keskiviikko 5. heinäkuuta 2023

Kosmetiikkavarastot lukuina | Heinäkuu 2023

Moikka! Joku ehkä muistaa, kuinka vuoden alussa laskin ja listasin ylös tiettyjen kosmetiikkatuotteiden määrät, jotka multa löytyy joko käytöstä tai sitten jemmoista/varastosta. Mun on kaiken kaikkiaan ollut tarkoitus saada tämän vuoden aikana vähennettyä kosmetiikan määrää sekä käyttämällä sitä että karsimalla pois tuotteita, joille mulla ei enää ole käyttöä. Aluksi pidin ihan kuukausittain kirjaa näistä kategorioista ja merkkasin ylös loppuiko joku, annoinko jotain pois tai ostinko tilalle uutta. Unohdin tämän sitten jossain vaiheessa, mutta nykyiset purkkimäärät on kuitenkin helppo laskea. Käydään nyt puolen vuoden jälkeen läpi uudemman kerran näitä lukuja ja totta kai ilmoitan myös lähtötilanteen, eli kuinka monta tuotetta multa löytyi silloin tammikuussa! Määrät sisältävät siis jälleen sekä käytössä olevat tuotteet että ne, jotka vielä odottavat vuoroaan avaamattomina.

Kasvovoiteet ja yönaamiot:
Tammikuu:
35
Heinäkuu: 27

Tämä määrä onkin tullut kivasti alaspäin! Määrään mahtuu sekä loppuneita kasvovoiteita, pari eteenpäin lähtenyttä sekä vanhentuneita, jotka olen laittanut pois. Mä en tiedä mitä mä teen 27 kasvovoiteen kanssa, mutta puolustuksekseni on sanottava, että ilman reilu vuosi sitten tehtyä karsintaa, kun siskoni vei aika ison määrän ihonhoitotuotteitani, tämä määrä olisi aika paljon suurempi. Odotan sitä hetkeä, kun saan taas lähteä kasvovoidekaupoille ja ostaa testiin esimerkiksi joitain vanhoja suosikkejani, mutta vielä hetkeen ei ole sen aika.

Silmänympärysvoiteet:
Tammikuu:
11
Heinäkuu: 8

Näitä ei ole tainnut loppua kuin yksi, mutta yhden avatun ja aikansa eläneen olen heittänyt pois ja toisen antanut eteenpäin. Määrä on edelleen suuri, mutta käyttelen nämä pikkuhiljaa loppuun eikä ainakaan ole ihan heti tarvetta lähteä silmänympärysvoideostoksille! Tällä hetkellä mulla vetelee iltakäytössä oleva sy-voide viimeisiään, joten kohta määrä vähenee taas yhdellä.

Kasvonaamiot:
Tammikuu:
23
Heinäkuu: 20

Yhden olen ostanut lisää ja karsinut pois muutaman vanhentuneen. Naamioita mulla on edelleen aivan liikaa ja näistä nykyisistäkin pitäisi osasta päästä eroon. Mulle riittäisi hyvin kolme naamiota - puhdistava, kosteuttava ja jokin kirkastava ja kuoriva. Nyt suurin osa omistamistani naamioista taitaa olla puhdistavia, joita mulla myös kuluu selkeästi vähiten, joten ei ihme, ettei niitä koskaan saa loppumaan. Täytyy petrata tässä kyllä ehdottomasti!

Suihkugeelit:
Tammikuu:
22
Heinäkuu: 18

Muutaman olen tässä puolen vuoden aikana ostanut lisää, mutta kiva että määrä on silti vähentynyt! Tästä tulee seuraavan puolen vuoden aikana lähtemään toki vielä useampi kappale pois, sillä suihkugeeliä mulla kuluu ihan päivittäin. Toki voi olla, että hankin esimerkiksi The Body Shopilta taas kausituoksuja, mutta eiköhän määrä silti ole loppuvuonna vähäisempi.

Vartalovoiteet:
Tammikuu:
25
Heinäkuu: 20

Yhtä ainutta en ole tämän puolen vuoden aikana saanut loppumaan (apua), mutta olen viisi vanhaa laittanut pois. Jos puolessa vuodessa ei tyhjene yksikään vartalovoidepurnukka tai -tuubi, ei kovin lupaavalta näytä, että saisin tämän vuoden aikana määrää tästä kovin paljon enää alaspäin. Pitäisi tsempata taas vartalon rasvaamisen kanssa, miten se voikin olla niin vaikeaa! Onneksi mulla on pannuprojektissa edes yksi vartalovoide niin on edes joku, jota tosissani yritän käyttää loppuun.

Huulimeikit:
Tammikuu:
54
Heinäkuu: 44

Jee, kymmenen vähemmän kuin alkuvuonna! Tästähän saisi vieläkin helposti karsittua pois useamman, kun mulla tuntuu nykyään olevan ehkä ihan max. 15 huulimeikkiä, joita oikeasti käytän. Jotenkin se luopuminen tuntuu silti vaikealta, kun on tottunut, että niitä punia löytyy sävyssä kuin sävyssä. Tämä määrä tulee taatusti kuitenkin vähenemään ennen vuoden loppua, toivottavasti ihan reilustikin, mutta on tuo kymmenen vähemmän jo parempi kuin ei mitään.

Luomiväripaletit:
Tammikuu:
64
Heinäkuu: 44

20 palettia vähemmän! Tästä olen erittäin ylpeä, ja itse asiassa mähän olin näköjään asettanut myös tavoiteeksi saada ainakin tuon parikymmentä palettia karsittua pois vuoden aikana. Toiveena olisi tästä karsia toki vieläkin enemmän, sillä en mä tarvitse näin montaa palettia. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen, että kaikki palettini mahtuvat hyvin yhteen laatikkoon, kun aiemmin niitä on ollut kahdessa eri laatikossa.

Primerit:
Tammikuu:
14
Heinäkuu: 12

Tässä ei ole suuren suurta edistystä tapahtunut, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa. Primerit kuluvat mulla hitaasti ja lisäksi mulla on aina kerralla avattuna useampi, mikä osaltaan myös vaikuttaas siihen, ettei niitä kovin usein lopu. Uusia en kuitenkaan ole hankkinut, joten kyllä tämä määrä tästä jatkaa varmasti suuntaansa alaspäin.

Kaikissa kategorioissa oli siis menty määrissä alaspäin - toisissa enemmän ja toisissa vähän maltillisemmin. Pääasia on kuitenkin, ettei määrä ollut noussut yhdessäkään! Katsotaan miltä nämä luvut näyttävät taas puolen vuoden päästä, kun saadaan pakettiin tämä vuosi 2023.

Onko teillä käyty kosmetiikkavaratoja läpi ja karsittu ehkä jotain pois? :)

16 kommenttia:

  1. Huh, sulla on tosi isot varastot! Mulla on TBS:n body buttereita ihan hirveä määrä, enkä edes tykkää niistä kovin paljoa. Olen antanut jo 6 purkkia eteenpäin, joten jäljellä on vielä 5 korkkaamatta. Yksi loppuu pian omassa käytössä :) Nuo sun määrät on kyllä isoja ja kertynyt selkeästi vuosien aikana. Mielestäni kukaan ei kuitenkaan tarvitse tuollaisia määriä ja on ihanaa että olen päässyt minimiin omissa tuotteissani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Body Butterit on mulle mieluisimpia ihan jalkavoiteina, ne on niin paksuja eikä mun iho oikein aina niistä muuten tykkää, mutta jaloissa menee kivasti :D Ei tosiaan tarvitsekaan, tää lukujen laskeminen on ollut hyvää "terapiaa" itselleni, kun on tullut tajuttua, miten paljon niitä tuotteita on päässyt kertymään. Toki näissäkin on todella paljon kauneusboksien mukana tulleita tuotteita, joten niiden tilaamisen lopettaminen oli ehdottoman tärkeää, jotta mulla on edes mahdollisuus saada määriä pienemmäksi :)

      Poista
    2. Ehkä pienessä varastossa on myös se kiva puoli, että on helpompaa ostaa uusi kiva tuote käyttöön ilman huonoa omaatuntoa, että kun on jo niin monta käyttämätöntä valmiiksi. Mutta varmasti nuista ne itselle kiinnostavimmat saat vielä käytettyä ja ne ei niin kiinnostavat voi just jakaa eteenpäin.

      Poista
    3. Jep ja ylipäänsä haluaisin sen tilanteen, että saan ihan itse valita mitä ostan milloinkin. Nyt kun ei oikeesti ole mitään järkeä lähteä ostamaan vaikka uutta sy-voidetta, kun varastot on niitä täynnä ja haluan käyttää nekin pois. Toki säästyy rahaa tällä tavalla, mutta se valinnanvapaus houkuttelisi myös :D Mä luulen, että noista kasvovoiteista ainakin lähtee vielä jokunen eteenpäin, pitäisi vaan käydä ihan ajatuksella läpi noi!

      Poista
  2. Hyvähyvä! Tuntuu että mulla on isot varastot mutta tosiasiassa ihonhoitojutut mahtuu kahteen muovilaatikkoon, mukana on hajuvedetkin. Määrällisesti niitä ei ole noin paljon, esim. sy-voiteita on jemmassa yksi ja saisi olla enemmänkin, niitä kuluu...olen ihan tyytyväinen varastoon koska saan sen hyvinkin käytettyä eikä mikään mene pilalle. Meikkejä on mutta mahtuu nekin säilytykseen ja karsin mä usein eteenpäin sellaisia joista en vaan välitä enää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä koen omalla kohdalla nimenomaan ton ihonhoidon suurimpana ongelmana, mutta onneksi kauneusboksien tilaamisen lopettaminen sentään hillitsee näitä määriä tulevaisuudessa aika lailla! Toi on hyvä tyyli, että laittaa sitten eteenpäin niitä tuotteita, jotka ei niin enää kiinnosta :) Kosmetiikka on kuitenkin harrastus meille molemmille, eli totta kai senkin takia niitä tuotteita on ns. keskivertoa enemmän :D

      Poista
  3. Kiitos siskoni, oma kosmetiikkavarastoni koki juuri hetki sitten aivan hillittömän suuren "kohennuksen", kun etenkin luomivärieni määrä lisääntyi yhtäkkiä ihan huomattavan paljon ❤️ Daniela

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kun sain ilahduttaa sua ja tyttöjä<3 :)

      Poista
  4. Upeasti oot saanut vähennettyä varastoja. Mulla on vähän vastaava projekti meneillään, ei blogissa mutta muutoin olen käynyt läpi paljonko jemmassa mitäkin ja heittänyt vanhentuneita pois, osan antanut eteenpäin ja koittanut käyttää vajaita pois. Mulla ei vain suihkegeelit ja vartalovoiteet säily kauaa jemmassa, koska ne kuluu niin nopsaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihan mahtava kuulla, että sielläkin on tehty vastaavaa varastojen läpikäyntiä! Se tulee aika ajoin tarpeeseen itse kullekin :D Mä voisin selkeesti ottaa opiksi sulta noiden vartalovoiteiden kanssa, kun tosiaan mä en itse saa niitä kulumaan sitten millään. Ehkä taas syksymmällä innostus kasvaa, kun ihokin vähän kuivuu enemmän!

      Poista
  5. Hyvin oot saanut käytettyä Linda! Ja karsittua myös! Mulla on ihan liikaa jemmassa kaikkea ja ehkä loppuvuoden kestävä ostoslakko olis tarpeeseen. Oon ennenkin sitä koittanut, mutta heikostion mennyt! Ehkä parempi olis joku kaks ulos, yks sisään low buy! T.helsingin anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ostolakot ei välttämättä toimi kaikilla, ei toimi meinaan mullakaan. Nytkään mulla ei oo mitään lakkoja päällä, mutta oon vuosien työn jälkeen saanut muutettua ostotottumuksiani eikä enää edes tee mieli ostella mitään :D Tähän auttaa aika paljon se, että pysyttelen kosmetiikan verkkokaupoista poissa, niihin mun rahani aiemmin meinaan menivät, kun netistä saa niin näppärästi tilattua kaikkea, mitä ei kivijaloista tai Suomesta muutenkaan saa. Tollanen low buy kuulostaa hyvältä, kokeile ihmeessä jos toi olisi sulle parempi kuin tiukka no buy!

      Poista
  6. Hyvin oot kyllä saanut karsittua, mahtavaa! Mähän taas nostelin omia purnukoita ees taas laatikoissa ja mietin että vaikka kuinka käytän niin tuntuu ette mikään vähene :D Kauneusboksien tilaamisella oli sitten kauaskantoiset seuraukset. Mutta tosiasiassa olen kyllä karsinut paljonkin tässä vuoden kahden sisään. Jossain vaiheessa mulla oli 8 muuttolaatikollista kosmetiikkaa :O ihan pimeetä! pr tuotteita tuli ikkunoista ovista eikä kukaan olisi ehtinyt niitä yhden elämän aikana käyttämään. Tuo tunne muuten kun asiat vähenee, on ihan mahtava. Voin kuvitella että sulla kans huojennus aina katsoa alaspäin tulevia lukuja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Boksit on munkin varastot tähän pisteeseen kartuttaneet, varsinkin ihonhoidon osalta! Pr-tuotteita en oo onneksi itse vastaanottanut enää vuosiin kuin ihan joitain, enkä enää vähään aikaan ollenkaan. Tää on hyvä näin, vaikka niistä saikin toki kivasti lisää sisältöä blogiin :) 8 muuttolaatikollista on todella, todella paljon. Siis ihan älyttömästi, eikä tollasia määriä saa mitenkään käytettyä itse pois :D Se tunne on tosi hyvä! Joskus mua ahdisti, kun jokin loppui tai näin, että varastot pienenee, kun jotenkin sitä sai jotain ihmeen tyydytystä siitä, kun näkee ne suuret määrät kosmetiikkaa. Tästä ollaan kuitenkin tultu pitkälle, enkä enää koskaan halua samanlaisia varastoja mitä mulla pahimmillaan on ollut!

      Poista
    2. Haha jep, mä muistan vielä sen ajan kun jokainen uusi julkaistu paletti piti saada ihan vaan omistamisen ilosta. Nykyään ostelen vain jos jotain tarvin ja hyvä niin. Kestävämpää kuluttamista ja rahaakin säästyy aika isoja summia :D

      Poista
    3. No tämäpä! Ja jotenkin silloin ei yhtään osannut malttaa edes hetkeä ja oikeasti pohtia, että tarviinko jotain. Kun se oli vaan saatava :D Hyvä tyyli sulla, tossa kannattaa pitäytyä<3

      Poista

Kiitos kommentista!