tiistai 4. huhtikuuta 2023

Hiukset lyheni!

Otsikko sen jo kertoo - mulla lyheni eilen hiukset huomattavan paljon! Mä olen kipuillut hiusteni kanssa jo pitkään, kun en ole oikein osannut päättää mitä niiden kanssa teen. Olen käynyt kampaajalla edellisen kerran elokuussa 2021, jolloin olin juuri paria päivää aiemmin tehnyt positiivisen raskaustestin. Tällöin päädyin koko tyvikasvun vaalentamisen sijaan laitattamaan vain vaaleita raitoja, sillä koin sen siinä vaiheessa itselleni paremmaksi vaihtoehdoksi. Koko raskausaikana en muuten hiuksiani värjännyt tai käynyt kampaajalla edes leikkauttamassa niitä. Monet tietävätkin, että raskaana ollessa hiukset monesti voivat erinomaisen hyvin, sillä raskaana niitä ei esimerkiksi lähde samalla tavalla kuin normaalisti. En siis edes kokenut tarvetta millekään kampaajareissuille, sillä hiukseni olivat melko hyväkuntoiset ja tarvittaessa saatoin turvautua napsaisemaan itse kaikkein kärsineimmät latvat pois. Toki ammattilaisen käsittelyssä sekin olisi sujunut paremmin, mutta hätä ei aina lue lakia!

Sitten koitti synnytys ja muutama kuukausi sen jälkeen alkanut sulkasato. Hiuksia tippui ja lähti ehkä 2-4 kuukauden ajan niin tolkuton määrä, että olin jossain vaiheessa varma, että mulla on pian pää täynnä kaljuja kohtia. Osalle siis tosiaan sellaisia ihan tuleekin. Tämä hiustenlähtö johtuu hormoneista eikä ole estettävissä, teki sitten mitä taikatemppuja tahansa. Ehkä joku onnekas selviää ilman, tai ainakin hyvin vähäisellä hiustenlähdöllä, mutta joka tapauksessa se on yksi niitä synnytyksen jälkeisiä iloja. Jotenkin hieman ironista, että synnytyksen jälkeen on muutenkin monesti aika herkillä, kroppa on muuttunut eikä useimmilla palaudu entiselleen ihan heti ja sitten vielä hiukset putoaa päästä. Toki ne sieltä sitten taas kasvavat takaisin ja mullakin on tällä hetkellä se kasvuvaihe käynnissä, kun niitä muutamien senttien pituisia hiuksia on pää täynnä. Itselläni oli tuossa vaiheessa vielä se ongelma ihoni kanssa, kun finnejä puski ihan tolkuton määrä, niin ei kauheasti enää naurattanut, kun sai pelätä kaljuuntuvansa vielä siinä samalla.

Hiukset syksyllä 2022

Jossain vaiheessa huomasin tykästyneeni omaan ruskeaan hiustenväriini ja päätin kokeilla miltä tuntuisi kasvattaa se kokonaan vaalean hiuksen tilalle. Ei mulla olisi hoitovapaalla varsinkaan enää varaa käydä säännöllisesti kampaajalla vaalentamassa hiuksia, joten senkin puoleen olisi kiva mennä hetki ihan oman värin kanssa. Päätin leikkauttavani hiukset kesällä 2023, jolloin uskoin oman värin kasvaneen riittävän pitkälle, jotta saan sen värjätyn osuuden kokonaan pois ilman, että hiuksistani tulee omaan makuuni liian lyhyet. Aloin kuitenkin vuoden alussa suorastaan inhota hiuksiani, joiden latva takutti, katkeili ja oheni koko ajan. Viime viikolla tajusin, että munhan ei tosiaan  ole mikään pakko "kärsiä" rumista hiuksista ja kestää kesään asti vaan voin hyvin mennä sinne kampaajalle jo nyt. Kysyin Instan puolella kampaajasuosituksia ja varasin ajan eiliselle. Nyt mulla on uudet hiukset!

Halusin mahdollisimman paljon vaalennettua osaa pois, mutten kuitenkaan ollut valmis esimerkiksi lyhyeen polkkaan, joten pieni määrä varsinkin sivuille vielä jäi vaaleaa. Se ei haittaa eikä näytä mielestäni lainkaan edes typerältä. Hiuksista lähti todella paljon pituutta pois eikä mulla ole näin lyhyttä mallia ollut sitten luokiaikojen, jolloin aloin hiuksiani kasvattaa. Vaihtelu virkistää ja vaikka pitkät hiukset ovat edelleen, tai jälleen, tavoitteenani, on ihanaa kun hiukset ovat parempikuntoiset. Se huono latvaosa on nyt poissa ja sitten vaan kasvattamaan! Mulla ei valitettavasti ole otettuna mitään ennen kuvaa juuri ennen hiustenleikkuuta, mutta viime syksyllä otettu kuva havainnollistaa ainakin sitä pituutta, joka mulla hiuksissani oli. Muutos on siis melko iso! Toki tuossa syksyllä napatussa kuvassa hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin mitä ne olivat nyt ennen leikkausta. Voi kun ne yhä edelleen olisivat olleet pituuksienkin osalta noin vahvassa kunnossa. Nyt nautitaan kuitenkin tästä vähän lyhyemmästä mallista, eipähän tarvitse aina olla pelkäämässä mihin hiukset seuraavaksi nappaavat kiinni. Mä olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen, vaikka totuttelua tämä uusi lyhyempi malli hieman vaatiikin.

Onko siellä päivitetty hiuksia kevätlookiin? :)

20 kommenttia:

  1. Hiusten harjaaminen ja pesu on kyllä niin outoa, kun hiukset lyhenee :D Tuntuu, kuin tukka loppuisi kesken! Mie taisin käydä loppukesästä viime vuonna lyhentämässä hiuksia sen verran, että ylsivät ponnarille. Olen muuten luullut, että siulla on vaaleat hiukset luonnostaan :'D Eipä ollutkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis joo nää loppuu täysin kesken, peseminen varsinkin tuntui todella omituiselta, missä ne kaikki hiukset oikeen on? :D Joo tummat mulla on hiukset luonnostaan, mutta et oo ainut, joka on luullut mun olevan oikeasti blondi :) Nyt kun ikää on tullut lisää, oma väri on tummunut vaan entisestään.

      Poista
  2. Tulipa kivat! Nuo vaaleat näyttää, siltä kuin olisi tarkoitettu tuonne sekaan. :) Minulla on saanut nyt lasten myötä hiukset vaan olla, en ole värjännyt, eikä ole juurikaan leikattu. Paitsi etuhiuksista en luovu, joten niitä on pakko välillä napsasta, usein ihan itse hoidan sen. Nyt hiukset yltää jo takamukselle niin täytyy kohta puolin käydä leikkauttamassa. Luultavasti lähtee 10-20 senttiä pois, niin jää vielä pitkiksi. Mutta olen kovasti pohtinut hiusteni pituutta ja olen sitä mieltä että joko överipitkät tai sitte joku tuommonen polkka, niin että on oikeasti lyhyet. Vielä tuo pitkä malli taitaa viedä voiton, mutta ehkä jonain päivänä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Minna :) Oi vitsit kun itselläkin olisi noin pitkät hiukset<3 Mulla siis ei ole vaalennettuina hiukset ihan noin pitkiksi kasvaneet, vaikka alaselkää ovatkin jo hiponeet. Odotan mielenkiinnolla kuinka vahvana ja pitkiksi saan tän oman värin kasvatettua, jos ja kun en lähde näitä värjäämään! Vaalennus kuitenkin kuluttaa hiuksia, vaikkei kaikilla silti toki kasva mahdottoman pitkiksi hiukset. Pitkissä hiuksissa on sitä jotain ja se on kuitenkin useamman vuoden kasvatusprojekti, jos vaikka säkin lähtisit noin pitkät hiukset nyt leikkaamaan selkeesti lyhyemmäksi polkaksi. Ainahan sanotaan, että hiukset kasvaa takaisin, mutta ei se niin yksinkertaista tai nopeaa ainakaan ole :D

      Poista
  3. Ei ole vielä mutta kampaaja on varattu muistaakseni 29.5. Silloin haluan tyvikasvun pois eli raitaa, mutta äiti saisi leikata tässä välissä huonoja pois. Sulla on kyllä kiva tukka ja hieno muutos! Onko sulla ihan ruskea vai sellainen maantienharmaa? Mullakin on noin tumma nyt luonnostaan, mutta se on sellainen ei minkään värinen, eli ei oikein kiva enkä tykkää siitä. Yksi juttu mulla on mielessä mutta saa nyt nähdä mitä toteutetaan :) olen kuitenkin tympiintynyt tähän tyveen kun se erottuu liikaa vaaleassa tukassa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ihanaa että sulla on joku, joka pystyy leikkaamaan hiuksista kampaamokäyntien välissä niitä huonoja osia pois<3 Ruskeat nää on, tuolta alhaalta varsinkin tosi tummanruskeat. Lapsena mulla olikin enemmän sellanen tummahko maantienharmaa, nyt nää on tummuneet siitä hurjasti! Tumma tyvi vaaleassa hiuksessa ei oo välttämättä se kaikkein imartelevin mahdollinen, mutta raidat onneksi monesti pehmittää sitä lopputulosta aika paljon, kun ei oo niin jyrkkä se muutos. Toivottavasti keksit jotain kivaa ja saat kampaajalla mieluisan lopputuloksen ♥

      Poista
  4. Näyttää tosi kivalta ja varmasti kiva muutos! Mua kutkuttaa myös leikata reilusti, mutta saas nähdä...toisaalta oon miettinyt kiharoita koska mun tukka piikkisuora. Katsotaan pääsenkö lopulta edes kampaajalle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos<3 Mullakin on täysin suorat hiukset, sen takia olikin kiva kun sai hetken aikaa nauttia kiharoista, kun nää kampaajan tekemät jopa pysyi kolme päivää, kunnes menin ja pesin hiukset :D Toivottavasti pääset kampaajan penkkiin asti ja keksit jotain kivaa hiuksillesi ♥

      Poista
  5. Sun oma väri on todella kaunis! Kyllä täälläkin tulee kotioloissa napsittua latvoista kaksihaaraisia aika ajoin, ei siitä kannata aina maksaa. Mä jo odottelen, että häiden jälkeen leikkaan kyllä hiuksista long bobin. Jotenkin on turhautunut tähän superpitkään hiukseen ja siihen miten paljon pitää nähdä vaivaa näiden kanssa. Jos ne on sähköiset ne osuu kaikkialle ja rätisee, ja sitten öitä vasten pistän aina kiinni ettei mene takulle, vaatii aika paljon. Lisäksi muotoilen vain harvoin ja pesenkn harvemmin kuin aiemmin ja se on myös hieman ärsyttävää että pitää miettiä pesuväliä. Onneksi on nyt kuitenkin lähes omaväri, raidat on tosi mukava tapa ylläpitää omaa väriä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katri<3 Pitkissä hiuksissa on oma työnsä, mutta toisaalta mun kokemuksen mukaan ne voi jättää auki ja olla laittamatta mitenkään, eikä lopputulos näytä huonolta. Itsellä ainakin joskus nuorempana tästä tänhetkisestäkin lyhyempi malli vaati tosi paljon laittamista, ettei näyttänyt ihan hoopolta :D Sähköiset hiukset on superärsyttävät.. Mä en koskaan oppinut pitämään hiuksia öisin kiinni, vaikka olisi varmasti kannattanut. Sun hiukset on taas se, mistä mä tällä hetkellä unelmoin, ne näyttää niiiin kauniilta ja se on väri on upea<3

      Poista
    2. Itse taas koen että jos ne on auki yöt niin menettää pituuden kun alkavat takkuuntumaan ja menemään huonoiksi, enkä siedä pitää niitä auki koiralenkillä kun ne ovat silmässä/suussa tai jotain. Joten aikalailla kiinni ne on jatkuvasti. :D

      Poista
    3. Mulla taas töissä piti hiukset olla aina kiinni ja sehän sitten säännöllisin väliajoin katkoi hiuksia, vaikka koitin sitä ponnarin paikkaa vaihdella :( Yöllä mun hiukset ei koskaan oikeastaan takkuuntuneet! Mutta tää on kyllä ihanaa vaihtelua, kun ei tarvitse olla laittamassa hiuksia kiinni kun vaikka siivoo, käy lenkillä tms. muuta, jossa ne pitkät hiukset on aina tiellä :D

      Poista
  6. Näyttää tosi kivalta, ja terveen kiiltävältä <3

    VastaaPoista
  7. Nätti väri sulla on luonnostaan, ja hyvin sopii sinne sekaan nuo vaaleat raidat. Mä käyn kerran tai pari vuodessa kampaajalla, ja silloin leikkautankin hiukseni tosi tosi lyhyeksi. Jotenkin tuntuu ettei kestä niitä pikkusenkaan pitempiä hiuksia enää ollenkaan, ärsyttää niin paljon :) Lisäksi sanovat ja itsekin olen sitä mieltä, että itselleni sopii lyhyet hiukset parhaiten, ja ennen kaikkea kun niistä pidän itse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo yllättävänkin kivasti sopii noi vaaleat osiot tohon, ajattelin sen näyttävän hassulta, mutta ei onneksi :) Pääasiahan on nimenomaan se, että viihtyy itse siinä hiustyylissä, joka itsellä on! Se monesti sopii tosiaan ihan jo senkin takia kantajalleen parhaiten, kun henkilö itse on silloin tyytyväinen hiuksiinsa ja se näkyy ulospäinkin. Esimerkiksi mun äidillä oli aina tosi lyhyet hiukset enkä olisi hänellekään voinut edes kuvitella yhtään pitempää mallia, kun olin toisaalta itse tottunut niihin ja hän itse piti juuri siitä tosi lyhyestä mallista :)

      Poista
  8. Kivan näköiset.❤️

    Mähän oon tässä kans leikkaamassa long bobin kesäksi, kun alkaa menemään hermo siihen, et ponnari on joka yö selän alla. 😤 Mullahan kasvaa hiukset tosi nopeasti, joten usein huomaan, et jaaha hiukset on taas alaselkään. 😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos<3 Voi kun mullakin kasvaisi hiukset noin nopeasti, aina kadehdin teitä, joilla kasvaa hirmuvauhtia hiukset :D Mullakin kasvaa kyllä aika pitkiksi hiukset, kun kaikilla sekään ei ole mahdollista, mutta ei se kasvutahti mikään turhan nopea ole, ainakaan omasta mielestäni.

      Poista
  9. Näyttääpä hyvältä lyhyempi ja tummempi tukka! <3 Mulla on myös hirveä kriisi hiusten kanssa. Esikoisen odotuksen jälkeinen sulkasato tapahtui vuosi sitten ja hiukset ovat vieläkin aivan karseassa kunnossa. Toki nyt uuden raskauden myötä tukka tuntuu paksulta, mutta edessä törröttää rumaa eripituista haituvaa. Tuntuu myös siltä, että hiukset jostain syystä kasvavat nyt normaalia hitaammin. Ja kaiken lisäksi ahdistaa, että sama hiustenlähtö on pian edessä uudelleen, joten kaikki freesausyritykset tuntuvat turhilta. Lisäksi mulla on kauhea kriisi hiusvärin kanssa. Platinanvaalea oli pitkään mun juttu ja edelleen se tuntuisi omalta jutulta, mutta tässä elämäntilanteessa opiskelijana pikkulapsiarjessa kyseisen värin ylläpito on ihan silkka mahdottomuus. Vuosi sitten kokeilin luonnollisempaa viileän vaaleaa, mutta koin ettei sekään sopinut kovin hyvin. Nyt koitin kuparista väriä ja vaikka se sopii mulle ihan hyvin muuten, ei sekään tunnu omalta ja tuntuu rajoittavalta esim. meikin ja vaatteiden suhteen. Lisäksi hiusväri ei tarttunut kunnolla todennäköisesti raskaudesta johtuen ja nyt oma juurikasvu alkaa erottua rumasti. Seuraava kampaajakäynti on vasta raskauden jälkeen, mutta en tiedä kestänkö niin pitkälle. Välillä tekisi mieli ajaa kaljuksi koko pää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos<3 Mulla nousee tosta ihan edestä päältä pystyyn niitä haituvia eikä ne välttämättä kovin kauaa pysy kurissa edes lakan kanssa.. Inhottavia, mutta kasvaapahan ainakin uutta :D Joo ei varmasti paljon lohduta, kun tietää, että pian on sitten taas edessä se hiustenlähtö. Mulla oli pitkään ongelmana se, etten saanut ripsien taivutuksia pysymään tai taipumaan alunperinkään, mutta nyt on se sentään jo korjaantunut.

      Raskaana ollessa mä en ton takia varmaan lähtisi hiuksia värjäämään, kun pelkäisin just sitä, ettei se väri kuitenkaan tartu ja lopputulos saattaa olla mitä tahansa. Vissiin ihan tuurista kiinni, että kelle tarttuu ja kelle ei, kun monet kuitenkin värjäilee ihan onnistuneesti hiuksia läpi raskauden :D Kuparinen väri sopii sulle, mutta kieltämättä se ei ehkä ihan samalla tavalla sovi yhteen kaikenlaisten ja -sävyisten meikkien/vaatteiden kanssa kuin vaikka just se platinablondi. Tai no kuka sitä on sanomaan, että mikä sopii minkäkin kanssa yhteen, mutta kokisin sen sävyn varmasti itsekin rajoittavampana kuin ihan vaalean. Sehän ei onneksi toki tarkoita, etteikö silti voisi mitä tahansa värejä käyttää, jos itse haluaa! Toivottavasti löydät vielä sellaisen värin, jossa oikeasti viihdyt ♥

      Poista

Kiitos kommentista!