torstai 2. maaliskuuta 2023

30 vuotta mittarissa!

"Mä oon kolmekymppinen, oon kolmekymppinen.." Ja siitähän se sitten jatkuu! Tänään olen virallisesti ensimmäistä päivää 30-vuotias ja vuodet kaksikymppisenä ovat nyt takana. Lauantaina pitäisi juhlistaa synttäreitä muutamien kavereiden kanssa, kun vietämme yhden parhaan ystäväni kanssa yhteissynttäreitä. Mä en olekaan ollut kunnolla juhlimassa sitten kesän 2021, joten katsotaan kuinka käy. Miehen oli alunperin tarkoitus tulla mukaan juhlimaan, mutta päädyttiinkin lopulta siihen, että hän jää vauvan kanssa kotiin. Alunperin Jamin siis oli tarkoitus mennä isoäitinsä luo yksi hoitoon, mutta jonain toisena kertana sitten. 

Vielä muutama vuosi sitten ajattelin kohtavaani taatusti jonkinlaisen kolmenkympin kriisin, kun 30-vuotissyntymäpäiväni lähestyy, mutta nyt täytyy sanoa, ettei mistään kriisistä voi puhua. Kyllä mä olen viime viikkojen aikana miettinyt paljon aiempia vuosia, nuoruuttani ja ehkä vähän haikeastikin muistellut kaikkia niitä 20-vuotiaana vietettyjä hetkiä kavereiden kanssa. Olisihan se hauska palata hetkeksi ajassa taaksepäin niihin aikoihin, kun elämä oli vielä kovin huoletonta. Olen kuitenkin tällä hetkellä hyvin rauhallisin mielin ja tuntuu, että ne ikäkriiseilyt tuli kriiseiltya jo silloin ennen 25-vuotissyntymäpäiviä. Ja tokihan mä edelleen leikkisästi sanon olevani 25-vuotias, koska miksikäs ei! Sanoi mun oma isoäitinikin vielä 80-vuotiaana olevansa 17, eli ei se niin justiinsa ole ;)

Monilla tuntuu se 30 vuoden rajapyykki olevan jonkinlainen merkkihetki, kun silloin aletaan tarkastella elettyä elämää, saavutettuja tavoitteita ym. Olen lukuisia kertoja sekä kuullut että lukenut, kuinka joku haluaa sitä tai tätä siihen mennessä, että on täyttänyt 30 vuotta. Mä en voi sanoa, että olisin koskaan asettanut mitään kovin suuria tavoitteita elämälleni, paitsi yhden ainoan. Olen halunnut tulla äidiksi. Sen olen saavuttanutkin, jos sitä nyt saavuttamiseksi voi kutsua, mutta 29-vuotiaana musta tuli vihdoin äiti. Mulle tuli jo raskausaikana sellainen aika rauhallinen olo oman tulevaisuuden kannalta, sillä äitiys oli ehdottomasti se, mitä olin elämääni kaivannut enkä ole koskaan ollut onnellisempi kuin nyt lapseni kanssa. Mä olin pakahtua onnesta jo positiivisen raskaustestin tehtyäni, saati Jamin synnyttyä. Tämä toive lapsesta ei toki ole ollut mitenkään ikäsidonnainen asia, mutta olen ihan tyytyväinen, että sain esikoiseni kuitenkin jo nyt enkä vaikka vasta viiden vuoden kuluttua.

Olen miettinyt paljon sitä, koenko jääneeni paitsi jostain, kun en ole ehkä viettänyt elämääni nuorena aikuisena siten, kuin monet muut samanikäiset ovat. Mä en ole koskaan ollut mikään festareilla kävijä, vaikka kahdesti olen sellaisilla käynytkin. En ole käynyt reppureissaamassa, kuten suurin osa kavereistani, enkä ole tehnyt mitään "hurjaa", kuten hypännyt laskuvarjohyppyä tai benjihyppyä. Toki silloin 18-21-vuotiaana tuli ravattua baareissa ja juhlittua kaverien kanssa ja nautittua elämästä ylipäätään. Ainut mikä mua ehkä hieman kaduttaa on se, etten matkustellut enemmän ennen lapsen syntymää. Toki se matkustaminen lapsenkin kanssa on mahdollista, mutta myös kovin erilaista. Olihan tässä tietysti myös korona parin vuoden ajan aika taidokkaasti pilaamassa matkustusmahdollisuudet ulkomaille, mutta harmittaa kyllä, ettei meillä ole miehenkään kanssa takana kuin yksi yhteinen ulkomaanmatka.

Koen, että tällä hetkellä mulla on elämässä asiat hyvin. Mulla on maailman suloisin lapsi, jota rakastan enemmän kuin mitään tässä maailmassa. Mulla on koulutus sekä työpaikka, jossa viihdyn pääasiassa ihan hyvin. Mulla on oma omistusasunto (josta toki pankkikin oman siivunsa omistaa) ja taloudellisesti sen verran hyvä puskuri, että pystyn huoletta esimerkiksi jäämään kotiin poikani kanssa ja silti maksamaan lainanlyhennykset sun muut. Mulla on harrastuksia, joista pidän ja olen kohta parin vuoden ajan ollut naimisissa. Lisäksi meiltä löytyy kaksi ihanaa kissapoikaa. Elämäni ei ole täydellistä, tuskin kenenkään on, mutta en missään nimessä voi sanoa, että asiani olisivat huonosti. Ei mulla ehkä ole jälkipolville kertoa mitään tarinoita suurista seikkailuista ja kommelluksista, joita olen parikymppisenä tehnyt, mutta olen toisaalta elänyt itseni näköistä elämää ja sehän se on kaikkein tärkeintä.

Muistan kuinka silloin 18-20-vuotiaana sitä jo kuvitteli olevansa niin aikuinen, mutta nyt sitä ehkä tietää vähän paremmin ja kyseenalaistaa sen "aikuisuuden" tuon ikäisenä. Toki mä itse jouduin aikuistumaan aika nopeasti, kun muutin kotoa pois jo 18-vuotiaana kesken lukio-opintojeni ja 21-vuotiaana menetin äitini. Se kasvatti pakostikin. Mutta kyllä mä vielä niin nuori olin kymmenen vuotta sitten. Nuori ja huoleton, kuten 20-vuotiaan kuuluukin olla! En mä vieläkään itseäni vanhana pidä, sillä eihän 30-vuotias sitä ole, mutta aikuiseksi itseni kyllä jo koen. Ehkä on syytäkin, kun nykyään olen vastuussa paitsi itsestäni, myös tuosta pienestä pojasta.

Mä olen luoteeltani aina ollut sellainen, että haluan miellyttää muita ja huolehtia siitä, että muilla on varmasti hyvä olla. Riippumatta siitä, onko mulla itselläni silloin hyvä olla. Olen sopeutunut ja mukautunut tilanteisiin, joissa muhun on sattunut ja jotka ovat ehkä tehneet mut onnettomaksi, koska en ole halunnut tuottaa muille pahaa mieltä tai pettymyksiä. En ole sanonut mitä oikeasti olen asioista mieltä vaan jättänyt joko sanomatta tai kaunistellut niitä, sillä en ole halunnut eriävien ajatusteni tai mielipiteideni aiheuttavan negatiivisia ajatuksia tai tunteita toisissa. Mitä enemmän mulle on tullut ikää, sitä enemmän olen kuitenkin päässyt tästä piirteestä eroon ja pystynyt vapaammin sanomaan myös sen, mikäli en ole johonkin tyytyväinen tai toivoisin asioiden menevän toisin. Edelleenkään en halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta en myöskään halua enää toimia kynnysmattona muille. Tarvittaessa myös avaan suuni ja sanon, mitä asioista todella ajattelen. Vuoden vaihtuessa ilmoitin miehelleni, etten mä enää aio väkisin tehdä asioita, joita en halua, jotta saan vain miellytettyä muita. Ei tässä maailmassa lopulta kovinkaan moni mun hyvinvointiani ajattele tai aseta etusijalle, joten mun on vihdoin alettava tehdä niin itse. Ehkä sekin on sitä aikuisuutta?

Mutta pidemmittä puheitta, ihanaa maaliskuun alkua jokaiselle! ♥

16 kommenttia:

  1. Paljon onnea!

    Ihminen muuttuu ehkä eniten juuri siinä 20-30 -ikävuosien välillä. Aivotkin kasvavat ja muotoutuvat ollen valmiit aikuisen aivot vasta noin 26-vuotiaana. Kyllä se elämä vaan alkaa vasta sitten olla seesteisempää - jo ihan biologisestikin näin se vaan on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo se nuoruuden impulsiivisuus tasoittuu kyllä aika paljon, kun ikää tulee vähän lisää niiden teinivuosien jälkeen :)

      Poista
  2. Paljon onnea <3 :) Monta samaistuttavaa asiaa. Olen matkustanut liian vähän, enkä ole enää kova bilettämään, mutta olen rohjennut lähteä keikoille ja välillä festareillekkin (ihan viimevuonna ekaa kertaa kolmipäiväisille!). Toki ei se ole enää sitä mitä ajattelee, kun itse olen 22.oo niin väsynyt että menen väkisinkin zombiksi. Alotan työt aina seiskalta joten aika tottunut menemään ajoissa nukkumaan. Tänävuonna tiedossa taas yksi keikka, yksi festaripäivä, paljon kivaa ja synttäreitä, myös ne omat 30s.... Sulla on asiat hyvin ja kyllä varmasti olet onnellinen kaikkeen ihanaan jota olet viimevuosina elämässäsi ja oman pienen perheesi kesken saavuttanut! Ihanaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katri<3 Heh, mäkin meen normaalisti töihin seiskaksi niin ei pahemmin iltaisin tarvitse valvoa :D Sen takia oonkin aina ihan valmis lähtemään kaikista illanistujaisista kotiin jo tosi aikaisin. Festarit ei oo mun juttu ihan jo sen väenpaljouden takia. Musiikki sinänsä kiinnostaisi, mutta en koe oloani kovinkaan kotoisaksi missään tungoksessa :D Kivoja juttuja sulla tiedossa tälle vuodelle ♥

      Poista
  3. Tämä teksti olisi voinut olla minun kirjoittama :D En oikein muista että olisin koskaan muusta kummoisesta haaveillut, kuin perheestä ja äitiydestä. Parikymppisenä ravasin paljon baareissa, enkä ole tehnyt mitään hurjaa, en käynyt edes niillä festareilla. Työ ei ole koskaan ollut minulle mitenkään erityisen tärkeää, tottakai työssään täytyy kuitenkin viihtyä. Miehen kanssa takana yksi ulkomaanmatka ennen lapsia ja tosiaan olisi voinut reissata ja tehdä juttuja ehkä vähän enemmän silloin, vaikka enempi koti-ihmisiä ollaankin. Nyt kolme- ja yksivuotiaan kanssa on vähän erilaiset reissut. Minäkin tulin äidiksi 29-vuotiaana :D Nyt olen vasta pikkuhiljaa alkanut unelmoimaan joistain asioista, mitä haluaisin kokea, toki aika pieniä juttuja mutta kuitenkin. Tällä hetkellä kuitenkin nautin siitä tärkeimmästä saavutuksesta ja tästä ohikiitävästä ajasta, vaikka rankkaakin toki on välillä.
    Ihan huikean paljon onnea sinulle Linda! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kyllä hurjan samanlaiselta meidän "tarinat"! Koti-ihmisiä ollaan mekin ehdottomasti enemmän miehen kanssa, välillä ehkä vähän liiankin kanssa. Ihanaa että sulle on herännyt nyt unelmia ja haaveita, eikä niiden tosiaan aina tarvitse olla mitään isoja juttuja. Monesti sellaiset pienemmät haaveet ja unelmat on itse asiassa mun mielestäni paljon kivempia kuin jotkut valtavan mittaluokan unelmat, joiden saavuttaminenkin saattaa kestää vuosikausia. Mä oon myös tajunnut nyt, kuinka tärkeää itselle on saada olla pojan kanssa kotona, kun hän on vielä pieni. Alunperin mun oli tarkoitus mennä töihin, kun hän on 1,5-vuotias, mutta aion jatkaa hoitovapaata vielä ainakin puolella vuodella. En mä halua hukata näitä kallisarvoisia hetkiä yhtään, kun kerran on mahdollista olla kotona pienen kanssa ♥ Kiitos paljon Minna!

      Poista
  4. Paljon onnea!💐

    Itselle juuri toi 30v oli sellaista itse etsinnän aikaa. Onneks tää 40 on ollut paljon helpompaa. 😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jonna<3 Oon kuullut paljon myös tota, että nelikymppisenä tulee se seesteisempi aika :D

      Poista
  5. Myöhäiset synttärionnittelut! <3 Mä itse kriiseilin lähestyvää 30-vuotispäivää siitä lähtien, kun täytin 25. Suuri osa mun kriiseilystä liittyi siihen, että tein työtä, josta en nauttinut ollenkaan ja palkkakin oli huono. Tuntui siltä, että elämällä ei ollut mitään suuntaa enkä ollut varma, mitä haluan. Mutta sitten kun se 30-vuotispäivä viime vuonna tuli, huomasin että kriiseily on ihan turhaa. Mäkin olin oikeastaan saanut jonkun rauhan. Tulin äidiksi saman ikäisenä sun kanssa, vaikka vielä 5 vuotta sitten en ollut ollenkaan varma haluanko äidiksi tai olisiko musta sellaiseksi. Enkä kyllä olisi ollut valmis yhtään aiemmin. Mutta kuitenkin ennen kolmekymppiseksi tuloa ensimmäinen lapsi syntyi ja sain myös itseäni oikeasti kiinnostavan opiskelupaikan ja tuntui siltä, että palaset vain loksahtivat kohdalleen. Nyt tuntuu hölmöltä aiempi kriiseily :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos<3 Sulla on kyllä elämä ottanut ihanasti uuden suunnan opiskelupaikan ja lapsen syntymän myötä, ihanaa että toi kaikki on tuonut sullekin sen rauhan tunteen :) Ihan jo toi, että on ollut pitkään töissä paikassa, joka ei vastaa ihan sitä, mitä itse työpaikalta odottaa, tekee tosi paljon ja on varmasti ollut helpotus, kun tilanne on muuttunut :) Jälkikäteen sitä monesti joo miettii, että minkä ihmeen takia sitä tulikaan kriiseiltyä tiettyjä asioita jo etukäteen, kun lopulta siinä hetkessä itsessään ei välttämättä ole mitään, mikä sitä kriisiä enää aiheuttaisi :D

      Poista

Kiitos kommentista!