maanantai 17. elokuuta 2020

Kuinka kauan sinä käytät meikkaamiseen aikaa?

Otsikossa se kysymys jo kuuluukin. Itse saan varsin usein kuulla kyseisen lausahduksen esimerkiksi työkavereideni suusta, sillä mähän meikkaan töihin käytännössä aina. En muista olisinko ikinä mennyt töihin ilman meikkiä, vaikka joitain kertoja olenkin mennyt pelkällä kulmakynä+ripsiväri yhdistelmällä tai muuten todella vähällä meikillä. Nämä kerrat ovat kuitenkin harvassa, ja pääasiassa mulla on aina kunnon pohja, luomivärit, rajaukset, huulipunat sun muut, kun töissä olen. Meikkaan siis ehdottomasti työkavereihini verrattuna keskivertoa enemmän, ja luonnollisesti se on sitten monissa herättänyt kysymyksen - kuinka kauan mulla kestää meikata arkiaamuna?


Vastaus on, että noin 15-20 minuuttia. Meikkaan arkisin käytännössä aina tismalleen samalla tavalla ja samalla kaavalla - sävyt ja käytetyt tuotteet vain vaihtelevat. Tästä johtuen meikkaustahtini on ripeä ja saan meikit suhteellisen nopeasti naamaan. Mun arkimeikkiini kuuluu noin 20 eri meikkituotetta ja sitä ennen olen myös totta kai kosteuttanut ihoni ihonhoitotuotteiden avulla. Tiedän, että joillain menee se vartti jo pelkän ripsivärin ja kulmakynän laittamiseen, mutta itse siis teen meikkini monesti alusta loppuun tuossa ajassa. Okei, yleensä lähennellään kyllä sitä kahtakymmentä minuuttia, mutta jos jätän luomivärit yksinkertaisiksi, ei aikaa kulu varttia kauempaa.

Mites sitten juhlameikeissä? Jos mulla on aikaa, käytän meikkaamiseen ehkä jotain 30-45 minuuttia. Tässä ajassa lisäilen sitten jo irtoripset ja käytän omassa mittakaavassani muutenkin todella paljon aikaa silmämeikkini tekoon. Pohjaan mulla ei juurikaan mene sen kauemmin aikaa kuin arkena, ehkä muutaman minuutin saan käytettyä enemmän aikaa, kun voin meikata rauhallisempaan tahtiin. Suurin osa "lisäajasta" on siis varattu silmämeikille, ja yleensä tällaisella aikataululla teen välissä myös jotain muuta, kuten näprään vaikkapa puhelinta.

Ajatus postaukseen lähti, kun törmäsin jokin aika sitten keskusteluun, jossa "kinasteltiin" siitä kauanko ns. full glam meikin tekemisessä kestää. Osa oli sitä mieltä, ettei alle puolentoista tunnin voi mitenkään syntyä mitään valmista, osalla meni meikkaamiseen jopa kolme tai neljä tuntia. Yhtä kaikki, monille tuntui olevan täysin absurdi ajatus, että joku ihan oikeasti saa näyttävän meikin naamaansa lyhyemmässä ajassa. Ja nyt mulla herääkin kysymys, että miksi ihmeessä se olisi mahdotonta? 


Ihan ensinnäkään mä en ikinä suostuisi käyttämään peilin edessä aikaa meikkaamiseen kolmea tuntia. Siis ikinähän mulla ei sellaista aikaa edes menisi, mutta ei mulla myöskään olisi sellaista aikaa meikkaamiseen laittaa. Ja mä kuitenkin rakastan meikkaamista, eli kyse ei ole siitä, etteikö mua kiinnostaisi tai etten pitäisi meikkaamisesta. Olen tehnyt meikkini, erityisesti meikkipohjani, lähestulkoon samalla kaavalla niin monta sataa kertaa, etten tiedä mihin mulla siinä menisi varttia kauempaa, vaikka kuinka tekisin kaiken hitaasti ja rauhallisesti. En oikeastaan edes tiedä miten saisin sen vartinkaan kulumaan, mutta se nyt voisi olla ihan ehdoton takaraja. Jos käytössä olisi uusia tuotteita niin joo siinä tapauksessa aikaa ehkä kuluisi, mutta mä harvoin lähden testaamaan mitään täysin uutta ja ihmeellistä, jos tarkoitus on saada varmasti onnistunut lopputulos. Silmämeikkiin toki nyt saa aikaa kulumaan helposti enemmänkin, mutta että istuisin kolme tuntia väkertämässä silmiini meikkiä? Ei kiitos, ei ole mun kohdallani mahdollista. Tosin mun silmämeikkini nyt eivät muutenkaan ole mitään kovin ihmeellisiä. Käsitin kuitenkin, että nyt puhuttiin ihan normaaleista juhlameikeistä eikä mistään taiteellisesta maskeerauksesta, johon totta kai varmasti meneekin aikaa paljon enemmän.

Jokainen käyttää meikkaamiseen juuri sen verran aikaa kuin haluaa ja tarvitsee. Oli se sitten vartin, tunnin, kolme tuntia tai jotain siltä väliltä. Mua vaan ihmetytti taas se ihmisten asenne, ettei nopeammin muka mitenkään voisi kukaan saada aikaan mitään kunnon meikkiä. Ei kai ammattilainenkaan kolmea tuntia tee asiakkaalleen juhlameikkiä, joten miksei se olisi mahdollista myös ei-ammattilaisilta? Paljonhan tähän varmasti vaikuttaa jo se kuinka usein meikkaa ja kuinka ns. kaavoihinsa kangistunut on - ihan hyvällä tavalla siis ajateltuna. Jos meikkaa kaksi kertaa vuodessa sen juhlavamman meikin ja muuten laittaa pelkkää ripsiväriä, on ihan odotettavaakin, että aikaa kuluu silloin enemmän. Mä taas olen nimenomaan niihin kaavoihini kangistunut, kun meikkaan esimerkiksi juuri sen meikkipohjan samalla tavalla oli sitten arki tai juhla. Ne rutiinit tuovat ainakin omalla kohdallani myös huomattavasti nopeutta siihen meikkaamiseen! Tietysti ajankulumiseen vaikuttaa myös se, kuinka pikkutarkkaa työtä tekee ja väittäisin, että myös käytetyt tuotteet ja esimerkiksi meikkausvälineet vaikuttavat siihen kauanko meikkaamisessa kestää. Hyvillä ja laadukkailla meikeillä ja siveltimillä saa aika nopeasti aikaan myös hyvännäköisen lopputuloksen.

Nyt haluankin kysyä teiltä kuinka kauan te käytätte aikaa meikkaamiseen, joko arki- tai juhlameikkiin? :)

14 kommenttia:

  1. Hauska postausidea :D

    Ja voi tsiisus, meneekö jollakin oikeasti kolme tuntia meikin tekemiseen. Mua ei saisi kyllä pullossakaan pidettyä paikoillaan noin pitkää aikaa... Ei vain keskittyminen riitä yhden asian tekemiseen noin pitkäksi aikaa. Mulla kuluu meikkamiseen yleensä arkena noin 20min. Jos oikein väkerrän silmämeikkiä irtoripsineen tai teen jotain tosi mykistävää niin max 40 minuuttia. Yleensä kuitenkin selviä alle puolessa tunnissa. En myöskään arkisin työaamuina edes jaksaisi herätä mitenkään turhan aikaisin vain sen takia että saisin viettää peilin edessä turhan paljon aikaa. Pyrin tekemään meikin samalla rutiinilla reippaalla otteella :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Siis joo mä en omalle kohdalle myöskään pysty kuvittelemaan, että käyttäisin kolme tuntia meikkaamiseen, mutta ilmeisesti monilla se on ihan normi, jos tekee jotain vähänkin juhlavampaa meikkiä :D Voi toki olla, että nämä henkilöt tekee sitten jotain ihan extrasupernäyttävää, mutta mun juhlavimmatkaan meikkini eivät kyllä vie edes sitä tuntia. Heh joo, mulla soi kello muutenkin jo niin aikaisin, etten meikkaamisen takia haluaisi sitä soimaan enää minuuttiakaan aiemmin :D Onneksi nopeus on kehittynyt ja saan nykyään arkisin nopeesti ihan kivannäköisen meikin naamaan! Toi sun viimeinen lause kiteytti täysin mun ajatukset ♥

      Poista
  2. Mulla menee arkena 10 min ja juhliin se 30-45 minuuttia. Tukkaan menee yleensä melkein pidempään kuin meikkiin, jos esimerkiksi iltapukuun sopien laitan tukan. Irtoripset jos tosin pitäisi laittaa niin saattaisi mennä se 10 tuntia kun jo piilareihin silloin harvoin kun on pakko laittaa, saan varata tunnin. Käytän piilareita kerran 10 vuodessa. En myöskään ymmärrä miten meikkiin menisi 3 tuntia mutta jos joku haluaa niin aikansa käyttää niin eihän se multa ole pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on varmasti aika "normi" aikataulutus isolle osalle! Hahah, joo irtoripsien kanssa saa kyllä väkertää ihan kiitettävän kauan, jos niiden käyttö ei ole tuttua tai siitä ole muodostunut rutiinia. Pystyn samaistumaan tohon mitä sanoit piilareista. Mun oli tarkoitus joskus muutamia vuosia sitten halloweenina laittaa värikkäät piilarit, eikä siitä tullut yhtään mitään. En edes muista kauanko yritin, mutten saanut niitä silmiini, vaikka piilareita käyttävä kaveri koitti kovin neuvoa vierestä :D

      Poista
  3. Muistan yläkoulussa, kun kuunteli aina muiden valituksia siitä, kun joutuu heräämään niin aikaisin, koska pitää meikata. Nehän heräsi about klo 5, että saivat kaiken valmiiksi ennen kuin bussi tuli. Mie olin viimeinen bussiin nouseva klo 8.30 (koulu alkoi aina klo 9) ja heidän kohdallaan bussi oli jotain 7.45 tmv. Mie saatoin nousta sängystä hyvällä tuurilla vasta klo 8.15 :'D

    Ja tälleen 11 vuotta myöhemmin kun miettii, niin meikit ei silloin olleet kovin kummoisia ja ei se näkynyt edes muiden kasvoilta, paitsi ihan läheltä katsottuna, silloin kun suosittiin paksuja meikkikerroksia + paljon puuteria päälle.

    Itselläni menee max. 20 minuuttia perusmeikissä. Juhlameikkiä en ole koskaan tehnyt :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei apua niin muistan mäkin! Porukka käytti tosi paljon aikaa meikkaamiseen ja lopputulos tosiaan oli kakkuinen ja superpakkeloitu, kun silloin oli muodissa kaikki Maybellinen Dream Matte Mousset, liialliset ja väärän väriset aurinkopuuterit ym. Ripsaria oli kilo, jolloin ripset oli ihan paakkuiset, mutta muuten meikki ei kyllä ollut mitenkään ihmeellinen lähes kenelläkään. Ei sillä, ettäkö omat meikkini olisivat olleet yhtään sen paremmat, mutta joo nyt kun miettii niin mihin ihmeeseen silloin saatiin kulumaan tunti tolkulla aikaa, kun ne meikit tosiaan oli mitä oli :'D

      Poista
  4. Mielenkiintoinen aihe! :) Mä kuulun ehdottomasti siihen porukkaan, jolla meikkaamiseen menee vähän kauemmin. Toki mä yleensä touhuan kaikkea muuta siinä meikkaamisen ohesssa, kuten juon kahvia ja saatan hakea uuden kupposen tai kuuntelen Youtube-videoita. Saan kyllä arkiaamuna meikin vartissa tehtyä, mutta siinä tapauksessa skippaan silmämeikin kokonaan tai laitan vain vähän ripsaria. Normipäivänä meikkaan ehkä 30-40 minuuttia, juhlameikkiin/kuvausmeikkiin mulla menee maksimissaan tunti. Ehdottomasti pisin aika mulla menee silmämeikkiin. Mussa on vähäsen perfektionistin vikaa ja mielellään käyttäisin aikaa kulmien tekoon, luomivärin häivyttelyyn ja rajauksen symmetriseksi saamiseen enemmän kuin oikeasti olisi tarve. Lisäksi mä käytän irtoripsiä aina kun käytän luomiväriä, mutta siinä mulla on jo sellainen rutiini, että se ei juurikaan enempää vie aikaa kuin ripsien taivuttelu ja ripsarin laittaminen. Toivoisin kyllä, että selviytyisin meikkaamisesta vähän nopeammin, mutta toisaalta tykkään aloittaa päiväni ottamalla omaa aikaa ja panostamalla itseeni, joten ei se puoli tuntia peilin edessä mua haittaakaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanan kattavasti kerroit omista rutiineistasi, oli kiva lukea sun meikkailuajoista<3 :) Aika monilla on varmasti toi sama, että meikkaamisen suhteen varsinkin löytyy niitä perfektioinistin piirteitä ja sitä viimeistelyä tulee tehtyä tosi kauan. Mä taas olen arkena varsinkin sellainen, ettei mua ihan hirveästi haittaa, jos rajauksista ei tullut täysin symmetriset tms. mutta toisaalta mulle rajausten teko on mulle niin jokapäiväistä, että harvoin mennään ihan täysin eriparisten rajausten kanssa :D Muistelinkin, että irtoripset kuuluu sulla melkein aina osaksi meikkiä ja kieltämättä sun meikit näyttääkin aina ihan uskomattoman hyviltä osittain myös siksi, että irtoripset viimeistelee lookin ja tuo lisää näyttävyyttä<3

      Poista
  5. Mielenkiintoinen postaus! Vaikka meikkaaminen kivaa onkin, niin en kyllä jaksaisi kovinkaan montaa tuntia sitä väkertää :D Yleensä perusarkimeikin saan tehtyä n. 15-20 minuutissa ja pikaversion sitten ihan muutamassa minuutissa riippuen siitä, mitä tuotteita käyttää ja kuinka paljon panostaa silmämeikkiin. Vähän parempi "perusmeikki" vie yleensä n. 30 minuuttia, jos olen vaikka johonkin tapahtumaan menossa ja haluan panostaa vähän enemmän. Juhlameikkiin varaan itse yleensä aina tunnin, mutta harvoin ihan niin kauaa menee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Janita :) Kiva kun kerroit sun rutiineista ja kauanko sulla menee aikaa, näitä on ollut tosi kiva lukea<3 Ja sinänsä helpottavaa tajuta, etten ole ainut joka ei ikinä jaksaisi istua tuntitolkulla peilin edessä meikkaamassa :D Tai ei se välttämättä ole edes jaksamisesta kiinni, en vain käsitä mihin mulla voisi mennä niin kauan aikaa, kun omat meikit nyt ei kuitenkaan ole mitään niin kovin ihmeellisiä :)

      Poista
  6. Juu olisin jo itsekin 3 tunnissa kuollut tylsyyteen, siinä on varmaan sitten jotain muutakin, kun jaksaa omaa naamaa niin monta tuntia peilistä katsoa. Mulla on arkimeikki noin 15 minuuttia ja juhlallisempi meikki max 40 minuuttia. On sitten tietysti eriasia käyttää muuhun laittautumiseen ja hiustenlaittoon sitten vielä sitä lisäaikaa. Sen verran monta vuotta on jo kuitenkin tullut meikattua ettei siihen paljon pidempään mene aikaa. Jos kokeilee jotain uutta niin sitten tietty menee välillä pidempäänkin! Kiva postaus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh joo mä en myöskään tee mitään niin taiteellisia tai ihmeellisiä meikkejä, että ikinä saisin tuntia kauempaa istuttua peilin edessä :D Toki muu laittutuminen sitten vielä erikseen, mutta tosiaan kun ne rutiinit on niin iskostuneet vuosien saatossa, en pystyisi itse näkemään itseäni väsäämässä meikkiä noin kauaa. Kiva kun kerroit sun omista tottumuksista<3 :)

      Poista
  7. Mulla meikkaamisesta menee 5-15 min riippuen siitä että meneekö mulla hermot jos menee meikkaus pieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 5-15 minuuttia on varmaan aika perus, minkä ihmiset meikkaamiseen käyttää :) Toki sitten juhlavampia meikkejä monet tekee kauemminkin!

      Poista

Kiitos kommentista!