sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Pannuprojektit - Mitä ne ovat ja kenelle ne sopivat?

Tänään puhutaan hieman pannuprojekteista! Aina uuden vuoden alussa blogeissa, YouTubessa ja Instagramin puolella alkaa näkyä lukuisia uusia pannuprojekteja, vaikka toki niitä voi projektin tyylistä ja pituudesta riippuen aloittaa ihan milloin tahansa. Vuoden alku on kuitenkin mulle itselleni selkein ajankohta uuden projektin aloitukselle, ja itsekin siis aloitin sellaisen taas tammikuussa täällä blogin puolella. Nyt halusinkin hieman pohdiskella sitä kenelle tällaiset projektit lopulta sopivat ja sitä ennen pikaisesti vielä kerota mitä pannuprojekteilla ylipäätään tarkoitetaan. Ajatus lähti Charming Nails -blogista lukemastani tekstistä ja tosiaan pidemmittä puheitta mennään asiaan!


Pannuprojektit ovat siis kosmetiikkaan liittyviä projekteja, joissa on tarkoitus saada puuteristen tuotteiden pannut näkyviin. Tätä ovat monet laajentaneet koskemaan myös muuta kosmetiikkaa aina meikiestä ihonhoito- ja hiustenhoitotuotteisiin sekä kynsilakkoihin. Tällöin tavoitteena on yleensä saada kyseinen tuote kokonaan loppumaan, mutta variaatioita näistä projekteista on totta kai lukuisia. Varsinkin YouTuben puolella löytyy paljon jo valmiiksi "luotuja" projekteja, joissa on tietyt säännöt ja tavoitteet, mutta tokihan jokainen voi aivan vapaasti keksiä myös itse omat tavoitteensa ja sääntönsä omaan projektiin. Pannuprojekteilla voi olla jokin tietty teema, niiden pituus voi vaihdella ja projektiin otettavien tuotteiden määrä voi olla lähes mitä tahansa yhdestä useampaan kymmeneen.

Itse olen nyt kolmatta vuotta aloittanut vuoden mittaisen projektin, jonka tarkoituksena on saada 20 tuotetta loppumaan vuoden 2020 aikana. Viime vuonna se oli 19, edellisenä 18 eli tuotteiden määrä menee siis vuosiluvun mukaan. Tämähän ei sanan varsinaisessa muodossa olekaan nimenomaan pannuprojekti, sillä 20 tuotteen joukossa mulla ei ole kuin ihan muutama puuterinen tuote, mutta löytyy multa sieltä myös esimerkiksi yksi isompi luomiväripaletti, josta yritän saada pannuja näkyviin. Olen myös pariin otteeseen aloittanut Pan That Palette -projektin, johon olen siis valinnut jonkin tietyn luomiväripaletin ja pyrkinyt pannuttamaan sitä. Tänä vuonna en erikseen edes yrittänyt aloittaa sellaista vaan sisällytin luomiväripaletin suoraan tuohon suurempaan projektiin ja tästä päästäänkin siihen, kenelle ne pannuprojektit lopulta sopivat.


Pannuprojektit ovat loistavia sellaisille henkilöille, jotka haluavat kuluttaa kosmetiikkavarastojaan pienemmiksi ja jotka ovat niin ollen myös valmiita käyttämään kosmetiikkaa siihen pisteeseen asti, että ne joko loppuvat tai niistä tulee pannu näkyviin. Suurimmalla osalla ihan perustuotteet kuten kasvovoiteet ja shampoot nyt toki kuluvat ilman sen suurempia yrityksiä, mutta meikkien kanssa asia on monella vähän toinen. Varsinkin puuteriset tuotteet ja esimerkiksi huulimeikit kuluvat hitaasti, eli mikäli niitä haluaa pannuttaa tai saada loppumaan, on niiden käyttöön myös oikeasti sitouduttava. Lisäksi pannuttamisessa täytyy ottaa huomioon se seikka, että se itselle niin mieluisa luomiväri tai muu meikkituote sitten oikeasti saattaa jossain kohtaa loppua. Monelle kosmetiikkaharrastajalle meikit ovat eräänlainen keräilykohde eikä niistä haluta luopua. Kokoelmaa kasvatetaan suuremmaksi eikä kaikkia tuotteita ole tarkoituskaan käyttää loppuun asti. Päinvastoin moni tuntuu kavahtavan sitä ajatusta, että itselle tärkeästä ja mieluisasta meikkituotteesta tulisi se pannu näkyviin!

Mä olin itse ihan samanlainen vielä muutama vuosi sitten eli ymmärrän täysin tällaisten henkilöiden ajatukset. Enkä tällaiselle henkilölle pannuprojekteja siis suosittelekaan. Mulla ajatusmaailma kääntyi siis jossain vaiheessa siihen, että uuden pannun näkyminen tuotti mulle pelkästään iloa eikä lainkaan enää sitä kauhunsekaista tunnetta, jonka se aiemmin oli aiheuttanut. Nykyään ajattelen meikkejä enemmänkin vain kulutustuotteina, en niinkään keräilykappaleina, vaikka osalla paleteistani onkin mulle tunnearvoa. Pannuttaminen sopii siis hyvin sellaiselle ihmiselle, joka nimeomaan haluaa nähdä meikkiensä ja muun kosmetiikkansa kuluvan ja joskus myös loppuvan. Tähän joku voisi liittää vielä ajatuksen siitä, ettei henkilöllä olisi juurikaan haluja ostella uusia meikkejä/kosmetiikkaa vaan nimenomaan pienentää sitä kokoelmaa, mutta mä en itse näe asiaa siten, että uusien meikkien/kosmetiikan ostaminen poissulkisi halun pannuttaa tuotteita tai saada niitä loppumaan. Pannuttamisen kuuluu tuottaa iloa, eli mikäli ajatus lempiposkipunan loppumisesta vain kauhistuttaa, ei pannuprojekteja kannata aloittaa ainakaan sitten sen kyseisen tuotteen kanssa. Tällaiselle henkilölle voisi sopia paremmin projekti muunlaisten kosmetiikkatuotteiden kanssa. Esimerkiksi varastojen kätköistä voi valikoida muutamia sinne unohtuneita tuotteita ja koittaa saada niitä loppumaan.


Miksi mulla itselläni ei sitten lopulta onnistunut viime vuoden Pan That Palette? Mähän aloin tosiaan vuoden 2019 alussa pannuttaa Too Facedin Chocolate Baria ja mulla oli tavoitteena saada lähes koko paletti pannutettua vuoden aikana. Ensinnäkin tavoitteeni oli ihan liian suuri ja kunnianhimoinen, enkä olisi siihen päässyt vaikka olisin käyttänyt kyseistä palettia päivittäin. Toiseksi en ollut valmis sitoutumaan vain yhden luomiväripaletin käyttöön niin pitkäksi aikaa. Tokihan mä sen muutaman kuukauden aikana, minkä projekti mulla lopulta kesti, käytin välillä myös muita paletteja, mutta pääasiassa meikkasin aina sillä yhdellä ja samalla paletilla. Ja se tuli hyvin äkkiä todella tylsäksi. Mutta kuten mulle joku silloin kommentoi, noin suuri pannuprojekti ei välttämättä ole järkevä, jos kuitenkin samaan aikaan tulee hankittua uusiakin paletteja ja niitäkin luonnollisesti sitten haluaa käyttää. Ja mä halusin. Nyt en siis enää tänä vuonna vastaavaa projektia aloittanut vaan liitin luomiväripaletin osaksi suurempaa kokonaisuutta. Enkä suinkaan tavoittele sen pannuttamista täysin. Mulla raja meni selkeästi siinä, kun tavoittelin koko paletin pannuttamista. Se ei ollut enää hauskaa tai tuonut mulle iloa vaan pikemminkin paineita ja stressiä. Asetin itselleni liian kovat panokset, mutta en kuitenkaan missään nimessä olisi halunnut epäonnistua ja julkisesti vielä täällä blogissa näyttää kuinka pahasti projektissani epäonnistun. Jätin siis leikin sikseen ja vaikka Chocolate Bar koko loppuvuoden oli mulla käytössä ja periaatteessa edelleen koitin saada siitä tiettyjä sävyjä pannutettua, sain sen liitettyä muihin omistamiini paletteihin enkä joutunut enää stressaamaan tavoitteistani.

Tärkein vinkkini pannuprojektien suhteen onkin se, että älä aseta itsellesi liian kunnianhimoisia tavoitteita. Älä ota projektiisi enempää tuotteita kuin sinusta tuntuu hyvältä äläkä tavoittele mahdottomuuksia. Itseään on hyvä haastaa eli toki ei myöskään kannata mennä sieltä mistä aita on matalin, mutta älä aiheuta projektillasi turhaa stressiä itsellesi. Se ei missään nimessä ole tarkoitus, vaan tarkoitus on nimenomaan pitää hauskaa projektin kanssa! Pannuprojekteja on niin monenlaisia, että halutessaan jokaiselle löytyy varmasti se mieluisa variaatio.

Harrastatko sinä pannuprojekteja tai vastaavia, jossa koitetaan saada tiettyjä kosmetiikkatuotteita loppumaan? :)

16 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus. Mulla tuli viime vuonna projektista enemmän stressi kuin aito ilo toteuttaa projektia. Yritin kyllä kaikkeni ja moni tuote loppuikin mutta sitten oli niitä tuotteita joita oli ihan sula mahdottomuus saada loppumaan ja se harmitti. Toisaalta kyllästyn nopeasti ja kaipaan vaihtelua joten tänä vuonna en aloittanut projektia ollenkaan. Haluan käyttää tuotteita monipuolisesti ja sitten ihonhoito jutut loppuukin aina tasaiseen tahtiin. Meikkien kanssa tänä vuonna haastan itseni käyttämään monipuolisesti varastoja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Just toi on se, mistä tietää ettei ainakaan juuri se sillä hetkellä menossa oleva projekti ole itselle oikea, jos se aiheuttaa vain stressiä. Munkin pitäisi opetella pois siitä, että ne pienet epäonnistumiset jää niin harmittamaan, mutta pikkuhiljaa :) Nykyään kuitenkin oon pääosin nimenomaan iloinen projektieni kanssa :D Hyvältä kuulostaa sun suunnitelmat<3

      Poista
  2. En, mulla ei vaan ole kärsivällisyyttä, haluan kuitenkin huomenna jotain muuta kuin tänään. Tosin luomivärejä saan aika hyvin kulumaan, koska mulla on vain muutama paletti ja niistä kahta käytän oikeastaan joka päivä ja ne kuluvat kuin itsestään. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toihan olis mulle ihan ideaali tilanne, että luomivärit kuluisivat sen enempää yrittämättä :D Mutta eipä taida olla mahdollista niin kauan, kun paletteja on montakymmentä..

      Poista
  3. Mun viime vuoden projekti meni ihan penkin alle (vaikka yksi iso voitto tulikin), sillä raskaus vei kaiken motivaation. Aloitan kuitenkin tällekin vuodelle uuden projektin ja yritin valita mukaan tulevat tuotteet järkevämmin :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tollaset elämäntilanteen muutokset kyllä laittaa kaikki projektit ihan omaan arvoonsa eikä varmasti tule keskityttyä niihin enää samalla tavalla :) Kiva että aloittelet kuitenkin tänäkin vuonna projektin!

      Poista
  4. Miulla on kynsilakkaprojekti, sitten se joulukalenteriprojekti ja YouTuben puolella Project Use It Up eli käytän tuotteita loppuun ja otan tilalle uuden (tämä menee ehkä omasta mielestä Rolling Pan -projektiin enemmän). Jälkimmäinen projekti onkin ollut miulla jo vuodesta 2015 :D

    Ja eräänlainen minituoksuprojekti myös YouTubesta löytyy, mutta sitä päivitän aika satunnaisesti. Nyt olen käyttämässä enemmänkin The Body Shopin vanhaa Glazed Apple hajuvettä, kun se sopii juuri syksy - alkavaan kevääseen tuoksultaan, niin muut on jääneet taustalle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisköhän munkin kehitellä joidenkin tuotteiden kanssa tollanen projekti, jossa otan aina loppuneen tilalle uuden vastaavanlaisen käyttöön..? Ehkä se vähän hillitsisi sitä, että on samaan aikaan viisi seerumia, kasvovoidetta tms. käytössä :D Ahh, Glazed Apple on niin ihana, varmasti yksi parhaimpia tuoksuja TBS:ltä ikinä! Mullahan on tällä hetkellä suihkugeelipullo siitä käytössä ja ai että mä rakastan sitä tuoksua<3

      Kiva kun kertoilit omista projekteistasi, näistä on aina tosi mielenkiintoista kuulla :)

      Poista
  5. Mulla on just se ongelma että monilla meikeillä on liian suuri tunnearvo. Haluan säilyttää ne enkä kuluttaa pannuille. Mutta ei mun kaikki meikit ole sellaisia, tokihan mulla on niitä käyttömeikkejä kuten vaikkapa Maybellinen Nudes -paletti jonka otinkin postaukseeni mukaan. Epäsäännöllisen säännöllisesti yritän pannuttaa sitä mutta jos se ei onnistu, en stressaa sitä. Harvemmin jaksan käyttää samaa palettia monena päivänä putkeen, se on se kompastuskivi koko projektissa. Sellaisia kaapin pohjalle unohtuneita mulla on ja siksi yritän koota aina sen "meikkilaatikon" niin tulis käytettyä vähän kaikkea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän sua tosi hyvin, sillä mulla oli itsellä just varsinkin kalliimpien palettien kanssa pitkään ihan sama. Ei ollut puhettakaan, että olisin niitä ikimaailmassa halunnut pannuttaa tai vaikkapa karsia pois kokoelmasta :D Toi meikkilaatikko on kyllä hyvä! Mä meinasin aloittaa sellaisen tälle vuodelle taas uudestaan, mutta nyt kun mulla on jo toi huulipuna- ja luomiväriprojekti menossa niin eipä meikkilaatikolle enää ollut tarvetta :D

      Poista
  6. Mulla on nyt ekaa kertaa tänä vuonna kunnolla käynnissä pannuprojekti ja olen jotenkin niin innossani siitä :D Vaikka mulla on sellainen fiilis, että kaikkia en saa kulutettua loppuun niin en aio ottaa siitä sen suurempaa stressiä :) Tarkoituksena mulla on oppia nauttimaan enemmän niistä kaapeista ja laatikoista löytyvistä tuotteista ja vähentää uusien tuotteiden perään haikailua :D

    Mutta kyllä muakin vielä jokin aika sitten ihmetytti koko pannuprojektit ja mietin että miksi kukaan haluaisi edes saada tuotteita loppumaan :D On mullakin kaapeissa sellaisia tuotteita, joita en tällaiseen projektiin haluaisi ottaa, mutta paljon on myös sellaisia, jotka mielellään käyttäisin loppuun ja joiden loppuminen ei sitten haittaa :)

    Sellaiset projektit, joissa keskitytään vain yhteen tuotteeseen (kuten juurikin vaikka Pan That Palette) eivät ole mua varten. Kyllästyn niin helposti käyttämään vain samoja tuotteita ja ajatuskin vain yhden luomiväripaletin käyttämisestä pidempiaikaisesti kauhistuttaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee ihan mahtavaa, että oot innoissasi sun projektista! Se turha stressaaminen kannattaakin jättää suosiolla pois, kun sehän ei tosiaan maailmaa kaada, vaikka ei kaikkia tavoitteita saavuttaisikaan :) Ja jos nyt ekan vuoden jälkeen tuntuu, että iso osa tuotteista oli liian haastavia niin seuraavalle vuodelle voi sitten valita astetta helpompia - tai toisinpäin!

      Heh, tiedän niin ton tunteen :D Mä en myöskään ymmärtänyt ollenkaan miksi kukaan haluaisi ehdoin tahdoin yrittää saada varsinkaan niitä meikkejä loppumaan. En todellakaan nähnyt siinä mitään positiivista, kun halusin pelkästään kasvattaa omaa meikkikokoelmaa suuremmaksi. Nyt on ajatusmaailma vähän muuttunut ja hyvä niin, sillä ainakin kukkaro kiittää :'D Ja ei niitä lempituotteita kannatakaan ottaa mukaan, kun monella kosmebloggaajalla kuitenkin on niitä tuotteita, joista ei halua luopua ja ne kannattaakin jättää suosiolla projektista pois.

      Poista
  7. Yritin pannuttaa toissavuonna, mutta se ei oikein sopinut mulle. Oon nyt miettinyt, että alkaisin valitsemaan tarkasti rajatut tuotteet suihkuun tai meikkilaatikkoon, jotta saisin tuotteet käytettyä täsmä-ajassa, eivätkä ne näinollen vanhenisi tolkuttomasti. Etenkin huulipunat minusta kärsii eniten vanhenemisesta ja sen huomaa, kun puna alkaa valumaan juonteisiin eikä ole enää tasainen tai pysy huultenrajauskynän sisäpuolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi sun suunnitelma kuulostaa kyllä tosi hyvältä! Ja pääasihan on se, että löytää itse sen hyvän ja itselle sopivan tavan, jos haluaa varastojaan vähän tyhjemmiksi tai just pitää huolta siitä, etteivät tuotteet pääse vanhenemaan :) Huulipunatkaan ei tosiaan ole ikuisia :/ Mä huomaan itse parhaiten niiden vanhentumisen ihan siitä, että ne alkavat muodostaa paakkuja.

      Poista
  8. Mä en voisi ikinä aloittaa pannuprojektia - en ainakaan mun suosikkituotteilla! Mutta jotkin sävyt tietyistä luomiväripaleteista voisin kyllä napata johonkin pikkuprojektiin. Suosin aina tietyissä paleteissa tiettyjä sävyjä ja oon aina ihan kauhuissani, kun pannu tulee näkyviin. Osa taas jää vähälle käytölle, joten sitten kun pääsen taas kunnolla meikkailemaan, niin voisin harkita tiettyjen palettejen sävyjen pannuttamista ihan tosissani :D Tääkin on aivan loistava tapa ottaa vähällä käytöllä olevat luomivärit tehokäytölle, jotta ne tulisi käytettyä :)

    Mielenkiintoinen aihe ja oli ilo lukea ajatuksiasi tästä! Sait minutkin tosiaan harkitsemaan pannuttamista, en ole koskaan edes miettinyt että lähtisin tällaiseen projektiin! :) Tosin mun pannutus jäisi tosiaan niihin luomiväreihin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistelinkin, että sä kuulut siihen kastiin, joka ennemminkin kauhistuu niistä pannuista<3 :D Mä olin itse joskus ihan samanlainen, mutta nyt oon päässyt näiden pannuprojektien makuun! Mutta ei nää missään nimessä oo kaikille mieluisia :) Mutta toi sun suunnitelma vaikuttaa kyllä superhyvältä! Jättää ne kaikkein mieluisimmat tuotteet pois projektista, mutta valitsee joitain kuitenkin mitä tulisi sitten ehkä käytettyä vähän ahkerammin<3

      Poista

Kiitos kommentista!