perjantai 27. heinäkuuta 2018

Kahdeksan Syytä - Miksi Meikkaan?

Yhä edelleen tuntuu olevan monenlaisia ajatuksia ja oletuksia siitä, miksi meikkaava nainen, tai mies, meikkaa. Mun mielestä on surullista törmätä vieläkin ihmisiin, jotka ajattelevat, että itseään vartenhan ei kukaan voi oikeasti meikata, vaan huomiota haetaan vastakkaiselta sukupuolelta tai keneltä tahansa muulta. Periaatteessa mulle on ihan yhdentekevää mitä muut ihmiset vaikkapa mun meikkaamisestani ajattelevat, mutta ne mölyt olisi sitten hyvä pitää mahassa ja koittaa muistaa, että se mitä itse jostain toisesta ihmisestä tai hänen motiiveistaan ajattelee, ei ole mikään absoluuttinen totuus. Se saattaa olla hyvinkin kaukana siitä. Mutta minkä takia mä sitten meikkaan, jos en miehiä varten?

Kuvituksena toimivat meikkiräpsyt, joista varmasti lähes kaikki ovat joskus jo näkyneet blogissa.


1. Meikkaaminen kohottaa itsetuntoani.
Mä en meikkaa kenenkään toisen vuoksi ja tosiaan se yleinen harhakuvitelma, että naiset meikkaavat vain miehiä varten, on jotain ihan käsittämätöntä. Sen kuitenkin myönnän, että tunnen itseni nätimmäksi meikattuani ja itsetuntoni myös kohenee samaa tahtia. Pystyn hyvin olemaan ilman meikkiä myös julkisilla paikoilla, mutta silti olen itsevarmempi, kun naama on meikattu.

2. Meikkaaminen on tapa toteuttaa luovuutta.
- Mä en osaa piirtää tai askarrella saati sitten soittaa mitään instrumenttia. Meikkaaminen on kuitenkin mulle tapa toteuttaa omaa luovuutta. En kutsuisi itseäni mitenkään turhan luovaksi, monipuoliseksi tai taitavaksi meikkaajaksi, mutta erityisesti silmämeikin suhteen sitä luovuutta saa kyllä välillä käyttää. Se, onnistuvatko ne kokeilut aina, onkin ihan toinen asia!


3. Meikkaaminen on mulle harrastus.
- Siinä missä jääkiekon pelaaminen tai kuntosalilla käyminen ovat niin sanotusti yleisesti hyväksyttyjä harrastuksia, aiheuttaa kosmetiikka harrastuksena monille negatiivisia ajatuksia. Toki meikkaaminen ja kosmetiikasta kirjoittaminen on kaukana mistään liikunnallisesta harrastuksesta, mutta harrastus se joillekin on joka tapauksessa. Myös mulle.

4. Meikkaaminen on hauskaa.
Miksen tekisi jotain sellaista, mistä nautin itse? Mä en todellakaan heräisi aamulla viiden jälkeen meikkaamaan, jos en siitä yhtään pitäisi ja inhoaisin koko touhua. Toki välillä löytyy niitäkin aamuja, jolloin meikkaminen ei huvittaisi ja se tuntuu hieman pakkopullalta, mutta sellaisina aamuina meikkaamisen voi sitten jättää välistä. Tai meikata vaan sen verran kuin sillä hetkellä huvittaa.


5. Meikkaamalla saan korostettua kasvojeni piirteitä.
Mulla on suhteellisen suuret silmät ja meikatessa teen lähes poikkeuksetta aina kissamaiset rajaukset itselleni. Näin saan silmäni näyttämään vieläkin suuremmilta ja katsetta avarrettua. Pienillä varjostuksilla ja korostuksilla saa myös ihmeitä aikaan kasvojen ilmeeseen.

6. Meikkaamalla saan peitettyä ihon virheitä.
Mun ihoni ei ole täydellinen, vaikken juurikaan nykyään enää kärsi erilaisista näpyistä tai epäpuhtauksista. Punoitusta, suurehkoja ihohuokosia ja muuta mukavaa kuitenkin löytyy ja ne huijaan mielelläni kasvoilta piiloon meikin kanssa. Myös tummat silmänaluset on ihan kiva saada piilotettua peiteaineen kanssa - se kirkastaa katsetta kummasti!


7. Meikkaaminen tuo näkyviin persoonaani.
En sano olevani mitenkään räväkkä tai räikeä persoona, mutta en mä enää nykyään mikään ihan täysi harmaa hiirulainenkaan ole. Meikkaamalla saan tuotua sitä omaa persoonani paremmin esille ja räikeämmät ja näyttävämmät meikit on mulle tapa ilmaista itseäni. Oon myös huomannut tulleeni vuosien mittaa rohkeammaksi meikkien käyttäjäksi enkä nykyään enää arastele käyttää juuri sellaisia sävyjä meikeissä kuin itse haluan.

8. Rakastan testata uusia meikkituotteita.
Ja milläs se testaaminen onnistuisi muuten kuin meikkaamalla! Toki tämä(kin) harrastus vie rahaa, sillä harva meikki- ja kosmetiikkafriikki saa kaikki tuotteensa ilmaiseksi - en minäkään. Olen kuitenkin valmis panostamaan meikkeihini myös rahallisesti silloin, kun eteen tulee jotain uutta kiinnostavaa.

Miksi te meikkaatte tai ette meikkaa? :)

26 kommenttia:

  1. Meikkaaminen ja kosmetiikka on mulle rakas harrastus. Tykkään kokeilla erilaisia uutuuksia ja vaihtaa käyttämiäni tuotteita usein. Meikkaaminen on mukavaa ja aina se päivän kohokohta :) ja tottahan se on että meikin kanssa ainakin minä näytän vaan paremmalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoilla linjoilla siis mennään, kiva kun tulit kertomaan omat ajatuksesi aiheeseen liittyen<3 :)

      Poista
  2. Mää oon kanssas samoilla linjoilla, mulle meikkaaminen ja siitä kertominen sekä kuvien ottaminen on harrastus. Joittenkin mielestä se voi olla turhamaista meikata huvin vuoksi, mutta kun tykkään meikata ja varsinkin kokeilla erilaisia silmämeikkejä sekä eri värisiä punia. :) Joka on tosin jääny vähemmällä näillä helteillä ja muuttoa ollaa tehty tää viikko ja töissäki tullu käytyä siinä samalla. :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo monet varmasti mieltää tollasen turhamaiseksi, mutta mitäs sitten! Se on joillekin harrastus ja jotkut rakastavat sitä tehdä niin ei sen pitäisi keltään toiselta onneksi olla pois ;) Näillä hellekeleillä meikkaaminen on kyllä kiinnostanut muakin aiempaa vähemmän. Tsemppiä muuttoon! <3

      Poista
  3. Kivoja mietteitä aiheesta! Mielenkiintoinen aihe :) Mitä tässä on teini-iästä vuosia tullut, niin sitä enemmän olen tullut sinuiksi itseni ja naamani kanssa ja syyt meikata ovat aika paljon muuttuneet. Edelleen koen, että on tilanteita joissa minun "kuuluu" meikata, mutta ne ovat yleensä myös mukavia tilaisuuksia (esim. juhlat, illanistujaiset, harvat pr-tilaisuudet missä käyn) nauttia laittautumisesta rauhassa. Ja kyllä siitä tykkään! Arkiaamujen kiiremeikkaaminen on sitten toinen juttu..

    Nyt en ole meikannut kolmeen viikkoon juuri ollenkaan (tänään teki mieli peittää näppyläräjähdystä vähän meikkivoiteella :D) ja alkuviikosta mietin aloitanko nyt taas kun työtkin alkoivat. No en jaksanut ja totesin, että se on erittäin ok. Meikkaamisen ei kuulu olla pakkopullaa ja se on ihan hyvä sietää omaa naamaansa ilman meikkiäkin. Eli tiivistyksenä ehkä, että olen aika laidasta laitaan meikkaaja: välillä en meikkaa vähään aikaan ollenkaan ja välillä vedän sitten jotain överivärikkäitä silmämeikkejä ja vamppihuulimeikkejä naamalleni. Molempi parempi! :)

    Välillä meikkaamattomina kausina harmittaa, kun ihanat meikit makaavat laatikoissa käyttämättöminä mutta en silti halua liiastakaan luopua. Ja multa on tästä syystä aika turha odottaa ikinä mitään ajankohtaisia uutuusmeikkituotearvioita, oon niin armottoman hidas tekemään niitä. Mukavaa, että toiset testailee ahkerammin, niin kuin sinä. Voi sitten sun blogista käydä tsekkailemassa niitä uutuuksiakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nella :) Mulla on myös tapahtunut muutosta parempaan sen suhteen, että oon oppinut hyväksymään itseni myös meikittömänä. Vielä pari vuotta sitten ei olisi tullut kysymykseenkään, että lähden julkisille paikoille, edes sinne lähikauppaan, ilman meikkiä! Meikkaamisen ei tosiaan kuulu olla mitään pakkopullaa ja jos se ei kiinnosta niin sitten jättää suosiolla meikkaamatta. Mun mielestä lopputuloskaan ei yleensä edes miellytä omaa silmää, jos alkaa meikata puoliksi pakolla.

      Kiitos kommentista, tää herätti paljon ajatuksia<3

      Poista
  4. Tosi jännä, miten me samana päivänä julkaistiin pohdiskelevat postaukset samasta aiheesta. Ollaan sielunsiskoja :D Mä tosiaan omassa blogissani kirjoittelin syistäni meikata ja näitkin sen postauksen jo, mutta siis itsetuntoa kohottaakseni ja itseäni ilmaistakseni. Ja koska meikkaaminen on mun suosikkihetki päivästä. Rakastan koko prosessia ja se on mulle tärkeä osa päivään valmistautumisessa :)

    Mä en kanssa voi ymmärtää sitä, miten meikkaaminen harrastuksena aiheuttaa paheksuntaa. Mun mielestä meikkaaminen on ihan hyvin rinnastettavissa vaikka maalaamiseen. Toinen maalaa kangasta ja toinen naamansa, kumpikin juurikin toteuttaa luovuuttaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No älä! Mua alkoi töissä huvittaa kun näin sen sun postauksen otsikon ja tiesin, että luonnoksissa odottaa samantyylinen postaus :D Mutta mikäs siinä, aihe kun on kuitenkin mielenkiintoinen ;) Mä en ylipäänsä tajua miten kukaan jaksaa käyttää energiaansa paheksumalla toisten harrastuksia. Oli se sitten mikä tahansa! Niin kauan kuin ei vahingoita sillä itseään tai muita niin eiköhän sen pitäisi olla kaikille ihan ok mitä joku toinen harrastaa :)

      Poista
  5. Mä meikkaan ihan samoista syistä kuin säkin eli voin allekirjoittaa nuo kaikki kohdat:)
    Meikkaaminen on hauskaa, ihanaa ja luovaa toimintaa ja todella mahtava harrastus<3
    Mukavaa viikonloppua<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :) Meikkaaminen todella on just tota kaikkea<3 Kiitos samoin sulle! :)

      Poista
  6. Mä myös rakastan meikkejä ja kosmetiikkaa. Meikkaan koska se on hauskaa ja koska tykkään meikillisestä itsestäni. Tykkään toki myös meikittömästä minusta, mutta meikillä kannan enemmän itsevarmuutta mukanani. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon täysin samoilla linjoilla sun kanssa :) Hyväksyn itseni myös meikittömänä, mutta kyllä se itsevarmuus on korkeammalla kun naama on nätisti meikattu!

      Poista
  7. Samoilla linjoilla meikkaamisen suhteen täälläkin :) Kiva kirjoitus ja aivan ihastuttavia kuvia ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että ajattelet asioista samoin<3 Kiitos hurjasti kehuista :)

      Poista
  8. Hyvin samoja syitä, tykkään meikillä kohentaa kasvonpiirteitä, rakastan analysoida miten mikäkin meikkituote kasvoilla toimii, ja tykkään kun meikatessa saa olla luova - tai sitten mennä niiden omien maneerien mukaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Salka kun kerroit omat ajatuksesi, näitä teidän kommentteja on ollut hurjan kiva lukea<3 :)

      Poista
  9. Kauniita lookkeja ja mielenkiintoinen postaus :) Mä rakastan myös kosmetiikkaa ja meikkaamista ja moniin näistä syistä pystyin samaistumaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, kiva että oot samoilla linjoilla mun kanssa! Ja kiitos kehuista<3

      Poista
  10. Juurikin näin, voisin sanoa samaa :) Mulle viimeksi viikonloppuna sanottiin että "no eihän sun nyt tarvi meikata" kun oli vähän suunnitelmissa lähteä johonkin pihaa edemmäs porukalla. No ei varmaan tarvitsekaan, mutta kun haluan :D Eikä sitä tee kenenkään muun takia, vaan kun itse haluaa. On kiva tälläytyä ja olla tälläytynyt, lisäksi meikkaaminen on ihanaa :) Nää sun kaikki kohdat, sanon niille kyllä!
    Onpa kauniita meikkejä jälleen tässä postauksessa, saapi itsekin inspistä ja intoa meikata jos näillä helteillä lähtee illaksi johonkin ja täytyy meikkailla :D Nyt oon niiiiiin useesti mennyt ilman luomiväriä että alkaa jo ikävöidä sitä että saa meikkailla oikein kunnolla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha joo toi on aina huvittavaa, kun joku sanoo ettei tarvitse meikata :D Kai sen nyt itsekin tietää, mutta kun ei kyse yleensä oo siitä tarvitsemisesta vaan puhtaasta halusta. Mä oon ollut viikonloput ja muut vapaapäivät täysin ilman meikkiä, mutta töihin oon vetänyt helteistä huolimatta ihan samanlaisen meikin kuin yleensäkin luomivärineen kaikkineen :) Rakastan meikkaamista, mutta naama kyllä alkaa hieman kärsiä, jos näin kuumalla ilmalla on koko ajan täydet meikit naamassa :D

      Poista
  11. Pystyn samaistumaan moneen kohtaan :) Muutenkin hyvä aihe - monella etenkin vanhemmalla ihmisellä tuntuu olevan se käsitys, että meikkaaminen on vain miehiä ja huomion hakua varten, huoh.. Itse tykkään siitä, että meikeillä voi leikitellä, ja vaikka jo pelkkää huulipunasävyä vaihtamalla saada itsestään ihan eri näköisen! Joskus on myös ihanaa panostaa ja laittautua ihan huolella, kyllä se ainakin kohottaa myös omaa itsetuntoani :) Kiva lukea näitä hieman pohdiskelevampia postauksia, joissa tuot esille omia ajatuksiasi! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla<3 Oon huomannut ihan saman, vanhemmilla ihmisillä on monesti just toi käsitys siitä, kun nuoremmat meikkaa vaikka se ei tosiaan pidä paikkaansa. En tiedä onko se sitten joskus ollut just sitä? :D Enää ei, ainakaan kaikkien kohdalla! Huulipunalla saa kyllä tosi kivasti uutta ilmettä muuhun lookiin<3 Kiva kuulla, että tällaiset postaukset kiinnostaa :)

      Poista
  12. Ihana postaus, meikkaus on mulle myös ehdottomasti Harrastus siinä missä salilla käyminen ja laittautuminen ylipäätäänsä! :) Tosi hauska tää postaus, pitää ottaa talteen jos haluaisin joskus itse toteuttaa niinsanotusti haasteena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on, mutta silti se saa yhä edelleen vuonna 2018 ihan älyttömästi ihmiset ärsyyntymään :D Toteuta ihmeessä, olis kiva lukea sulta vastaavaa postausta!

      Poista
  13. Todella kiva postaus Linda! <3 Sun meikkaamisesta on aina mielenkiintoista lukea sekä tietenkin katsoa upeita meikkejä :) Musta on mukavaa joskus olla ilman meikkiä, mutta kyllä on heti parempi olo, kun on vaikka jotakin ihanaa huulipunaa jne! Muistatko mitä ripsaria sulla on tuossa toisessa kuvassa, jossa on tuollaista kultaista luomiväriä? Nuo ripset näyttävät tosi upeilta ja meikki <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina :) ♥ Meikittömät päivät on kivoja, mutta kyllä sitä meikkaamistakin sitten taas alkaa kaivata pian! En yhtään muista mitä ripsaria mulla on, mutta tossa on aika näyttävät irtoripset päällä myös :)

      Poista

Kiitos kommentista!