tiistai 3. tammikuuta 2023

Kosmetiikkavarastot lukuina | Tammikuu 2023

Moi! Tänään käydään lukuina läpi kosmetiikkavarastojani tai jemmojani, kuten monet niitä kutsuvat. Mun tavoitteeni kosmetiikan suhteen nyt vuonna 2023 on saada ennen kaikkea varastojani pienemmiksi sekä supistettua esimerkiksi meikkikokoelmaani. Aion toteuttaa tätä sekä kokoelmiani karsimalla että luonnollisesti käyttämällä tuotteita pois ja minimoimalla uusien ostamista. Tässä postauksessa ei ole listattuna koko kosmetiikkakokoelmaani, sillä mulla on tietyt ns. ongelmakategoriat, joiden vähentämiseen haluan ensisijaisesti keskittyä. Jonain vuonna voisin ehkä toteuttaa koko kokoelman läpikäynnin ja tilastoinnin, mutta koska mulla on edelleen aika paljon kosmetiikkaa, toteutan tämän nyt ainoastaan niiden kriittisten kategorioiden kohdalla. Tarkoituksena on siis laskea, kuinka paljon mulla on nyt vuoden alussa näitä tuotteita ja kuinka paljon saan niitä vähenemään vuoden aikana. Pidän toki myös kirjaa siitä, jos ostan tai vaikka saan jonkin kategorian tuotteita lisää vuoden aikana. Listattuna on sekä käytössä olevat/avatut että avaamattomat tuotteet:

Kasvovoiteet ja yönaamiot: 35

Tämä on itselleni ikuinen murheenkryyni, sillä kasvovoiteita on kertynyt eri kauneusbokseista aivan liian paljon. Tästä määrästä on myös karsittu jo pois joitain sellaisia, jotka tiedän jäävän multa käyttämättä, mutta täytyy käydä nämä läpi vielä uudestaan. Ei ole millään muotoa realistista saada 35 kasvovoidetta käytettyä loppuun ennen kuin ne vanhenevat. Avaamatonkaan kosmetiikka kun ei säily ikuisesti.

Silmänympärysvoiteet: 11

Tämä määrä yllätti vähyydellään, sillä olisin odottanut näitä löytyvän enemmänkin, lähemmäs 20 kappaletta. Silmänympärysvoide on kuitenkin itselleni yleensä pitkäkestoinen tuote, joten ei siis ole pelkoa, että saisin nämä kaikki käytettyä tämän vuoden aikana. Toki mun ei tarvitsekaan ja pikkuhiljaa saan kaikki varmasti käytettyä pois, vaikka tästä määrästä saattaa lähteä osa vielä eteenpäinkin. Mielenkiinnolla odotan kuinka monta on vuoden päästä vielä jäljellä!

Kasvonaamiot: 23

En ole laskenut tähän mukaan yksittäispakattuja naamioita kuten sheet maskeja, vaan nämä ovat kaikki tuubeissa tai purkeissa olevia kasvonaamioita. Myöskään yönaamiot eivät ole tässä mukana. 23 kasvonaamiota on reilusti enemmän kuin mitä missään tapauksessa tarvitsisin. Tästä määrästä reilu puolet on sellaisia, joita en ole käyttänyt, mutta loput on avattu ja testattu ainakin jokusen kerran. En missään tapauksessa oleta saavani kaikkia tai edes puolia käytettyä loppuun vuoden aikana, mutta jos edes kolmasosan saisin käytettyä pois, olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Suihkugeelit: 22

22 suihkugeeliä on varsin kohtuullinen määrä ottaen huomioon, että on ollut aika, kun määrä olisi ollut varmasti tuplat tästä. Suihkugeelit ovat mun paheeni, mutta onneksi ne ovat myös yleensä melko edullisia ja myös kuluvat loppuun. Olen yrittänyt pitää tehokäytössä korkeintaan kahta tai kolmea suihkugeeliä kerralla, jotta saan niitä oikeasti kulumaankin, joten tämä määrä tulee varmasti vähenemään nopeasti. Tosin olen myös varma siitä, että tulen vuoden aikana ostamaan ainakin muutaman suihkugeelin lisää, mutta eiköhän näiden määrä vuoden päästä ole selkeästi kuitenkin pienempi.

Vartalovoiteet: 25

Tässä on listattuna kaikki vartalovoiteeni lukuun ottamatta viime kesältä jääneitä aurinkosuojia, ja tämä määrä tulee vähenemään radikaalisti aika piankin, kun käyn varastot ajatuksella läpi. Joukossa on nimittäin monia sellaisia voiteita, joita en koskaan aio käyttää ja jotka on siis aika joko antaa eteenpäin tai heittää pois. Osa on käyttämättömiä, osa vanhentuneita ja osa taas ei sovi omalle iholleni. Mä vihaan vartalon rasvaamista, mutta silloin tällöin sitäkin olisi pakko tehdä. Vuoden kuluttua näitä vartalovoiteita ei toivottavasti ole mulla kuin ihan muutama kappale, reilusti alle kymmenen.

Huulimeikit: 54

Tässä on laskettuna sekä huulipunat että -kiillot. Määrä vähentyi edellisen karsinnan aikana melko paljon, mutta haluan yhä edelleen saada näitä karsittua pois. Toivoisin luvun alkavan vuoden kuluttua numerolla 3, mutta katsotaan kuinka käy. Sitä varten pitäisi karsintaa tehdä aika rajullakin kädellä, mutta toisaalta mä en tarvitse yli 50 huulipunaa/kiiltoa, enkä kaikkia ehdi käyttää. Olisi siis pelkästään järkevää jättää jäljelle ne ihan kaikkein parhaimmat ja omat suosikit.

Luomiväripaletit: 64

Kunnon luomiväripaletteja multa löytyy 64 kappaletta ja haluaisin saada määrän vähenemään puolella. En kuitenkaan ihan usko sen olevan mahdollista, mutta ainakin parikymmentä palettia haluaisin saada vuoden aikana karsittua pois. Näiden lisäksi omistan myös joitain yksittäisiä luomivärejä sekä puuterisina että nestemäisinä, mutta palettien määrän haluan ensisijassa saada pienemmäksi. Paletit vievät paljon tilaa eikä mulla ehkä kovin kauaa enää ole mahdollista säilyttää näin isoa kokoelmaa.

Primerit: 14

Primereita en pahemmin itse ole ostellut, sillä näitä on tullut hyvinkin tasaiseen tahtiin kauneusbokseista. Mä haluaisin testata useampaakin primeria, mutta en ole pitkään aikaan sallinut uusien ostamista, kun vanhojakin löytyy vielä näin paljon. En saa näitä kaikkia missään tapauksessa vuodessa käytettyä enkä siihen edes pyri, mutta ehkä parin vuoden päästä ollaan jo siinä pisteessä, että saan kaupasta ihan itse valita uuden primerin. Olen myös päättänyt, etten enää yritä väkisin käyttää primereita, joista en ihan oikeasti pidä, vaan annan sellaiset eteenpäin ja keskityn niihin, jotka todella ovat mulle mieluisia. 

Mietin pitkään olisinko asettanut näille kaikille ihan selkeän tavoitteen, kuinka monta tuotetta haluan korkeintaan olevan jäljellä vuoden päästä. En sitä lopulta kuitenkaan tehnyt, sillä en halua luoda tämän suhteen itselleni turhia paineita. Tiedän saavani jokaisesta kategoriasta joko käytettyä tai karsittua tuotteita pois ainakin jonkin verran. Toisista enemmän kuin toisista, mutta lähtökohtaisesti voisin ennemminkin tavoitella, että koittaisin minimoida sen uusien tuotteiden ostamisen näihin kategorioihin. Todennäköisesti teen noin puolen vuoden kuluttua katsauksen tähän ja lasken tuotemäärät uudemman kerran, mutta sen kummemmin tämä "projekti" ei tule blogin puolella näkymään ennen kuin vuoden 2023 loppuessa.

Onko teillä kosmetiikan suhteen joitain tuotteita, joista on ns. ylitarjontaa? :)

20 kommenttia:

  1. Munkin pitäisi lisätä kosmetiikkalistaukseeni vartalovoiteet sekä käsivoiteet. Niitä on tullut osteltua sillä verukkeella, että ne ovat sellaisia tuotteita, joita saan melko helposti käytettyä pois. Pitäisi pitää kirjaa myös suihkugeelistä, saippuoista ja hiustuotteista.
    Aloitin tänään oman pannuprojektin, jossa pyrin käyttämään loppuun kaikenlaista kosmetiikkaa. Eniten minulla on kynsilakkoja, yli 280 kappaletta. Muuta onkin reilusti vähemmän, mutta liiaksi on myös etenkin värikosmetiikkaa, voiteita, kuorintoja sekä saippuoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho mikä määrä kynsilakkoja sulla on! Tosin lakat tuntuu olevan aika monille se tuotetyyppi, joita herkästi kertyy, jos kynsien lakkailu on itselle mieluista puuhaa. Toivottavasti saat käytettyä paljon tuotteita loppuun. Käsivoiteita on mullekin taas itse asiassa kertynyt jokunenkin kappale, mutta iso osa on onneksi sellasia minituubeja niin ne saa nopeasti pois :)

      Poista
  2. Odotan innolla mikä on tilanne vuoden päästä!
    Itselläni on samankaltainen projekti käynnissä oikeastaan kaiken omistamani kosmetiikan kanssa, mutta erityisesti meikkien kohdalla. Niitä on kertynyt, mutta ne mokomat kuluvat tosi hitaasti loppuun vaikka meikkaankin päivittäin. Oma heikkouteni tuntuu olevan peitevoiteet, puuterit ja meikkivoiteet. Näitä kaikkia on ihan liikaa suhteessa kulutustahtiin päivittäisestä käytöstä huolimatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tää kiinnostaa! Meikit kuluu joo ihan tajuttoman hitaasti, varsinkin kun niitä on useita käytössä yhtä aikaa.. Osaisikin käyttää vaan vaikka yhtä meikkivoidetta ja peiteainetta kerralla niin saisi noita joskus loppumaankin! Peiteaineet olisi munkin varmaan pitänyt vielä listata tähän, sillä niistä löytyy mullakin selkeesti ylitarjontaa. Tsemppiä sulle<3

      Poista
  3. Olipas mielenkiintosta nähdä sun varastot :) Suihkugeelejä ja käsirasvoja on mulla varmaan eniten varastossa. Toki meikkejäkin kertynyt. Yritän itekki pitää vähän osto lakkoa tai ainaki vähentää purnukoiden ostoa. Onhan se vähä hassua seisottaa purkkeja ja purnukoita kaapeissa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se just! Ei oikeesti ole järkeä ostaa uusia, jos vanhojakin löytyy reilu määrä kotoa :D Mä yritän itse päästä myös eroon siitä ajatuksesta, että niitä suosikkituotteita pitäisi koittaa säästellä ja käyttää harkiten, kun tolla tavalla ne pääsee vaan vanhenemaan. Mieluummin käyttää reilusti niitä suosikkituotteita kuin sellaisia ihan ok -tasoisia :)

      Poista
  4. Tosi paljon tuotteita kyllä.. kuvista nousi tuo inkivääri Treaclemoon saippua muistoihini ja nyt tietysti tekisi heti mieli mennä kauppaan ja ostaa se! Mullakin oli huomattavasti enemmän varastoja kun tilasin bokseja, joista nyt vaan tuli hemmetin helposti sitä ihan turhaa tuotetta kaappeihin, suurta osaa ei kiinnostanut käyttää ollenkaan. Ongelma oli se että useat brändit joissain bokseissa ei ollut edes saatavilla täältä Suomesta (Glossybox, Goodiebox, Ipsy). Ja sitten jotenkin vaan tuntuivat halpiksilta tai oudoilta omaan mieleen. Ja sitten kaikki ne irto-puuterinapit, ei ole vaan minun mieleeni. Nyt tykkään siitä että lähestulkoon kaikkea muuta voin mennä itse hankkimaan paitsi saippuaa ja rasvoja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en edes tiedä miksi oon ton Treaclemoonin ostanut, tai tiedän, koska se on hyvä ja se oli alennuksessa :D Mutta siis tää on just tätä mun logiikkaa suihkugeelien kanssa, että ostetaan, vaikken tarvitse. Ja noi Treaclemoonit on tosi usein alessa, eikä normihintakaan ole suuri, joten oikeesti mitään pakkoa mulla ei ollut tota ostaa.

      Oon niin samaa mieltä sun kanssa! Varsinkin Glossybox ja Goodiebox oli pullollaan sellaisia brändejä, joista en oo koskaan kuullutkaan ja jotka ei ollenkaan edes vaikuttaneet kiinnostavilta. Tavallaan pidin siitä, että boksien kanssa pääsi tutustumaan myös uusiin brändeihin, mutta kyllä ne vähän tunnetummat ja itselle tutut vaan miellyttää silti yleensä enemmän. Mulla varastot on täyttyneet nimenomaan kaikilla boksituotteilla, joten odotan kuin kuuta nousevaa sitä hetkeä, kun oikeesti saan itse mennä valitsemaan mitä ostan itselleni.

      Poista
  5. Mielenkiintoinen listaus ja ajattelin lukiessa että on niitä sullekin kertynyt ;D mulla on suihkugeelejä ehkä alle 10, ne saan helposti käyteltyä pois. Sy-voiteita voisit lahjoittaa mulle, ei taida olla kuin 1 jemmassa ja tartteisin saada vaikka kauneusboxissa niitä ;) vartalovoiteita taitaa olla vaan 2. Seerumeita ja voiteita on mutta ei ongelmaksi asti. En hamstraa enää luonnonkosmetiikkaa niin ei ole pelkoa etten ehtisi käyttää pois ennen vanhenemista. Primereita mulla on tosi paljon kun niitä saanut vähän liiaksi joka paikasta. On hyvä idea ettei tuhlaa aikaa huonoihin, en tuhlaa minäkään.
    Kivan kuuloinen projekti eikä tosiaan kannata alkaa lukua pitämään sen enempää, ei tule pakkoa käyttää pois. Kyllä ne siitä vähenee vuoden mittaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokunen purkki ehkä joo! :D Toi on jännä, miten sulle ei noita sy-voiteita oo kertynyt bokseista, kun mulle ne oli jossain vaiheessa oikeesti aika isokin ongelma. Toki oon varmaan saanut suurimman osan Ipsy Plussasta eikä Boxycharmeissa oo niitä niin usein ollut, mutta hyvin oot onnistunut silti välttymään niiltä :D Luonnonkosmetiikka on jäänyt itselläkin vähän taka-alalle, mutta se johtuu ehkä eniten siitä, ettei sitä tule bokseista kovin paljon. Veikkaan ostavani sitä enemmän, kun oikeesti pääsen kaupoille niitä voideostoksia taas tekemään :) Primereilta ei oo voinut välttyä, kun bokseja on tilannut! Onneksi suurin osa noista on sentään tosi kiinnostavia<3

      Poista
  6. Minä luulin et minulla on liikaa tuotteita ;D Nopeasti kaikkea kertyy, jos ei ole tarkkana. Toki nuo boksit on varmasti sellaisia, jotka kerryttää tuotteita nopeasti. Ennen minulla oli tasan yksi tuote joka lajia ja lisää ostin vasta kun oikeasti loppui. Kummasti lähteny rönsyilemään sen myötä kun kiinnostuin kosmetiikasta enemmän. Nuo sinun kasvovoiteet on kyllä oikeasti aikamoinen murheenkryyni. Minulla nimenomaan päivävoiteet kuluu superhitaasti, kestää helposti useita kuukausia vaikka käyttää ihan säännöllisesti. Toki silmänympärysvoiteetkin kestää yli puolikin vuotta. Et ei niitä kyllä montaa tarvi vuodessa ostaa.
    Miä luulen et tämä vuosi tulee olemaan itsellä aika kituuttelua, niin ei nyt pitäis tehdäkään mitään heräteostoksia, mikä tuntuu nykyään vähän hankalammalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kertyy todellakin, vähän turhankin nopeasti ja bokseista niitä tulee säännöllisesi koko ajan lisää, eikä samassa tahdissa ehdi käyttää edellisiä pois. Toi on varmaan aika tavallista, että tuotemäärät kotona kasvaa sitä mukaan, kun se innostus kosmetiikkaa kohtaan kasvaa! Aika monille tulee se stoppi onneksi jossain vaiheessa vastaan ja sitten pyritäänkin saamaan niitä tuotemääriä pienemmäksi :D Sy-voiteet kestää tosi kauan.. Onneksi mulla on nyt käytössä tollanen, joka annostelee yhdellä pumppauksella tietyn verran ja se määrä on jonkin verran isompi, mitä normaalisti käyttäisin. Saanpahan nopeammin ton kulumaan loppuun :D Tsemppiä sulle, toivottavasti saat pidettyä ostohimot kurissa ♥

      Poista
  7. Mä oon miettinyt samaa aihetta mutten oo jaksanut kaivaa kaikkia jemmoja ja laskea :D Vaikka olis kyllä syytä. Mulla ylitarjontaa on kasvovoiteista ja vartaloöljyistä, ne kun eivät tunnu kuluvan millään. Siksi lopetin LF:n kun siitä kertyi kaikkea sellaista kosmea joka kului hitaasti. Vähän samat ajatukset Googienkin kanssa ja mullakin ajatuksena minimalistinen vuosi tänään uusien tuotteiden suhteen, mutta saas nähdä kuinka onnistun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää tuntui munkin mielestä työläältä, mutta onneksi olin käynyt noi varastot läpi jo aiemmin ja järjestänyt ne siten, että esim. kasvovoiteet oli omassa boksissa, sy-voiteet omassaan jne. Helpotti vähän tota laskemista, kun kaikki ei olleet sikinsokin, kuten joskus aiemmin :D Kauneusboksit kerryttää tosi paljon kosmetiikkaa, jota ei kaikkea välttämättä tarvitse, joten mä uskon että mulle ainakin tekee pelkästään hyvää pitää noista taukoa :) Toivottavasti onnistut tossa minimalistisuudessa! ♥

      Poista
  8. Mielenkiintoista! Kiva kun saatiin kurkata jemmoihin. Mulla eniten taitaa kans olla seerumeita ja voiteita, hiusjuttuja ja meikeistä meikkivoiteita ja luomivärejä ja huulipunia. Pitää kans koittaa ostoslakkoa tälle vuodelle..ensin meinasin kaks ulos, yks sisään-taktiikkaa uusien kanssa, mutta ehkä totaalilakko olis parempi. Aion kyllä kans laskea kokoelman luvut mahdollisimman pian. T Helsingin Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli jossain vaiheessa ihan hirveesti kaikkia hiusjuttuja, ja edelleenkin noita löytyy liikaa, mutta oon onneksi suurimmasta osasta sentään päässyt jo eroon :D Tsemppiä ostolakkoon, toivottavasti saat sen pitämään<3 Eikä ollenkaan huono idea toikaan, että ensin pitää käyttää kaksi pois ennen kuin saa ostaa yhden uuden tilalle!

      Poista
  9. Aloitan aina lukemaan tällaisia inventaariopostauksia lievin kauhuntuntein ajatellen omia varsin mittavia varastojani - sitten toisaalta lohduttaa nähdä, että on niitä jemmoja muillakin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sama täällä! Jotenkin se on huojentavaa tietää, ettei ole näiden jemmojen kanssa yksin :D

      Poista
  10. Mä ymmärränkö sun tuskan. Oletko ajatellut käyttää edullisia kasvovoiteita kropalla? Niin mä käytin surutta osan pois. 😅 Asiaa toki helpotti, et mulla ei ollut kroppavoiteita jemmassa tuolloin. Nythän mun tilanne on hyvä, mulla on tasan kolme avaamatonta kasvovoidetta. Naamiota on avaamattomana tasan yksi. Toki tässä on nyt se paine, et joudun oikeasti ostaa lisää, ei ole enää sellaista jemmaa mistä ammentaa kuten ennen, mut olihan se naurettavaa. Kymmeniä purnukoita samaa tuotetta.. Retinoli oli syy, joka vähensi mun purkkien tarpeen radikaalisti, syytän sitä.
    😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisin joo periaatteessa käyttää noita kasvovoiteita myös vartalolla, mutta kun vihaan sitä vartalon rasvaamista ja noita vartalovoiteita tosiaan on myös kertynyt jokunen kappale :D Toi sun nykytilanne on se, johon itse haluaisin. Onhan tää toki helppoa, kun voi vaan napata laatikosta uuden voiteen vanhan tilalle, mutta mä kaipaan ihan hirveesti sitä mahdollisuutta ostaa itse ne tuotteet, joita oikeasti haluankin käyttää. Toki siihen taas menee rahaa, mitä nyt ei mene, kun voi käyttää jemmoja, mutta saanpahan ainakin sitten just sitä, mitä haluan :D

      Poista

Kiitos kommentista!