keskiviikko 15. elokuuta 2018

Mietitkö sinä koskaan omaa somekäyttäytymistäsi?

Jokainen on vastuussa sanomistaan ja tekemistään asioista. Somessa on kuitenkin helppo sanoa kasvottomana ja nimettömänä anonyymisti asioita, joita ei oikeassa elämässä sanoisi toiselle päin naamaa. Niin hyvässä kuin pahassa. Ja useimmiten siinä pahassa. Olen itse bloggaajan tämän pienoisen blogitaipaleeni aikana saanut muutamia törkeitä kommentteja, joissa on mm. todettu että on vain hyvä kun mulla ei ole äitiä ja että äitini on kasvattanut mut huonosti, kun musta on tullut tällainen rahantuhlaaja. En sano, etteivätkö kommentit olisi tuntuneet pahalta, mutta kuinka paljon loppupeleissä annan arvoa anonyymisti kirjoitetuille kommenteille, joiden ainoana tarkoituksena on tosiaan saada mulle paha mieli? Kyseinen ihminen tuskin tuntee mua ja jos tuntee, on todella sääli että tuttavapiiristäni löytyy ihminen, joka kokee tarvetta ilkeillä mulle netin välityksellä. 

Bloggaajana on välillä pakko miettiä aika tarkkaan mitä omaan blogiinsa kirjoittaa. Enkä nyt tarkoita, että omilla kirjoituksilla menisi pilaamaan jollain tavalla oman imagonsa ja näyttäytyisi itse huonossa valossa. Julkisesti blogiin kirjoitettu teksti kuitenkin tavoittaa yllättävänkin monia, jopa mun pienessä blogissani, ja negatiivisessa sävyssä kirjoitetut tekstit saattavat väkisinkin yrityksen tai brändin huonoon valoon. Rehellisen mielipiteensä ilmaisu on jokaiselle sallittava, mutta välillä on hyvä pysähtyä miettimään, millä tavalla asiat ilmaisee. Jos joku tuote ei miellytä, voi sen toki sanoa ja perustelujen kanssa kertoa miksi juuri se ei ollut itselle mieluinen. On täysin eri asia alkaa lytätä koko brändiä/yritystä julkisesti haukkumalla ja paasaamalla asiasta blogissa tai muualla somessa. Monesti ärsyyntyneenä sitä tulee sanottua herkemmin asioita sen kummemmin niiden seurauksia miettimättä, ja tässä vaiheessa myönnän, että olen tähän syyllistynyt myös itse. Enkä ole sanoistani tai tekemisistäni ylpeä. 

Bloggaajat osaavat kyllä pitää kiinni omista oikeuksistaan ja muistuttaa, ettei julkisen blogin kirjoittaminen oikeuta ketään silti haukkumaan keskustelupalstoilla, saati keksimään juoruja. Eikä oikeutakaan. Sama pätee kuitenkin yhtä lailla bloggaajana siihen, ettei lukijoiden kommentteja tule lynkata tai suuttua mahdollisista eriävistä mielipiteistä. Haukkumista ei kenenkään tarvitse sietää ja mun mielestä tässä kaikessa pätee yksinkertaisesti toisen kunnioittaminen. Ja se taas vaatii vastavuoroisuutta ja sitä, että molemmat osapuolet kunnioittavat toinen toistaan. Tämä pätee niin bloggaajan ja lukijan, yrityksen ja asiakkaan kuin omassa tapauksessani bloggaajan ja yrityksen välillä. Aina sitä molemminpuolista kunnioitusta ei kuitenkaan syystä tai toisesta ole.

Monilla tuntuu jostain syystä olevan se tyyli, että kun tuntee kokeneensa vääryyttä vaikka jonkin yrityksen tiimoilta, mennään asiasta heti kommentoimaan julkisesti yrityksen Facebooksivuille tai johonkin toiseen Facebookryhmään. Pahimmassa tapauksessa juttu viedään suoraan iltapäivälehdille asti ennen kuin on annettu kyseiselle yritykselle edes mahdollisuutta pahoitella, selittää ja korjata mokansa. Mun mielestä on surullista, että nykyinen somekulttuuri tuntuu joidenkin mielestä tarkoittavan sitä, että kaikki oikeudet ovat asiakkaan puolella eikä yrityksellä niitä ole lainkaan. Omat oikeudet tunnetaan ja niistä pidetään kiinni, mutta toiselle osapuolelle niitä ei suoda lainkaan. Tarkoitan tällä nyt siis juuri sitä, että kyllä se reklamaatio, palaute tai muu tulisi ensisijassa antaa kyseiselle yritykselle suoraan ja niin sanotusti kahden kesken ilman, että siihen vedetään mukaan yhtään iltapäivälehteä tai julkisesti somea. Mikäli ongelmia on vielä sen jälkeen, on niistä ehkä ihan hyvä mainita ja saattaa yleiseen tietoon. Palautetta monesti pyydetään Facebookissa, mutta sitäkin antaessa kannattaisi kuitenkin pysytellä asialinjalla eikä liioitella tai sanoa mitä sylki suuhun tuo, vaikka olisi kuinka tyytymätön saamaansa palveluun.

Toisaalta asialla on myös kääntöpuolensa ja erilaiset somekanavat ovat antaneet myös sille yritykselle mahdollisuuden jopa mollata asiakasta. Asiakas ei vanhan sanonnan mukaan välttämättä ole aina oikeassa, mutta asiakasta tulisi kuitenkin aina kohdella kunnioittavasti eikä mun mielestäni ole missään tilanteessa hyväksyttävää alkaa julkisesti haukkua asiakasta. Sillä kyllä, jopa asiattomasti käyttäytyvälle asiakkaalle voi kuitenkin vastata asiallisesti. Olen tämän kuluneen viikon aikana törmännyt itse kahteen suomalaiseen yritykseen, jotka ovat joko Instagram- tai Facebooksivuiltaan poistaneet asiakkaiden kirjoittamia palautteita ja kommentteja. Asiallisia sellaisia. Toki yritys haluaa antaa itsestään mahdollisimman hyvän kuvan eivätkä negatiivissävytteiset kommentit sitä edesauta, mutta asiallisen palautteen poistaminen on mun mielestäni aina väärin. Ei se kritiikki välttämättä hyvältä tunnu, mutta sekin tulisi kestää ja yrittää oppia siitä. Siinä vaiheessa mennään yrityksen osalta metsään ja pahasti, kun ei edes yritetä ymmärtää asiakkaan näkökulmaa, sillä asiakas on se, joka yritykselle ne tulot tuo.

Summa summarum, mielestäni jokaisen tulisi joskus miettiä mitä somessa kirjoittaa ja miten se vaikuttaa muihin ihmisiin. Mahdollisuus anonyyminä kommentointiin ei oikeuta haukkumaan yhtään ketään. Jos et sanoisi asiaasi kasvotusten jollekulle, miksi kirjoittaisit niin sosiaalisessa mediassa?

20 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! Jokainen on todellakin vastuussa omista teoistaan oli kyse sitten somemaailmasta tai oikeesta. Oon joskus törmännyt sellaseen, että bloggaaja on sanonut ehkä hieman pelkäävänsä anokommentteja, kun koskaan ei tiiä mitä sieltä tulee, onko sulla koskaan ollut näin?

    Asiakkaana en todellakaan aio ikinä sietää yhdeltäkään lafkalta mitään haukkumisia tai halventavaa käytöstä itseäni kohtaan. Enkä kyllä muitakaan! Jos sellaseen törmään, niin jää kyllä sen firman palvelut käyttämättä ja ostamatta. Osaa asiakkaatkin olla v-mäisiä, mutta pätevä yrittäjä ei siinäkään tilanteessa osoita epäammattimaista käytöstä, vaan pyrkii selvittämään asiat asiallisesti. Just kuten säkin sanoit. Palaute tulee ottaa vastaan ja se pitää kestää. Jos ei kestä, niin on valinnut alansa väärin. IMO.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis joo varsinkin silloin taannoin, kun noita ilkeilykommentteja anonyymiltä sain, oli aina pieni pelko kun alkoi lukea kommentta joka tuli anonyymiltä. Nykyään ei onneksi enää! :)

      Oon täysin samoilla linjoilla sun kanssa ja onneksi monissa asioissa Suomessakin löytyy valinnanvaraa sen verran paljon, että voi aika huoletta jättää ostamatta ja käyttämättä sellaiset palvelut, mitkä ei itselle tuo sitä hyvää fiilistä. Asiakaspalvelussa tulisi tosiaan aina yrittää ymmärtää se asiakkaankin näkökulma, vaikka ei niiden aspojenkaan tarvitse mitään haukkumisia tai muuta epäasiallista käytöstä sietää!

      Poista
  2. Kiitos, Linda, todella hyvä kirjoitus ja kaikki ajatukset voin itsekin allekirjoittaa! Nykyään someaikana ihmiset voivat omasta mielestään käyttäytyä kuinka törkeästi itse tahtovat ja puskista huutelu on liian helppoa.
    Mitä tulee yritysten toimintaan niin, aika harva myyjä asiakaspalvelutilanteessa päin naamaa tytöttelee saatika pimuttelee naispuolisia asiakkaitaan, mutta virtuaalimaailmassa se näyttää joidenkin mielestä olevan vaan uutta, rentoa tyyliä, ja hauskaa läppää. No, ei ole, vaan epäkypsää ja tahditonta käytöstä ja tilannetajun puutetta.
    Kivaa loppuviikkoa<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Some mahdollistaa tosiaan kaiken ton, vaikka tuokin totta kai myös mukanaan paljon kaikkea hyvää ja ihanaa. Mäkään en ihan koe pimuttelua asialliseksi, ainakaan mikäli se sanottaisiin päin naamaa :D Noh, markkinointitapansa kullakin ;) Ei vaan, olisihan se oikeesti varmaan kannattavaa yrityksenkin kannalta kuunnella tässä kohtaa sitä asiakasta.

      Kiitos samoin! <3

      Poista
  3. En juurikaan käytä facebookia, mutta joskus törmää keskusteluihin, joiden kohdalla mietin miten ihmiset kehtaa omalla nimellään ja kuvalla kirjoittaa tiettyjä asioita. Sanoisivatko he livenä näin jollekin, no varmasti jotkut. Kaikilla on koko ajan kännykkä kädessä, joten se on nopeaa mennä vihaisena näpyttelemään kommentti vaikka jonkin yrityksen sivuille. Arvostankin kovasti yrityksiä, jotka ottavat negatiivisen palautteen vastaan asiallisesti, vaikka asiakas ei asiallinen olisikaan. Mutta yleensä ongelmatilanteet hoituu parhaiten kasvokkain kuin netissä huutelemalla, jos on käynyt vaikka esim. kampaamossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu sama homma, ei enää anokommentit paljon tunnu missään, kun porukka kirjoittaa ihan hirveitä asioita ihan omalla naamalla ja nimellä. Joillain tosiaan sitä pokkaa riittää, samoin tarvetta olla muille suorastaan törkeä joten varmasti osa niistä ihmisistä sanoisi samat asiat päin naamaakin. Onneksi kuitenkin useimmat osaavat ne hyvät käytöstavat, myös netissä! Mä arvostan myös yrityksiä, jotka eivät ota asiakkaiden palautteita liian henkilökohtaisesti vaan pystyvät silti vastaamaan negatiiviseenkin palautteeseen asiallisesti.

      Poista
  4. Totta. Kaikki saisi vähän miettiä mitä itse haluaisi kuulla. Toki itsekin aloitan aina mahdolliset reklamaatiot kahden kesken esim yrityksen kanssa ja näin aspa-työntekijänä pyrin jättämään turhat ininät pois jos ei vain tarvitse olla yhteydessä. Niin kauan kun on hiljaista asiakas on normaalisti tyytyväinen eikä positiivista palautetta juuri koskaan kukaan anna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se pitäisikin hoitaa, mutta jostain syystä se on nykyään ihan liian yleistä huudella pitkin nettiä niistä asioista ennen kuin on kyseisen yrityksen kanssa edes ollut puhetta asiasta. Suomessa ei tosiaan sitä positiivista palautetta pahemmin tipu, mikä on oikeestaan vähän surullistakin. Ne kerrat, kun töissä joku asiakas on mun näytteenottotaitoja tms. kehunut niin onhan se tuntunut hyvältä! :)

      Poista
  5. Todella hyvä postaus Linda! Mulla on itse asiassa kuvia vaille valmis postaus myös melkeinpä samasta aiheesta kuin anonyymikommentit. Funtsinkin aiemmin kumman julkaisin ensin ja se ulkonäkö-postaus tulikin ensin pihalle :) Jospa pian saisin tätäkin aihetta käsittelevän postauksen ulos!

    Tekstisi on täysin asiaa, kenenkään ei pidä sietää mitään tuollaista - etenkin kun sulle on näemmä tullut todella asiattomia kommentteja. Mua ihan inhottaa miten joku on voinut kirjoittaa tuolla lailla sulle.. Ja oon myös sitä mieltä että jos joku asiattomasta kirjoittaa, niin saa siihen vastata napakasti takaisin, mutta siis asiallisesti tietenkin! Kenenkään ei tarvi sietää moista.
    Mä oon taas sitä mieltä että kuka ulkopuolinen jaksaisi kommentoida törkyä tuntemattomalle? Okei löytyyhän niitäkin, mutta itse oon taas miettinyt että törkykommenttien takana olisi helpommin joku joka tuntee, tietää tai on jollain tapaa tuttu kasvo myös oikeassa elämässä. Arvailua, koskaan ei voi tietää.

    Ja aika outoa toi yrityshomma että ovat asiallisia negatiivisia kommentteja lähteneet poistelemaan. Mun mielestä tuo on myös väärin ja se ei ole kovin ammattimaista. Itse hoitaisin toki mieluummin yrityksen kanssa kahden kesken kaikki tuollaiset mutta siis jokaisella on oikeus kertoa mielipiteensä ja jos sen tosiaan tekee asiallisesti niin en näe siinä mitään pahaa. Aina ei voi onnistua ja aina tilanteen voi pelastaa, mutta kommenttien poistelu ei pelasta sitä, päinvastoin antaa huonomman valon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos<3 Oi en malta odottaa, että saat julkaistua ton sun postauksen! Kuulostaa todella mielenkiintoiselta ja herättää taatusti ajatuksia monissa :)

      Jep, haukkumista ei tarvitse sietää ja siihen saakin vastata napakasti takaisin. En kuitenkaan tykkää sellasesta, että aletaan haukkua takaisin tms. mennään asiattomalle linjalle, sillä mun mielestä on kuitenkin hyvä pitää pää mahdollisimman kylmänä, vaikka kuinka ketuttaisi jonkun kommentit! Mä mietin tosi pitkään noita saadessani, että kuka mun tuttavapiiristä voisi tollasia kirjoitella. En oikeen keksinyt muuta kuin jotkut vanhat koulukaverit, joiden kanssa en oo enää tekemisissä ja jotka ainakin silloin osasi sen ilkeilyn taidon. No, pääasia että niiden tulo loppui :)

      Varsinkin pienemmissä yrityksissä ne arvostelut ja julkiset palautteet on toki tärkeitä ja negatiiviset arvostelut pilaa nopeasti pienen yrityksen maineen, jopa lopullisesti. Mun mielestä on kuitenkin tärkeää antaa myös niille mahdollisille tuleville asiakkaille rehellinen tieto siitä, minkä tasoista ja laatuista palvelua yritys tuottaa. Kommenttien poistaminen saattaa muutenkin kiiriä aika pitkällekin, sillä kyllä ihmiset tollasista asioista puhuvat. Eli ei se kommentteja poistava taho välttämättä kuitenkaan pääse kuin "koira veräjästä" :D

      Poista
  6. Hyvä postaus Linda! :) Mä itse koitan käyttäytyä ja mielestäni olenki käyttäytynyt somessa asiallisesti. Tämä liittyy vahvasti myös tulevaan ammaattiini, haluan antaa itsestäni fiksun kuvan. Totta kai muutenkin haluan käyttäytyä hyvin, en halua loukata muita ihmisiä. Ja oon muutenkin sellainen ihminen, että jos mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, olen enemmin hiljaa. Totta kai omat asiallisesti ilmaissut mielipiteet on ok, mutta ei sellanen vihapuhe/haukkuminen jne. Toisen haukkuminen netissä ei kuitenkaan johda mihinkään, korkeintaan vaan ruokit omaa pahaa oloasi ja saat toiselle pahan mielen :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Niina<3 Nojoo toisaalta kyllä mullakin menis uskottavuus joidenkin ammattien edustajiin, jos he vapaa-ajalla netissä örveltäisivät ja riehuisivat ties miten :D Eli joo, vaikka jokaisella on oikeus harjoittaa vapaa-ajan toimintaansa kuten haluaa, kannattaa kuitenkin aina pitää myös se oma työ ja ammatti mielessä :) Ton kun jokainen muistaisi, että jos ei oo mitään hyvää sanottavaa niin silloin saattaa olla parempi olla hiljaa. Aikuisetkaan ihmiset ei tota välttämättä tajua..

      Poista
  7. Hyvä postaus! Ai kamala miten ilkeitä kommentteja oot saanut :( en tajua kyllä tätä somessa haukkumista... jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, voi olla sitten vain hiljaa eikä tahallaan pahottaa kenenkään mieltä :(
    Tuon oon myös huomannut, että nykyään reklamointi tilanteissa ei edes anneta mahdollisuutta hyvittää, kun heti hyökätään sinne Face -sivulle. Pahimmassa tapauksessa firmaa on haukuttu vielä jossain Faceryhmässä ja yhtäkkiä sitä firmaa on haukkumassa 50 eukkoa, joista vain yhdellä on negatiivinen kokemus firmasta/tuotteesta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Niinpä, se on vaan niin jännä miten toisilla on jatkuva tarve päästä haukkumaan muita, somessa tai kasvotusten. No, kiusaamista se on nettikiusaaminenkin! Joo mua välillä oikeesi surettaa ihan hirveesti, kun jossain FB-ryhmässä naiset paasaa ja keuhkoaa suurin joukoin jostain aiheesta, kun yksi heistä on kokenut "vääryyttä" jonkin asian tiimoilta. Ja sitten mennään joukkolynkkaamaan ko. yritys, vaikkei siihen välttämättä ole mitään oikeaa syytä edes.

      Poista
  8. Tosi hyvä postaus! Mua oikeasti yököttää ihmiset, jotka ovat tuollaisia kommentteja sulle jättäneet. Ja edelleen mua kummastuttaa, miten joku voi olla toisen rahankäytöstä noin kiinnostunut. Varsinkin, kun säkin itse tienaat ihan töissä käymällä meikkeihin menevät rahat.

    Oon kyllä samaa mieltä tuosta, että ihmiset aivan liian helposti julistavat kokemaansa vääryyttä sosiaalisessa mediassa, kun asiaa voisi yrityksen kanssa yrittää ratkoa. Tuntuu siltä, että ihmiset ovat aivan liian dramaattisia. Ihan kuin jotkut ihmiset eivät ymmärtäisi, että jokaisen yrityksen taustalla toimii isompi tai pienempi joukko muita ihmisiä ja että virheiden tekeminen on inhimillistä. Kuinkakohan hyviä he ovat itse ottamaan vastaan palautetta virheistään, vai eivätkö nämä superihmiset koskaan mokaa itse töissään? Ja joskus se ihmisen kokema vääryys johtuu ihan omasta mokasta, jos he eivät esimerkiksi ole lukeneet kaupankäynnin ehtoja.

    Mä en myöskään tajua tuota, että yritys poistaa negatiivisen palautteen sosiaalisen median sivuiltaan. Toki asia on eri, jos kommentti on kirjoitettu alatyylisesti tai todella hyökkäävään sävyyn. Mä oon huomannut, että suomalaisilla on joskus todella tökerö tyyli antaa palautetta, vaikka palaute olisi ihan aiheestakin. Tähän törmää esimerkiksi isompien tubettajien videoiden kommenteissa sekä yritysten Facebook-sivuilla. Varmaan myös työelämässä on yleistä ainoastaan rakentavan palautteen anto, eikä koskaan positiivisen. Itse työskentelen ulkomaalaisessa yrityksessä, jossa niin positiivisen kuin rakentavan palautteen anto on luontainen osa työpäivää. Voin muuten sanoa, että työilmapiiri on tuhat kertaa parempi kuin suomalaisessa saman alan yrityksessä, jossa olin aiemmin työharjoittelussa. Vähän off topic, mutta pointti on se, että ihmiset voisivat myös opetella antamaan sitä palautetta asiallisesti ja rakentavasti, kuten säkin sanoit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Jep muakin ihmetyttää miten ketään voi toisen rahankäyttö niin paljon kiinnostaa :D Mutta toisaalta eipä toi oo ainut tapaus, kun oon kuullut miten mun "holtitonta" rahankäyttöä puidaan. Tää tyyppi sentään kertoi itse keskustelleensa asiasta. Just :D

      Virheet tosiaan ovat inhimillisiä ja useimmissa tapauksissa jokainen ansaitsee mun mielestä toisen tilaisuuden ja mahdollisuuden korvata ja hyvittää tekemänsä mokat. Se on toki eri juttu, jos yritys ei halua mokiaan korjata eikä kommunikointi onnistu sieltä suunnasta millään tavalla, mutta yleensä asia ei kuitenkaan taida ihan näin olla. Varsinkin pienyrittäjät kyllä taatusti haluavat korjata omat virheensä ennen kuin niistä mennään huutelemaan pitkin kyliä. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen on molemmat taitoja, joita jokaisen tulisi mun mielestä joskus harjoitella. Kummassakin kun voi kehittyä :)

      Asiattomat kommentit saakin poistaa, mutta mun mielestä asiallisesti kirjoitettua ja rakentavaa kritiikkiä ei ole tarve poistaa. Siitä tulee ottaa opiksi ja harva yritys kuitenkaan on siinä pisteessä, ettei voisi enää yhtään kasvaa ja kehittyä asiakkaiden palautteista. Se on sitten eri asia jos se kehittyminen ja asioiden mahdollinen muuttaminen ei yritystä kiinnosta. Ihana kuulla, että teillä annetaan runsaasti myös sitä positiivista palautetta :) Toi on kyllä varmsti tosi työyhteisökohtaista! Aloin oikein itse miettiä asiaa ja kyllä meilläkin sekä esimiehet että työkaverit saattavat sitä positiivista palautetta antaa, mutta enimmäkseen palautetta annetaan vaan, jos joku on mennyt huonommin. Onneksi senkin suurin osa osaa kuitenkin antaa asialliseen sävyyn. Asiakkailta sen sijaan tulee välillä kehuja ja positiivista palautetta, mikä tuntuu hyvältä!

      Poista
  9. Kamalaa että olet saanut tuollaisia kommentteja blogiisi! :( Monet ihmiset eivät tunnu välittävän yhtään siitä, mitä ja miten netissä kirjoittelee, joskus jopa täysin omalla nimellään.. kaikilta sivuilta nämä tiedot kun eivät välttämättä heti poistu, vaan voivat olla löydettävissä useammankin vuoden päästä, niin voi vaan miettiä jos vaikka oma esimiehesi sattuisi lukemaan niitä törkykommentteja? Nykyään mietin itsekin todella tarkkaan, mistä blogissani kirjoitan, ja se onkin ehkä osasyy siihen, että intoa kirjoittaa ei enää niin paljon ole :/ Haluaisin taas kirjoittaa avoimemmin niitä syvällisempiäkin ajatuksiani, mutta jokin aina hieman estelee niiden julkaisua.. Ihanaa pohdintaa kuitenkin siulta Linda - tärkeästä aiheesta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä siinä, kun omalla nimellä kirjoitetut asiat tosiaan voi olla löydettävissä vielä vuosienkin päästä! Ainahan sanotaan, ettei nettiin tule kirjoittaa tai laittaa mitään sellaista, minkä ei halua jäävän sinne ikuisiksi ajoiksi. Joku voi aina ottaa sen screenshotin jostain tekstistä tai tallentaa kuvan omalle koneelle. Virheitä toki tekee jokainen, mutta tietyt mokat ainakin on ihan vältettävissä, kun vaan miettii omaa toimintaansa :)

      Tiedän hyvin mitä meinaat tolla, että halua kirjoittaa syvällisempiä postauksia löytyy, mutta niiden julkaisu arveluttaa. Mä oon halunnut monet kerrat kirjoittaa jostain syvällisimmistä asioista, mutta lopulta en oo viitsinyt, sillä en uskaltaisi niitä postauksia julkaista. Ja toi on sääli, sillä sullakin on todella, todella hyviä mielipiteitä ja sun syvällisemmät postaukset on aina olleet hurjan hyviä!

      Poista
  10. Tuo bloggaajien rahankäytön "tarkkailu" on itsellenikin blogivuosieni ajalta melko tuttu ilmiö. Oli kyllä varsin mielenkiintoinen kokemus, kun eräs blogiani seurannut henkilö ilmoitti tehneensä hieman laskelmia, joiden perusteella hän osasi kertoa minun käyttäneen viimeisen kolmen kuukauden aikana yli 1000€ "blogini sisältöön liittyen". Sain samalla kuulla myös siitä, miten väärin, typerää ja sairastakin rahankäyttöni ko. henkilön mielestä oli.

    Jäin tuota asiaa tuolloin jopa ihan tosissani pohtimaan. Tämä siksi, että halusin todellä nähdä asista myös sen toisenkin puolen. Sillä entäpä jos tuo henkilö olisikin oikeassa? Edes vähän? Mutta vaikka asiaa kuinka pohdin ja pähkäilin, niin en vain osannut olla hänen kanssaan samaa mieltä. Enkä osaa ajatella hänen kanssaan samoin vielä tänäkään päivänä.
    Ymmärrän kyllä sen, että ihmisillä on hyvin erilaisia tottumuksia rahankäytön suhteen, eikä meistä kukaan voi ihan kaikkia ja kaikkea tässä maailmassa ymmärtää. Mutta vaikka joku toimisi erillä tapaa, kuin mitä sitä itse toimit, ei se kuitenkaan automaattisesti tarkoita aina sitä, että siinä on jotakin väärää, typerää tai sairastakaan. Väärää olisi esim. käyttää (etenkin asiasta sopimatta) muiden rahoja. Ja typerää olisi elää yli varojensa. Ja sairastakin tuo jälkimmäinen saattaisi tietyssä tilanteissa olla. Mutta omalla kohdallani tilanne ei ollut mikään näistä. Ja siksi en lukijani ajatusta hänen kanssaan vieläkään jakamaan pysty.

    Ja mitä tuohon sinun äitiisi sekä hänen kasvatusmetodeihinsa tulee, niin melko suppein perustein tuo kyseinen anonyymi on nyt kyllä mennyt omia johtopäätöksiään tekemään. Ja melko vaikeaa kyllä kuvitella, että kyseessä olisi kukaan tuttavapiiriisi oikeasti kuuluva henkilö. Tai jos näin onkin, hän tuskin tuntee sinua kovinkaan hyvin.
    Näitä anonyymejä tulee. Ja niitä menee. Eivät ne "vihakommentit" koskaan kovinkaan mukavia ole, mutta kun itse tiedät mikä ja mitä olet, niin anonyymien ilkeät ja selvästi loukkaus-idealla jätetyt kommentit on loppupeleissä kuitenkin pääosin melko helppo sivuuttaa :)

    Dee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa :D Siis ihan käsittämätöntä, että joku oikeesti laskee sun blogista sun ostosten yhteissumman ja tulee siitä inisemään jotain kommenttiboksin puolelle. Mitä väliä mihin ne rahat käyttää? Just niin kuin säkin sanoit, kunhan ei käytä muiden rahoja tai elä yli varojensa, ei pitäisi olla kenenkään muun ongelma puuttua toisen rahankäyttöön. Varsinkaan jonkun täysin ulkopuolisen, jolle ne bloggaajan raha-asiat eivät ikinä kuulu millään tavalla! Toiset ostelee rahoillaan kosmetiikkaa, toiset tuunaa autoa ja jotkut laittaa kaikki ylimääräiset rahat säästöön. Mikään noista kolmestai tai miljoonista muistakaan vaihtoehdoista ei ole millään tavalla väärin, saati herran jumala sairasta, jos sillä ihmisellä vaan on varaa tehdä niin.

      Mua suututtaa ihan suunnattomasti aina, jos näen jotain täntyylisiä kommentteja jonkun bloggaajan kommenttiboksissa. Kun sen nyt ei pitäisi kenenkään toisen elämää liikuttaa, jos kauneusbloggaaja ostelee itselleen meikkejä ja muuta kosmetiikkaa. Se ei varmasti ole millään tavalla siltä kommentoijalta pois ja vaikka hän itse ei samalla tavalla toimisi, voisi sitä silti jokainen opetella pitämään mölyt mahassaan ja olemaan hiljaa asioista, jotka ei itselle kuulu millään tavalla. Anonyymien vihakommentteja ei tosaiaan kannata ottaa itseensä ja pääasia tosiaan on, että itse tietää millainen on :)

      Kiitos kommentista Dee, herätti tosi paljon ajatuksia tämä<3

      Poista

Kiitos kommentista!