tiistai 21. tammikuuta 2020

Ajatuksia Instagramin arvonnoista

Olen viimeisen vuoden aikana järjestänyt Instagramissa useammankin arvonnan, jonka palkintona on ollut erinäisiä kosmetiikkatuotteita. Viimeisin arvonta loppui nyt viime yönä ja arvoin arvonnan voittajan tänään vain hetki sitten. Taas kerran arvonta nostatti esiin samat ajatukset ja jopa turhautumisen tunteet kuin joka kerta aiemminkin. Mua kiinnostaisikin nyt tietää millä perusteella ihmiset osallistuvat näihin arvontoihin?

Ihan ensinnäkin jokainen tuotteita arpova asettaa yleensä yhden tai useamman säännön/ohjeistuksen, joita osallistuvan henkilön tulee noudattaa. Niitä ohjeita voivat olla mm. tilin seuraaminen, kuvasta tykkääminen ja/tai jonkun toisen henkilön tägääminen kyseiseen julkaisuun. Itse vaadin poikkeuksetta sitä, että arvontaan osallistuva henkilö on myös seuraajani. Parissa viimeisimmässä arvonnassani en ole enää vaatinut kenenkään tägäämistä, mutta tämä on myös todella, todella yleistä arvonnoissa ja se yleensä toteutuukin hyvin. Vaatimus siitä, että osallistuja on myös seurajaani, saa totta kai joka arvonnan aikaan seuraajamääräni kasvamaan. Mutta yleensä vain hetkellisesti. En ole mitään tarkkoja laskelmia aiheesta tehnyt, mutta heti arvonnan päätyttä seuraajamäärä tippuu taas melko radikaalisti, sillä iso osa henkilöistä, jotka arvonnan takia liittyivät seuraajakseni, lopettavat seuraamisen kun arvonta on päättynyt.

Ja nyt haluankin esittää kysymyksen - seuraatko sinä tilejä/henkilöitä vain, jotta pystyt osallistumaan arvontaan? Mua kiinnostaisi ihan hirveästi tietää millainen ajatusmaailma ihmisillä on tässä taustalla, sillä itse en vastaavaa toimintaa harrasta. En sano, että siinä olisi mitään väärää, sillä eihän sitä missään ole kielletty, mutta ehkä mun on silti hieman vaikea ymmärtää sitä, kun ajattelen itse niin eri tavalla. Instagramissahan se seuraaminen ja seuraamisen lopettaminen on tehty todella helpoksi, kun yhdellä klikkauksella saat itsesi seuraamaan henkilöä ja sen jälkeen voitkin jättää sen "mukana" kommentin arvonnan yhteyteen. Ja lähes yhtä helposti sen seuraamisen voi myös lopettaa, kun arvonta on päättynyt.


Omista arvonnoistani olen huomannut sen, että isoa osaa näistä henkilöistä, jotka alkavat minua seurata arvonnan takia, ei kiinnosta muu tuottamani sisältö tippaakaan. Toki saan arvontoihini paljon osallistumisia myös vanhoilta seuraajiltani, jotka varmasti seuraavatkin minua ihan muista syistä kuin satunnaisten arvontojen takia (ainakin toivottavasti). Uusien seuraajien joukosta aika harva taitaa muuten olla kiinnostunut kuvistani, mikä näkyy viimeistään sitten siinä, että se seuraaminen tosiaan lopetetaan pian arvonnan päättymisen jälkeen. Ja tämä on yhä edelleen periaatteessa ihan ok, mutta onhan se nyt jokseenkin huvittavaa, että tietyt samat nimet näkyvät joka arvonnan yhteydessä, kun ensin aletaan seurata ja sitten ollaan hetken päästä taas lopetettu seuraaminen. Ja sama lähtee alusta taas parin kuukauden päästä seuraavan arvonnan kohdalla.

Mä olen aina tiennyt, että suomalaiset ovat kovia juoksemaan ilmaisen tavaran perässä ja netissä/somessa tapahtuviin arvontoihin osallistuminen on verrattain hyvinkin helppoa. Se tuli mulle kuitenkin yllätyksenä, että jotkut ihmiset ihan systemaattisesti ilmeisesti Instagramistakin etsivät niitä arvontoja ja osallistuvat käytännössä mihin tahansa vain, koska on mahdollista saada sitä ilmaista tavaraa. Tässäkään ei ole mitään väärää ja jokainen toimii juuri kuten parhaaksi itse näkee. Onhan sekin eräänlainen ajanviete ja varmasti ahkerat osallistujat voittavatkin useammin jotain! Välillä vaan tulee mietittyä osallistuuko mun luomiväripalettien arvontoihinkin sellaisia ihmisiä, joita ei meikit tai kosmetiikka ylipäätään kiinnosta pätkääkään, mutta arvontaan osallistutaan vain, koska tarjolla on mahdollisuus voittaa jotain ilmaiseksi? Itsekin siis osallistun kyllä mieluusti arvontoihin ja voin ruveta jotain tiliä myös seuraamaan saadakseni mahdollisuuden osallistua, mutta missään nimessä en niin tekisi, mikäli tili ei itseäni muuten miellyttäisi ja ainut syy seuraamiselle olisi se arvonta. Haluankin tämän takia uskoa, että edes joku on arvontojen kautta löytänyt mun tilini ja oikeasti jäänyt seuraamaan puhtaasti sen takia, että sisältöni kiinnostaa, mutta jotenkin luulen, että aika harvan kohdalla asia on näin.

Sitä en kuitenkaan itse arvonnan järjestäjänä hyväksy, ettei arvonnan yhteydessä asetettuja sääntöjä ja ohjeistuksia noudateta. Jos osallistumisen edellytyksenä on tilini seuraaminen, se ei riitä, että osallistuja on seurannut minua hetken, mutta lopettanut seuraamisen ennen arvonnan päättymistä. Taas kerran kävi juuri siten, että arpoessani voittajaa huomasin, ettei ensimmäinen voittajaehdokas enää seurannutkaan minua. Ei mulle ole iso työ katsoa onko niitä ohjeita noudatettu eikä varsinkaan tällaisessa tapauksessa arpoa saman tien uutta voittajaa. Vahinkoja sattuu jokaiselle, varsinkin jos säännöt ovat mutkikkaat ja monikohtaiset, mutta kuten olen aiemminkin sanonut, jos minä arvon blogissani/Instagramissani ilmaista tavaraa jollekulle, mulla on oikeus myös olettaa, että arvontaan osallistuvat henkilöt ovat noudattaneet asettamiani sääntöjä. Mun on mahdoton tietää onko jokin kohta jäänyt vahingossa tekemättä, joten turhaan edes mietin sellaista. Se on tässä kohtaa täysin osallistujan vastuulla. Ja kukaanhan ei sitä seuraamista vahingossa lopeta.

Millä perusteella te osallistutte arvontoihin? :)

26 kommenttia:

  1. Tästähän on keskusteltu aiemminkin ja oon huomannut ihan saman ilmiön. En ole mitään kirjaa pitänyt, mutta villi veikkaus on että 1/3 osa seuraa vain arvonnan ajan, onneksi osa jää silti seuraamaankin.
    Mä osallistun arvontoihin vain, jos arvottava tuote on sellainen jonka oikeasti voisin haluat, en ikinä vain huvin vuoksi.Sama koskee seuraamista, jos tilin aihealue kiinnostaa mua, alan seuraamaan.

    On kyllä aikamoista jos aletaan seuraamaan voiton nälkäisenä mutta klikataankin pois seurattavista ennenkuin palkintoa edes arvotaan. Siksi on hyvä tarkistaa, onko seuraaja edelleen listoilla.

    Kuten tiedetään, suomalaiset on kaiken ilmaisen perään kuten vaikkapa ämpäreiden jota en ymmärrä ollenkaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä se on aika iso osa, kun sen seuraamisen lopettaa pian arvonnan päättymisen jälkeen. Ja osa tosiaan jo ennen kuin se on päättynyt :D Eikä siinä toki mitään väärää edelleenkään mun mielestä ole, mutta jotenkin koen sen turhauttavana ja tulee siitä sellainen pieni pettynyt fiilis, että porukka ei seurannut mua koska mun sisältö kiinnostaa vaan koska järjestin arvonnan. Ei sillä seuraajamäärällä sinänsä ole mulle väliä, mutta ainahan se harmittaa, jos se radikaalisti yhtäkkiä lähtee tippumaan.

      Haha joo ne ämpärit mullekin tuli mieleen :D Jos niitäkin jonotellaan tunteja kauppojen ovien ulkopuolella niin ehkä tää arvontoihin osallistuminen somessa on aika pientä sen rinnalla :'D

      Poista
  2. Osallistun arvontaan, vain jos se on kiinnostava ja on helppo osallistua (esim. seuraamalla). Plus, sen sisällön myös oltava mielenkiintoista, että edes kiinnostaa seurata (esim. hyviä videoita, hyvä merkki). En arvonnan jälkeen lopeta seuraamista, muutakin kivaa sisältöä voi löytyä. Enkä myöskään osallistu kaikkiin, vaikka seuraisinkin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on aika pitkälti siis samat ajatukset tästä kuin sulla :) Mäkään en osallistu todellakaan kaikkiin arvontoihin, joihin blogeissa tai muualla somessa törmään. Sen palkinnon pitää oikeasti olla mieluinen, että lähden osallistumaan. Ja mä kierrän monesti kaukaa myös ne IG-arvonnat, jossa saa tägätä vaikka sata ihmistä ja aina siitä saa uuden arvan. Ja siis kierrän ne ihan sen takia, etten jaksa tägäillä kymmeniä ihmisiä enkä koe, että yhdellä tägäyksellä mun voittomahdollisuudet olisi minläänlaiset :D

      Kiitos kommentista!

      Poista
  3. Joo tästä onkin puhuttu. Aihe sapettaa mua henkilökohtaisesti ihan hirveästi koska tämä on tullut itsekin todistettua monen monta kertaa! Aivan älytöntä, että ihmiset juoksee vain ilmaisen tavaran perässä. Osa varmasti osallistuu vaikkei palkinto kiinnosta ja myy voiton sitten eteenpäin. Siinäkään ei ole mitään kiellettyä, mutta olisi niin mahtavaa suoda voitto oikeasti jollekin joka palkinnosta ilahtuu ja oikeasti käyttää. Ei vain koska on kiva saada tavaraa ja myydä se eteenpäin. Itse osallistun arvontaan vain jos palkinto ja sisältö oikeasti kiinnostaa. En vain siksi että saisin jotain jos voitan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo me ollaan puhuttu tästä vissiin useampaankin kertaan :D No sepä se, kun ei tollasessa toiminnassa oo sinänsä mitään kiellettyä, mutta kyllä mäkin soisin sen voiton ehdottomasti mieluummin sellaiselle, joka oikeasti sen palkinnon itselleen haluaa ja kenelle se myös tulee todella käyttöön. Paljonhan se kertoo noiden ihmisten motiiveista, jos jatkuvasti samat henkilöt alkaa seurata arvontojen aikana ja sen jälkeen poistuu.

      Poista
  4. Mie osallistun vain sellaisiin arvontoihin, joiden palkinnolle miulla olisi käyttöä. Jos siitä pääsisi käyttöön 1-2 tuotetta, niin en osallistu ollenkaan :D Ainakin 80% palkinnosta pitää tulla omaan käyttöön, jos osallistun. Itse luen tietty säännöt läpi, mutta jos vaaditaan kuu taivaalta ja säännöt menee hirveän monimutkaiseksi, niin en osallistu ollenkaan.

    Mie olen huomannut myös Instagramista sen, että yllättävän moni tallentaa arvontapostauksen, pisti silmään viime vuonna, kun arvoin Boxycharmista tulleen Tarten -paletin ja klikkailin julkaisun tietoja, samalla katsoin sitten muitakin.

    Ja jos vertaa kahden välillä Instagram vs. Facebook -arvonta, niin miulla Instagramin arvontoihin saattaa tulla yli 100, kun FB-arvontaan on tälläkin hetkellä tainnut tulla 28 osallistujaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä! En todellakaan tarvitse mitään turhia juttuja kotiini pyörimään, eli en myöskään osallistu voitonkiilto silmissä arvontoihin, joiden palkinnoista en oikeasti olisi iloinen. Kosmetiikka-arvontojakin on ihan vähän väliä IG:ssä yrityksillä ja ihan yksityisillä henkilöillä, enkä mä todellakaan osallistu kaikkiin, mitkä bongaan. Oikeastaan en oo tainnut joulun jälkeen osallistua mihinkään ja ihan hyvä niin, sillä mä yritän saada tällä hetkellä varastoja tyhjemmiksi :D

      Mä en oo koskaan edes järjestänyt arvontaa Facessa, kun mulla ei siellä ole mitenkään turhan paljon seuraajia ja oon kokenut sen jotenkin turhaksi järjestää sitten siellä, kun blogissa ja Instassa osallistujia tulee taatusti enemmän. Mutta luulen, että suhteessa seuraajamäärään mulla menisi ihan samalla tavalla ja IG-arvonnoissa olisi aina enemmän osallistujia :D

      Poista
  5. Osallistun vaan sellaisiin, missä voitto kiinnostaa. En etsisi kyllä instasta arvontoja, osallistujiakin niin kamalasti aina, mutta jos hyvä juttu tulis vastaan voisin osallistua. Usein yritykset velvoittaa alkamaan seuraamaan heitä arvontojen myötä, välillä itsekin alan seuraamaan mutta sitten arvonnan loputtua jos yrityksen tuottama sisältö ei kiinnosta tai on spämmiä lopetan kyllä itsekin nopeasti seuraamisen. Harvemmin seuraisin yhtäkään sisällöntuottajaa jos sisältö itsessään ei mua kiinnostaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla sun näkemys tähän asiaan! Yritysten seuraaminen arvontatarkoituksissa on mun mielestä tosiaan vähän eri kuin yksityisten henkilöiden. Tai jotenkin koen sen tavallaan "henkilökohtaisempana" seurata jotain yksittäistä henkilöä kuin ison yrityksen IG-tiliä :D Vaikea selittää mitä meinaan, mutta ehkä sait mun selityksestä jotain selkoa!

      Poista
  6. Osallistun arvontoihin silloin kun arvotaan tavaraa joka oikeasti itseäni kiinnostaa ja jolle on myös käyttöä.
    En myöskään Instassa pidä tätä seuraa/en seuraa peliä, koska se on muutenkin ihan älyttömän ärsyttävää ilman arvontojakin.
    Olen myös huomannut ainakin muutaman ihmisen kohdalla, että he tekevät feikkitilejä Instaan ja niillä osallistutaan kaikkeen mahdolliseen maksimimäärällä. Ei kai tuossakaan mitään rikollista ole, mutta kyllä moinen ahneus pistää jo vähän kummastuttamaan.
    Itse olen ollut suht onnekas arvonnoissa, ja kaikesta olen kiitollinen mitä olen voittanut.
    Ymmärrän kyllä arvonnan järjestäjän harmistuksen jos sääntöjä ei viitsitä edes lukea.
    Voi hyvinkin olla että itsellenikin on kömmähdyksiä sattunut, mutta ne on olleet tahattomia jos näin on käynyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis paljonhan tota follow-unfollow juttua harrastetaan ihan ilman arvontojakin. Jossain vaiheessa mullekin tuli jatkuvasti uusia seuraajia, joilla oli kaikilla +10k seuraajaa itsellä ja itse seurasivat ehkä 200-300 henkilöä. Noillahan oli tarkoitus vaan saada mut seuraamaan heitä ja heti sen jälkeen jokainen lopetti/olisi lopettanut mun seuraamisen :D

      Noista feikkitileistä oon myös kuullut muilta. Ja toi menee mun mielestä jo yli, vaikka ei toi rikollista ole niin ei mun mielestä missään nimessä hyväksyttävää. Ja mikäli saisin jonkun ihmisen tollasesta kiinni, en ikinä antaisi hänelle mitään voittoja omissa arvonnoissani, sillä huijaaminen on yksinkertaisesti väärin.

      Joo niitä kömmähdyksiä varmasti sattuu yhdelle jos toiselle, eikä ne onneksi maailmaa kaada :) Se on vaan mahdoton tietää kaikkien niiden ihmisten joukosta kuka on vahingossa unohtanut tehdä jonkin asian, mitä ohjeistuksessa sanottiin, ja kuka jättänyt tekemättä koska ei jaksa/huvita/kiinnosta eikä sääntöjä ole edes luettu.

      Poista
  7. Somegurut kertovat että tuo arvontavoittojen haaliminen myyntiä varten on joillekin lähes kokopäiväduunia joilla täydentävät esim. työttömuustukia. Ikävää, mutta en tiedä voiko sitä oikein hillitä muuten kuin pyytämällä esim. aiheeseen liittyviä kommentteja ja siten aktivoimalla seuraajia niin että vain tosifanit osallistuvat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi kuulostaa suoraan sanottuna ihan kamalalta. Itse toivon arvontojeni kanssa nimenomaan sitä, että saan ilahdutettua voittajaa sillä palkinnolla. En todellakaan haluaisi voiton menevän henkilölle, joka ajattelee vain tuotteen jälleenmyymistä.. Joo noi kommenttien/mielipiteen pyytäminen on aina ihan kiva lisä, kun se vaatii taas vähän enemmän työtä, jotta voi osallistua :D Varmasti karsii edes pienen osan pois niistä, jotka vaan osallistuu kaikkiin mahdollisiin arvontoihin sen kummemmin miettimättä.

      Poista
  8. Hauskaa pohdintaa! Mä en kyllä käsitä itsekään oikein tuota ajatusmaailmaa, että seurataan vain se hetki kun arvonta on ja sitten lopetetaan. Tai sitten se, että ei lueta sääntöjä - toki itsellekin sattuu joskus lukihäröjä, mutta ne eivät ole tahallisia. Jotenkin tosi harmillista käyttäytymistä :( Mä itse osallistun arvontoihin vain jos seuraan, enkä aina silloinkaan välttämättä, jos en koe tarvitsevani tuotetta mitä arvotaan :) Mä ainakin oon sen verran ystävällinen ihminen, että arvostan arvontojen pitäjiä sen verran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mokia sattuu jokaiselle joskus, mutta sitä seuraamista esimerkiksi ei tosiaan kukaan lopeta vahingossa :D Tai siis varmasti se tehdään vahingossa jo ennen kuin se arvonta on edes päättynyt, mutta tää kertoo mun mielestä vaan siitä, että ihminen ei edes muista enää mihin kaikkeen on osallistunut ja se seuraaminen on todellakin aloitettu vain, jotta on mahdollisuus osallistua siihen arvontaan. Eli enemmän kuin hyvä, ettei tällainen ihminen sitten sitä palkintoa enää saa. Meillä on siis aikalailla samanlaiset ajatukset näistä arvonnoista<3

      Poista
  9. Hyvää pohdintaa! Samaa olen itsekin huomannut, että seuraajat lähtee heti arvonnan päätyttyä ja paljon lähtee myös arvonnan ollessa vielä käynnissä. Mun mielestä tuollainen follow-unfollow -toiminta on harmittavaista, mutta eipä sille oikein mitään voi :/

    Aika harvoin tulee nykyään osallistuttua arvontoihin ja osallistun vain sellaisiin, jossa palkinto päätyy omaan tai jonkun läheisen käyttöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo tänään kun taas katsoi seuraajamäärää Instassa niin tippunuthan se oli :D Toki joukkoon saattaa mahtua muitakin kuin niitä, jotka seurasivat vain arvonnan takia, mutta eiköhän suurin osa niistä ole juuri niitä. Ei sille tosiaan mitään voi ja jokainen tekee kuten haluaa. Ärsyttäväähän se silti on :/

      Mulla ihan sama, en todellakaan osallistu kaikkiin mahdollisiin arvontoihin - vain niihin, joiden palkinnot oikeasti kiinnostaa!

      Poista
  10. Mukana!! :)

    ...Siis täyttä asiaa joka sana. Mikä siinä onkaan, kun ihmiset sekoaa täysin ja menettää lukukykynsä heti kun jossain mainitaan arvonta? Itse olen yrittänyt parhaani mukaan pitää pään kylmänä näiden sääntörikkomusten kohdalla, mutta kyllähän se välillä ärsyttää todella pahasti :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah parashan on, kun FB:ssä näkee paljon noita "mukana" -kommentteja sellaisissakin julkaisuissa, jossa mitään arvontaa ei edes ole :D Porukka ihan oikeesti ei lue yhtään mihin osallistuu.. Ja Face on varmaan paljon Instaa pahempi tossa. Mulla tuntuu aina menevän tunteisiin nää sääntöjen rikkojat :D Pitäisi varmaan yrittää olla ottamatta niin itseensä noita asioita.

      Poista
  11. Mä tein vuoden mittasen kokeilun että osallistuin kaikkiin fb kisoihin. Katsomatta mitä oli palkintona, ihan kaikkiin. Sit vuoden päästä katoin paljonko on osallistunu ja paljonko on tullu voittoja. Se oli siis viime vuonna. Intassa osallistuin vähemmän mutta huomasin sellasen asian että useimmat instakisat pyytää tosiaan vaan seuraamista. Se että pitää tägätä useampi kaveri (jokainen tägäys on uusi arpa) hillitsee jonkin verran noita osallistujia. Itellä ei es oo ku 2-3 kaveria joita viittii tägätä. Mutta täytyy sanoa että oon piilottanu lähes kaikki ja osallistun #arvonta kautta löytyviin kisoihin. En lopeta seuraamista mutta en kyllä kenenkään kuvia juuri jaksa seuraillakkaan. Olen myös valokuvaaja joten sisältö jota seuraan on todella hienoja valokuvia joten useimmat bloggarit jää tästä kategoriasta valitettavasti pois. Joka tuutista myös odotetaan että pitäisi seurata ja ei kenelläkään riitä se aika roikkua somessa koko ajan. Sellanen vinkki myös jonka huomasin neppatyöiltä instakisoista: ne pyytää aina jakamaan omassa storyssa ja sitä jaksaa vielä vähemmän tehdä ja ne kisat karsiutuu aina heti koska en haluu tuputtaa mitään niille jotka seuraa mua koska ne seuraa mua mun valokuvauksen takia. Kaikilla ei tietenkään näin ole. Jos arpoo instan sijasta Blogissa, tavottaa paremmin ne jotka oikeesti seuraa sua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tollanen kokeilu kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta! Facessa se arvontoihin/kisoihin osallistuminen on yleensä vieläkin helpompaa, vaikka toisaalta osallistujamäärät on sitten monesti suuremmat kuin Instassa. Se on kyllä totta, että mitä enemmän sääntöjä ja ohjeita, sitä vähemmän ihmiset jaksaa osallistua, jos palkinto ei oikeasti miellytä. Mä vaan itse henkilökohtaisesti inhoan sitä, kun pitää niitä ihmisiä tägätä just sillä tyylillä, että jokainen tägäys on uusi arpa. Yhden voin vielä tägätä, mutta tuntuu tyhmältä osallistua arvontaan, jossa joku toinen on tägännyt sinne 30 henkilöä, jos itse laittaa just ja just sen yhden nimen ja näin ollen myös saan vain sen yhden arvan. Sen takia jätänkin itse monesti suosiolla osallistumatta arvontoihin, jossa arpojen määrä on käytännössä rajaton, jos vaan tägää riittävän monta henkilöä. Toi storyissa jakaminen varmasti hillitsee tosi hyvin myös, mutta sekin on jotain, mitä en itse henkilökohtaisesti jaksaisi tehdä kuin äärimmäisissä tapauksissa, joten en ole sitä myöskään omissa arvonnoissakin vaatinut.

      Kiitos paljon ajatuksia herättävästä kommentista! :)

      Poista
  12. Osallistun usein arvontoihin, mutta vain jos palkintona on jotain mille oikeasti on tarvetta. Ne vaatimukset Storyyn jaettavasta kuvasta tai monen ystävän tägäämisestä aiheuttaa itsellä sen, että en jaksa osallistua. En, vaikka palkinto olisi miten kiva/tarpeellinen tahansa. Kaikkia instakavereita ei kilpailut kiinnosta, enkä halua jakaa siksi toisen tuottamaa sisältöä sekä "piinata" koko ystäväpiiriä osallistuakseni itse arvontaan :D
    Ja seuraajaksi liityn vain, jos sisältö kiinnostaa. En pelkän arvonnan takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastaus tulee nyt todella myöhään, kommentti oli jäänyt multa täysin huomaamatta! Sun periaatteet kuulostaa tosi hyvältä mun korvaan :) Mulla on vähän sama, etten halua tägäillä arvontoihin sellaisia ihmisiä, joita se palkinto ei voisi kiinnostaa. Mä osallistunkin itse pääasiassa kosmetiikka-arvontoihin ja niihin on helppo tägätä muita kauneusbloggaajia ja -vaikuttajia, kun tiedän että hekin saattavat olla kiinnostuneita ja vaan iloisia tägäämisestä, jos he eivät muuten olisi arvontaa bonganneet!

      Poista
  13. Inhoan kilpailuja, joissa lukee "tägää"/"tagga". Eivät minun tuttavani halua, että ilmoitan heidät mainostajien pommitettaviksi. Ystävyys siitä kärsisi, siispä hyppään tägätägä-arvontojen yli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tägäykset on mun mielestä hyviä, jos tietää että joku toinen on kiinnostunut samoista aiheista eikä se satunnainen tägääminen aiheuta muuta kuin iloa. Kaikkien kohdalla se ei tietenkään näin mene, mutta tossa ylempääkin just kirjoitin, että itselle on tosi helppoa esim. kosmetiikka-arvontoihin tägätä muita kauneusbloggaajia, kun tiedän että hekin voitosta ilahtuisivat :) Mutta joo, hermo menisi mullakin, jos mua tägäiltäisiin jatkuvasti johonkin. Itse asiassa joku aika sitten sain päivittäin niitä tägäilyjä jonkun henkilön toimesta, jota en edes tuntenut :D Hänellä oli tapana tägätä aina ihan hirveä määrä ihmisiä arvontoihin ja hän seurasi mua, joten mä olin monesti yksi tägätyistä. Ja joo, se oli kieltämättä jokseenkin ärsyttävää..

      Poista

Kiitos kommentista!