maanantai 21. marraskuuta 2022

Mietteitä Black Fridaysta sekä vaikuttajan vastuusta

Black Week alkoi tänään ja jo koko viime viikon ajan on vähän joka puolella näkynyt alennusmyyntejä. Milloin puhuttiin Pre-Black Weekistä, milloin ihan vain Black Fridaysta hieman ennakkoon. Tuntuu että joka vuosi nämä BF:n ympärille kasautuvat alet tulevat vain aikaisemmin ja veikkaan, ettei mene montaa vuotta, kun koko marraskuu on jo Black Month. Black Friday on mitä loistavin hetki ostaa alennuksella esimerkiksi vaatteita, kodinkoneita tai kosmetiikkaa. Monet hankkivat tässä kohtaa myös joululahjat. Sanon kuitenkin jälleen sen, että kannattaa seurailla tuotteiden hintoja jo reilusti etukäteen, jotta osaa erottaa oikeat tarjoukset "tarjouksista", jotka saadaan kyllä näyttämään suurilta, mutta jotka todellisuudessa saattavat olla täysin olemattomat. Toki neuvo on ehkä tässä kohtaa hieman hyödytön, mutta hintoja voi onneksi monesti verrata esimerkiksi eri kauppojen välillä.

Black Fridayn tienoilla on noussut esille myös se, millainen vastuu vaikuttajilla on, kun joka puolelta tulee mainoksia ja yhteistöitä eri yritysten ja verkkokauppojen kanssa. Onko väärin, että vaikuttajat pyrkivät varsinkin tällaisina taloudellisesti monille epävakaina aikoina edesauttamaan sitä, että ihmiset ostavat ja kuluttavat rahojaan? Entä ilmiö, jossa joku henkilö ensin puhuu vastuullisen kuluttamisen puolesta ja ostamisen minimoimisesta, mutta BF:n aikoihin mainostaa eri yrityksiä ja heidän alennuksiaan? 

Vaikuttajayhteistöhän on yrityksille ennen kaikkea tapa saada tuotteille, brändeille ja itse yritykselle näkyvyyttä somessa ja sitä kautta lisää asiakkaita, myyntiä ja rahaa. Black Fridayna vaikuttajayhteistyötkin monesti korostuvat, kun isolla osalla kaupoista on käynnissä jonkinlaiset alennusmyynnit ja totta kai monet käyttävät vaikuttajia ja heidän näkyvyyttään yhtenä markkinointitapana. Vaikuttajat taas saavat yhteistöillä itselleen ihan rahallista korvausta sekä erilaisia tuotepalkkoja ja muita etuja. Ei siis ihme, että nykyään niin monet päätyvät tekemään vaikuttajayhteistyötä, jos sellaiseen vain on mahdollisuus. On varmasti paljon henkilöitä, jotka mainostavat tarpeen mukaan ihan mitä tahansa, jos siitä vain saa rahaa ja/tai tuotelahjoja palkaksi. On myös niitä, jotka todellakin miettivät tarkkaan yhteistyönsä eivätkä lähde dollarin kuvat silmissä kiiluen mukaan ihan mihin tahansa. Meitä on moneen junaan ja jokaisen arvomaailma on omanlaisensa. Osa tekee somea pelkästään harrastuksena ja osa yhtenä tai jopa ainoana työnään. En ihan ehkä ymmärrä miksi juuri Black Fridayna joku kokee vaikuttajien tekemät mainokset ja kaupalliset yhteistyöt pahana asiana, kun niitä kuitenkin on myös muina ajankohtina. Pohditaanko vaikuttajan vastuuta tässä asiassa myös muulloin? Täytyy kuitenkin muistaa, että osalle somen tekeminen on myös työtä, jolla tienataan elanto tai osa siitä.

Mitä mieltä te olette aiheesta? 

Mulle itselleni on henkilökohtaisesti ihan yhdentekevää, vaikka joku ihminen paasaisi 11 kuukautta vuodesta vastuullisen kuluttamisen puolesta ja kannustaisi muita miettimään kulutustottumuksiaan ja vähentämään shoppailua, mutta marraskuun ajan ennen Black Fridayta hänellä olisi julkaisut täynnä "osta, osta, osta" mainoksia. Se ei olisi multa pois, mutten toisaalta myöskään todennäköisesti näkisi tarvetta seurata tällaista henkilöä, sillä pitäisin toimintaa tekopyhänä. Jokaisella on tähän kuitenkin oikeus ja kuten sanoin, jokaisella on oma arvomaailmansa ja -käsityksensä. Yhtä lailla meillä kaikilla on oikeus ja mahdollisuus valita ketä seuraamme somessa.

Ennen kaikkea täytyy muistaa, että loppupeleissä jokainen meistä on itse vastuussa omista teoistaan ja myös shoppailuistaan. Vaikka jonkun mielestä voikin olla enemmän tai vähemmän väärin mainostaa ja markkinoida tuotteita ja siten saada ihmisiä tuhlaamaan rahaa, ei yksikään vaikuttaja tai muu taho kuitenkaan pakota niin tekemään. Jos kokee ongelmaksi katsella mainoksia, kannattaa lopettaa seuraaminen tai poistua somesta hetkeksi kokonaan, jos kokee mainonnan olevan liiallista ja itselleen haitallista. Tiedän, että joillekin rahankäyttö on iso ongelma eikä se ole välttämättä niin helppoa "sulkea silmiään" niiltä kaikilta houkutuksilta, mutta siitäkään huolimatta omasta ostokäyttäytymisestä voi harvoin syyttää ainakaan ketään ulkopuolista somevaikuttajaa. Mun on ehkä helppo sanoa näin, koska en näe painetta ostaa yhtään mitään vain sen takia, että sitä esitellään somessa enkä siten ehkä pysty täysin asettumaan sellaisen henkilön asemaan, jolla tällaisia paineita on. Nuoret varsinkin saavat varmasti todella paljon paineita somesta, mutta itse puhun tässä nyt enemmänkin aikuisista ihmisistä, jotka vastaavat itse omasta rahankäytöstään ja elämästään. Shoppailustakin voi tulla riippuvuus, joka saattaa johtaa nopeasti velkakierteeseen, mutta voiko siitä silti syyttää yksittäisiä vaikuttajia? Mielestäni ei.

Tavallisempi ilmiö varmaankin on se, että ihmiset ärsyyntyvät jatkuvasta somemainonnasta ja yhteistöistä, joita vaikuttajat tekevät. On kuitenkin paljon myös niitä, jotka ottavat ilolla vastaan vaikuttajien tarjoamat vinkit ja aletärpit. Jotkut taas suhtautuvat kaikkeen mainontaan hyvinkin neutraalisti eivätkä anna niiden juuri vaikuttaa omiin ostopäätöksiin. Meistä jokainen voi itse päättää keitä omissa somekanavissaan seuraa, joten mikäli jonkun toiminta tuntuu omien arvojen vastaiselta tai muuten aiheuttaa ärsytystä ja harmaita hiuksia, seuraamisen voi aina lopettaa. Se ei yleensä montaa klikkausta tai painallusta vaadi.

Tokihan löytyy sitten myös se vaikuttajakunta, joka puhuu Black Fridayta vastaan oikeinkin äänekkäästi. Jokaisen on kuitenkin hyvä muistaa se, että joskus niitä kalliimpia ja miksei halvempiakin hankintoja on tehtävä, ja alennusmyynnithän ovat monille mitä parhain hetki ostaa vaikkapa rikkoutuneen kodinkokeen tilalle uusi. Raha ei kasva puussa eikä meillä kaikilla ole samanlaisia taloudellisia lähtökohtia, joten mun mielestäni on kamalaa nähdä moralisointia, jos ja kun ihmiset Black Fridayna jotain itselleen ostavat. Munkin mielestäni mainonta ja markkinointi ampuu esimerkiksi uutiskirjeiden kohdalla yli, sillä niitä tulee monista paikoista ihan liikaa omaan makuuni. En lähtökohtaisesti myöskään pidä siitä ajatuksesta, että ihmisiä yllytetään ostamaan koko ajan asioita "koska halvalla saa", mutta mä ärsyynnyn siis itse nimenomaan yritysten ja kauppojen tuottamasta mainonnasta, en vaikuttajien. Joku taas varmasti ärsyyntyy nimenomaan niistä vaikuttajien mainoksista.

Vastuulliseen vaikuttamiseen kuuluu mun mielestä ennen kaikkea läpinäkyvyys omassa toiminnassa ja mainostamisessa - teki sen sitten Black Fridayna tai koska tahansa. Mun mielestäni on pöyristyttävää, että yhä tänäkin päivänä ihan liian moni vaikuttaja harrastaa erityisesti Instagramin puolella piilomainontaa. Jos ohje on hyvin yksinkertainen ja sanoo, että julkaisussa tulee lukea selkeästi heti sen alussa, että kyseessä on mainos/kaupallinen yhteistyö, niin mikä siinä toteutuksessa kuitenkin voi olla monille niin vaikeaa? Kaiken huipuksihan nykyään näitä mainoksia näyttää tulevan ihan DM-viesteinäkin toisilta vaikuttajilta, mikä menee täysin oman ymmärrykseni yli. En tilaa enää yritystenkään uutiskirjeitä, joten en halua vaikuttajiltakaan mitään mainosposteja itselleni.

Mutta palataksemme vielä Black Fridayhin niin miten on, aiotteko te ostaa jotain alennusmyynneistä? Mä aion itse katsella joidenkin verkkokauppojen alennuksia ja tarvittaessa ostan itselleni jotain. Mulla olisi muutenkin pian taas tarvetta tietyille perusjutuille k-kosmetiikan puolelta, joten toivottavasti niitä löytyisi nyt alennuksesta!

13 kommenttia:

  1. Nyt on ihan supermielenkiintoinen aihe, koska itse toimin verkostomarkkinoijana, josta ollaan jo muutenkin montaa mieltä ja monilla on hyvin negatiivinen asenne tällaiseen. Minä kuitenkin itse saan päättää miten firmassa toimin, eikä kukaan tule sanelemaan minulle kuinka täytyisi tehdä.
    Mainonnassa olen pikkuhiljaa löytänyt oman väyläni ja kerron mitä mieltä tuotteista olen. Olen pohtinut paljon juuri tuota mainostamista ja minun vastuuta siinä. Kerron kuitenkin omat näkemykseni ja jokainen tekee itse ostopäätöksensä, joten en sitten kuitenkaan näe siinä ongelmaa. Ymmärrän että on ihmisiä joille rahankäyttö on ongelma, mutta se ei voi olla yksittäisen yrittäjän syytä tai hänen vastuullaan. Minähän olen pienyrittäjä ja pyrin tuomaan lisätienestiä perheelleni. Jokainen yrittäjä tietää varmasti miten epävakaata elämä voi olla.
    Mitä sitten tulee black fridayhin ja vaikuttamiseen, niin tuon aiemman pohjalta en näe siinä ongelmaa. Toki toivon, että vaikuttajat ja yrittäjät ovat rehellisiä, eikä tapahdu esim. näitä tekaistuja "tarjouksia" ja toivottavasti myös kuluttajat ovat itse hereillä.
    Minulla ei ole koskaan ollut kummoisia black friday hankintoja, jotain vaatejuttuja pohdin tänä vuonna, mutten oikeastaan taida tarvita :D Kosmetiikasta katselen hieman mitä tuleman pitää, mutten varsinaisesti aio hamstrata mitään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tämäpä juuri! Jokainen meistä on itse vastuussa omista ostopäätöksistään ja mikäli kokee rahankäytön olevan ongelma ja lähtevän helposti lapasesta, kannattaa jättää esimerkiksi ostoksista kertovat blogi- ja somejulkaisut lukematta. Itse voi kuitenkin jonkin verran ainakin vaikuttaa siihen miten paljon itseään altistaa mainonnalle ja sitä kautta niille houkutuksille. Munkin mielestä on sääli, että monet vaikuttajat saavat lokaa niskaansa, vaikka tarkoituksena olisi tosiaan hankkia itselle ja perheelle lisää rahaa. Harvemmin ne summat kuitenkaan mitään hirveän suuria ovat, jos ei satu olemaan oikesti iso nimi. Mä en noista verkostomarkkinoinneista niin tiedä, mutta oletan ettei silläkään duunilla ihan sormia napsauttamalla sentään rikastumaan pääse, ainakaan ilman oikeesti kovaa työtä.

      Mun pitäisi ostaa uudet ulkoiluvaatteet, joten niitä koitan varmaan itse katsella, vaikka vaatteiden ostaminen onkin mun mielestäni aivan kamalaa nykyään :D

      Poista
  2. Viimeviikon aikana jo tuntui että tuli vaikka mitä Black Friday varaslähtöjä uuriskirjeissä ja mainoksissa. Todella huonoa makua mielestäni, kun ei voida edes odottaa tuota perjantaita. Toinen juttu on se, että mitä minä teen 15% alennuksella? Alennuksien pitäisi olla minimissään 30%. Tuo koko idea on mennyt ihan pilalle jatkuvien kampanjoiden ja tarjousten takia! Mun mielestä instagram on nykyään aika tylsä, kiva-jos teet pari yhteistyötä kuukaudessa. Sitten on tilejä, joilla jokainen päivitys on kaupallinen yhteistyö. Se on ihan mielenvikaista, mitä varten päivität sitä somea, vai onko elämäsi ainoa sisältö ne kaupalliset yhteistyöt. Pitää myös tietysti muistaa, että joku voi tehdä tällä lisärahaa tai työtä, enkä sinänsä väheksy ammatikseen tätä tekeviä. Mutta jokaisella äitylillä on nykyään kaupallisia yhteistöitä tilit täynnä. Toki itse katselen välillä Lykon tai iDealin etukoodeja tietyiltä vaikuttajilta, mutta silloinkin aina valitsen sen vaikuttajan ale-koodin, jonka toivon hyötyvän tai saavan jatkossa myös mahdollisuuksia yrityksiltä uudelleen. Instassa myös näkee sikana nykyään päivityksiä että ihan viimeisenä lukee *tuote saatu tai *mainos. Se on vastoin hyvää makua ja ihan asetettuja lainsäädäntöjä vastaan. Aion itse tehdä jotain vaate hankintoja jos vain on hyviä tarjouksia ja hintoja, vaatteita tuleekin ostettua nykyään ei-koskaan luokassa, kun mikään ei tunnu hyvältä päällä :) Eli se on vain minulle tavallinen perjantai, etsiessä jotain alennuksia. Toki parasta olisi, jos voisi ostaa ilman tätä BF:n alekamppista, mutta haluan ostaa ennemmin nykyään myös kivijalasta kuin tilata Zalandosta jotain minkä kuitenkin palautan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ymmärrän ettei jakseta perjantaihin odottaa niiden mainosten kanssa, mutta miksi pitää jo edellisenä viikkona puhua Black Fridaysta, ihan kuin se olisi ollut jo viime viikolla :D Sekin on ihan totta, että nykyään on jatkuvasti alet päällä vähän joka puljulla, joten ei tää Black Friday ihan hirveästi niistä eroa. Toki nyt ehkä samanaikaisesti on vieläkin suuremmalla määrällä kauppoja niitä alennuksia kuin muulloin.

      Nyt kun oon itse FB:n puolella erilaisissa vauvaryhmissä sun muissa ja oon seurannut tätä vauva- ja lapsiarkea somen välityksellä, niin sehän tuntuu olevan aika monille melkoinen statuskysymys, että muksulla on Gugguun pipo päässä ja tietyn merkkiset lautaset ja lusikat naaman edessä. Monet varmasti siis tekee kaikkensa saadakseen myös niitä yhteistöitä, vaikka toisaalta samahan se on myös kauneusmaailmassa ja muissa. Eikä siinä mitään väärää toki ole, mutta oon kuitenkin iloinen, etten itse oo ainakaan vielä moiseen haksahtanut. Ehkä johtuu siitä, etten muutenkaan tällä hetkellä ole niin kiinnostunut Instagramista :D

      Toivottavasti löytäisit jotain kivaa ja tarpeellista alennuksesta<3

      Poista
  3. Siis mä pohdin viime viikolla ääneen miehelle, et miksi jo nyt alkaa tulla joka tuutista black weekiä ja fridayta ja kaikenlaisia muita varaslähtöjä ym ym ja miksei se voisi vain siihen perjantaihin kohdistua? Hän pohti että syy tälle on varmasti se, että nykypäivänä jotkut suuremmat verkkokaupat sun muut menisivät ihan tukkoon, sivut varmaan kaatuisi ym, jos olisi vain se yksi päivä, kun on ne tarjoukset. Voipi olla :D

    Mä odotan tietysti aina black fridayn tähän aikaan vuodesta, jos pitää suurempia hankintoja tehdä. Ollaan nyt esimerkiksi katseltu paljon uusia sohvia tässä kesästä asti ja katsotaan tässä viikon aikana, mikä sohva on oikeasti tarjouksessa ja mikä ei :D Pohdinnassa olisi myös matkan varaus helmikuulle, mikäli hyvät tarjoukset tulee. Tajusinpa muuten nyt, että tein eilen tilauksen töihin, vaikka olishan tässäkin voinut odotella perjantaita ja katsoo olisko sillon mahdollisesti ollut tarjouksia, koska niillä tuotteilla ei olis ollut kiire :'D No meni jo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla joo, mutta toisaalta eikö riittäisi, että tää koko viikko olisi niitä tarjouksia? Miksi pitää aloittaa jo edellisellä viikolla :D Menee kohta vähän koko idea tältä Black Fridaylta.

      No just tollaset hankinnathan on ihan loistava tehdä nyt BF:n aikaan, jos vain löytyy joku mieluisa sohva hyvään hintaan :) Ja toivottavasti löydätte<3 Heh, mulle on joskus käynyt ihan samalla tavalla, että oon käynyt tyyliin edellisellä viikolla ennen tiedossa olevia alennusmyyntejä ostamassa varastot täyteen jotain ja sitten tajunnut, että niin, olishan ne ostokset voinu tehdä vasta viikon päästä ja saada alennusta niistä :D

      Poista
  4. Ja kun ei ole edes Black Fridayta! Tuntuu, että sen käsitys on laajentunut ja yrityksiltä näkee näitä Black Week, Green Week ja Silmäasemalla taisi olla nyt Violet Week -kampanja (ymmärrettävästi firman värin mukaan), että se yhden päivän tai jopa kahden päivän alet on laajentuneet ja niitä toitotetaan jo parin viikon ajan :D

    Mie tilasin itselleni S-ryhmän omistajapäiviltä lahjaksi Lego Botanicals -kukkakimpun, kun olen sitä haaveillut jo pitkään. Jos sattuu perjantaina hyviä tarjouksia, niin mietin, josko ostaisi kaverille saman sarjan orkidean/bonsain joululahjaksi! Hänellä kun on kissoja, niin Lego-kukka voisi toimia :'D
    Puoliso ostaa ehkä telkkarin omaan toimistoon, osti jo pöydän valmiiksi ja on tarjouksia katsellutkin sillä silmällä. Itselläni ei oikein ole mitään listalla, paitsi kaverille tuo Lego, jos kuuluvat tarjouksien piiriin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Halusin vain tulla sanomaan, että tuo Legon kukkakimppu on tosi hieno! Se olisi kiva lahjakin kestokimpuksi :)

      Poista
    2. Joo aivan uskomatonta, että nykyään ei riitä edes tämä yksi viikko, kun pitää alkaa jo edellisellä viikolla puhua Black Fridaysta. Ei tää aina ole onneksi näin ollut, mutta toisaalta aletaanhan joulustakin hössöttää joka vuosi mun mielestä aina vaan aikaisemmin, tai ainakin se tuntuu siltä :D

      Se kukkakimppu oli upea<3 Mun tekisi melkein mieli myös hankkia moinen, olis kiva päästä kokoomaan sellasta! Toivottavasti löytyy sun puolisolle hyvä telkkari ja sä saat sen toisen Legon myös ostettua :)

      Poista
  5. Itse ajoitin muutaman yhteistyön tähän Black Weekiin koska koen sen hyödyttävän molempia ostapuolia; yritystä ja vaikuttajaa. Teen kuitenkin hyvin vähän yhteistöitä etten usko sen ärsyttävän ketään. Olen paljon puhunut ostamisesta ja raha-asioista blogissani ja koen että mun lukijat on varsin fiksua porukkaa ja ostavat vaan tarpeeseen.
    Joo vähän ärsytti kun jo viime viikolla alkoi nämä Black ennakkolähdöt mutta niin vaan itsekin sorruin treenikamppeisiin. Joita olin halunnut pitkään mutta en normaalihinnalla. Olen hiljentänyt kaikki uutiskirjeet ja vilkaisen vaan ne jotka kiinnostaa oikeasti. Onneks tää on vaan kerran vuodessa mutta sitten on jouluale, uudenvuoden ale, kevätale, kesäale jne jne. Harvoin enää normihinnalla ostaa mitään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on ihan totta, nyt varmasti myös etsitään vinkkejä blogeista ja somesta niin tulee varmasti tarpeeseen noi :) Nykyään ei tosiaan normihinnalla tarvitse juuri mitään ostaa, kun jossain on koko ajan alennusmyynnit käynnissä. Ja just tollaset vähän hintavammat treenivaatteet sun muut onkin hyvä ostaa alesta, kun en itsekään sellaisia täyteen hintaan raaskisi varmasti ostaa :D Uutiskirjeitä tulee nykyään niin paljon, ettei mulla riitä enää yhtään mielenkiinto lukea niitä.

      Poista
  6. Taas tosi mielenkiintoinen postaus! Oon täysin samaa mieltä siitä, että aikuinen ihminen on ihan itse vastuussa omista ostoksistaan ja rahankäytöstään, eikä shoppailusta todellakaan voi somevaikuttajia syyttää. Siinä kohtaa touhu on kyseenalaista, jos markkinoinnin kohderyhmä on hyvin nuorta, jopa alaikäistä. Mutta mitä tulee suurimpaan osaan kosmetiikkavaikuttajista, suurin osa heidän seuraajistaan on aikuisia ja sisältöä ei ole tarkoitettu lapsille/nuorille. Mä itse ajattelen niin, että somevaikuttajat tekevät työtään ja se on mulle ihan fine. Itseäni ei kiinnosta sellainen sisältö, jossa mainostetaan kauheasti tuotteita ja puhutaan ylikuluttamisen puolesta, joten en edes seuraa vaikuttajia, joiden sisältö perustuu tähän. Mutta eipä se multa ole pois, jos joku elantonsa somella tekee ja mainokset ovat osa sometyötä.

    Ja oon ehdottomasti sitä mieltä, että somemainonnalle on paikkansa. Itsekin jos olen kiinnostunut jostain tuotteesta, katson mielelläni arvosteluita eri vaikuttajilta. Ja itse oon sitä mieltä, että vaikuttajat ansaitsevat rahallisen korvauksen siitä, että he promoavat jotain brändiä/tuotetta. Tottakai haluan nähdä vaikuttajilta muutakin kuin maksettua sisältöä ja haluan nähdä suosituksia silloinkin, kun niistä ei makseta. Mutta se, että joku saa tuotteen korvaukseksi mainostamisesta, ei mielestäni ole reilu korvaus ja ihan liian kauan kosmetiikkamerkit ovat käyttäneet vaikuttajia hyväksi tässä mielessä.

    Mitä tulee Black Friday -aiheeseen, niin oon itse aika neutraali sen suhteen. Vähän ehkä ärsyttää, kun esim Youtubessa tulee joka tuutista Black Friday -suositukset videoita, mutta en itse koskaan katso niitä. Nää videot on mun mielestä just sellaisia ärsyttäviä, missä väkisin suositellaan ihmisille tuotteita, mitä he eivät edes tiedä tarvitsevansa :D Mutta itse kyllä ostan tuotteeni mielummin alennuksella kuin ilman ja myös black fridayna ostin muutamia korvaavia tuotteita sekä yhden hajuveden, joka oli ollut toivelistallani pitkään. Varsinkin nyt kun kaikki on kallistunut ja opiskelijana mulla on pienet tulot, mielestäni olisi tyhmää maksaa tuotteista täysi hinta, kun ne voi ostaa halvemmallakin. Eri asia tietty on se, jos on oikeasti akuutti tarve jollekin tuotteelle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo harva kauneusvaikuttaja kohdistaa sisältöään lapsille tai nuorille, vaikka varmasti on paljon mm. teini-ikäisiä, jotka katselee Youtube-videoita ja seuraa IG:ssä tai TikTokissa myös kauneussisältöä ja tällöin myös "altistuu" mainoksille. Jokainen voi tosiaan valita onneksi millaista sisältöä seuraa ja vaatii sekin tosiaan työtä, että saa edes sellaisen määrän seuraajia, että somea pystyy tekemään työkseen. Ainakin jos lähtökohtana on se, että vaikuttaja on ihan "tavallinen" ihminen eikä valmiiksi jossain julkisuudessa esiintynyt henkilö.

      Tosta sun toisesta kappaleesta oon täysin samaa mieltä sun kanssa! En olisi itse voinut sanoa tota paremmin. Toi on varmaan pieni ikuisuusongelma, että vaikuttajia käytetään käytännössä ilmaisena mainosalustana eikä yhteistöistä olla valmiita maksamaan kuin purkkipalkka. Toki se on joillekin ihan ok ja tulee mullekin pr-tuotteita edelleen aina satunnaisesti, mutta toisaalta mun ei ole niistä mikään pakko kirjoittaa yhtään mihinkään. Ne harvat tahot, jotka tuotteita mulle joskus lähettävät, eivät edes mainitse että olisi kiva jos kirjoittaisit näistä. Toki joka tapauksessa toimin ilmaisena mainostajana, jos ja kun tuotteista päätän kirjoittaa, mutta ainakin se päätös on ihan mun omani. Olen jättänyt itse jopa vastaamatta tällaisiin naurettaviin yhteistyötarjouksiin, joissa on mm. tarjottu paria TESTIKOKOISTA tuotetta testiin postausta/somejulkaisua vastaan. Siis oikeastiko vaikuttajalle ei haluta lähettää edes täysikokoisia tuotteita suhteellisen edullisista tuotteista? :D Saati sitten, että olisi sanallakaan mainittu mistään rahallisesta korvauksesta.

      Black Friday on hyvää aikaa ostaa tarpeellisia tuotteita, mutta onhan se vähän sellaista kulutushysteriaa ja juurikin kehotetaan ihmisiä ostamaan vähän sitä sun tätä. Uskon että tänä vuonna BF sai vielä suuremmissa määrin ihmiset liikkeelle juuri tosta syystä, että kaikki on kallistunut ja porukka joutuu pian miettimään saako esimerkiksi sähkölaskuja maksettua.. Onhan Black Fridayna oikeasti tosi hyviäkin tarjouksia ja ehdottomasti ne kannattaa hyödyntää, mikäli jotain tarvitsee :)

      Poista

Kiitos kommentista!