maanantai 9. marraskuuta 2020

"Opi meikkaamaan oikein"

Olenko ainoa, kenen korvaan otsikon lausahdus: "Opi meikkaamaan oikein", särähtää ja pahasti? Näin otsikon jo useita viikkoja sitten Facebookissa jonkin sponsoroidun julkaisun kohdalla. Julkaisussa oli linkki videoon, jossa vinkattiin kuinka "välttää yleisimmät meikkimokat". Viime kuukausina on useampikin vaikuttaja puhunut kanavissaan siitä, kuinka on väärin puhua oikeaoppisesta meikkaamistavasta tai meikkaussäännöistä. Totta kai on olemassa tiettyjä ohjenuoria, joita käytetään esimerkiksi meikkaajien ja maskeeraajien koulutuksissa, mutta jos nyt puhutaan ihan "tavallisen ihmisen tavallisesta meikkaamisesta" niin miksi meikkaamisessa pitäisi olla tiukkoja sääntöjä? Kuka määrittelee millainen meikki on oikeaoppinen ja millainen taas ei?

Opi meikkaamaan oikein. Lausahdus kuulostaa omaan korvaani todella, todella voimakkaalta ja mulle itselleni tulee sellainen olo, että on olemassa tasan yksi ja oikea tapa meikata. Vieläkö joku ihan oikeasti ajattelee noin? Siis varmasti yksittäinen ihminen voi ajatella, että hänellä on se yksi ja oikea tapa meikata itseään, mutta vieläkö oikeasti ajatellaan, että on yleisesti hyväksyttyä meikata vain yhdellä ja tietyllä tavalla, jos omaa vaikkapa tietynmuotoiset kasvot tai tietynväriset silmät? Mun mielestä meikkaamisen yksi parhaimpia puolia on nimenomaan se, että siinä saa käyttää luovuutta. Joo näyttäähän se ehkä vähän hassulta, jos poskipunan levittää poskien sijaan leukaan tai korostukset ja varjostukset tekee kasvoille päinvastaisesti, mutta nyt puhutaankin ennemminkin kaikista pienistä säännöistä, jotka meikkaukseen liitetään. Hyvänä esimerkkinä tästä on vaikkapa se, ettei voimakkaan silmämeikin kanssa saa käyttää voimakkaansävyistä huulimeikkiä. Miksi ei saisi?


Mä tiedän, että voimakasta meikkiä saatetaan yhä edelleen katsoa kummeksuen kadulla - varsinkin jos sekä silmät että huulet on meikattu voimakkaasti tai meikki on kovin värikäs. Totta kai ns. normimuotista poikkeavat ulkonäölliset seikat herättävät ihmisissä enemmän huomiota ja niitä katseita, eikä siinä mitään, toki katsoa saa, mutta siinä vaiheessa kun aletaan kommentoida negatiiviseen sävyyn, loppuu mun ymmärrykseni. Olen itsekin kuullut omista meikeistäni lausuttavan tietyntyylisiä kommentteja. Esimerkiksi kerran, kun mulla oli melko voimakas ruskeansävyinen silmämeikki ja sen kanssa tummanruskeaa huulipunaa. Ilmeisesti juurikin se huulipuna oli liikaa, mutta ruskeat huulipunat nyt sattuvat olemaan yhtiä omia suosikkejani ja vielä pari vuotta sitten ajattelin, että mitä tummempi, sen parempi. Enkä mä itse osaisi yhdistää tummanruskeaa huulipunaa olemattomaan tai vaaleaan silmämeikkiin. Ja se on mun tyylini. Samoin kirkkaanpunaiset huulet toimii mun mielestäni loistavasti tumman smokey eye meikin kanssa. Miksen siis meikkaisi juuri kuten haluan?

Jos omistat raskaat luomet, et saisi meikata tavalla x, y tai z. Niin miksi? On eria asia ilmaista, että tietyntyylinen meikkaustapa sopii loistavasti raskaat luomet omaavalle henkilölle ja näillä tavoilla raskaammat luomet omaava saa silmämeikin näkymään paremmin raskaiden luomien alta. Mun korvaani särähtää kuitenkin pahasti se, jos sanotaan ettei SAA meikata näin, jos luomet ovat raskaat. Jokainen saa meikata niin kuin haluaa! Olen toki erittäin tyytyväinen, että netti on pullollaan vinkkejä, videoita, kuvia ja tutoriaaleja erilaisista meikkityyleistä erilaisiin tarpeisiin, sillä ne ovat yleensä erittäin hyödyllisiä ja jokainen voi sitten päättää, mitkä vinkit itselleen haluaa ottaa käyttöön. Kyse ei ole siitä, etteikö ohjeistukset, neuvot ja vinkit olisi hyviä, vaan siitä kuinka asiat esitetään liian usein jyrkkinä kieltoina.


"Meikkaussäännöistä" voi saada hyvän ohjenuoran sille, millainen meikkityyli sopii juuri omalle tyylille, silmien tai hiusten värille, kasvojen mallille jne. Samaan aikaan ne säännöt voivat kuitenkin myös luoda paineita sellaiselle henkilölle, joka saattaa ehkä muutenkin olla hitusen epävarma meikkaaja. Vinkit ovat hyväksi, mutta tiukista kielloista ja säännöistä on monesti jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Meikkaamisessa saa käyttää luovuutta! Ja mun mielestä parasta on, kun löytää ne itselle sopivat tavat riippumatta siitä ovatko ne tavat niitä, jotka "oikeaoppisesti" olisivat juuri itselle ne parhaimmat. Jokaisen tyyli ja mieltymykset ovat erilaisia. Jokainen myös näkee eritavalla erilaiset lopputulokset meikeissäkin. Tarkoitan tällä siis sitä, että joku tapa, mikä jonkun toisen silmään näyttää kamalalta, on jonkun toisen suosikki. Niin se vaan menee ja juuri tästä syystä toivoisin, että jokainen uskaltaisi meikata omien mieltymystensä mukaan eikä pohtisi liikaa sitä, onko se oma meikki kaikkien oppien ja ohjeistusten mukainen. Meikkivideoista saa inspiraatiota, apua ja ohjeita, mutta jokainen luo kuitenkin niistä sen itselleen parhaiten sopivan tyylin ja version. Luovuutta ja mielikuvitusta saa käyttää eikä kenenkään ole pakko yrittää sulautua johonkin tiettyyn muottiin, jos ei itse halua siihen sulautua.

Ja ei, mä en katsonut kyseistä videota, sillä mulle itselleni sen otsikko oli liian jyrkkä ja toi vain todella negatiivisen fiiliksen. Toki ymmärrän, että tuollaisten otsikoiden kanssa nimenomaan yritetään myös saada niitä klikkauksia ja ihmisiä katsomaan videota enkä todellakaan siis sano, että videolla oltaisiin kielletty meikkaamasta millään tavalla. Postauksen "kritiikki" ei siis kohdistu tähän kyseiseen videoon millään tavalla vaan ainoastaan siihen ajatusmaailmaan, että olisi olemassa oikeita ja vääriä tapoja meikata. Ajatus kun tuntuu edelleen vuonna 2020 pitävän yhä pintansa, mikä on mun mielestäni yksinomaan surullista.

Mitä mieltä te olette näistä meikkaukseen liittyvistä säännöistä?

14 kommenttia:

  1. Särähtää täälläkin, nousee ihan karvat pystyyn. Ymmärrän tavallaan ohjeet tapauksissa, jos halutaan korostaa hyviä puolia ja peittää niitä "huonoja". Mut jos ohjeet liittyy väreihin tai miten paljon yms. niin ei kiitos. Rikon itseasiassa näitä naistenlehtien sääntöjä jatkuvasti meikatessani. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis just tollasissa tapauksissa ohjeet ja vinkit on hyviä, mutta jossain vaiheessa monesti mennään sen "rajan" yli ja vinkeistä tuleekin niitä ehdottomia kieltoja ym. Mä en myöskään jaksa miettiä mitään sääntöjä vaan meikkaan just niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Sanoi naistenlehdet mitä tahansa :D

      Poista
  2. Todella hyvä kirjoitus tärkeästä aiheesta. Täälläkin särähtelee korvaan jos jotakin meikkaustapaa kommentoidaan "et saa tehdä noin" tyyliin. Itse meikatessani en varmaan koskaan jaksa välittää näistä "säännöistä" koska meikkaaminen on niin hurjan hauskaa ja ihanaa viihdettä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Erika! ♥ Joo se tyyli kertoo jo paljon miten asioista puhutaan. On ihan eri sanoa, että näillä vinkeillä vältät/peität halutessasi tietyt asiat kuin että älä vaan meikkaa tällä tavalla, kun sulla on ominaisuus x tai y. Meikkaamisen pitäisikin olla nimenomaan hauskaa! Toki kaikki eivät siitä pidä ja joillekin se on pelkkää pakkopullaa, mutta jos siitä pitää niin mun mielestä ei missään nimessä kannata ottaa liikaa stressiä siitä, tekeekö kaiken viimeisen päälle ohjeiden mukaan, kun pääasia on että itse viihtyy siinä lookissa :)

      Poista
  3. Tuo on muuten tosi kiva tuo vasemman yläkulman tummanruskea meikki, jossa ei ole siipirajausta. Mitä luomivärejä olet siinä käyttänyt? Minä meikkaan kuten tykkään, ehkä nyt kuitenkin iän myötä olen keventänyt vähän meikkipohjaa koska se paksu puuteroitu meikkipohja ei vaan näytä aina hyvältä ;D tavallaan siis hyvä että on näitä opetusvideoita ja opastetaan meikkaamaan oikein, mutta varmasti tätäkin asiaa vähän kärjistetään klikkiotsikoilla. Kyllä mä nyt itsekin katson jos contourit erottuu kakkaläikkinä poskilla ja meikkiä on nyt ihan kilokaupalla, mutta ajattelen että itsekin joskus tehnyt övereitä ja kaikesta oppinut. Mutta jokainen tyylillään ja kiva vaan kun on erilaisia meikkaustyylejä niinkuin on tyylejäkin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mun piti ihan käydä IG:n puolelta tarkistamassa, kun toi on tosi vanha meikki, mutta käytännössä yksi ainoita, joista oon pitänyt vaikkei oo ollut sitä siipirajausta :D Toi on tehty UD:n Vice 4:n sävyillä :) Sen tarkemmin en sävyjä enää muista, kun mulla ei koko palettia enää ole käytössä, mutta sitä ihanaa paletin shimmeristä oranssia ainakin löytyy liikkuvalta luomelta!

      Joo totta kai tietyt asiat meikissä saattaa herättää huomiota ja just sen ajatuksen, että olisi ehkä itse tehnyt toisin, mutta jokaisella tosiaan on se oma tyylinsä! Ja joskushan noissa sunkin kuvailemissa skenaarioissa saattaa olla taustalla se, että harjoitellaan vaikka vasta sitä varjostusten tekoa, koitetaan paksun meikkikerroksen kanssa peittää jotain kasvoilta tms. kun koskaan ei tiedä, mitä sieltä taustalta löytyy :) Opetusvideoilla ja kaikille tutoriaaleille annan itsekin ison peukun, sillä niistä on todellakin monesti pelkästään hyötyä, mutta mua jaksaa silti ärsyttää tollaset klikkiotsikot ja kaikki, missä meikkaaminen esitetään tiettyihin sääntöihin pohjautuvana asiana :D Kun mulle se on kaikkea muuta!

      Poista
  4. Tosi hyvä postaus! Mua ärsyttää juurikin kaikki sellaiset meikkausohjeet, joissa kielletään tekemästä jotain. Kuten säkin tuossa sanoit, niin ohjeistukset on eri asia. Voi neuvoa, että miten meikkiä saa omille kasvonpiirteille sopivammaksi, mutta mun mielestä on turha vaikkapa kieltää ketään että "et voi käyttää rajauksia, koska sulla on raskaat silmäluomet". Mulla itsellänikin on joskus ollut paineita meikkaamisen suhteen erilaisten ohjeiden vuoksi ja joskus sitä on tullut ihan turhaa stressattua että onkohan se poskipuna nyt oikeassa kohdassa tai onko jokin luomivärisävy sopiva ihon pohjasävyn kanssa. Meikki on kuitenkin vain meikkiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Janita<3 No just se, kun on ihan eri asia vinkata erimuotoisille kasvoille, raskaille luomille tms. sopivia meikkejä, kun sanoa että älä nyt vaan meikkaa tälleen, koska se ei yhtään sovi sun kasvojen mallille. Varsinkin kaikki värisuositukset esim. luomivärivalinnoissa on sellaisia, mitkä saisi mun mielestä tavallisen ihmisen arjessa unohtaa, sillä tossa kohtaa mun mielestä on pääasia, että ihminen itse pitää niistä väreistä, joilla meikkaa. Totta kai sitten löytyy niitä ihmisiä, jotka haluaa nimenomaan meikeissään käyttää niitä sävyjä, jotka korostaa niitä omia hyviä puolia, silmienväriä tms. mutta monet muut saattaa saada vaan epävarman olon siitä voiko jotain sävyä käyttää vai ei. Kiitos kommentista! ♥

      Poista
  5. Jep ihan samaa mieltä olen kanssasi. Pisti ihan ajattelemaankin, että miksi meikkaamisessa ylipäätänsä pitää tai "pitää" olla sääntöjä. Kauniit silmämeikit muuten! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sepä! Eri asia, että ammatikseen meikkaavat tekee asiakkailleen meikkejä ns. oppien mukaisesti, mutta jos tavallinen ihminen tekee tavallista meikkiä itselleen niin onko niillä säännöillä oikeasti siinä kohtaa mitään merkitystä :D Tärkeintä mun mielestä on, että se ihminen itse viihtyy siinä lopputuloksessa, oli se sitten tehty kaikkien mahdollisten sääntöjen mukaan tai ei. Kiitos kovasti<3 :)

      Poista
  6. Huoh, voimakas silmämeikki = VOIMAKAS huulipuna. Näin se mulla menee, tasapainottaa varsinkin kun on vaalea tukka! Aiemmin kun oli tumma hius pystyi pistämään mitä vaan miten vaan. Ja itsekin laitan usein poskipunaa poskien lisäksi leuan kärkeen vähän väriksi :) Mulla on laiskat luomet, meikkaan varmasti väärin sen mukaan useinkin. Tiedän että aikuisuuden loppupuolella ne pitää vähintään terveydellisistä syistä leikata joten sitäkin miettinyt pitäisikö ylimääräistä nipsaista pois etukäteen, mutten koe että se pitäisi tehdä että meikkini olisi tehty oikein. Parhaina teini-aikoina kulmakarvat on ajettu kokonaan pois ja on kynällä piirretty yksi ohut viiva. Jotkut tekevät niin aikuisenakin, se on osa vaikka goottimaista tyyliä. Ei se ole väärin, jos se ei ole massaa :) Nyt ilmeisesti opi meikkaamaan oikein tarkoittaa sitä, että pitäisi sulautua massaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jep, samoin mulla! Joskus on kiva laittaa tumman smokey eyen kaveriksi nudet huulet, mutta yleensä mullakin on voimakas huulimeikki, jos silmätkin on voimakkaasti meikattu :D Ja oon muuten huomannut ihan saman, että tummat hiukset antoi meikissä jotenkin enemmän "anteeksi" suuriakin kontrastieroja. Kiteytit tossa viimeisessä lauseessa mun mielestä tosi hyvin tän ajatuksen. Nimenomaan se massaan sulautuminen tuntuu olevan yksi kriteeri sille "oikeaoppiselle" meikkaamiselle. Eikä todellakaan ole väärin erottua joukosta! Pääasia on, että itse viihtyy meikeissään<3

      Poista
  7. Oon täysin samaa mieltä sun kanssa, mäkin meikkaan ilmeisesti "väärin" :D Laitan tumman silmämeikin kanssa räväkän huulipunan ja oon käyttänyt ruskean silmämeikin kanssa ruskeeta huulipunaa ja rakastin sitä meikkilookkia! :D

    Tää on vähän sama juttu kun pukeutumisen kanssa, kun sanotaan että jonkun tietyn vartalotyypin ei kannata laittaa sitä ja tätä. Ymmärrän sen, että näillä autetaan ihmisiä korostamaan ihmisen just niitä hyviä puolia, mutta en itse noudata pukeutumisen enkä meikkauksen "sääntöjä" ja käytän nimenomaan sitä luovuutta. Siinähän sitten katsoovat pahasti ne, joita ei mun tyyli meikin ja pukeutumisen suhteen miellytä, mä kannan kaikkea ylpeydellä ;)

    Mun pitäis uusia ruskeet huulipunani, toivoisin sulta postausta sun suosikki punistasi, siis niistä ruskeista punista! Etenkin niistä, joita saa helposti vaikka sokkarilta :) En ainakaan muista lukeneeni vielä sellaista! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo täysin sama täällä :D Pukeutumissäännnöt menee tosiaan ihan samaan kastiin näiden meikkaussääntöjen kanssa. Onhan niissäkin ohjeissa tosiaan ne hyvät puolensa, kuten säkin sanoit, mutta mun mielestä jokainen saa laittaa päälleen just sen väriset ja malliset vaatteet kuin haluaa. Riippumatta siitä onko ne ihanteelliset sille omalle vartalotyypille vai ei! Toki mäkin esimerkiksi hääpuvuksi valitsin sellaisen puvun, joka ei korosta niitä vartaloni "huonoimpia" kohtia, joista itse en niin pidä, mutta toisaalta näin mä myös viihdyn itse siinä puvussa parhaiten. Mua ei kukaan kieltänyt ostamasta täysin erimallista pukua ja yhtä sellaista sovitinkin vain todetakseni, ettei todellakaan ole mun juttuni :D

      Hei joo täytyy pitää toi postausidea mielessä! En tiedä onko mulla ruskeita huulipunia välttämättä tarpeeksi, mutta ainakin voisin tehdä postauksen suosikkipunista, johon sisältyy sitten myös ne ruskeat punat<3 :)

      Poista

Kiitos kommentista!