maanantai 17. helmikuuta 2020

The Beauty Consumer Tag

Tänään on pitkästä aikaa haastepostauksen aika! Törmäsin YouTubessa tähän The Beauty Consumer Tagiin, joka on alunperin Nineties LoveChildin kehittämä haaste liittyen kulutustottumuksiin meikkien osalta. Otin vapauden suomentaa kysymykset parhaan kykyni mukaan pyrkien toki pitämään huolta siitä, että kysymys säilyisi mahdollisimman pitkälti alkuperäisen, englanninkielisen, kysymyksen tapaisena. Alkuperäiset kysymykset näette Nineties LoveChildin videosta. Tämä tag mun olisi ehdottomasti pitänyt tehdä jo vuosia sitten, kun ostotottumukseni olivat jokseenkin erityyliset kuin tällä hetkellä, mutta mennäänpä pidemmittä puheitta kysymysten pariin ja katsotaan millainen meikkishoppailija olen!


1. Kuinka paljon käytät meikkeihin rahaa kuukaudessa? Entä vuodessa?
- Kuukausitasolla vaihtelee ihan nollasta eurosta varmaan pariin sataan. Joskus tulee ostettua kerralla vähän enemmän ja kalliimpia juttuja, mutta sitten voikin mennä monta kuukautta ilman yhtään meikkiostosta. Vuositasolla mun on hyvin vaikea arvioida, kun se on vaihdellut todella paljon. Muutama vuosi sitten puhuttiin helposti varmaan parista tuhannesta eurosta. Viime vuonna summa itse tilatuille/ostetuille meikeille jäi varmasti muutamiin satoihin euroihin. Tähän summaan en siis ottanut mukaan kauneusbokseja, jotka ovat mulle joka kuukausi melko iso rahareikä, mutta niistä tulee muutakin kuin meikkejä. Toisaalta nämä kauneusboksit ovat yksi iso syy sille, etten "joudu" meikkejä enää samalla tavalla ostamaan.

2. Tunnetko ikinä syyllisyyttä siitä kuinka paljon käytät rahaa meikkeihin?
- Aiemmin tunsin paljonkin, nykyään en enää ollenkaan. Ja tämähän johtuu puhtaasti siitä, että olen niin paljon saanut shoppailua vähennettyä. Muutaman kerran vuodessa uuden luomiväripaletin osto on aika pientä verrattuna siihen, kun aiemmin kannoin viikottain kotiin uusia meikkejä parhaimmillaan satojen eurojen edestä kerralla. En näe mitään syytä tuntea syyllisyyttä nykyisistä ostoksistani, vaikka joukkoon sitten mahtuukin niitä, joita en välttämättä olisi tarvinnut, mutta jotka vain halusin.

3. Tuleeko sinulle "FOMO" tunne (= Fear of missing out) uusien meikkilanseerausten kanssa?
- Eipä oikeastaan. Seuraan kyllä jonkin verran uusia meikkijulkaisuja, mutta ei mulle koskaan niiden suhteen tule mitään pelkoa tai paniikkia, että se täytyy saada hankittua heti, etten vaan jää ilman. Tai että jäisin paitsi jostain, jos en sitä uutta meikkituotetta lainkaan hankkisi. Toiset uutuudet kiinnostavat enemmän kuin toiset, mutta oon yhä enemmän opetellut ns. järkeväksi kuluttajaksi ja miettinyt tarvittaessa useammankin kuukauden ennen uusien tuotteiden ostoa. No okei, poikkeuksiakin löytyy, kuten viime kesänä esimerkiksi Jeffree Starin Jawbreaker ja Morphe x Jeffree paletti, joista ainakin jälkimmäisen ostin samana päivänä, kun se tuli myyntiin.


4. Ostatko tai pidätkö kokoelmissasi meikkejä vain, koska ne ovat limited edition tuotteita?
- Mulla ei varmaan ihan hirveästi tällaisia edes ole. Tai toki on sellaisia meikkejä, jotka ovat poistuneet myynnistä, mutta että lähtökohtaisestikin olisi ollut kyse limited edition tuotteesta niin sellaisia ei ihan kamalan paljon taida multa löytyä. Lähtökohtaisesti en siis osta enkä ole oikeastaan koskaan ostanutkaan mitään vaan sen takia, että kyseessä on limited edition tuote. Enkä myöskään samasta syystä pidä mitään kokoelmissani.

5. Olisitko valmis maksamaan enemmän, mikäli saisit ostettua loppuunmyydyn tuotteen netistä?
- Tuskin. En ainakaan tällä hetkellä näe tilannetta, että jokin meikkituote aiheuttaisi mussa niin voimakkaan "pakkosaadatännehetinyt" -reaktion, että maksaisin extraa sen saadakseni. En ainakaan muutamaa euroa enempää. Ja siis ilmeisesti tässä tapauksessa meinattiin esim. eBayta tai nettikirppiksiä? Mun kokomuksen mukaan saan meinaan yleensäkin meikkini halvemmalla tilaamalla ne (ulkomaisista) nettikaupoista kuin kävelemällä Suomessa kivijalkamyymälään. Mutta siis mistään eBaysta en lähtisi meikkejä metsästämään.

6. Toivotko että voisit käyttää (meikkeihin) rahaa enemmän tai vähemmän kuin tällä hetkellä?
- Valehtelisin jos väittäisin, ettei olisi ajatuksentasolla melko mukavaa päästä joskus vaikkapa Sephoraan ja ostaa sieltä mielin määrin mitä ikinä vain tahdon. Siis ilman, että mun pitäisi murehtia ostosteni loppusummasta. Mutta realistisesti ajateltuna oon ihan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseeni, jossa oon tietoisesti vähentänyt meikkien ja muun kosmetiikan ostamista ja laitan rahaa mieluummin säästöön. Tämähän ei silti estä haaveilemasta vaikkapa siitä lottovoitosta, joka mahdollistaisi myös nuo edellä kuvatut reissut sinne Sephoraan ;)

7. Kun näet jonkun kiinnostavan tuotteen jonkun toisen meikkikokoelmassasi, tuleeko sinulle pakottava tarve saada se myös itsellesi? 
- Ei ehkä pakottavaa, mutta kyllähän toisten meikkiostokset ja -kokoelmat mua kiinnostavat ja monesti niitä katsellessa tulee se tunne, että haluan tuotteen x tai y myös itselleni. Sehän onkin nimenomaan parasta muiden blogeissa, Instassa ym. kun löytää uusia mielenkiintoisia tuotteita tai kuulee suosituksia sellaisista, jotka ehkä itse tiesikin jo aiemmin! Sehän ei toki silti tarkoita sitä, että missään nimessä kaikkea ostaisin, vaikka himottaisikin ostaa. Ja välillä iskee hetkellisesti myös pienenpieni kateudentunne, kun näen muilla kaikkea ihanaa, minkä ehkä itsellenikin saattaisin haluta, mutta kaikkeahan ei siitä huolimatta tarvitse saada.


8. Ostatko enemmän meikkejä pyhien/lomien aikaan?
- No periaatteessa ehkä joo, sillä lomilla on enemmän aikaa paneutua uusiin tuotteisiin ja tehdä niitä ostoksia. Pyhiin taas sijoittuu monesti erilaisia alennusmyyntejä, jotka houkuttelevat ostamaan, kun tuotteet saa edullisemmin kuin normaalisti.

9. Oletko ikinä piilotellut meikkiostoksiasi perheeltäsi tai ystäviltäsi?
- En. Ei mun miestä esimerkiksi kiinnosta mitä ostan tai milloin ostan, kun mun rahat on mun omia rahojani ja hän tietää, etten kuitenkaan missään nimessä ostele meikkejä/kosmetiikkaa yli varojeni. En mä aina uusia ostoksiani ole mainostamassa tai esittelemässä hänelle tai vaikkapa ystävilleni, mutta en mä myöskään niitä salaile. Se ehkä kertoisi asian olevan pienoinen ongelma, jos niitä ostoksia pitäisi salailla?

10. Onko sinulla kokoelmassasi yli kymmenen meikkituotetta, joita et ole käyttänyt viimeisen kuukauden aikana?
- Tää kysymys aiheutti pienoisen naurahduksen, sillä noi kymmenen löytyy helposti jo luomiväripaleteista, eikä se kymmenen kappaletta edes riitä mihinkään! Mun meikkikokoelmani on keskivertoa suurempi ja väkisinkin sinne mahtuu sitten myös niitä tuotteita, joita en pysty käyttämään turhan aktiivisesti. En kuitenkaan koe sen olevan mikään ongelma ainakaan itselleni, että mulla on yli kymmenen tuotetta, joita en ole kuukauteen käyttänyt. Jos puhuttaisiin vuodesta niin siinä tapauksessa pitäisi ehkä harkita taas pientä karsimista omaan meikkikokoelmaan.

11. Onko sinua ikinä painostettu ostamaan jotain mihin sinulla ei ole varaa tai mitä et oikeasti tarvitse?
- Eipä mua kukaan painosta ostamaan yhtään mitään meikkejä tai ole koskaan painostanut. Mutta ehkä tällä tarkoitetaan enemmän ns. sosiaalista painetta ostaa jotain, jotta tuntee kuuluvansa joukkoon tms.? Kieltämättä blogin takia olen ostanut joskus jotain meikkejä, jotta olen saanut tänne uutta sisältöä, vaikken muuten ehkä olisikaan tuotteita ainakaan juuri sillä hetkellä ostanut. Mutta siis keneltäkään yksittäiseltä henkilöltä en ole koskaan saanut mitään painostusta tai sen tapaistakaan. Pelkkä ajatuskin tuntuu melko absurdilta. Enkä ole koskaan harrastanut sitä, että ostan jotain koska jollain toisellakin on. 


12. Ostatko meikkejä keräilymielessä?
- No tavallaan joo joitain luomiväripaletteja olen esimerkiksi ostanut vähän sillä ajatuksella, että kun mulla on brändin muutkin paletit. Esim. UD:n Naked palettien kanssa meni jossain vaiheessa näin, mutta enää multa ei edes löydy kaikkia, kun en omista Cherryä tai Honeyta. Mutta noissakin ostoksissa on kyllä aina ollut taustalla ihan todellinen halu saada tuote kokoelmiini. Ja mitäänhän mä en vaali kokoelmissani sillä tavalla, etten niitä uskaltaisi/haluaisi käyttää, jotta ne eivät lopu. Säilytän kyllä joitain meikkejä itselläni tunnesyistä, vaikken niihin juuri enää tartukaan, mutta olen myös iloinen kaikista saamistani pannuista meikeissä. Eli summa summarum, en osta mitään vain sen takia, että saisin sijoittaa ne samettityynylle lasivitriiniin ihasteltavaksi, vaan ostan meikkini ihan käytettäviksi, vaikka oston takana saattaisikin olla myös tällainen keräilyajatus.

13. Onko sinusta tullut "meikkimatkallasi" enemmän vai vähemmän kulutusmyönteinen?
- Ostan selkeästi vähemmän kuin aiemmin ja mun kulutustottumukseni ovat myös selvästi muuttuneet vuosien varrella. Siitä on varmasti tullut useampaan otteeseen jo tässä haasteessa puhuttua, kun varsinkin ensimmäisissä kysymyksissä puhuttiin rahankäytöstä ym. Mä koen saavani iloa elämääni siitä, että saan ostettua sen uuden ihanan luomiväripaletin itselleni, mutta se vielä jokin vuosi sitten ollut tarve ostaa niitä on ehdottomasti vähentynyt. Nykyään pyrin ostamaan enemmän vain tarpeeseen ja heräteostokset sekä kaikki muut turhat ostokset ovat vähentyneet. En missään nimessä ole sitä "turhaa" shoppailua lopettanut enkä varmasti lopetakaan, mutta vähentänyt sitä tosiaan olen

Tämä oli mun mielestä todella mielenkiintoinen tapa päästä hieman arvioimaan omia kulutustottumuksia ja sitä millainen meikkishoppailija sitä nykyään olenkaan! Oli ihan hauska tajuta kuinka paljon ne omat ajatukset onkaan muuttuneet tässä vuosien varrella, vaikka toisaalta olenhan mä sen toki tiedostanut jo ennen tätä haastettakin. 

Meinaatteko tarttua haasteeseen ja tehdä tämän myös itse? Entä millainen kuluttaja sinä olet - ostatko meikkejä vain tarpeeseen vai shoppailetko niitä myös silloin, vaikka tarvetta ei olisi? :)

16 kommenttia:

  1. Nää on mullekin tosi ajankohtaisa asioita.Esim BoxyCharm boxia yritän lopetella kokonaan,mutta mulla kävi helmikuussa vahinko,että tilasin sekä baseboxin ,premium boxin add-ons -tilauksen ja pop up-tilauksen ja siihen shipiton hinnat jne. Ja nyt peruin koko tilaukseni maalsikuulle,mutta sehän on vaan klikkauksen päässä,että olen taas samassa suossa.
    Olen ajatellut kyllä,että tämä loppui minun osaltani tämä Boxycharm.Planet Expressin kanssa ehkä olisi halvempaa,mutta kyllä mä nyt lopetan tilaukseni.
    Tuossa premiumissa vielä tuli se Faccia cream sekoilu ,että 100 dollaria ilmoitettu arvoksi ja joku oli tilannut noita hintaan jotain 1.40 dollaria AliBabasta Made in CHINA.
    Mulla paljon kulutus-ongelmia,että ei pelkästään Boxycharm vaikka helmikuussa se harrastus söi kyllä mun rahani totaalisesti!!Voi LUoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi vaatii kyllä varmasti tahdonlujuutta, jos kauneusboksit on se oma juttu ja niiden tilaaminen on kuitenkin tehty niin helpoksi, kuten säkin sanoit. Pysyt vaan lujana niin kyllä se siitä helpottaa! Mulle taas tekee vaikeinta aina se lopettamispäätöksen tekeminen. LivBoxin kanssa aikoinaan mietin kuukausikaupalla lopetanko tilauksen vai en, mutta onneksi lopulta tajusin sen lopettaa. Eikä se sen jälkeen mietityttänyt tai harmittanut enää ollenkaan :D

      Mä siirryin vihdoin ja viimein Planet Expressiin ja itse sain nyt sekä Ipsy Plussan että Boxycharmin lähetettä 10 dollaria halvemmalla kuin mitä Shipitolla sama toimitustapa olisi maksanut. Säästää siinäkin vuodessa jo 120 dollaria eli ei tosiaan ollut yhtään huonompi valinta muuttaa tota välityspalvelua.

      Tsemppiä sulle<3

      Poista
  2. Tää olikin todella kiinnostava postaus, voisin itsekin kopioida omaan blogiin jos sopii :). Katselin näitä videoita youtubesta silloin kun olivat suosituimmillaan. Mulla on kyllä kanssa kulutustottumukset muuttuneet kovasti viimisen vuoden aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sopii ehdottomasti! Lukisin mielelläni sunkin vastaukset<3 Aika monilla tuntuu menevän samoin, että ne kulutustottumukset on tässä viime aikoina muuttuneet jonkin verran :)

      Poista
  3. Minäkin kopsaan tämän jos sopii ja vastailen sitten siellä kysymyksiin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sopii tietysti, innolla odotan sunkin vastauksia<3 :)

      Poista
  4. Tosi kiva tag. Mä huomaan kyllä, että pyhinä omat ostokset lisääntyy. Olen tarjousten orja. Kesälomat taas saattaa mennä niin etten osta mitään. :D Tartun ehdottomasti tähän haasteeseen jossain vaiheessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarjoukset on samaan aikaan niin ihania, mutta myös pahoja :D Kun itse ainakin herkästi ostan silloin myös paljon sellaista, mitä en oikeasti tarvitsisi. Toki varastoon on hyvä ostaa tiettyjä tuotteita, joita kuluu koko ajan, jos ne joskus bongaa edullisemmin jostain :) Kiva että säkin meinaat tämän tehdä!

      Poista
  5. Hauska postaus, otan ainakin ylös jos tulee tekemisen puutetta niin voisin toteutella tämän. Mulla ei ole myöskään tapana ajatella omaa kuluttamista niin tarkkaan joten tässä saisi myös katsottua sisimpään ja sopisi mun tulevaan säästövuosi-tavotteeseen teemalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää oli kyllä ihan tosi hyvä tapa miettiä niitä omia kulutustottumuksia! Kun ei niitä tosiaan ihan tavallisessa arjessa paljon tule mietittyä niin tää kokosi kivasti yhteen näitä asioita :)

      Poista
  6. Mielenkiintoista luettavaa ja sai pohtimaan omiakin kulutustaipumuksia. Tosin mulla taitaa mopo lähteä käsistä enemmän ihonhoitotuotteiden osalta, ei niinkään meikkien :) Vaikka toisaalta sekin on vähän kausittaista, kun tarkemmin miettii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihonhoitotuotteet vie monesti mutkin mennessään, varsinkin jos jossain verkkokaupassa on alet.. Ja ostan myös kaikkia kasvovoiteita sun muita jatkuvasti lisää, vaikka tarvetta ei todellakaan olisi. Tästä kun pääsisin vielä eroon niin hyvä olisi!

      Poista
  7. Mielenkiintoinen postaus! :) Olen myös huomannut omassa shoppailussani ison eron aiempaan. Nykyään tulee shoppailtua paljon vähemmän, vaikka aina välillä uusia tuotteita ostelenkin. Kyllä sitä kosmea tulee vieläkin hankittua yli omien tarpeiden, mutta ei enää ihan yhtä älyttömiä määriä kuin joskus. Toki myös mulla on tähän vaikuttanut nuo kuukausiboksit, kun niitä tulee useampia ja sitä tavaraa niistä tosiaan kertyy. Ja tarjoushaukka myös olen eli hyvistä tarjouksista ja alennuksista tulee välillä hankittua turhan paljon meikkejä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Meillä on siis mennyt ihan samalla tavalla tää :D Mulla on onneksi nyt ainakin pari vuotta ollut jo tämä suunta enkä oo ostellut jatkuvasti kaikkea, vaikka vieläkin toki ostelen enemmän kuin tarve vaatisi. Oon ehkä siirtynyt meikeistä enemmän ihonhoitotuotteisiin, kun meikit kuitenkin kestää käytössä niin paljon pidempään eikä ne lopu samalla tavalla. Kuukausibokseista kertyy mukavasti aina kaikkea kivaa uutta, niin mulla on ainakin vaikuttanut ne aika vahvastikin siihen, ettei tarvitse sen takia koko ajan ostella itse jotain uutta ja ihmeellistä :D Kiva kun kerroit sun ajatuksia aiheesta<3

      Poista
  8. Todella mielenkiintoinen postaus sinulta, ilolla luin tämän kun kuitenkin sun meikkimatkaasi seuraan aktiivisesti täällä! :D Mä oon todella iloinen sun puolesta, kun oot saanut oman kulutuksesi vähän vähemmälle, kun oot siihen pyrkinytkin. On ollut ilo lukea myös, että oot itsestäsi ylpeä tämän suhteen! Voin niin samaistua, kun olen vaatteiden, kenkien ja asusteiden shoppailun suhteen itse kokenut saman ja saanut sen kulutuksen itse parempaan suuntaan. Huippua, hyvä me!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Kata<3 :) Jee hyvä me tosiaan! Ei siinä kuluttamisessa sinänsä välttämättä ole mitään pahaa (jos nyt ei mennä ekologisuus- tai eettisyysseikkoihin) ja jokainen toimii kuten parhaaksi näkee. Mun mielestä on silti aina jotenkin kiva kuulla, että ihmiset on saaneet vähän hillittyä sitä omaa tarvettaan shoppailla ja ovat oikeasti siitä iloisia. Tärkeintähän on, että on itse tyytyväinen siihen tilanteeseen. Shoppailu kun voi ihan oikeasti olla ongelmakin joillekin, jos alkaa ostella yli omien varojen ym. Ihana kuulla, että sulla on mennyt samaan suuntaan tää kuin mulla!

      Poista

Kiitos kommentista!