torstai 11. elokuuta 2022

Meikkikarsintaa | Luomiväripaletit

Nyt se on vihdoin tehty! Olen käynyt kaikki luomiväripalettini läpi ja karsinut pois sellaiset, joita en halua enää kokoelmissani pitää. Tämä mun on siis pitänyt tehdä jo ties kuinka kauan sitten, mutta olen aina viivyttänyt ja viivyttänyt sitä, sillä paleteista luopuminen on mulle todella vaikeaa. Tiesin toki nyt, että joukosta löytyy ainakin muutama paletti, jotka annan enemmän kuin mielelläni eteenpäin, mutta joukkoon mahtui myös niitä, joiden kohdalla luopuminen hieman kirpaisi. Miksi sitten luovuin niistä? Koska en todellisuudessa kuitenkaan koskaan niitä käytä muuten kuin todella satunnaisesti. Lisäksi hieman pienempi palettivalikoima auttaa itseäni käyttämään laajemmin muuta kokoelmaa, kun ei ole enää ihan niin paljon ylitarjontaa. Jätin itselleni vielä muutaman paletin, kuten UD:n Nakedeja, jotka olisi myös pitänyt karsia pois, mutta joista en tunnesyistä halunnut luopua. Esim. Naked 3 on jo kahdeksan vuotta vanha eikä ikänsä takia siis todellakaan enää laadullisesti sellainen, että haluaisin sitä käyttää, mutta sillä on mulle tunnearvoa. 

Muista karsinnoistani poiketen en kuvannut tähän koko luomiväripalettikokoelmaani vaan ainoastaan ne paletit, jotka lähtevät eteenpäin/roskiin. Mulla jäi tämän karsinnan jälkeen vielä reilu 60 luomiväripalettia + yksi magneettipaletti irtonapeille sekä joitain yksittäisiä luomivärejä, eli käytettävää kyllä riittää edelleen!

Urban Decayn Born To Run on ehdottomasti omasta mielestäni laadullisesti paras UD:n paletti ikinä, mutta mähän olen jo vuosia sitten onnistunut hajottamaan tämän. Olen yrittänyt uskotella itselleni, että kyllä mä tätä voin käyttää, vaikka paletti rikki onkin. Ja toki voisin, mutten käytä. Nyt tämä on aika karsia pois. Vieressä oleva Urban Decay Full Spectrum lähtee myös vihdoin eteenpäin. Tämä värikäs paletti oli mulle joskus hyvin mieluinen, mutta en ole pitkään aikaan tähän enää koskenut enkä koe tätä tarvitsevani. 

Tarten Reinforest Of The Sea Volume III on tullut mulle aikoinaan Boxycharmin mukana ja tämä on toinen omistamani paletti Tartelta. Paletissa ei laadullisesti ole mitään vikaa, mutta tästä löytyy vain yksi mattasävy, mikä tekee tästä hieman ongelmallisen itselleni. Shimmerit ovat toki kaikki kauniita tässä paletissa, mutta vastaavat neutraalit sävyt löytyvät multa myös muista paleteista enkä palettia käytä. Doucce Freematic Smokey Pro Palette oli ihan selkeä valinta poiskarsittaviin paletteihin. En koske palettiin ikinä eikä se ole omissa silmissäni kiinnostava.

Omistan tasan yhden ColourPopin paletin ja se on tämä Give It To Me Straight. Paletin sävymaailma on juuri sitä, mistä itse eniten pidän, mutta en mä tähänkään palettiin enää koskaan tartu, joten eteenpäin lähtee. Vieressä olevan Essence Crystal Power Eyeshadow Paletten karsin myös vihdoin pois. Paletista löytyy muutama todella kaunis sävy, kuten ylärivin vihreä, mutta ei mulla ole tälle niin paljon käyttöä, että näkisin järkeväksi jättää tämän itselleni. Olen näiden molempien palettien karsimista miettinyt jo lukuisia kertoja aiemmin.

theBalm Nude 'tude lähtee pitkän harkinnan jälkeen eteenpäin. Tämä paletti on mulle rakas ja yksi kokoelmani vanhimpia paletteja. Laatu on hyvä ja theBalmin meikit ovat aina olleet mulle mieluisia. En kuitenkaan rehellisesti sanottuna koskaan tätä käytä. theBalm Voyage Vol. II karsiutuu myös pois. Tämä on mitä loistavin paletti matkoille, sillä tästä löytyy luomivärien lisäksi myös aurinkopuuteri, poskipunia ja highlighter. Mulla on kuitenkin myös toinen samanlainen paletti theBalmilta ja pidän siitä enemmän. Tätä palettia olen aikoinaan pannuttanut, joten kyllä tätä on tullut jonkin verran myös käytettyä! 

Seuraavaksi eteenpäin lähtee myös Beauty Bakerien Breakfast In Bed, sillä vaikka tämä laadullisesti on ihan ok paletti, on tässä hieman epäkäytännölliset sävyt omaan käyttööni. Pidän paleteista, joiden kanssa saa tehtyä kokonaisen meikin enkä itse onnistu tämän kanssa kovinkaan monipuolisia meikkejä tekemään. Illuminati Cosmetics Illuminati X ISA Palettea olen käyttänyt huimat kolme kertaa, vaikka vähän väliä vakuuttelen itselleni, että kohta nappaan paletin käyttöön. Tässä on sinänsä muutamia todella kauniita sävyjä, mutta kokonaisuus ei ole mulle henkilökohtaisesti se kaikkein toimivin, joten eteenpäin vain.

Laitan eteenpäin myös tämän kaksikon eli Formula Z Cosmetics So Pretty Paletten sekä Shaina B Miamin Mini Miamin. Molemmissa paleteissa on mukavan käytännölliset sävyt ja laadullisestikin luomivärit ovat ihan hyviä, mutta nämä koen silti turhiksi kokoelmassani. Tartun mieluummin paletteihin, jotka kiinnostavat itseäni enemmän ja tällaisia ruskeita/neutraaleja sävyjä löytyy multa yllinkyllin. Molemmat paletit ovat tulleet Ipsy Glam Bag Plussasta.

Viimeisenä vielä Essence Epic Sunset, jonka olen taannoin saanut pr-näytteenä ilmaiseksi. Tästä paletista löytyy upeita shimmersävyjä, mutta paletin mattasävyt eivät laadullisesti ole kovinkaan hyviä enkä oikeastaan koskaan enää nappaa tästä myöskään niitä shimmerejä käyttöön. Kaipailisin joukkoon enemmän niitä mattasävyjä, jotta saisin luotua tällä kokonaisia meikkejä hieman nykyistä monipuolisemmin. Kiva paletti, muttei itselleni tässä kohtaa tarpeellinen!

Sain siis karsittua yhteensä 13 luomiväripalettia pois kokoelmistani. Yksi toki oli theBalmin "monitoimipaletti", mutta joka tapauksessa 13 palettia lähtee nyt pois multa. Ei ollenkaan hullummin, sillä pelkäsin saanko edes viittä palettia kasaan. 

Löytyykö teiltä näitä luomiväripaletteja? Entä kuinka monta palettia teidän kokoelmistanne löytyy? :)

19 kommenttia:

  1. Minua kiinnostaisi ne jäljelle jääneet paletit :) Saisiko niistä joskus postauksen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama juttu, esittely jäljellä jääneille Kiitos ❤️

      Poista
    2. Paleteista olen kirjoitellut arvioita aina noissa "Esittelyssä Luomväripalettini" -postauksissa, mutta voisin jonkinlaisen listauksen tehdä kaikista paleteistani myös ihan erilliseen postaukseen :) Kiitos ideasta!

      Poista
  2. Noissa on ihan kivoja paletteja! Harmi, ettet niistä tykkää.

    Mun pitäisi varmaan joskus kirjoittaa oikein palettipostaus, sillä niitä kyllä löytyy vaikka miten paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittele ihmeessä, toisten kokoelmiin on aina kiinnostava päästä tutustumaan<3

      Poista
  3. Voi vitsit kun minua on alkanut himottaa tuo Born To Run. Enkä ole sitä ostanut vaikka alepöydässä nököttänyt! Kun UD lähtee pois niin sitten tuota ei saa enää täältä. Karsit pois paljon sellaisia joita itsekin olen karsinut. Tykkäsin todella paljon Balmin luomiväreistä mutta osasta ei lähtenyt enää pigmenttiä irti enkä niitä vaan käyttänyt. Yhden vielä jätin, uusimman Nude Beach -paletin, mutta nuo nudet ja dudet lähti vaikka käytännöllisiä ovatkin.
    essenceltä olen karsinut Epic Sunsetin just kun hyvät häivytysvärit puuttuu, samaten tuo Crystal? paletti, vain tuo vihreä sävy oli kiva. Ja tuo Beauty Bakerie oli aika pettymys kun ne sävyt oli oudot, hankalat ja yksipuoliset eikä pigmentti kummoinen :)
    Kiva postaus, tykkäsin kyllä lukea näistä karsituista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Born To Run on ihana<3 Mua harmittaa ihan älyttömästi, että menin ton tiputtamaan.. Samassa hötäkässähän tippui myös eräs toinen paletti, mutta siitä hajosi vain peili. theBalmin meikit on tosi hyviä ja tykkään siitä kuinka käytännöllisiä sävyjä näissä paleteissa on :) Haaveilin joskus niistä mattapaleteista, mutten sitten koskaan kuitenkaan hankkinut niitä. Joo toi vihreä sävy tossa essencen paletissa on ihana, muttei ehkä kuitenkaan niin ihana, että jaksaisin koko palettia pitää itselläni!

      Poista
  4. Kiva postaus! Ihan hyvin sait karsittua paletteja:) Palettien karsiminen on kyllä vaikeaa. Ellei sitten toki ole niitä jotka esimerkiksi tulevat bokseista ja tietää suoraan, että paletista ei varmastikaan tule koskaan tykkäämään. Multa löytyy noista paleteista Born to Run sekä tuo Colourpopin paletti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo bokseista tulevat paletit on aika useinkin sellaisia, jotka ei ihan niin kiinnosta. Mähän arvon monesti suoraan eteenpäin niitä ja näistäkin paleteista kuusi olen saanut juurikin kauneusbokseista. Niitä on ehkä helpompikin karsia pois, kun ei ole samalla tavalla tullut itse ostettua niitä :D

      Poista
  5. Kiva postaus, kauniita paletteja oli toki paljon tässä porukassa. Tuon Illuminati x ISA paletin heitin itsekin menemään (keräsin jonkun kasan kosmetiikkaa jota en käyttänyt) mutten alkanut niitä nyt blogissa jakamaan kun sisälti sitä tätä "krääsää" mun silmissä, enkä jaksanut alkaa erittelemään. Sulla tässä on kuitenkin monta palettia ja saa kunnon postauksen aikaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tossa Illuminati-paletissa on muutama superkiva sävy, mutta lopulta mun oli vaan myönnettävä, etten palettia käytä. Onneksi yksi parhaimmista kavereistani halusi sen itselleen, joten toi varmasti pääsee hänellä käyttöön<3

      Poista
  6. Ei löydy näistä mitään. En tällä hetkellä omista kuin baremineralsin ja Jane Iredalen paletteja. 🙈 Tosin olen ylpeä itsestäni, et käytän niitä kaikkia viittä jotka jätin siivouksen jälkeen. 🤣

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä just bongasin oman Jane Iredalen palettini, kun tein tätä karsintaa! Olin ihan unohtanut sen olemassaolon, mutta nyt se pääsee taas käyttöön :) Viidellä paletilla pärjää varmasti jo paremmin kuin hyvin :D

      Poista
  7. Itse karsastan kaikkia missä on paljon kirkkaita värejä. Tuossa oli jokunen kiva ei-niin-värillinen palettikin joukossa joita voisin itse käyttää. Kiinnostaisi ne paletit jotka sitten jäivät käyttöösi :D
    Minä omistan vain yksittäisiä luomivärejä ja luomiväripuikot ovat tällä hetkellä suosikkejani. Niissä on tosin sitä kimallusta, josta sinä et taas ilmeisesti niin pidä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Neutraalit sävyt on kyllä tosi helppoja ja ne toimii oikeastaan tilanteessa kuin tilanteessa, kun taas värikkäät sävyt ei välttämättä niinkään :D Teen postauksen mun kokoelmani paleteista jossain vaiheessa!

      Mä rakastan shimmersävyjä luomilla, mutta käytän meikatessa aina myös mattasävyjä :) Täysmattaa silmämeikkiä tulee tehtyä ihan tosi harvoin.

      Poista
  8. Tämä oli kiva postaus lukea. Joukossa oli sellaisia paletteja, joita olen joskus kaupassa katsellut, kuten Urban Decay Full Spectrum. Mukavaa, kun osa paleteista sai uuden kodin. :)
    t. TQ

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Full Spectrum oli aikoinaan ihan valtavan upea ja se oli ehdottomasti mun saatava<3 Aika vähälle käytöllehän se lopulta sitten kuitenkin jäi :) Joo veikkaan että saan näille kaikille, tota UD:n rikkinäistä lukuun ottamatta, jossain vaiheessa uuden kodin vielä!

      Poista
  9. Mulla taitaa olla tällä hetkellä paletteja 9 + 1 minipaletti. Sephoraan kun pääsen syksyllä, haluaisin ostaa vielä minipaletit Natasha Denonalta ja Viseartilta, loppuvuoden sitten olla ostamatta paletteja. Sinkkujakin löytyy hyvä määrä. Onko sulla muuten millainen sinnkukokoelma? Olisi mielenkiintoista lukea postausta aiheesta :)

    Urban Deccayn Born To Runissa on ihana sävymaailma ja kyseinen paletti oli ostoslistallani jossain kohtaa. Mutta sitten tajusin, että siinä on aika samanlainen sävymaailma kuin Juvia's Placen The Nubian 2 paletissa, tosin enemmän sävyjä. Kyseinen Juvia's Placen paletti on yksi mun suosikeista ikinä enkä edes käytä sitä tarpeeksi, joten UD:n paletti jäi hankkimatta.

    Tuo theBalmin matkapaletti oli mullakin, mutta depottasin sen (miten lie tuo sanotaan suomeksi :D) ja pannutin siitä muutamat sävyt. Nyt taitaa olla jäljellä vain yksi lumiväri koko paletista. Tuo oli kätevä matkapaletti, mutta theBalmin luomivärien laatu ei ihan ole samaa tasoa kuin omien suosikkimerkkien. Mutta heidän poskituotteet ovat yksiä parhaita, mitä olen kokeillut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ND:n ja Viseartin luomivärit on hyviä! Multa löytyy molemmilta just sellasia pienempiä paletteja ja ND varsinkin on laadullisesti ihan huippuja<3 Mulla on ehkä vähän alle 20 kpl Makeup Geekin yksittäisiä luomivärinappeja Z-paletissa ja noiden lisäksi muutama hassu yksittäinen luomiväri. Mä käytän tosi harvoin sinkkuja, edes noita Z-paletissa olevia, joten niitä ei sen takia oo pahemmin kertynyt. Ja siis noi parisenkymmentä Makeup Geekin luomiväriä on vuosikausia vanhoja enkä käytä niistä kuin silloin tällöin ihan muutamaa, että niistäkin voisin suurimman osan karsia pois.

      Juvia's Place on multa edelleen testaamatta, vaikka noitahan on kehuttu jo useamman vuoden ajan! The Nubian 2 on kaunis paletti, ei ihme että se on sun suosikkeja ♥ theBalmilta löytyy munkin mielestä pikemminkin loistavia kasvomeikkejä kuin luomivärejä, vaikkei niissäkään mun mielestä mitään vikaa ole. Bahama Mama on ehkä yksi parhaimpia aurinkopuutereita mitä tiedän, Mary-Lou mun suosikkini highlightereista ja poskipunatkin ihan mielettömiä :)

      Poista

Kiitos kommentista!