perjantai 16. joulukuuta 2022

Mitä kosmetiikkaprojekteja ensi vuodelle..?

Vuosi vaihtuu pian ja olen jo aiemmin sanonut, että aion vuonna 2023 pyrkiä vähentämään kosmetiikkakokoelmaani - toivottavasti merkittävän paljon. Tätä projektiani edesauttaa ennen kaikkea se, että olen perunut ja lopettanut nyt kaikki kauneusboksitilaukseni ja enää mulle on tulossa vain joulukuun Ipsy Glam Bag Plus, joka sisältää viisi täysikokoista kosmetiikkatuotetta. En ole enää pitkiin aikoihin ostanut kovinkaan usein esimerkiksi uusia meikkejä, ja muun kosmetiikan osalta olen pyrkinyt ostamaan lähinnä oikeasti tarpeellisia tuotteita. Samalla linjalla haluan jatkaa myös ensi vuonna, vaikken varsinaisesti mitään low buyta tai no buyta aiokaan toteuttaa. Lisäksi aion karsia yhä edelleen meikkikokoelmaani pienemmäksi ja olen jo käynyt alustavasti läpi muita kosmetiikkajemmojani siirtäen sieltä joitain tuotteita laatikkoon, josta löytyvät mun eteenpäin lähtevät kosmetiikkatuotteeni. Toisaalta varsinkin karsimista edesauttaakseni mun pitäisi päästä käyttämään meikkikokoelmaani nykyistä laajemmin, joten jonkinlaisia projekteja senkin suhteen olisi mukava päästä aloittamaan ensi vuonna!

Nyt haluaisinkin tiedustella minkälaista tähän teemaan liittyvää sisältöä te haluaisitte lukea blogistani? Alla olen esitellyt muutamia vaihtoehtoisia projekteja ym. joita voisin toteuttaa myös täällä blogin puolella. Tässä on listattuna jo joitain sellaisiakin projekteja, joita tiedän jo nyt toteuttavani ja toisaalta myös jotain sellaista, mitä en tällä hetkellä pidä itse niin kiinnostavana. Haluan kuitenkin kuulla teidän mielipiteenne, sillä tokihan sillä on merkitystä itselleni ja kaikki palaute, ideat ja ehdotukset ovat tervetulleita!

23 loppuun vuonna 2023
Tätä projektia olen muutamana vuonna toteuttanutkin, ja ideana on siis valita kosmetiikkakokoelmasta 23 kosmetiikkatuotetta, jotka tulisi saada käytettyä loppuun vuoden 2023 aikana. Projekti kestää siis kokonaisen vuoden ja olen aiemmin tehnyt katsaukset projektin etenemiseen kolmen tai neljän kuukauden välein. Projektiin voi valita meikkejä, ihonhoitoa, vartalonhoitoa, hiustenhoitoa, kynsilakkoja, hajuvesiä tai mitä tahansa. Itse olen yleensä pitänyt huolen siitä, että mukana on sekä niitä helpompia että hieman haastavampia tuotteita. Puuterisissa meikkituotteissa olen asettanut tavoiteeksi saada pannun esille, mutta muutoin kaikki tulisi oikeasti käyttää ihan loppuun asti.

Pan That Palette
Tämä on nähty blogissani useita kertoja ja tälläkin hetkellä mulla on menossa Pan That Palette. Tässä projektissa on tarkoitus pannuttaa jotain yhtä tiettyä palettia, kuten luomiväripalettia, ja projektin pituus voi olla käytännössä mitä tahansa. Tämä ei ehkä mene yksi yhteen sen toiveen kanssa, että haluaisin käyttää mahdollisimman laajalti eri tuotteita kokoelmastani, mutta toisaalta voisi olla hauska katsoa kuinka paljon saisin jotain tiettyä luomiväripalettia pannutettua ensi vuoden aikana.

Varastojen tyhjenemisen seuranta tarkoilla lukumäärillä
Mun olisi tarkoitus taulukoida itselleni ihan tarkat lukumäärät omistamastani kosmetiikasta vuoden 2023 alussa. Kirjaan siis ylös kuinka monta kasvovoidetta mulla on, montako suihkugeeliä, meikkivoidetta, hajuvettä ym. Mitään taulukoita tuskin tulen blogin puolelle sellaisenaan lisäämään, mutta jollain tavalla voisi olla hauska tehdä tännekin katsausta näistä määristä vaikkapa pari-kolme kertaa vuoden aikana, jos sellainen teitä kiinnostaa.

Project 10 Uses Roulette
Projektissa on tarkoitus arpoa meikkikokoelmasta 10 tuotetta, joita tulisi käyttää kymmenen kertaa. Kun kymmenen käyttökertaa tulee täyteen, arvotaan tilalle uusi tuote, jotta projektissa kiertäisi koko ajan 10 eri tuotetta. Tämä on erinomainen meikkikokoelman kierrättämistä varten ja projekti tavallaan myös pakottaa käyttämään sellaisia tuotteita, joita ei ehkä muuten käyttäisi. Tässä saa myös kivasti tietää onko joku tuote sellainen, jota ei kokoelmissa halua enää pitää. Olen toki saanut jo nyt palautetta siitä, että projekti vaikuttaa sekavalta, minkä ymmärrän täysin. Sekavalta se varmasti vaikuttaakin muiden postauksia lukiessa, vaikka periaatteessa idea onkin hyvin simppeli. En siis tiedä onko tämä ehkä se kaikkein järkevin projekti blogin puolelle toteutettavaksi, vaikka muuten tämä olisi itselleni tässä kohtaa erinomainen valinta.

Meikkilaatikko
Tämä on mulla joitain vuosia sitten ollutkin käytössä ja ideana on valita vaikkapa kuukaudeksi tietyn verran meikkejä, joita koittaa sen kuukauden ajan tehokäyttää. Itse en ole pitäytynyt vain niissä valituissa meikeissä ja olen siis sallinut myös muiden kuin meikkilaatikossa olevien tuotteiden käytön. Olen kuitenkin pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan meikkaamaan nimenomaan niillä, ja samoin tekisin tälläkin kertaa, mikäli meikkilaatikkoprojektiin lähtisin. Tarkoituksena olisi siis aina esitellä teille laatikon sisältö ja ehkä aina seuraavassa postauksessa lyhyesti myös kertoa tuliko niitä aiemmin valittuja tuotteita käytettyä vai ei!

Karsimispostaukset
Näitä täällä on vilahdellut jo useita kertoja aiemmin, mutta kiinnostaako teitä edelleen nähdä mitä tuotteita karsin pois kokoelmistani? Meikkisiveltimet ovat mulla listalla seuraavaksi ja ensi vuoden aikana aion tosiaan käydä läpi uudemman kerran esimerkiksi luomiväripalettini ja poskipunani.

Meikkipöydän esittely + mahdollisen uuden pöydän järjestely
Mä olen asunut kohta kuusi vuotta nykyisessä asunnossani ja koko tämän ajan mun on ollut tarkoitus esitellä meikkipöytäni teille, kunhan saan sen valmiiksi. No, jos kuudessa vuodessa ei valmista ole tullut niin voiko sitä koskaan tämän valmiimmaksi tullakaan? Yksi syy näille projekteille ylipäätään on se, että joudun mahdollisesti luopumaan nykyisestä suurehkosta meikkipöydästäni ja hankkimaan tilalle pienemmän. Kiinnostaisiko teitä siis nähdä miltä meikkipöytäni nykyiseltään näyttää ja miltä mahdollisesti se uusi pöytä tulee näyttämään ja miten sen tulen "sisustamaan"?

Jotain ihan muuta, mitä?
Ehdotuksia ja ideoita saa heittää ilmoille muistakin projekteista tai vastaavista! Mitä te haluaisitte lukea? Toki saa ilmaista senkin, jos tällainen sisältö ei lainkaan kiinnosta ja edelleen aion totta kai tehdä myös muunlaista sisältöä. Nyt kun mulle ei enää tule kauneusbokseja ensi vuonna, jää siinäkin taas kaksi vakipostausta kuukaudesta pois ja totta kai sekin vaikuttaa, etten juurikaan ostele uutta kosmetiikkaa. Tavallaan mua harmittaa jopa, etten pääse samalla tavalla esittelemään teille kaikkia uusia, ihania tuotteita, mutta eipä mun blogini toisaalta enää pitkään aikaan ole ollut se paikka, josta kannattaa metsästää uutuustuotteiden esittelyä. Ostospostauksiakin kuitenkin varmasti on luvassa ensi vuonnakin, jotain sitä on kuitenkin pakko ostaa!

Sana on vapaa ja olen todella kiitollinen kaikista mielipiteistä, ajatuksista ja mahdollisista ideoista ja ehdotuksistakin :)

26 kommenttia:

  1. Karsimis projektit kiinnostaa

    VastaaPoista
  2. Karsimis projektit kiinnostaa minuakin :)

    VastaaPoista
  3. Kaikki nää projektit olis mielenkiitosia seurata. Oon ite tehnyt pan that palettea ja pan those eyeshadow projektia ja tota pan 22/2022. Vielä tulee luomivärien pannuttamisesta mieleen level up projekti..ja sitten on niitä pannuta 50 vihreää tuotetta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Level up oli itselleni ihan uusi projekti, kävin nopeasti kurkkimassa mikä siinä on ideana ja kuulostaa kyllä hyvältä. Toi täytyy myös pitää mielessä, ehkä vuonna 2024 voisin tuollaisenkin aloittaa :) IG:n puolella oon jollain nähnytkin tota 50 vihreän tuotteen pannutusta, mutta sitäkään en muistanut ennen kuin sun kommentin luin! Pan Those Eyeshadows on tuttu myös muiden seuraamana, kiva että sielläkin ollaan innostuttu kaikista pannuprojekteista<3

      Poista
  4. Minä aloitan 23 loppuun projektin johon toivon saavani sinutkin mukaan ;) Sit aloitan ABC haasteen kynsilakkojen osalta :) Karsimispostaus ja meikkilaatikko kiinnostelisi, itsellä olen huomannut meikkilaatikon tosi käteväksi koska tulee käytettyä niitä harvemmin käytettäviä, mutta välillä saatan käyttää muutakin projektin ulkoupolelta. On se sallittua :) Ja meikkipöydän esittely myös. Kaikki postaukset luen, loppuneista tykkään ja ostoksista kun niitä kertyy. Mukavaa joulun odotusta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti, eilen just valitsin tuotteet projektia varten ;D Ootko miettinyt miten usein teet katsauksia siihen? Mietin sitä 3 tai 4 kk väliä, että kumpi mahtaisi olla parempi. ABC haaste kuulostaa kiinnostavalta, innolla odottelen postauksia siitä! Meikkilaatikko on tosi hyvä, kun sillä saa just niitä vähän vähemmällä käytöllä olevia tuotteita myös käyttöön. Toisaalta mun yksi tavoite ensi vuodelle on saada kokoelmista pois enemmän niitä "ihan ok" tasoisia tuotteita, jotta jossain vaiheessa jäljellä olisi enää vaan ne suosikit :) Ihanaa joulun aikaa sinnekin ♥

      Poista
    2. Ajattelin 3 kk välein? Ei se ole kuin 4 postausta ja toivottavasti saapi aina jotain loppumaan niihin :D

      Poista
  5. Karsimisprojekti kiinnostaa, myös yhden tuotteen pannutukset kiinnostaa, ruletti on liikaa minulle jostain syystä. Myös meikkilaatikon esittelyjä olisi kiva lukea ja myös meikkauspisteestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se ruletti ei ehkä oo paras mahdollinen myöskään siinä tapauksessa, jos aion meikkilaatikkoa pitää. Pitäisi aina vähän sovittaa yhteen niitä ruletin tuotteita sen laatikon kanssa, mikä ei välttämättä taas tee siitä meikkilaatikosta sitten niin houkuttelevaa :D Kiva kuulla, että projektit kiinnostaa<3

      Poista
  6. Kaikki mainitsemasi kiinnostaa, mutta erityisesti kiinnostaa meikkien karsiminen lukumäärien kera sekä meikkipöydän esittely. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos suuresti viestistä ja mielipiteestä! ♥

      Poista
  7. Mua kiinnostaa tuo Varastojen tyhjenemisen seuranta tarkoilla lukumäärillä taikka siis meikki inventaario. Itsekin kun olen suurimman osan tuotteistani listannut exceliin ja yritän pitää kategoriat maltillisina. Myös "pan those eyeshadows" kiinnostaa. Siinä yritetään saada pohja näkyviin viidestä luomiväristä, jotka on satunnaisesti valittu ja pannuttamisen myötä tilalle arvotaan aina uusia luomivärejä. Siinä ainakin pääsisi käyttämään monia paletteja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pan Those Eyeshadowsia oon seurannut Youtuben puolella ja se olisi tosiaan hyvä myös itselleni. Paljon parempi kuin Pan That Palette, jossa keskitytään koko ajan vaan siihen yhteen palettiin, jolloin muita luomivärejä tulee sitten väkisinkin käytettyä vähemmän. Pitääkin oikeasti harkita tota ihan vakavasti! Se ei menisi ristiin myöskään meikkilaatikon kanssa, kun kyse on kuitenkin nimenomaan yksittäisistä luomiväreistä eikä kokonaisesta paletista :) Kiitos kommentista<3

      Poista
  8. Tiiäkkö.. Tästä tuli mieleen, että pitäiskö tehdä ens vuodelle joku kosmetiikka-budjetti. Katsois vähän paljonko menee rahaa.. Sitähän muuten menee yllättävän paljon, kun höyrähtää milloin mihinkin ostoksiin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä just katsoin Youtubesta videon, jossa asetettiin budjetti ensi vuoden kosmetiikkaostoille, eli selkeesti sellaista harkitsee nyt moni :) Mulla tippuu itsellä tulot kohta niin radikaalisti, ettei senkään takia varmasti tule pahemmin osteltua mitään, joten en viitsi mitään budjettiakaan asettaa kosmetiikan ostolle. Mutta ehdottomasti kannattaa joskus pitää kirjaa siitä paljonko rahaa menee + etukäteen päätetty budjettihan on mahtava pitämään niitä ostohimoja vähän kurissa :)

      Poista
  9. Mua kiinnostaa kaikki aiheeseen liittyvä, joten mikä tahansa sisältö tulee luettua :) Mä koitin tänä vuonna pitää kuukausittaista kosmetiikkabudjettia mutta sitten se jäi, aihe on kyllä kiinnostava mutta jos ostamista yrittää minimoida niin ehkei se ole aiheena paras mahdollinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että projektit kiinnostavat! Aika monesti tällaisissa projekteissa tms. se innostus saattaa lopahtaa jossain vaiheessa, varsinkin jos sen on tarkoitus kestää koko vuoden ajan. Mä koin vuonna 2020 ehkä vähän työlääksikin pitää kirjaa kaikista kosmetiikkaostoksista hintoineen, vaikka antoihan se hyvää dataa siitä, kuinka paljon sitä rahaa kosmetiikkaan todella menee.

      Poista
  10. Kuullostaa kaikki mielenkiintoisilta ja itsellekin niin tutuilta ja tarpeellisilta. Olen tehnyt listauksen kaikista varastossa olevista tuotteista ja siitä seurasi pienehkö ahdistuksen poikanen. Mutta todellisuus lävähti silmien eteen kyllä kaikessa karmeudessaan. Ei muuta voi kun lähtee karsimaan vaan. Tämän vuoden alussa olin 3 kk ostoslakossa ja mieli oli silloin hyvin levollinen. Taidan ottaa harkintaan myös vuonna 2023 vähän pidemmällä aikajaksolla.
    Yleensä käytän kaiken omistamani kosmetiikan, on suuri kynnys heittää roskiin rahalla ostettua tavaraa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin hieman järkytyin laskettuani kuinka paljon mulla on joitain tiettyjä tuotteita varastoissa, mutta kuten säkin sanoit, ei auta kuin lähteä karsimaan ja käyttämään pois niitä! Kiva kuulla, että ostolakko on saanut sulle levollisen mielen, kaikille kun sellainen ei sovi ollenkaan :) Tohon kannattaakin aina pyrkiä, ettei heitä mitään pois! Mulla on meikkien kanssa valitettavasti vähän liikaa sitä ongelmaa, että joudun laittamaan niitä vanhaksi päässeitä pois, mutta toivottavasti jossain vaiheessa oon itsekin siinä pisteessä, ettei niitä pääse samalla tavalla enää vanhenemaan ennen kuin saan tuotteet loppumaan :)

      Poista
  11. Karsimisprojekti kiinnostaa! Etenkin just että ottaa tietyt tuotteet mitä pyrkii käyttämään loppuun. Mulla on tässä jo kohta kaksi vuotta ollut sellainen jatkuva karsimisprojekti käynnissä ja pakko sanoa, että ennen olin ihan fiiliksissä kun sain jonkun uuden tuotteen kokoelmaan, nyt taas saan ääretöntä mielihyvää kun pääsen jostain tuotteesta eroon. Niin ne ajatukset ja ajat muuttuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän niin ton tunteen! Muistan kuinka muutamia vuosia sitten saattoi melkein itku päästä, kun joku lempituote loppui tai tuli vaikka pannu esille jostain suosikkiluomiväristä. Nykyään oon vaan innoissani ja tyytyväinen, kun saan jotain loppumaan tai pannutettua :D Aika monille tuntuu käyvän samalla tavalla jossain kohtaa, jos aluksi kosmetiikasta on tullut innostuttua oikein kunnolla ja sen varjolla hamstrattua sitä enemmänkin.

      Poista
  12. Kaikki on kiinnostavia! :D Itse yritän olla haalimatta kokoelmia ja tällä hetkellä yritän olla ostamatta ainuttakaan suihkugeeliä tai ripsiväriä ennen kuin vanhat on käytetty pois :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla noi suihkugeelit on sellainen pieni pahe, kun niitä löytyy hirveä määrä kotoa jo valmiina, mutta silti uusia tulee ostettua :D Toki tilanne on nyt paljon parempi kuin muutamia vuosia sitten, jolloin mulla oli varmaan pahimmillaan monta kymmentä suihkugeeliä yhtä aikaa..

      Poista

Kiitos kommentista!