keskiviikko 23. joulukuuta 2020

Ei sittenkään pannuprojekteja vuodelle 2021?

Moikka! Tänään puhutaan hetki aiheesta pannuprojektit ja vuosi 2021. Mullahan on ollut nyt muutaman vuoden ajan tapana aloittaa aina vuoden alussa koko vuoden pituinen pannuprojekti. Tähän projektiin olen valinnut melko suuren määrän erilaisia kosmetiikkatuotteita aina meikeistä ihonhoitoon ja hajuvesiin. Lisäksi olen monena vuonna pitänyt eripituisia Pan That Palette -projekteja, joissa olen yrittänyt tietyn ajan kuluessa pannuttaa meikkipaletteja, yleensä luomivärejä. Olen pitänyt vähän itsestään selvänä, että samalla linjalla jatketaan myös vuonna 2021, mutta nyt olen alkanut miettiä, että mitä jos en tekisikään niin. Mitä jos pitäisinkin "pannuprojektivapaan" vuoden? Mulla ei varsinaisesti ole kiinnostus vähentynyt pannuttamista kohtaan, päinvastoin ilahdun yhä enemmän ja enemmän siitä, kun saan jonkin tuotteen loppumaan tai meikkituotteesta pannun näkyviin. En kuitenkaan tiedä haluanko ensi vuodelle ottaa mitään varsinaisia projekteja ja sillä tavalla "kahlita" itseäni käyttämään juuri tiettyjä tuotteita.

Toki nyt on pakko sanoa, että vuoden kestävässä projektissa ei ole mikään pakko keskittyä vain niihin tuotteisiin koko vuoden ajan, sillä vuodessa ehtii kyllä vallan mainiosti pitämään tuotteista taukoa ja kokeilemaan muitakin. Olen kuitenkin ajatellut haluavani ihan kokonaan vapauden päättää mitä tuotteita käytän, millä meikkaan ja mihin keskityn. Kokonaisvaltainen tavoite mulla kuitenkin on minimoida ensi vuonna uuden kosmetiikan ostamista ja keskittyä käyttämään pois vanhoja varastoja. Tähän en kuitenkaan tarvitse mitään sen kummempia projekteja, joissa seurataan x määrää tuotteita ja niiden käyttöasteita. Sekin on ollut hauskaa ja itselleni hurjan mieluista, mutta jonkin verran se kuitenkin aina rajoittaa.

Eräänlainen Low Buy tulee varmasti kuvaamaan mun ensi vuoden toimintaani kosmetiikan suhteen. Pyrin siis ostamaan mahdollisimman vähän uusia tuotteita, jotta saisin vanhoja käytettyä pois. Nyt täytyy kuitenkin muistaa se, että mulle tulee joka kuukausi useampikin eri kauneusboksi, joista en aio luopua. Nämä siis kartuttavat joka kuukausi mun kosmetiikkavarastojani, vaikken varsinaisesti kaupasta ostaisikaan itselleni mitään uutta. En myöskään aio aloittaa ostolakkoa, eli sellaista en ensi vuodelle tavoittele. Tavoitteenani on minimoida kosmetiikan ostaminen, mutta en kuitenkaan kiellä itseltäni uusia ostoksia, kunhan ne pysyvät järkevissä mittasuhteissa. Haluaisin pystyä perustelemaan itselleni mahdollisimman monet ensi vuoden kosmetiikkaostokset, vaikka totta kai voin sallia muutamia heräteostoksia myös pelkän mieliteonkin vuoksi.

Vaikken varsinaisia projekteja aloittaisikaan, olen miettinyt josko merkitsisin ylös tämän hetkisen kosmetiikkavarastoni lukumäärät ja vertailisin sitten loppuvuoden tuloksia alkuvuoden määriin. Laskisin siis erikseen kuinka monta seerumia multa löytyy varastoista ja käytöstä, kuinka monta poskipunaa jne. Tällä tavalla saisin ainakin ihan konkreettisesti tietää olenko onnistunut vähentämään tuotteiden määrää vai en. Voisin tästä toki bloginkin puolelle jotain kirjoitella, jos teitä kiinnostaa, sillä olisihan se ehkä muutenkin ihan hauska nähdä kuinka paljon multa oikein löytyykään eri kosmetiikkatuotteita!

En kuitenkaan varmaksi osaa sanoa vielä mitään muuta kuin sen, etten ainakaan mitään pitempikestoista projektia aio aloittaa. Voi olla, että jossain vaiheessa päädyn pannuttamaan muutaman kuukauden ajan jotain luomiväripalettia jossain vaiheessa vuotta, mutta en ainakaan heti vuoden alkuun. Samalla aion lopettaa myös mun Project 10 Uses Rouletten, sillä vaikka olen siitä pitänyt, on sekin hieman vaikuttanut siihen vapauteen saada käyttää ja valita mitä tahansa meikkikokoelmani tuotteita. Kirjoittelen ensi viikolla kuitenkin vielä viimeisen postauksen tästä projektista!

Aiotteko te aloittaa pannuprojekteja vuodelle 2021? Tai ovatko ne ylipäätään teille mieluisia? :)

6 kommenttia:

  1. Ymmärrän sua ihan täysin. Mulla tuli viime vuoden jälkeen kans stoppi pannuprojektille, koska koen että on kivempi vaihdella ja päättää itse mitä tuotteita milloinkin tekee mieli käyttää. Ja mulla kuluu kyllä esim ihonhoitoa aina aika reippaalla tahdilla, joten niiden pannutus tulee kuin itsestään. Meikit on sitten vähän eri juttu kun ne kuluu hitaasti, mutta ei se haittaa. Kyllä mä muutenkin vaihtelen ja aina voi keksiä erilaisia haasteita millä saa tuotteita kiertoon niin kun sulla tää project 10 uses roulette ja mulla meneillään oleva palettihaaste. Mä en aio ensi vuonnakaan aloittaa uutta pannuprojektia. Sen sijaan palettihaastetta jatkan edelleen, koska siitä olen tykännyt ja tulee käytettyä tehokkaasti eri paletteja. Kiva noista on kyllä kuitenkin aina lukea miten edistyy :)

    Ihanaa joulunaikaa Linda <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että sielläpäin on vähän samansuuntaisia ajatuksia! Toi sun palettihaaste on ollut tosi hyvä, mullakin oli alkuvuonna vähän vastaava projekti ja se auttoi kyllä ottamaan kokoelmista käyttöön sellaisia paletteja, joihin ei muuten ehkä tarttuisi :) Pannuprojektit ei muutenkaan toki ole kaikkien juttu, mutta tekee varmasti mulle ihan hyvää pitää niistä vähän taukoa, vaikka koenkin tollaset projektit yleensä itselleni mieluisiksi. Ihanaa joulua sullekin! ♥

      Poista
  2. Mulla on tosi samankaltaisia ajatuksia ja tää olis voinut olla myös mun postaus. Olin jo tänä vuonna näillä linjoilla, enkä ole paljoa kosmea ostanutkaan mutta yhteistyöt pitäneet määrät korkeina. Tulevana vuonna olis tarkoitus keskittyä niidenkin osalta vain sellaisiin tuotteisiin joita tarvitsen ja joska kuluvat nopeasti, ettei varastoa kertyisi sillä kosmetiikkakin vanhenee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteistöiden kautta tulee kieltämättä jonkin verran tuotteita, mutta mulle ei tule varmasti likimainkaan niin paljon kuin sulle :) Hyvältä kuulostaa sun suunnitelmat ensi vuoden osalle! ♥

      Poista
  3. Mä en oikein ole pannuprojektien ystävä, ainakaan tavoitteellisesti tai niin että blogissa niitä julistaisin, suistuisin kuitenkin raiteilta :D Aina välillä nostan esiin tietyt tuotteet käyttöön joihin pyrin määrätietoisesti keskittymään. Nyt ainakin muutama saippua ja rasva tulossa selkeästi käyttöön ja yksi tietty luomiväripaletti on ollut mun lemppari tässä viimeaikoina ja siinä selkeästi enemmän kuoppaa kuin muissa :) Tietysti jos on isot varastot kannattaisi välillä pannuttaa jotain jo keskeneräisiä pois ettei ne sitten vanhene.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh joo se on vähän silleen, että jos blogiin kirjoittaa haluavansa pannuttaa x määrän tuotteita tai saada ne loppumaan niin itselläni ainakin tekee sitten tosi tiukkaa luopua siitä :D Ei siinä siis mun mielestä mitään väärää ole, vaikka lopettaisikin sen homman kesken kaiken, mutta mä en itse niin voisi tehdä, jos olisin julkisesti täällä jonkin projektin aloittanut! Mäkin pyrin nyt siihen, että käytän avatut ihonhoitotuotteet esimerkiksi pois ja sitten vasta uudet tilalle :) Joitain poikkeuksia varmasti tulee, mutta yritän edes saada noita vanhimpia pois kohtuullisessa ajassa ennen uusien käyttöönottoa.

      Poista

Kiitos kommentista!