torstai 14. lokakuuta 2021

Mikä kauneusyhteisössä ihastuttaa, mikä vihastuttaa?

Tänään ajattelin kirjoittaa hieman pohdiskelevampaa postausta aiheesta kauneusyhteisö. Jokainen määrittelee toki itse mitä kauneusyhteisöllä tarkoittaa, mutta itse tarkoitan tässä kohtaa kyseisellä asialla sekä vaikuttajia/bloggaajia, että näitä seuraavia henkilöitä, jotka ovat itse myös kiinnostuneet kauneusmaailmasta ja ovat vuorovaikutuksessa vaikuttajien kanssa. Sohaisen nyt ehkä pientä ampiaispesää tällä tekstillä, mutta kaikesta, myös kauneusmaailmasta, löytyy aina sekä ne hyvät että huonot puolet. Onneksi tässäkin tapauksessa itse näen rutkasti enemmän niitä hyviä puolia, vaikka postaus nyt valitettavasti hieman painottuukin niihin negatiivisiin asioihin, jotka ovat itseäni ärsyttäneet oikeastaan jo pitemmän aikaa. Näitä ajatuksia ei ole kohdistettu kehenkään tiettyyn yksittäiseen henkilöön ja jokainen mielipide on perustettu omiin kokemuksiini. Voitte aivan vapaasti olla eri mieltä asioista ja mielelläni kuulen myös teidän ajatuksianne aiheeseen liittyen - olivatpa ne sitten samansuuntaisia tai eriäviä omieni kanssa!

Kauneusyhteisössä ensisijaisen ihanaa ja hyvää on nimenomaan se yhteisöllisyys samanhenkisten ihmisten kanssa. Vuorovaikutus toisten vaikuttajien ja seuraajien kanssa on aivan mahtavaa, eikä mikään ilahduta yhtä paljon kuin ajatuksella jätetyt blogikommentit tai vaikkapa DM-viestitse käydyt keskustelut Instagramin puolella. Kosmetiikka on harrastuksena sellainen, mitä moni ei vielä tänäkään päivänä ymmärrä, joten on ihanaa, että on ihmisiä, joille aiheesta voi jutella täysin vapaasti ja joita itseään myös kiinnostaa samat asiat. Onhan se nyt selvää, etten voi mieheni kanssa esimerkiksi keskustella kovinkaan syvällisesti siitä, kuinka ihana jokin uusi luomiväripaletti on, koska häntä ei meikkaus kiinnosta. Onneksi somesta ja blogeista löytyy samanhenkisiä ihmisiä tätä varten!

Vaikuttajien keskuudessa vallitsee myös ihanan tsemppaava ilmapiiri, ainakin kauneusmaailmassa. Itse en ole mikään aktiivisin mahdollinen henkilö missään yhteisöjutuissa ja harvemmin otan esimerkiksi osaa mihinkään IG:ssä pyöriviin meikkihaasteisiin tms. mutta mun mielestä on ihana jo pelkästään seurata, kuinka siellä kannustetaan toisia, jaetaan muiden lookeja sekä annetaan aiheellisia kehuja ja tsemppausta toisten työlle. Solidaarisuus on selkeästi nähtävissä vaikuttajien välillä ja toisia tuetaan, kannustetaan, autetaan ja tarvittaessa myös puolustetaan.

Se sama yhteisöllisyys on kuitenkin onnistuttu kääntämään omissa silmissäni myös negatiiviseksi. Tällä tarkoitan sitä, että olen törmännyt itse ihan liikaa siihen, kuinka sitä solidaarisuutta yritetään väkisin pakottaa toisille. Kuten edellä sanoin, on totta kai enemmän kuin hyvä, että vaikuttajat osoittavat toisille tukensa, auttavat ja tsemppaavat. Mutta mun mielestä tämän kaiken pitäisi tapahtua vaikuttajien omasta halusta - ei siksi, että joku painostaa. Mulla ainakin on noussut karvat pystyyn, kun olen nähnyt julkaisuja tyylillä "Muistan kyllä, kuka mua on auttanut". Siis mitä? Tarkoittaako toi sitä, että kyseinen henkilö ei itse auttaisi oman kanavansa voimalla jatkossa muuta kuin niitä, jotka häntä siinä kyseisessä skenaariossa auttoivat? Totta kai vastavuoroisuus on ihan toivottua, mutta ehkä olen jo liian vanha ymmärtään tuollaista painostusta, sillä mielestäni pakonomaisesti uhkailun avulla toteutettu toisen tsemppaaminen ja tilanteen julkinen voivottelu ei auta ketään. Se ei ole aitoa, sillä se ei lähde henkilön omasta halusta osoittaa sitä tukea, mikäli se tehdään vain koska "se sanoi, ettei auta mua, jos mä en nyt auta sitä".

Tämä seuraava koskee vaikuttajia yleensä, ei niinkään vain kauneusvaikuttajia, enkä tiedä moniko on törmännyt samaan, mutta valitettavasti IG-julkaisuihin on saatettu kalastella jopa DM-viestien välityksellä tykkäyksiä, kommentteja tai muita reaktioita. Mun mielestäni se on seuraajien aliarvioimista ja oikeasti hieman tökeröä lähestyä tolla tavalla yksittäisiä henkilöitä ja yrittää painostaa heitä reagoimaan julkaisuihin. Ymmärrän sen, että vaikuttajien näkökulmasta jokainen tykkäys ja reaktio on tärkeä, sillä ne tuovat näkyvyyttä, joka taas tuo enemmän esimerkiksi yhteistyömahdollisuuksia. Mutta tuntuuko se oikeasti hyvältä ja palkitsevalta nähdä ne suuret tykkäysluvut, jos ne on joutunut väkisin kerjäämään seuraajilta tai vaihtoehtoisesti syyllistämään seuraajia, jotta he reagoisivat julkaisuun jollain tavalla? 

Mä koen, että näin 28-vuotiaana pystyn kyllä ihan itse valitsemaan mistä kuvista tykkään ja mistä en. Mua ei tarvitse painostaa viestitse antamaan niitä tykkäyksiä kuville. Se ei myöskään mene niin, että koska seuraan henkilöä x, täytyy mun tykätä automaattisesti kaikista hänen kuvistaan. Miksi pitäisi? Miksei voida antaa ihmisten tykätä juuri niistä kuvista, mistä he itse haluavat? Sitä tukea voi toki pyytää monella tavalla ja on ihan ok muistuttaa seuraajia siitä, kuinka tärkeitä ne tykkäykset ovat paitsi mahdollisten yhteistöiden takia, myös oman motivaation kannalta. Tuntuuhan se aina hyvältä saada reaktioita omiin julkaisuihin! Mulle itselleni se raja menee kuitenkin siinä, kun aletaan laittaa DM-viestiä, että hei reagoi mun kuvaan. Jokainen on loppupeleissä itse vastuussa siitä, että saa tuotettua sisältöä, joka kiinnostaa seuraajia, mikä lisää tykkäysten määrää ja tuo taas lisää yhteistöitä. Seuraajille ei tarvitse vierittää vastuuta tai syytä siitä, että näkyvyyttä on tai ei ole riittävästi. Seuraajien tykkäykset, kommentit ym. ovat toki monesti avainasemassa, mutta sen sijaan, että keskitytään syyllistämään seuraajia siitä, ettei tykkäyksiä ole tarpeeksi, pitäisi ehkä mieluummin miettiä voisiko itse toimia jollain toisella tavalla, jotta tykkäysmäärät kasvaisivat. On myös mahdollista pyytää niitä tykkäyksiä positiivisella fiiliksellä ihan yleisesti ilman, että pyynnöllä aiheutetaan seuraajille syyllisyydentunnetta. Rehellisesti sanottuna mun mielestä on jopa aika surullista, jos ne euron kuvat vilkkuvat silmissä niin voimakkaasti, että pitää lähteä sille linjalle.. 

Näen punaista myös siinä, kun yritetään joko suoraan tai useammin epäsuorasti vaikuttaa toisten tuottamaan sisältöön. Tarkoitan tällä nyt esimerkiksi seurauksia siitä, kun reilu vuosi sitten jaettiin sitä Black Lives Matter -teemaan liittyvää mustaa kuvaa ja jätettiin muut julkaisut julkaisematta. Tämän jälkeen näin useammankin henkilön storeissa suoranaista uhoa siitä, kuinka he lopettavat tai ovat jo lopettaneet tiettyjen vaikuttajien seuraamisen, koska he eivät näiden mielestä käytä ääntään oikeasti tarpeellisiin asioihin vaan jatkavat pr-näytteistä kirjoittamista ja kauneushömpästä puhumista. Jokainen seuraa toki juuri sellaisia henkilöitä kuin itse haluaa, mutta ehkä tällaisten ihmisten olisi hyvä myös muistaa se, että jokainen myös jakaa omalle kanavalleen juuri sellaista sisältöä kuin itse haluaa. Kaikki eivät halua kauneustilillään ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, olivat ne sitten miten tärkeitä tahansa. Onko siinä jotain väärää, jos oman kauneustilinsä haluaa pitää vain sinä pinnallisena hömppänä, joksi se on alunperin luotukin? En voi sietää sitä, että yritetään väkisin painostaa yhtään ketään muuttamaan oman tilinsä sisältöä. Eikä se tarkoita, ettei vaikuttajaa  yhteiskunnalliset asiat kiinnostaisi - hän ei vain syystä tai toisesta koe tarpeelliseksi käsitellä niitä somessa omalla kanavallaan. Eikö tässäkin kohtaa voi vain hiljaa lopettaa seuraamista sen sijaan, että pitää omalla kanavallaan meuhkata aiheesta?

Onneksi kauneusyhteisö on kuitenkin pääpiirteittäin todella tsemppaavaa ja porukka tekee omia juttujaan hyvällä fiiliksellä muita tukien. Mä en itse ole se kaikkein sosiaalisin tapaus, mutta pyrin kuitenkin pitämään yllä edes jonkinlaista vuorovaikutusta seuraamieni henkilöiden kanssa sekä totta kai omien seuraajieni kanssa. Nyt raskausaikana vuorovaikutus on valitettavasti vähentynyt ihan huimasti omalla kohdallani, kun jaksaminen on kovan väsymyksen takia ollut kortilla. Ja voi olla, että tämäkin postaus sai pientä boostia raskaushormoneista, mutta teki kieltämättä hyvää saada purettua näitä omia ajatuksia tänne blogin puolelle. Edelleen haluan kuitenkin painottaa sitä, että nämä mielipiteet ovat mun omiani ja kanssani saa totta kai olla eri mieltä. Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee, eikä se, että mua itseäni nämä tietyt asiat ärsyttävät, tarkoita kuitenkaan sitä, ettei niin saisi toimia. Mä en sanele mitään sääntöjä yhtään kenellekään, kerron vain omat näkemykseni näistä asioista!

Herättikö postaus ajatuksia? :)

14 kommenttia:

  1. Herätti. Instagram on jo jonkun aikaa tuntunut raskaalta eikä mulle tulee enää kiva fiilis siellä. Koko ajan pyörii yritysten x-yhteistyöt, ihan samat meikit kaikilla ja samaan aikaan, ihan tuli jo korvista ulos!! Tuntui tosi virkistävältä nähdä jollain jostain muusta aiheesta tehty meikki tai ihan muilla vanhemmilla tuotteilla. Ja sit tämä tuetaan toisia, kommentoidaan toisille ja piiri pieni pyörii. Anteeksi mutta monien stoorit on mennyt vaan muiden kuvien jakamiseen ja en minä halua nähdä muiden kuvia enää toista kertaa kun kertaalleen olen ne nähnyt. Tämä tulee ihan korvista ulos ja nykyään teen niin että hypin stoorit yli enkä jaksa katsoa. En kommentoi kun harvoin ja valituille. Voisin tietysti olla aktiivisempi ja osallistuvampi mutta en halua tehdä väkisin ja siksi että kuuluisin "piiriin". Haluan tehdä omaa juttua ja mukavaa on keskustella, vaihtaa yksityisviestein ajatuksia ja toki tykkään tehdä yhteistöitä, ei niissä pahaa ole mutta omanlaisia ja sellaisia mitkä kiinnostaa minua sekä lukijoita. Lähti taas rönsyilemään mutta...mukava kuulla mitä muut ajattelee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se on tietty vähän tylsää, kun tietyille tuotteille haetaan näkyvyyttä niin sitten niitä pyörii joka toisen vaikuttajan feedissä yhtä aikaa. En muista onko se aina mennyt näin, kai blogeissakin silloin pyöri pitkälti ne samat tuotteet aina samoihin aikoihin :D Kieltämättä joskus vähän tympäisee itseäkin, jos storyt täyttyy pelkästään toisten kuvien jakamisesta, mutta mun mielestä se on ehkä vähän rauhoittunut tässä viime aikoina! Tai sitten luulen vaan niin. Tietty toi on juuri se yksi tapa tuoda toisille sitä näkyvyyttä, kun IG vissiin tykkää siitä, jos kuvia jakaa. Ja onhan noita piirejä varmasti enemmänkin, missä erikseen sovitaan, että kommentoidaan henkilöiden kuvia/jaetaan niitä ym. Sinänsä en näe niissä mitään väärää, vaikken itse sellaisiin kuulukaan. En kuitenkaan pidä siitä ajattelutavasta, että kommentoidaan vain, jos joku toinenkin on kommentoinut, mutta muuten ei koskaan jätetä mitään kommenttia. Tää sama pätee kyllä ihan blogimaailmaankin, mutta IG:ssä tän huomaa selvemmin.

      Kiitos kun kerroit sun ajatuksia! ♥

      Poista
  2. Mua taas ärsytti taannoin kun joku isompi nimi alkoi PR-tilaisuuden jälkeen mainostaa brändin kampanjaa jota itse olen seurannut ja jakanut ystävilleni jo heti kun se tuli brändin sivuille. Eli siis tavallaan kun tilaisuudessa sai ilmaista tavaraa ja tietoa niin sitten se kelpaakin feediin ja ollaan niin "trendikkäitä". Todennäköisesti asioista ei olisi itse otettu selvää ikinä. Joskus alkuun tykkäsin IG:ssä osallistua yv:llä tulleihin tykkäys/seuraus rinkeihin kun vielä päivitin kauneusjuttuja. Nyt viimeksi kun tuli semmonen viestiketjupyyntö viimeksi viimeviikolla poistin vain katsomatta sisältöä tai osallistujia sen viestin. Tiedän että olen varmasti voinut joskus sellaista sinullekin tarjoilla aikanaan. Ja onhan sekin totta että vaikka sinä olet vaikuttaja ja joku muu voi olla vaikuttaja, ei "fellow-vaikuttaja" voi sulle DMään laittaa viestiä miksi et tykkää mun kuvista. Jos ette tunne oikeassa elämässä ja ole kavereita on aika pikkumaista tuollaisista lähteä laittamaan perään viestiä. Lisäksi IG:n algoritmi on nykyään sen verran vaikea etten erikseen näe tiettyjen kavereidenkaan kuvia ellen vain hae heidän käyttäjätiliä erikseen hausta eteeni. Itseäni ahdistaa IG:ssä juuri ehkä se että pitäisi siellä kokoajan jotain mainostaa ja että yhteistyöt ja kaupallisuus siirtyy sinne. Jokaisella perheenäidilläkin tuntuu nykyään olevan yhteistöitä eri lastenvaatebrändien kanssa ja sitten on näitä "PR" kauppoja/yhteisöjä joissa kuka vain voi vaikka pientä rahapalkkaa vastaan hakea tuotteen mainostajaksi. Että PR-tuotteita ei enää vain saada vaan niitä pitää hakea kilpailijoiden kanssa. Tässä vaiheessa totesin ettei minulla riitä seuraajat sellaiseen edes, eli pitäisi olla taas lukuja. On paljon mukavempi panostaa nykyään valokuvaukseen ja semmoiseen vuodenaikojen näyttämiseen omassa IG:ssä ja blogata vain harrastuksenomaisesti ilman painetta siitä että tuleeko musta supervaikuttajaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietty tossakin voi olla, että kyseinen henkilö on vasta tossa kohtaa kuullut ko. brändistä, mutta joo aika paljonhan se valitettavasti menee niin, että kiinnostutaan vasta, kun saadaan ilmaiseksi. Toki täytyy myös muistaa, ettei raha kasva puussa ja pr-näytteet on just siitä hyviä, kun mitenkään ei olisi porukalla muuten varaa testailla kaikkia uusia mielenkiintoisia juttuja, kun ei rahat suurimmalla osalla ainakaan riittäisi sellaiseen. Mutta joo, oon ihan samaa mieltä, että kun jotain saadaan ilmaiseksi niin herkästi siitä tulee vasta silloin trendikästä ja kiinnostavaa.

      Joo tollaset ringit on ihan eri juttu, kun niissä on selkeet säännöt ja perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen! En oo niihin pahemmin ottanut osaa, mutta en näe niitä ollenkaan huonona juttuna :) Mut joo, ei yhdenkään toisen vaikuttajan tarvitse kyllä täyttää mun DM-laatikkoa millään "tykkää mun kuvista" viesteillä. On jokseenkin läpinäkyvää touhua ja mua inhottaa, että jotkut yrittää niin vahvasti pistää seuraajien syyksi sen, ettei niitä tykkäyksiä tule. Noi algoritmit on ja niiden muutokset on ärsyttäviä enkä itsekään saa enää läheskään niin paljon tykkäyksiä, koska mun kuvat ei tavoita todennäköisesti juuri ketään. Ja niistäkin, kenet kuvat tavoittaa, vain murto-osa tykkää kuvista. En kuitenkaan jaksa sitä stressata, en mä mitään yhteistöitä tai muita muutenkaan enää itselleni halua, joten niillä määrillä ei oo väliä :D Mulla meni myös maku noihin, missä erikseen haetaan mainostamaan jotain, kun monissa on kauheet ehdot toteuttaa asia x ja y, eikä korvaukseksi yleensä saa mitään muuta kuin tuotteet. Mä vedän myös nykyään tosi rennolla otteella somea, mun aikani on ollut eikä IG kiinnosta niin paljon, että jaksaisin edes yrittää enää pysyä muiden tahdissa. Ne tehkööt sitä, jotka siitä enemmän pitää ja he ihan ansaitustikin sitten saavat mm. ne parhaimmat yhteistyöt ja pr-jutut :) Mä pärjään hyvin ilmankin, kun blogin kirjoittaminen on kuitenkin itselleni se tärkein homma!

      Poista
    2. No kyseessä on TBS jonka sanoma kyllä olisi selvillä jos seuraisi, että on selkeästi tavaran perässä menty :) Nyt esimerkiksi jokaisella pyörii Lumenen kamaa IG:ssä, varmaan haettu just jostain pr kaupasta niihin kamppiksiin mukaan, onko järkeä että kaikki pommittaa samaa eikä päivitykset tulis tasaiseen tahtiin ja näkyis ja muistuttais kaikille miten kiva brändi on. Itsekin saan välillä yt-tarjouksia enkä kaikkia ota vastaan, mutta kyllä käytännössä suurin osa tulee otettua kun ei tule liiaksi enää tarjouksia blogien puolelle. Harvemmin pääsee tutustumaan tuotteisiin enää ja mulla juuri meneekin hirveä määrä rahaa kun testailen kaikkea. Sen takia ajattelin vähän myös hillitä sitä ostelua ja näkyy myös bloginkin puolella sitten aktiivisuudessa kun ei rahoita enää omaa harrastusta niin täysillä - voi vaikka panostaa johonkin merkkilaukkuun jo sillä rahalla mikä meikkeihin mennyt tänävuonna.

      Poista
    3. Aa no joo tossa tapauksessa on aika selkee homma kyseessä, The Body Shopin nyt tietää kaikki vähääkään kosmetiikasta kiinnostuneet :D Joo Lumenea näkyy nyt paljon ja varmasti tosiaan sellanen kampanja taas kyseessä, niitä tuntuu just Lumenen osalta olevan aina silloin tällöin. Mä itse tykkäisin ehkä siitä, jos laajemmin olisi samalta brändiltä esittelyssä eri tuotteita, eli yhdellä sarja x ja toisella y. Silloin jaksaisi lukeakin niitä arvosteluja, mutta jos vastaan tulee kymmenkunta samasta tuubista kertovaa arvostelua niin eihän sitä enää parin jälkeen jaksa seuraajana innostua. Tietysti tossakin halutaan saada näkyvyyttä just tietyille tuotteille, että sen takia varmaan brändit toimii näin.

      Mullakin menisi sitä omaa rahaa selkeästi enemmän, jos en pitäisi nyt low buyta. Tää vuosi on ollut mulle tosi hyvä ja oon saanut ihan sikana rahaa säästöön (myös muilla toimenpiteillä), ja jotenkin se on itselle tällä hetkellä paljon palkitsevampaa kuin uudet tuotteet :) Toki itselläkin on nyt sitten ollut vähän sitä, ettei oo niin paljon niitä postausaiheita, kun ei tuu osteltua uutta. Mutten näe järkeä siinäkään, että ostaisin uutta vaan blogin takia, jos muuten ei kiinnosta :D

      Poista
    4. Olen myös todella kova säästämään rahaa vaikka kosmetiikkaan menee kiintiö 50-80 euroa kuukaudessa. Mutta voisi mennä sama raha vaikka alkoholiin tai karkkiin tai tupakkaan, että sitten se on se mun guilty pleasure. Oon nyt koittanut hillitä itseäni mutta se on vain jotenkin "vaikeaa". Olen ehkä semmonen ihminen joka juuri on kaikille mainoksille ja suosituksille altis ja pitäisi vain vähemmän viettää aikaa somessa ettei ostoslistasta tulisi aivan tolkuttoman pitkä :)

      Poista
    5. Joo ehdottomasti tää on parempi tapa käyttää rahaa kuin vaikkapa tupakka/alkoholi! Ja harrastushan se tääkin on, eikä harrastuksista kovin moni täysin ilmainen ole :) Mä taas otan hirveesti ylös aina kaikkia tuotevinkkejä ja muita, mutta lopulta aika harvoin niitä tulee kuitenkaan hankittua :D Jotenkin painaa koko ajan mielessä se, kuinka paljon multa löytyy sitä kosmetiikkaa jo entuudestaan ja tulee huono omatunto, jos kaupoilla meinaa ostaa jotain, mille ei ole oikeasti tarvetta..

      Poista
  3. Niin hyvä kirjoitus taas Linda! Mä taidan tietää mistä puhutaan "Mä muistan ketkä on mua auttanut"-postauksessa ja olen itsekin hämmästellyt moista. Tyylejä somettaa on niin monta kuin somettajaakin ja ihan varmasti moni asia ihastuttaa siinä missä vihastuttaakin.
    Tuo on kyllä hyvä pointti, että samalta brändiltä voisi olla useampia eri tuotteita joille haetaan näkyvyyttä, niin ei tuu samaa brändiä joka tuutista.

    Ihanaa viikonloppua <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maikku! ♥ Jep, somettamiseen on niin monta tapaa eikä yksikään ole toista oikeampi tai väärempi :) Se on vaan sitten selvää, että kun niitä tapoja on niin monia, ollaan niistä myös herkästi eri mieltä, eikä kaikki miellytä kaikkia :D Näin seuraajan/lukijan näkökulmasta olisi kieltämättä mielenkiintoisempaa, jos samalta brändiltä tulisi yhtäaikaa vaikuttajille vähän eri tuotteita niin jaksaisi paremmin lukea niitä julkaisuja ja arvosteluja! Ymmärrän kuitenkin, ettei se välttämättä taas palvele sitä brändin agendaa, jos näkyvyyttä haetaan juuri jollekulle tietylle tuoteryhmälle :)

      Samoin sinulle ♥

      Poista
  4. "Tämä seuraava koskee vaikuttajia yleensä, ei niinkään vain kauneusvaikuttajia, enkä tiedä moniko on törmännyt samaan, mutta valitettavasti IG-julkaisuihin on saatettu kalastella jopa DM-viestien välityksellä tykkäyksiä, kommentteja tai muita reaktioita. Mun mielestäni se on seuraajien aliarvioimista ja oikeasti hieman tökeröä lähestyä tolla tavalla yksittäisiä henkilöitä ja yrittää painostaa heitä reagoimaan julkaisuihin."

    Yhdyn tähän niin täysin. Huomionhaulla, tykkäysten määrällä ja muulla, ei ole enää mitään moraalista rajaa, kun oma etu on kyseessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tämä on ollut tosi surullista huomattavaa. Tokikaan tätä ei valtaosa edelleenkään harrasta, mutta nykyään aika röyhkeästikin osoitetaan, että se oma etu on kaiken a ja o eikä muulla ole mitään väliä. Ja pahinta tässä mun mielestä on se, että samaan aikaan toisaalla nämä henkilöt saattavat lässyttää kuinka he tekee tätä nimenomaan seuraajia varten ja seuraajat on kaikki kaikessa. Niin varmaan joo.

      Poista
  5. Olipa mielenkiintoinen postaus! Yritin laittaa tän kommentin jo puhelimella, mutta se alkoi jotain herjaamaan sisäänkirjautumisesta. Tuskin tulee perille asti sulle, mutta jos tulee niin tiedät miksi laitan saman asian kahteen kertaan :)

    Siis mulle tuli mieleen tästä, kun taannoin eräs ulkomaalainen Youtubettaja piti pitkän puheen siitä, kuinka hän aina katsoo muiden tubettajien videoiden kaikki mainokset alusta loppuun. Ei sitten yhtään paistanut läpi, että tämän saarnan tarkoituksena oli painostaa hänen tilaajiaan katsomaan kaikki hänen mainoksensa :D Muutenkin vastaanlaista ongelmallista käytöstä näkee Youtuben puolella ikävän paljon, myös niiltä pienemmiltä sisällöntuottajilta.

    Yksi mikä saa myös mun karvat pystyyn, on se kun ei hyväksytä muiden päätöstä ostaa tai olla ostamatta tiettyjä merkkejä. Taustalla voi olla vaikka eläinkoeasiat, huonot sävyvalikoimat tai ongelmallinen merkin omistaja (esim. J* tai KVD). Tietysti omassa somessaan saa tuoda esille mielipiteensä kustakin merkistä, mutta ei ole ok odottaa muilta samanlaista suhtautumista. Ja mitä itse oon huomannut, tosi usein tällaista käytöstä näkee ihmisiltä, jotka asuvat esim. Yhdysvalloissa, missä on huomattavasti paremmat kosmetiikkavalikoimat kuin täällä Suomessa. Monessa maailman kolkassa on mielenkiintoisten merkkien saatavuus vielä huonompi kuin täällä. Kyllähän itsekin mielellään ostaisin vain merkeiltä, jotka täyttävät kaikki eettisen kosmetiikan boxit. Mutta se ei ole millään tapaa realistista mun nykyisellä äitiyslomabudjetilla varsinkin, jos en halua tilailla kaikkia meikkejä miljoonasta eri verkkokaupasta ympäri maailman.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei tullut perille kuin tämä yksi!

      Haha apua, joo ei ollenkaan läpinäkyvää toi kommentti mainoksista :D Ja tokkopa edes katsoo, eiköhän tolla ollut tasan tarkkaan vaan ja ainoastaan se tarkoitus saada omat seuraajat katsomaan ne hänen mainoksensa. Myönnetään, että itse en koskaan katso niitä mainoksia, jos ne voi skipata sen muutaman sekunnin jälkeen, enkä totta puhuen oo koskaan edes miettinyt miten se vaikuttaa tubettajan tienaamiseen. Aika monet suuret tubettajat kuitenkin tienaa varmasti ihan riittävän paljon, vaikka mä en niitä mainoksia katsoisikaan, joten enpä jaksa mitään huonoa omaatuntoa siitä tuntea!

      Toi on muuten tosi ärsyttävää, jos yritetään väkisin tuputtaa jotain tai muuttaa toisen henkilön mielipiteitä jonkin brändin suhteen! Tuntuu välillä oikeasti pahalta lukea, kuinka jotkut saa arvostelua niskaansa vaan sanomalla, että osti vaikkapa just JSC:n tuotteita. Joo, herra on tehnyt erittäin kyseenalaisia asioita, joiden takia monet häntä ja hänen tuotteitaan boikotoivat, mutta ei kai sitä tarvitse alkaa ketään toista kivittämään vaan sen takia, jos ko. henkilö haluaa niitä tuotteita kaikesta huolimatta ostaa? On aika monia, joita ei kiinnosta brändien taustalla olevat henkilöt tai heidän toimintansa tai sitten ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä. Jotkut eivät seuraa esim. Youtubea tai muutenkaan ole perillä mistään "kauneusmaailman skandaaleista", joten helpostihan kaikki tollanen voi mennä ohikin. Toki on hienoa, että toiset sitten omien kanaviensa voimalla ja avustuksella kertovat näistä asioista ja sanovat oman mielipiteensä, mutta siltikään kenenkään toisen ei ole pakko muuttaa omaa toimintaansa tai suhtautumistaan minkään brändin suhteen. Ihmisillä menee muutenkin vähän liikaa tunteisiin toisten tekemiset ja tekemättä jättämiset, mutta onneksi Youtubekin on pullollaan (kauneus)vaikuttajia, joten jokainen saa sieltä kyllä valittua helposti ne, joita haluaa seurata ja joita taas ei :)

      Poista

Kiitos kommentista!