuvaa x)

1. Heh joo meidän lomasta oli kyllä biletys kaukana, eikä mun edes tehnyt mieli lähteä juhlimaan :D Tosin seura saattoi vähän vaikuttaa, olisi ehkä eri meininki, jos lähtisin kavereiden kanssa tonne!

2. Oi vitsit näitä kuvia, niin ihania ♥ rantalomat ei oo ihan mua varten, palan niin helposti ja tuntuu ettei rantalomilla oo tarpeeksi nähtävää. Miami kuitenkin alkoi nyt kiinnostaa enemmän, tuolla olisi varmasti niin paljon muutakin tekemistä kuin rannalla makoilu :)

1. Kiitos<3 Joo monesti se on vähän noin, että siellä rantalomalla pitäisi sitten vaan makoilla siellä rannalla. Mun mielestä sekin on ihan okei, mutta ei koko viikkoa kyllä jaksa vaan maata paikoillaan :D Miamissa oli tosi kivasti nähtävää ja vielä enemmän olisi ollut, jos olisi lähtenyt Miami Beachilta sinne Downtown Miamiin!

3. Ihana postaus! :) Olen käynyt Miami Beachilla kahteen otteeseen, 2010 ja 2015. Se on täysin erilainen paikka kuin New York. Tuntuu melkein kuin olisi jollain Karibian saarella. Jos joskus käyt uudestaan tuolla päin, niin suosittelen Key Westin reissua. Sinne jo ajomatka itsessään on elämys. Key West on aivan ihana pikkukaupunki täynnä söpöjä rakennuksia ja mahtavan letkeää karibialaista tunnelmaa. Itse olen käynyt siellä vain päiväreissulla, mutta haluaisin mennä sinne pidemmäksi aikaa. :)

1. Kiitos Sanna :) Jep, samanlainen fiilis tuli mullekin Miamista! Key Westin reissua harkittiin ja se olisi varmasti ollut todella upea matka, mutta päädyttiin lopulta sitten tohon Evergladesiin :) Key West täytyy ehdottomasti käydä katsomassa, jos Miamiin vielä joskus pääsen<3

4. Siis aivan mahtava postaus jälleen sulta Linda! <3 Osaat kirjottaa oikeesti niin hyvin ja kattavasti! :) Miami näyttää ja kuulostaa todella upealta paikalta! Olin ihan vau kun katsoin näitä kuvia, en oo jotenkin ajatellut, että siellä on noin paljon kaikkea :) Etenkin tuo holokaustinen muistomerkki näyttää tosi upealtap paikalta! Harmi kun paloit auringossa, mutta kiva kun pääsitte kuitenkin uimaan :) Ja namnam nuo kaikki ruuat! <3 Vaikka harmi, että olivat kalliita. Toi on ärsyttävää kun laskutetaan vähän niinkun turhasta! Mä olin Lissabonissa eläintarhassa käymässä ja kävin Mäkistä hakemassa limua, niin yhtäkkiä ikkunan vieressä on krokotiili haha :D Kyllä vähän pelästyin. Onhan nuo kuitekin sen verran pelottavia ainakin mun mielestä. Sun pitää matkustaa lisää, että saan lukea näitä postauksia!!! :D <3

1. Voi kiitos ihana kaikista noista kehuista :) ♥ Joo siellä kyllä riitti tekemistä ja nähtävää, ei tosiaan tarvinnut vaan makoilla rannalla koko viikkoa :D Toi holokaustin muistomerkki oli tosiaan upea paikka, se oli tehty kaikin puolin todella kauniiksi. Ruoat oli kyllä pääasiassa tosi hyviä, noita aamupaloja varsinkin on oikeasti ikävä :D

Haha eikä, mä voin vaan kuvitella kuinka paljon olisin pelästynyt tossa sun tilanteessa :D Noi alligaattorit lähinnä nökötti paikoillaan, mutta juu en mä tollaseen haluaisi luonnossa törmätä. Meidän opas kertoi tosin sen, että alligaattori todennäköisesti lähtee ihmistä pakoon, mutta krokotiili taas hyökkää kimppuun, eli mieluummin sitten ne alligaattorit kuin krokotiilit :'D Haha pitää alkaa suunnitella taas seuraavaa reissua ;D

5. Siis ihan mahtavia kuvia! Mäkin haluan tuonne :D

1. Sitten vaan matkaa varaamaan ;D Oli kyllä ihan mahtava paikka!

6. Ihania kuvia! Mulle tulee mieleen CSI Miami :D Mä oon ehkä todennut, että rantalomat eivät ole mun suosikkeja. Mulla ei kärsivällisyys riitä pelkästään rannalla makoiluun, vaan muitakin aktiviteetteja pitää olla. Miami vaikuttaa siitä kivalta, että siellä on myös nähtävää. Alligaattoriajelu kuulostaa hurjalta :)

1. Haha mä koitin koko ajan miettiä oonko mahdollisesti nähnyt CSI Miamissa jotain paikkoja tai muuta, kun oltiin tuolla :'D Mä pystyisin kyllä muutamia päiviä oikeinkin hyvin vaan makaamaan rannalla tai altaalla, mutta joku viikko olis mullekin jo ihan liikaa. Miamissa tosiaan oli onneksi muutakin tekemistä ja alligaattoriajelu oli joo ihan mielenkiintoinen kokemus! :)

7. Aivan ihania kuvia ja tarinoita! :) Onpa kiva, että saitte nauttia noin hyvistä keleistä! Sama juttu meillä viime viikolla Roomassa - melkein 30 astetta, voi vitsi tuntui ihanalle :) Miami näyttää kyllä ihanalle ja ihan varmasti hurjan erilainen kuin Nyc. Ja vitsi mitä kaikkea vielä tuohonkin maahan mahtuu muutakin!

1. Kiitos Kirsi<3 :) Oii Roomaan olisi ihan mahtava päästä ja ihana kuulla, että ilmat suosivat teitäkin! Joo siis Yhdysvallat on kyllä niin iso ja laaja paikka, että en pysty itse edes kuvittelemaan kuinka paljon siellä olisi erilaista nähtävää. Vielä kun saisi joskus mahdollisuuden päästä näkemään paljon eri paikkoja sieltä :)

8. Jenkkeihin olisi kyllä huikeaa päästä, ihania kuvia! Miamissa on kyllä upeita rakennuksia, värikäs Art Deco kiehtoo :)

1. Mä pidin huomattavasti enemmän juuri noista Miamin kauniista rakennuksista kuin Nykin pilvenpiirtäjistä :) Toki nekin oli upeita, sitä ei voi kieltää!

9. Eiiii oo totta, tätä mä olen odottanut ja ihana oli päästä lukemaan tää ♥ Mä tosiaan oon sanonut sulle jo viiskyt kertaa kuinka olen haaveillut Miamista ja voit varmaan kuvitella kuinka tämä postauksesi sai mut tuntemaan! Hhaa pakko päästä:DD Missä hotellissa mahdoitte olla? Hotellisuosituksia otetaan vastaan;) Tosin voi olla että menee muutamakin vuosi että saa tuonne lähdettyä, meinaan pitää olla tuota budjettia varmaan mukavasti:D
    Miamissa yhdistyy tosiaan ranta-ja kaupunkiloma mistä mä haaveilen todella paljon, myös Barcelona on samantyyppinen ja sekin houkuttaa älyttömästi! No mutta veikkaan ettei Jenkkeihin asti vielä pääse vuosiin, mutta kun pääsee niin varmasti suuntaan Miamiin 8) Vielä kerran ihanat kuvat, ihana postaus ♥

1. Heh etköhän säkin vielä sinne Miamiin pääse, kun halua ainakin riittää noin paljon<3 Ja suosittelen kyllä, luulen että tykkäisit Miamista tosi paljon! :) Riviera South Beach oli meidän hotelli, se sijaitsi parin korttelin päästä rannassa eli ihan rantakadulla ei oltu, mutta mua se ei haitannut. Tosin olisin ehkä ite toivonut, että toi sijainti olis ollut vähän alempana, kun kaikki kivat kaupat ja ravintolat oli vähän kauempana ja just siellä alempana Miami Beachiä :'D Miamiin on muuten yllättävänkin halpaa matkustaa just tälleen, kun siellä on toi sadekausi! Mikä meidän kohdalla tosiaan tarkoitti paria sadekuuroa ja tasan kerran kuulin, että siellä ukkosti :D

Barcelonaan olisi ihan mahtava päästä, sinne tai johonkin päin Italiaa suuntaankin toivottavasti seuraavaksi :) Kiitos paljon kehuista ja kommentista Kata<3 :)

10. Miami olisi kyllä aivan unelmamatkakohde! ♥ Ihanasti olit kirjoittanut tämänkin postauksen, tuli heti sellainen tunne että vitsi mie haluan tuonne :D Olisi tosi mielenkiintoista käydä tuollaisilla erilaisilla muistomerkeillä, vaikka uskon tuon holokaustin muistomerkin olleenkin melko ahdistava :/ Auts, palaminen ei kuulosta hyvältä - itsekin paloin tänä kesänä todella pahasti reisistä, ja se oikeasti säikäytti koska nostaahan se myös sitä ihosyövän riskiä...:s
    Olisi kuitenkin ihana päästä johonkin lämpimään nyt ♥

1. Toi oli kyllä aikalailla unelmien täyttymys<3 :) Heh, toivottavasti joskus pääsetkin jos halua vaan riittää! Joo toi oli aika ahdistava paikka, mutta tehty ihan älyttömän kauniiksi :) Palaminen on aina inhottavaa eikä tosiaan vaan sen takia, että se tuntuu ja näyttää hetkellisesti tosi kamalalta.. Toivottavasti sitä ihosyöpää tai mitään muutakaan ei kuitenkaan tule! Ilmat on kyllä viilenneet nyt sen verran nopeasti, että olis kyllä ihan mahtavaa päästä takaisin johonkin lämpimään :D ♥