tiistai 16. maaliskuuta 2021

Faktoja minusta kosmetiikan käyttäjänä

Moikka ja aurinkoista tiistaita! Tänään kirjoittelen vähän erityylistä postausta, sillä mulla välähti yhtäkkiä pari päivää sitten mieleen, että voisin pitkästä aikaa jakaa täällä vähän faktoja itsestäni. Tällä kertaa faktat liittyvät muhun kosmetiikan käyttäjänä sekä mielipiteisiin ja erilaisiin tapoihin ja ajatuksiin, joita mulla kosmetiikan suhteen tällä hetkellä on. Oon aina tykännyt kirjoitella tämäntyylisiä postauksia, samoin kuin erilaisia haasteita ja tägejäkin, mutta niitäkään en ole turhan paljon viime aikoina tehnyt. Välillä siis taas vähän erilaistakin postattavaa! Tässä siis kymmenen faktaa minusta:

1. Teen aina pohjameikin ennen silmämeikkiä.
Tiedän, että monissa tilanteissa olisi varmasti parempi tehdä ensin silmämeikki ja sitten vasta pohjameikki, mutten ole koskaan osannut meikata sillä tavalla. Yritetty on, useammankin kerran, mutta jokin siinä ei vaan tunnu ollenkaan luontevalta. 

2. Olen todella laiska rasvaamaan vartaloni ihoa, mutta hamstraan siitä huolimatta vartalovoiteita.
Tää on oikeastaan aika hassua, että oon aina uusista vartalovoiteista niin innoissani, vaikka mulla kuluu niitä todella hitaaseen tahtiin. Eikä vähiten siksi, että pystyn käyttämään jaloilleni vain todella harvoja voiteita ns. päivittäisessä käytössä, sillä suurin osa voiteista aiheuttaa mulle pitemmässä juoksussa ihottumaa. Muualle kroppaa ne eivät sitä kuitenkaan välttämättä tee, minkä takia käytänkin jaloilleni yleensä eri voidetta kuin muualle vartaloon.

3. Olen jo vuosia käyttänyt huulipunaa lähes päivittäin, mutta nykyään sen käyttö tuntuu jopa hieman oudolta.
Viittaan tällä nyt siis maskiaikaan, kun lopetin tämän vuoden alussa huulipunien käyttämisen kasvomaskin alla oikeastaan ihan kokonaan. Syksyllä sinnittelin pitkään huulipunien kanssa eikä mitään "ongelmaa" ollutkaan ennen kuin meille tuli töihin oletetusti ja odotetustikin maskipakko. Nyt en ole kuitenkaan käyttänyt huulipunia enää kuin satunnaisesti viikonloppuisin tai muina vapaapäivinä, jos olen jaksanut muutenkin meikata. Ja täytyy sanoa, että välillä on jopa hieman outo olo huulipunan kanssa! Nopeasti sitä silmä tottuu siihen huulipunattomaan lookiin, maskin kanssa tai ilman, mutta toivottavasti edessä on paremmat ajat ja pääsen taas niistä huulipunistakin nauttimaan!

4. Suosin ihonhoidossani enemmän ja enemmän korealaista kosmetiikkaa.
Tämä ei ole ollut niinkään tietoinen valinta, mutta pikkuhiljaa olen huomannut, että korealainen kosmetiikka on enemmän ja enemmän mukana mun päivittäisessä ihonhoitorutiinissani. Ei ole päivääkään, kun en käyttäisi useampaakin k-kosmetiikan tuotetta, enkä tältä istumalta osaa nimetä kovinkaan montaa tuotetta, josta en olisi myös pitänyt.

5. Olen kosmetiikan suhteen hyvin kaikkiruokainen.
En ole brändiuskollinen tai käytä vain jotain tietyntyylistä kosmetiikkaa, kuten luonnonkosmetiikkaa. Mainitsin edellä juuri, että olen alkanut suosia enemmän ja enemmän korealaista kosmetiikkaa, mikä pitää kyllä paikkansa, mutten näkisi ikinä kuitenkaan sellaista tilannetta, etten käyttäisi mitään muuta. Kaikkiruokaisuudella tarkoitan myös sitä, että testailen todella mielelläni hyvinkin monenlaisia tuotteita, mitä esimerkiksi kauneusboksien mukana tulee. Toki osa tuotteista saattaa lähteä eteenpäin syystä tai toisesta, mutta aika harva loppujen lopuksi niistäkään on sellainen, mitä en missään nimessä voisi testata tai käyttää myös itse. Glossyboxin mukana aikoinaan tullut glitternaamio on tähän hätään ainut tuote, mikä on herättänyt aidosti sellaisen fiiliksen, etten ikimaailmassa haluaisi sitä laittaa lähellekään kasvojani. Enkä myöskään laittanut.

6. En seuraa "kulmakarvatrendejä".
Tai no, ehkä seuraan, mutten yleensä itse innostu niistä. Jokin aika sitten oli voimakkaat instakulmat, nyt käytetään kulmasaippuaa tai vastaavaa tuotetta, jolla kulmakarvat saadaan nostettua ylöspäin muistuttamaan kulmien laminoinnin lopputulosta. Hyvältähän nämäkin tyylit näyttävät monesti kantajillaan, mutta itse meikkaan kulmani tylsästi yhä edelleen aivan samalla tavalla kuin aiemminkin. 

7. Vannoin aiemmin mekaanisten kuorintojen nimeen, mutta nykyään suosin monesti kemiallisia kuorintoja.
Käytän kyllä edelleen myös mekaanisia kuorintoja, joista suosikkini on ehdottomasti Dermalogican Daily Microfoliant, mutta olen yhä enemmän ja enemmän innostunut erilaisiin happoihin perustuviin kuorintoihin. Varsinkin erilaiset happoja sisältävät kuorintalaput ovat tällä hetkellä mun suuressa suosiossani, sillä niiden käyttö on niin yksinkertaista ja eron entiseen huomaa välittömästi.

8. Voimakas silmä- ja huulimeikki kulkevat mulla käsi kädessä.
Ai miten niin tummaa huulipunaa ei saa yhdistää tummaan silmämeikkiin? Tätä sääntöä en ole noudattanut ikinä, enkä noudata jatkossakaan. Toki nyt ollaan tosiaan menty jo jonkin aikaa lähes ilman huulipunia, mutta aikana ennen kasvomaskeja yhdistin lähes aina voimakkaan silmämeikin voimakkaaseen huulipunaan.


9. Luomiväripaletit ja highlighterit ovat mun heikkouteni.
Blogin alkuaikoina koin olevani ennen kaikkea huulipunafriikki, mikä on ehkä pääteltävissä blogin nimestäkin, mutta nykyään mun heikkouteni ovat kauniit luomiväripaletit ja highlighterit. Jatkuvasta uusien tuotteiden perään kuolaamisesta huolimatta olen kuitenkin onnistunut minimoimaan molemmissa kategorioissa ostot aika hyvin viime aikoina! Mutta jos esimerkiksi kauneusbokseihin on valittavissa highlightereita tai luomiväripaletteja, valitsen hyvinkin todennäköisesti juuri ne itselleni.

10. Näen punaista, jos kosmetiikkaa haukutaan ns. väärin perustein.
Tällaisena esimerkkinä on vaikkapa se, kuinka jotain tietynlaista kosmetiikkaa sanotaan myrkylliseksi, haitallisia kemikaaleja sisältäväksi jne. Inhoan turhaa hysterisointia noin niin kuin muutenkin elämässä, joten en myöskään jaksaisi kuunnella, kuinka se ja se aineosa aiheuttaa kaikille vähintään syövän. Totta kai on täysin eri asia, jos se ainesosa ihan oikeasti tutkitusti on haitallinen, mutta EU-alueelle myyntiin päässyt kosmetiikkatuote nyt harvemmin on mikään myrkkypommi.

Pystyykö joku samaistumaan johonkin näistä mun faktoistani? :)

14 kommenttia:

  1. Olipa kiva haaste ja mielenkiintoista lukea näitä kosmetiikka-ajatuksia :) Luomivärit ja highlighterit ovat myös mun heikkouteni kosmetiikan osalta ja tykkään myös yhdistää aina välillä sekä voimakkaan silmämeikin että voimakkaan huulimeikin :D Vaikka sitä aina kehoitetaankin kaikkialla välttämään, niin mun silmään tumma silmämeikki on monesti paljon kauniimpi voimakkaamman punan kanssa, kuin sitten jonkin ihan nuden kanssa. Mä muuten hamstrasin myös vartalovoiteita ihan hirveästi aiemmin, vaikken juurikaan käyttänyt niitä :D Nyt sitten käyttelen varastoja pois enkä edes halua tietää kuinka vanhoja pulloja mulla on.. Olen vasta ihan viime aikoina alkanut käyttää vartalovoiteita säännöllisesti ja olen aina niin iloinen siitä, kun saan voidepakkauksen tyhjäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis oon ihan samaa mieltä tosta, että monesti tumma silmämeikki sopii paljon paremmin tummaan punaan kuin siihen nudeen, kun jotenkin ne mun mielestä tasapainottaa toisiaan, vaikka monet ajattelee sen just päinvastoin :D Haha hyvä että sä oot saanut käytettyä ahkerammin noita vartalovoiteita pois! Mä en myöskään halua turhan tarkkaan miettiä kuinka vanhoja osa mun vartalovoiteista on, vaikka niitä jokin aika sitten laitoinkin vanhimmasta päästä aika rajulla kädellä menemään.

      Poista
  2. Tosi kiva postaus ja hauska lukea sun meikkifaktoja :)
    Mä oon ihan samanlainen monissakin jutuissa. Teen kans aina pohjameikin ennen silmämeikkiä ja sitten tuskailen niiden varisseiden glittereiden kanssa :D Olen myös maailman laiskin vartalon rasvaaja mutta rasvoja mulla on kaapit täynnä.Kulmatrendit ei oo munkaan juttu. Meikkaan ne aina samalla tavalla enkä oikein ole innostunut uusista trendeistä.
    Ja voi, luomiväripaletit on myös mun heikkous <3 En edes uskalla laskea enää paljonko mulla niitä on. Tiedän etten ikinä saa niitä käytettyä loppuun, mutta on ne ihania ja siks haluan ne pitää kunnes kyllästyn :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo glitterit on kieltämättä vähän ongelmallisia, jos tekee pohjan ennen silmämeikkiä, mutta kun ei se muutenkaan luonnistu niin pakko vaan koittaa kestää :D Mäkää en saa näistä uusista kulmakarvatrendeistä kiinni, joten samalla kaavalla mennään kuin aiemminkin! Koen kulmien meikkaamisen muutenkin nykyään aika helpoksi, kun en enää edes yritä muotoilla niitä nyppimällä. Se jos mikä vaikeutti kulmien meikkaamista aikoinaan, kun sain nypittyä niistä ihan eripariset. Luomiväripaletit on ihania<3

      Poista
  3. Joo, en ymmärrä miten saisin kasvomeikin tehtyä silmien jälkeen :) Samoin kulmien suhteen olen tylsis, tänäkin aamuna harjasin ne ylös mutta sitten palautin takas vaikka ei kai tuolla nyt kaupassa käydessä olisi varmaan ollut väliä. Muuten kaikesta samaa mieltä mutta vartalovoiteet kyllä kuluvat ennätysvauhtia ja korealaiseen kosmetiikkaan en ole vielä siirtynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on jännä miten jotkut tekee aina silmämeikin ennen pohjaa! Ja itseltä se ei tosiaan luonnistuisi ollenkaan niin päin :D Kiva että siellä kuluu vartalovoiteitakin, mäkin oon nyt koittanut taas tsempata niiden kanssa. Saa nähdä kuinka kauan innostus tällä kertaa kestää!

      Poista
  4. Tosi kiva postaus ja kiva lukea sinun ajatuksiasi :) mä teen ensin silmämeikin koska sotken ja varistan aina!! Etenkin kun on nuo ripset ja muutenkin joudun nojaamaan poskeen kämmenellä silmiä meikatessa niin ei sotkeennu pohja :) muutoin nyökyttelin monessa kohdassa, K-Beauty on itsellekin lähelle sydäntä kun tuntuu iho niistä tykkäävän ja ovat kohtuuhintaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin löytyi täältä kommenttiboksin puolelta siis joku, joka tekee ensin silmämeikin! Sulla on kyllä varsin hyvät syyt tohon, vaikkei se toki mitään syitä tarvitsekaan, mutta siis uskoisin että sun tilanteessa koittaisin itsekin tehdä ensin sen silmämeikin :) K-kosmetiikka on kyllä ollut sellainen löytö, ettei ole tosikaan! Hinta-laatusuhde tuotteissa on yleensä erinomainen munkin mielestä :)

      Poista
  5. Kasvomeikki ehdottomasti ennen silmämeikkiä, koska toisinpäin ei vaan voi tehdä :D
    Mulla kuluu kroppavoiteita huimaa tahtia, vaikka en edes joka suihkukerta ihoani rasvaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, se ei luonnistu toisin päin kyllä ollenkaan :D Heh, voisit lahjoittaa mulle osan tosta vartalonrasvaamisinnostuksesta<3 Tulisi tarpeeseen niin saisi voiteita paremmin kulumaan! :D

      Poista
  6. Ihania faktoja, ja siis todella paljon näitä muistin kun oon sua seurannut niin pitkään, eikä se siis mitään haittaa, tuli vaan hyvä mieli kun ollaan aika silleen hyvin tutustuttu blogien kautta! 8) <3 Muistan kun luin aikoinaan kans sen, että voimakas silmämeikki ja huulimeikki ei vaan "sääntöjen" mukaan käy. Sit mä jätin hetkeksi käyttämättä, vaikka rakastin sitä. Sit kun luin, että säkin käytät, niin jotenkin mä valaistuin että hitot mistään säännöistä - enhän mä pukeutumisessakaan noudata mitään "sääntöjä". Se on hemmetin hyvän näköistä ja piste.

    Mua harmittaa kans tuo, että nykyään on ihan turhaa laittaa huulipunaa tai kiiltoa :D Mun tekis mieli joka päivä pistää, mutta kun maskia käytetään enemmän niin koen sen turhaksi. Mun nykyisessä työssä joudun muutenkin toki maskin laittamaan, mutta kun sitä täytyy nyt pitää ihan koko ajan, eikä vain työn teossa. Ainoa milloin ei tyyliin pidä, on sillon kun syö :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me ollaan kyllä seurattu toisiamme jo ihan hirveän pitkään! Suurin osa niistä bloggaajista, joita silloin seurasin ja jotka seuras mua, on jo lopettanut, mutta ihanaa kun sä vielä jatkat bloggailua<3 Heh eikä ihanaa :D Tosiaan hiiteen kaikki säännöt, meikata saa just eikä melkeen niin kuin itse haluaa! Tossa ylempää just sanoin, että mun mielestä se tumma silmämeikki ja huulimeikki yhdessä vaan tasapainottaa toisiaan, vaikka iso osa näkee sen just eri tavalla. Niin ne mielipiteet vaan vaihtelee :)

      Joo tää maskin käyttö alkaa kyllä olla jo aika puuduttavaa, vaikka siihen on toki jo tottunutkin - valitettavasti. Meillä sama juttu töissä, ensinnäkin tuun bussilla eli maski naamalla töihin, sit heti pukkareilla uus maski naamaan ja töissä maski koko ajan taukoja lukuun ottamatta. Sit taas bussilla kotiin maski naamassa :D Ei sitä paljon huvita enää kotona työpäivän jälkeen huulipunaa laittaa, kun vihdoin pääsee maskeista eroon!

      Poista
  7. Hauska postaus. Kuvaa melkein minua nuo kohdat 1,2 ja 6 myös :) Kiva että ollaan sen verran samanlaisia. Olen tänätalvena panostanut enemmän kuin ikinä ihonhoitoon eli rasvaamiseen. YÖK.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että jotkut kohdat kolahti suhunkin<3 Mulla sama, oon rasvannut vartaloa oikein urakalla, mutta aina se on yhtä tylsää ja veikkaan tän innostuksen loppuvan ennemmin tai myöhemmin :D

      Poista

Kiitos kommentista!