perjantai 17. maaliskuuta 2023

20 meikkituotteen karsinta

Joku ehkä muistaa, kuinka totesin viime vuoden puolella tekeväni esimerkiksi huulipunien ja luomiväripalettien suhteen karsintaa taas kevään tultua. Tilanne on tällä hetkellä se, että haluan hankkiutua aika isostakin määrästä meikkejäni eroon, mutten koe mielekkääksi käydä läpi vaikkapa kaikkia huulimeikkejäni ja tehdä vain niistä karsintaa. Niinpä päätin tehdä pikaisen katsauksen meikkipöytäni laatikoihin ja napata sieltä 20 yksittäistä tuotetta, jotka karsin pois. Joukkoon mahtuu niin huulimeikkejä, meikkipohjan tuotteita kuin silmämeikkejäkin ja nämä kaikki ovat sellaisia, joiden kohdalla mun ei ole tarvinnut sekuntiakaan harkita luovunko niistä vai en. Ongelma vaikkapa kaikkien huulimeikkien läpikäynnissä on itselleni se, että sitten siinä alkaa aina se pohtiminen useammankin tuotteen kohdalla, kun en osaa päättää pidänkö niitä vai karsinko pois. Nyt sain vapaasti valita koko meikkikokoelmastani 20 tuotetta, joista haluan eroon ja luulen että viimeistään kesällä lähtee taas seuraavat parikymmentä tuotetta pois. Blogipostausten kannalta olisi ehkä fiksumpaa käydä läpi meikkikokoelmaa kategorioittain, mutta nyt tehdään näin ja seuraavaki lyhyet perustelut sille, miksi nämä 20 tuotetta lähtevät nyt joko eteenpäin tai roskiin!

Paese Eyeshadow Diamond-sävyssä on tullut muistaakseni jonkin kauneusboksin mukana, mutten ole käyttänyt tätä kuin muutaman hassun kerran. Luomiväri oli vielä karsintahetkellä täysin ehjä, mutta jouduttuaan 11 kk lapsen armoille, se hajosi ja osa palasista on tästä jo poissa. Sävy on kaunis, shimmerinen valkoinen, mutta en käytä yksittäisiä luomivärejä kuin ihan todella harvoin, joten tälle ei ole käyttöä. Il Makiage Color Boss Multi-Dimensional Eye Color News Flash lähtee eteenpäin täysin samasta syystä kuin Paese - tälle ei ole käyttöä. Metallinhohtoinen tummanruskea sävy on sinänsä mielettömän kaunis ja tämän pakkaus on upea, mutta kun en käytä niin en käytä.

Touch In Sol Icy Sherbet Primer on yksi kauneimpia meikkituotteita, joita olen omistanut. Sekä pakkaus että vaaleanpunainen sorbettimainen primer hivelevät silmiäni, mutta primer itsessään ei ole mun mielestäni kovin hyvä. Se ei toimi kaikkien meikkivoiteiden alla enkä halua käyttää primeria, jonka kanssa pitää miettiä voiko jotain tiettyä meikkivoidetta käyttää vai ei. Bronx Colorsin HD Check Matte Mattifying Powderia en ole käyttänyt kertaakaan, mutta puuteri on seissyt meikkipöydälläni jo ties miten pitkään. Muistaakseni tämä tuli aikoinaan blogimiitin goodiebagista, mutta itse en tätä siis ole ostanut. En käytä mattaista kivipuuteria koskaan ja jos käytän, on mulla essencen vastaava jo avattuna. 

Luomiväripaleteista nappasin poistopinoon viime vuoden Pan That Paletten, eli BH Cosmeticsin Opalescentin. Mä tiesin jo tätä pannuttaessani, että aion paletista luopua, eikä tämä luopumispäätös tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia. Palettia oli ihan hauska pannuttaa, mutta ei mun tätä ikävä tule. Tässä oli muutama todella upea shimmersävy, muttei mitään niin ainutlaatuista, ettenkö löytäisi samoja myös muista paleteistani. Myös Crown Brush Fuego Eyeshadow Paletten on aika jatkaa matkaansa. Tämä on upea paletti loppukesään ja alkusyksyyn, mutta koska olen tähän viimeksi tarttunut? En edes muista. Ajattelen joka kerta näitä karsintoja tehdessäni, että ensi syksynä annan tälle mahdollisuuden, mutta niin tuskin tulee käymään. Pois vaan!

Myös nämä kaksi pikkupalettia lähtevät pois toivottavasti uusiin koteihin. Jane Iredale PurePressed Eyeshadow Trio Date Nightissa ei ole laadullisesti mitään vikaa, mutta mä en tähän tartu oikeastaan ikinä, sillä sävymaailma ei tässä oikein puhuttele itseäni. Olen saanut tämän trion pr-näytteenä enkä usko, että olisin itse tätä kyseistä palettia itselleni koskaan valinnut. Il Makiage Color Boss Squad Make Moves lähtee myös eteenpäin. Laadullisesti ihan ok paletti, mutta en käytä, eli parempi etsiä tälle uusi koti.

Rajauskynät mun pitäisi taas käydä läpi paremmin ajan kanssa, mutta nämä kolme nappasin nopeasti mukaan tietäen, etten tule mitään näistä kaipaamaan. Jonteblu Glittering Star Eyeliner on tullut joskus Boxycharmista ja olen käyttänyt kynää ehkä kerran. Diego Dalla Palman 01 Eye Pencil on varmaan myös tullut joko jostain boksista tai kalenterista, mutta kertaakaan en ole sitä käyttänyt. Täysin saman kohtalon on kokenut myös Hollywood n Vine Long Eyliner Pencil. En oikeastaan edes tiedä miksi jemmaan näitä mustia silmänrajauskyniä, kun en tosiaan koskaan niitä käytä. Kajalia ehkä joskus, mutta harvoin sitäkään.

Pois lähtee myös edellisessä postauksessa esitelty essence lash princess liner waterproof, sillä mä en tarvitse yhtään nestemäistä eyelineria, jolla ei saa mustaa rajausjälkeä. Tämä oli hutiostos, mutta onneksi halpa sellainen. Kuvasta löytyy myös Makeup Revolutionin Ultra Blush Palette Sugar and Spice, jonka on aika poistua mun kokoelmastani. Paletti on upea ja sisältää ihanan kattauksen poskipunia, mutta tämä on jo todella vanha ja sain tämän jokin aika sitten tippumaan ja paletin hajoamaan siten, ettei se pysy enää kunnolla kiinni. Käytännön syistä siis luovun tästä.

Vielä vähän paletteja! Eli OPV Beauty Spotlight Eyeshadow Palette on ollut mulla harkintalistalla karsintojen yhteydessä jo niin monta kertaa, että nyt sen on aika lähteä. Tämä ei ole mun palettien vanhimmasta päästä, mutta tällä on niin vaikea tehdä arkeen sopivia vaaleampia meikkejä, etten halua tätä itselläni pitää. Olen pohtinut myös tämän Too Faced Natural Eyes Eyeshadow Paletten karsimista ja nyt aion sen tehdä. Paletti on täydellinen nimenomaan niihin arkimeikkeihin ja tämä on toiminut mulla usein matkapalettina näppärän koonsa vuoksi. En kuitenkaan kotioloissa ole tämän kanssa meikannut vuosiin, joten en halua tätäkään itselläni pitää. Matkapalettina käytän sitä paitsi nykyään mieluummin TF:n Chocolate Baria, joka on toki suurempikokoinen, mutta myös monipuolisempi.

Muistan kuinka innoissani olin tästä Aesthetican Contour Series Cream -paletista, joka on siis voidemaisia varjostus- ja korostussävyjä sisältävä kasvopaletti. Totuus kuitenkin on, ettei mulla ole tälle käyttöä. Voidemaiset sävyt ovat loistavia hyvän pysyvyytensä vuoksi, mutta eivät sovi kiireisiin meikkihetkiin, kun niitä on mukana tähdittämässä nykyään aika usein myös kohta vuoden ikäinen poika. Jossain toisessa elämäntilanteessa tähän ehkä olisinkin hanakammin tarttunut, mutta nyt en saa tästä itselleni mitään iloa.

Viimeisenä vielä neljä huulimeikkiä, jotka karsin pois. Belle en Argent Auter Creme Lip Color Smoking On Screen lähtee pois, koska se on jo niin vanha. Anastasia Beverly Hillsin Liquid Lipstick Bitterweetiä en taas käytä oikeastaan ikinä ja sen vieressä oleva Jane Iredalen Tripleluxe Lipstick Jessica puolestaan on katkennut hylsyyn. Viimeisenä jonossa oleva Dominique Cosmetics Lemonade Lip Gloss Peach Tea taas on jo vähän turhan vanha, jotta haluaisin sitä huulilleni laittaa. Mun pitäisi käydä ajatuksen kanssa kaikki huulimeikkini läpi jälleen kerran, mutta tämä nelikko oli helppo napata huulimeikkieni joukosta mukaan tähän karsintaan.

Onko siellä tehty meikeille "kevätsiivousta"? :)

18 kommenttia:

  1. Kiva nähdä tällaista kevätkarsintaa. Mun kokoelma on sen verran maltillinen nykyisin, että karsin yleensä ihan muutaman tuotteen kerrallaan sitä mukaan kun huomaan, ettei tuote syystä tai toisesta enää toimi itselle. Vuoden vaihde on ehkä sellaista aikaa, jolloin karsin enemmän. Tekisi kyllä mieli tehdä pientä kevätkarsintaa. Muutama tuote kokoelmasta ei vaan tuo itselle iloa enää, ehkä joku muu arvostaisi niitä enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun kokoelma olisi niin mun unelmani<3 Ehkä vielä joku päivä saan karsittua omani samanlaiseksi, tai edes lähelle sitä! Mun pitäisi saada enemmän vielä itselleni tota mentaliteettia, että jos joku tuote ei oikeasti ilahduta tai en sitä käytä, laittaisin sen vaan pois/eteenpäin. Nyt jemmaan pahimmassa tapauksessa vuosiksi tuotteita, joita en tule kuitenkaan koskaan käyttämään, vaan koska en "osaa" luopua niistä. Hullun hommaa, kun meikit on kuitenkin tehty käytettäviksi :D

      Poista
  2. Mä teen pienesti joka kuukausi kun käyn läpi loppuneita, mutta silti olisi varaa inventoida rankemmallakin kädellä! Suuren osan uusista käyttämättömistä meikeistä olenkin laittanut eteenpäin mm arvonnoissa mutta etenkin itselle sopimattomia huulituotteita ja rajauskyniä on kyllä liikaa. Tässä sun postauksessa oli useampia jotka voisin periaatteessa vaikka ostaa sulta, mutta sitten mietin että hei...kun jo ennestään omaan liikaa itsekin, niin et tosiaankaan saa ostaa lisää :D Tää kosmebloggaajana olo on ihan hullua ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisi olla munkin hyvä aina loppuneita läpikäydessä katsastaa myös tota meikkikokoelmaakin samalla, varmasti löytyisi joka kerta jotain turhaa, joka joutaa jo pois! No toi just, oon itse monesti bogannut muilta varsinkin kiinnostavia luomiväripaletteja, jotka on karsittu pois/myyty eteenpäin, ja hetken aikaa miettinyt että mähän ostan noi itselleni. Sitten iskee se todellisuus, että joo ehkä jätän kuitenkin väliin, kun en nykyisiäkään ehdi käyttämään :D

      Poista
  3. Hyvä karsinta! Tein kans viime vuonna loppuvuodesta karsintaa omassa kokoelmassa ja taas sais miettiä muutaman tuotteen kohdalla, jos lähtisivät eteenpäin. Varsinkin palettia suhteen meinaa olla pientä ahdistusta, kun kivat vanhenee jemmaan. Samoin ihonhoidossa muutama purkki on seissyt jemmassa pitkään ja niiden katsominenkin jo meinaa vähän ahdistaa😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Palettien kanssa mulla on tota ihan samaa ongelmaa, kun valinnanvaraa on niin paljon ja jostain syystä mä koitan vähän liikaakin ehkä keskittyä niihin "ei-niin-kivoihin" paletteihin, jolloin ne suosikit saattaa jäädä tosi vähälle käytölle. Heh, ihonhoidosta en lähde edes puhumaan, mutta tiedän joo tunteen :D Ehkä joku päivä saadaan molemmat ne jemmat tyhjiksi tai edes melkein tyhjiksi<3 :D

      Poista
    2. Toivottavasti saadaan ja mun pitää ottaa ostohousut jalasta😆

      Poista
  4. Miten nää karsintapostaukset voikin olla näin mielenkiintoisia :D mulla oli kans tuo OPV paletti, siis se on ihana mutta ne kerrat kun käytin, ne sävyt ei pukenutkaan mua vaikka niin toivoin, ja tuolla on aika vaikea tehdä ainakaan mitään arkimeikkejä. Murretut, lämpimät sävyt ei vaan pue minua. Mutta minua pukisi tuo ihana Jane Iredalen trio, muistan että olen aiemmin katsonut sitä täällä että miten ihana ja ihan mun värit!!
    Hyvä että sait karsittua, aina niitä on sellaisia mitä ei käytä ja vaikka ikävöin Boxycharmia, aika paljon siellä tuli sitten niitä lip balmeja ja rajauskyniä mitkä annoin sitten vaan eteenpäin....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toi ei missään tapauksessa ole arkipaletti ja muutenkin kaipailen tohon enemmän niitä vaaleita sävyjä, kun tosi harvoin teen itse mitään "täysin tummaa" meikkiä, vaan lähes aina sieltä löytyy myös sitä vaaleaa joukosta :D Mä voin ton Jane Iredalen kyllä laittaa sulle postissa tulemaan, jos sen haluat (ihan ilmaiseksi siis) :) En tolla mitään tee niin jollekulle se kuitenkin lähtee eteenpäin, kun joku taas tulee mun meikkijemmojani koluamaan :D

      Boxysta samat ajatukset. Jotenkin on ollut yllättävänkin helppo ilman niitä bokseja, mutta toki sekin vaikuttaa, ettei boksipostauksia tule enää samalla tavalla muidenkaan blogeista luettua, kun niin moni on tilauksen perunut :)

      Poista
    2. Kiitos mutta anna vaan jollekin joka oikeasti tarttee <3

      Poista
  5. On mielenkiintoista katsoa mitä karsit:) Mulla tulee jostain syystä aina heti mieleen tuosta OPV:n paletista Born to Run-paletti vaikkei ole millään tavalla identtinen. Johtuu varmaan jotenkin paletin muodostakin. Itse en tee varsinaisia suurempia karsintoja vaan otan heti tuotteen sivuun jos esimerkeiksi huomaan, että joku tuote ei oikein itsellä toimi. Ja sitten poistan heti tuotteen jos en vaan kokeiluista huolimatta pidä siitä. Nyt onkin pitkään odottanut muutama tuote sivussa, jotka täytyy vielä kerran laittaa kokeiluun ja osa varmasti lähtee eteenpäin. Mutta näitä kokoelmakarsintoja on kiva lukea näin, että niissä on enemmän tuotteita:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihan totta! En oo aiemmin edes ajatellut, mutta joo toihan muistuttaa kyllä tosi paljon Born To Runia ja tossa on joitain tosi samanlaisia sävyjä sen kanssa :) Sitä palettia mun on ikävä, harmittaa edelleen että onnistuin tiputtamaan sen ja niin moni sävy hajosi, minkä takia oon sen karsinut pois..

      Sun tyyli on todella, todella fiksu. Tohon pitäisi pyrkiä itsekin :) Mä jemmaan ihan liian pitkäksi aikaa kaikkea turhaa ja ne vie paitsi tilaa, aiheuttaa myös sen, etten sitten välttämättä huomaa aina niitä oikeesti kivoja tuotteita tuolta meikkipöydältä, kun niitä tuotteita on niin paljon esillä.

      Poista
  6. Onhan se hyvä joskus karsia ja siivota, niin sitä myös tottuu pienempään määrään. Tuo makeuprevolutionin blush paletti on yksi ainoita joita olen koskaan saanut käytettyä loppuun. ihme ja kyllä, ja kyllähän sekin vei oikeasti vuosia! Ehkä nykyään poskipuna/aurinkopuuteri/highliter tyylisistä helpommin kävisi pienemmät tai jopa yksittäiset paletit. Luomiväreissä taas laajempi valikoima on tärkeää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Poskipunat kestää pienen ikuisuuden, vaikkei noi yksittäisinä mitään kaikkein suurimpia tossa paletissa olekaan. Mutta siis joo, melkoinen saavutus, että oot ton käytettyä loppuun asti :D Mulla sama ajatusmaailma, luomivärejä on kiva olla laajempi valikoima, mutta noita muita riittää hyvin vähän vähempikin ja ihan yksittäiset tuotteet :)

      Poista
  7. Näitä karsimispostauksia on kiinnostava lukea! Olen itse tehnyt vuoden sisällä todella rankkaa karsimista. Ensimmäisen ennen Espanjaan muuttoa ja toisen nyt muutettua Suomeen. Olen ihan heittänyt pois, myynyt ja antanut pois meikkejä mitä tuli hulluna hamstrattua silloin bloggaaja vuosina. Nykyään haluan ennemmin käyttää tuotteet oikeasti loppuun ennen uusien ostamista varastoon. Mutta joka kerta omasta paletista luopuessa tulee kyllä pieni haikeus silti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten musta tuntuu, että yksi jos toinen bloggaaja on tehnyt tällaista karsintaa enemmän tai vähemmän nyt viime aikoina! Tai ainakin toi ajatusmaailman muuttuminen kuulostaa tutulta ja samaa on tullut luettua/kuultua monilta muiltakin. Aiemmin itsekin haaveilin ihan järkyttävistä meikkikokoelmista sun muista, mutta nykyään ajatus sellaisesta lähinnä ahdistaa. Kosmetiikka on kuitenkin tehty käytettäväksi, vaikka musta ei varmasti koskaan tulekaan henkilöä, jolla on esimerkiksi yksi poskipuna ja vasta sen loputtua saa ostaa uuden. Meikkaaminen on kuitenkin edelleen mulle harrastus, vaikka hamstraamisen suhteen ajatusmaailma onkin muuttunut vuosien varrella :)

      Poista

Kiitos kommentista!