lauantai 9. tammikuuta 2021

Low Buy 2021

Vuodenvaihteen lähestyessä aloin miettiä omia kosmetiikkaan ja sen käyttöön liittyviä tavoitteitani vuodelle 2021. Alusta asti oli selvää, että haluan pyrkiä minimoimaan uuden kosmetiikan ostamisen ja käyttää mahdollisimman paljon pois vanhoja tuotteita. Samansuuntaisia ajatuksia tuntuu olevan aika monilla bloggaajakollegoillani ja jotenkin on ollut ihan hyväkin huomata, etten ole näiden ajatusteni kanssa yksin. Niinpä päätin aloittaa Low Buyn vuodeksi 2021. 

Mitä se sitten tarkoittaa? Sitä, että pyrin minimoinaan kaiken uuden kosmetiikan ostamisen ja ostaa vain todelliseen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa, etten saisi ostaa loppuneiden tuotteiden tilalle mitään sellaista tuotetta, jolle löytyy jo korvaaja mun omista varastoistani. Poikkeuksia toki varmasti tulee löytymään ja varsinkin meikkien suhteen tulen taatusti sallimaan itselleni joitain ostoksia, sillä täysin meikkiostolakossa en aio tätä vuotta pitää. Ennen kaikkea yritän nyt kuitenkin saada ihonhoitotuotteitani vähenemään seuraavan vuoden aikana, vaikken mitään varsinaista ostolakkoa aiokaan aloittaa.

Varastoihin on kertynyt varsinkin parin viimeisen vuoden aikana purkkeja ja purnukoita aivan liikaa, selkeästi yli omien tarpeiden ja sen mitä pystyn ikinä käyttämään. Ja totta puhuen niistä vain minimaalinen osa on enää itse kaupasta ostettuja. Suurin osa on tullut kauneusboksien mukana ja pieni osa myös pr-näytteinä. Pr-näytteinä saadut tuotteet saan kyllä aika kivasti aina käytettyä itse pois, sillä priorisoin niitä yleensä ihan senkin takia, että pääsen kertomaan niistä teille mielipiteeni. Kauneusbokseista tulleet tuotteet siis jäävät odottamaan käyttöönottoa mahdollisesti hyvinkin pitkäksi aikaa, sillä samalla ostelen kuitenkin vähän väliä myös itse sellaista kosmetiikkaa, joka tulee heti käyttöön. Kosmetiikka, edes avaamaton sellainen, ei kuitenkaan säily ikuisesti. 

Nyt voisi sitten ajatella, että eikö olisi kaikkein helpoin luopua niistä kauneusbokseista, jos ne kerran ovat jo kerryttäneet varastot täyteen ja uusia ei tarvitse? Olisihan se, mutta mä rakastan sitä fiilistä, kun pääsee availemaan bokseja! Boxycharm esimerkiksi on pääasiassa aina hyvin meikkipainotteinen, mutta Ipsy Plus kerryttää toki niitä ihonhoitovarastoja entisestään. Olen saanut pr-näytteinä myös Lookfantasticin kauneusboksia useamman kuukauden, mutta kyseisen boksin tuotteet ovat (onneksi) monesti matkakokoisia, joten ne saa käytettyäkin paljon nopeammin. Ipsy Plussan tauottamista olen miettinyt ja sen mahdollisesti jossain vaiheessa teenkin, mutta Boxycharmin tilausta en halua lopettaa.

Low Buyn aikana aion siis edelleen jatkaa kosmetiikkaboksien ostamista ja mikäli tilaisuuksia tulee, vastaanottaa pr-näytteitä ja yhteistöiden kautta saatuja kosmetiikkatuotteita. Tämä Low Buy koskee nyt nimenomaan omia kosmetiikkaostoksiani. Niitä, jotka käyn kaupasta ostamassa tai jotka tilaan itselleni netistä. On sanomattakin selvää, että esimerkiksi puhdistusöljyjä tulen ostamaan tasaiseen tahtiin koko vuoden ajan, sillä niille multa ei löydy korvaajia, mutta esimerkiksi ainuttakaan kasvovoidetta, seerumia tai silmänympärysvoidetta mun ei pitäisi joutua ostamaan. Meikkiostoja varmasti kertyy jokunen, sillä esimerkiksi eyelinerien ja ripsarien suhteen olen sen verran vaativa, etten suostu käyttämään mitään, mistä en oikeasti pidä. Luomiväripaletteja toivon ostavani koko vuoden aikana korkeintaan pari kappaletta, sillä ne ovat niitä ns. turhia ostoksia, mutta en silti aio täysin niitäkään itseltäni kieltää. Olen sen verran oppinut tässä vuosien varrella, ettei se kaiken kieltäminen ja täydellinen ostolakko toimi mulla, joten kokeillaan nyt tätä Low Buyta, josko se päättyisi hieman paremmalla menestyksellä!

Vadelmamurusia blogin Janitan innoittamana päätin myös tehdä Excel-taulukot, joihin kirjaan vuoden aikana tehdyt kosmetiikkaostot sekä loppuneet tuotteet kategorioittain. Näin pystyn hyvin vuoden lopulla katsomaan miten Low Buy on käytännössä sujunut - paljonko uusia tuotteita on tullut ostettua ja montako varastoista on saatu käytettyä pois. Mun oli alunperin tarkoitus laskea koko mun varastoni ja verrata sitä purkkimäärää vuoden lopulla olevien kosmetiikkapurkkien määrään, mutta päätin lopulta toimia hieman eri tavalla.

Päivittelen varmaan jossain vaiheessa ostoskuulumisiani ja kerron miten Low Buy sujuu! Listaan joka tapauksessa ylös kaikki ostokseni ja mikäli jotain isompia ostoksia tulee tehtyä, raportoin niistä toki täällä bloginkin puolella ostospostauksen muodossa. Ostospostaukset ovat pikkuhiljaa koko ajan vähentyneet mulla, mutta tänä vuonna niiden määrän tulisi laskea vielä entisestään. Katsotaan miten käy!

Aiotteko te himmailla kosmetiikan ostamisen kanssa tänä vuonna vai jätättekö ostolakot, Low Buyt sun muut suosiolla muille? :)

14 kommenttia:

  1. Himmailen, varastot täynnä purkkia ja purnukkaa. Onneksi Goodieboxin hinta nousee entisille betteläisille niin hyvä syy lopettaa tilaus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin luin just tosta hinnannoususta. Olihan se sinänsä odotettavissa, että jossain vaiheessa noin tapahtuu, mutta olisin myös lopettanut tässä kohtaa tilaukseni, jos en sitä olisi jo tehnyt. Goodiebox ei mielestäni ole sen täyden hinnan arvoinen, varsinkaan kun sitä on saanut paljon edullisemmin joskus itse!

      Poista
  2. Joo oon kans jopa ostoslakossa. Kaikenlaista purkkia kertyny varastoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi monilla tuntuu olevan samanlaisia ajatuksia ja ehkä ihan hyvä, jos sitä ns. turhaa kuluttamista tulee muutenkin vähennettyä hieman :)

      Poista
  3. Jätän suosiolla muille, tosin olen aika tarkka ostaja muutenkin. Ostan nykyään itse vain tarpeeseen, ihan muutamia himotuksia lukuunottomatta. :D Toki myös blogia varten tulee joskus ostettua jotain juttuja, mistä haluan kirjoittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon saanutkin susta sellaisen käsityksen, ettet mitenkään yltiömäisesti ole koko ajan ostamassa kaikkea mahdollista ja oot aika tarkka ostostesi suhteen :) Hyvä niin!

      Poista
  4. Mulla on ollut jo pitkään kosmetiikkaähky ja nyt muuton myötä iski myös vaateähky, vaikka hirveästi oon jo tavaraa ja vaatetta lahjoittanut eteenpäin ja laittanut kierrätykseen. Päätin eilen, että vältän kosmetiikan ja vaatteiden ostoa viimeiseen asti, mutta sen sijaan suuntaan kulutuksen kodin tuotteisiin, koska uuteen kotiin tarvitsee yhtä sun toista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin hei toihan on hyvä, jos löytää jonkun toisen asian mihin keskittyä! Meillä taas on miehen kanssa häät tulossa ensi kesänä, joten niihin tulee menemään edelleen ihan mukavasti rahaa, joten tiedän ainakin itse mihin ne ylimääräiset rahat laitan :D Toivottavasti löydät kotiin ihania uusia juttuja<3

      Poista
  5. Mä kirjasin viimevuonna ihan kuukausittaisia pakollisia menoeriä ylös, jossa laskin vain euroina kosmetiikkaan käytetyt rahamäärät. Tästäkin on tulossa myöhemmin postausta, mutta summa on melko hirvittävä. Ja vielä kuvittelin pitäväni viimevuonna jotain low buy vuotta?! Ainakin lopetin kesäkuun jälkeen kauneusboksien tilaamisen ja siinä on pysytty, ettei kuukausittaista tilausta tule jatkossa! Saatan toki joskus taas jatkaa, mutta jos nyt tulisi edes vuosi ilman bokseja täyteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Odotan innolla sun postausta<3 Mä aloin myös tässä samalla laskea kuinka paljon mulla on sitä rahaa mennyt, kun merkkailen ylös noita ostoksia. Sitä rahaa menee yllättävänkin paljon ihan "vahingossa", vaikka luulisi, että on tullut himmailtua ostosten kanssa. Kuukausiboksit vie rahaa kyllä myös tavallaan huomaamatta, jos tililtä lähtee automaattisesti veloitus joka kuukausi. Ei sitä näe samalla tavalla kuin vaikkapa ne kaupassa tehdyt ostokset, kun kuulet ja näet sen hinnan ja tiedostat, että noniin nyt lähtee tililtä tän verran :D Milloinkohan mä saisin tauotettua tota mun Ipsy Plussaa..

      Poista
  6. Mielenkiinnolla seuraan sun Low Buy -matkaa! :) Mulle viime vuoden Low Buy -haaste oli todella opettavainen. Vaikka jonkun verran shoppailin ja aina välillä mietin uusia ostoksia katsoessani, että nyt koko haaste on pilalla, niin ajatusmaailmassa tapahtui kuitenkin todella suuri muutos. Ja samoin siinä ostojen määrässä. Vaikka muutaman kuukauden ostomäärä tuntui isolta, niin koko vuoden ostoksia katsoessa huomaa selkeästi sen muutoksen. Vielä pari vuotta sitten saatoin ostaa moninkertaisesti enemmän ja innostua kaikesta uudesta. Nyt mietin tuotteita ostaessa paljon enemmän ja suhtaudun muutenkin osteluun eri tavalla. Toki mun ostosmäärä voi jonkun mielestä tuntua edelleen suurelta, mutta mulle tärkeintä oli se ajatusmaailman ja käyttäytymisen muutos ja siihen pääsee pikkuhiljaa. Mäkään en suosi mitään täyslakkoja, vaikka hetken aikaa sellaista tähän alkuvuodelle suunnittelinkin. Se tuntuu kuitenkin liian rajoittavalta, kun haluan edelleen innostua niistä alennusmyynneistä ja hankkia vaikka uuden huulipunan piristämään ilmettä :D Niinpä jatkan tänä vuonnakin Low Buyta, mutta viime vuoden aikana tapahtuneen muutoksen vuoksi uskon, että tästä vuodesta tulee erilainen ja pääsen vielä syvemmin haasteeseen sisään. Tsemppiä haasteeseen! Toivottavasti saat tästä yhtä paljon irti kuin minä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä tärkeintä tällaisissa "projekteissa" onkin nimenomaan se, että saa sitä omaa ajatusmaailmaa muutettua haluttuun suuntaan. Jos on aiemmin kokenut, että vaikkapa just kosmetiikkaan menee ehkä vähän turhankin paljon rahaa niin tekeehän se hyvää, kun ihan konkreettisesti huomaa, että hei - mähän pystyn olemaan ostamatta jatkuvasti jotain uutta! Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa mitään täyslakkoja ja välillä itseään voikin hemmotella uusilla jutuilla :) Monilla ne ostolakot meinaan menee siihen, että odotetaan kuin kuuta nousevaa sitä hetkeä, kun ostolakko päättyy ja sen jälkeen ostaminen repeää täysin käsistä. Ja mun mielestä tossa ei olla saavutettu sitten yhtään mitään, jos tarkoituksena on saada muutettua niitä omia ostotottumuksia ja käyttäytymistä.

      Mä oon onneksi siitä onnellisessa asemassa, että mulla ne pahimmat shoppailukaudet sijoittui useamman vuoden takaiseen aikaan eli en oo tässä enää pariin, kolmeen vuoteen ostellut muutenkaan mitenkään älyttömästi. Mutta nyt yritän edelleen saada shoppailua vähennettyä! Kiitos tsemppauksesta, samaa toivotan sullekin ♥

      Poista
  7. Oooo niin jännää! Tätä on kiva nyt sitten seurata, kun et tee pannuprojektia ollenkaan tänä vuonna :) Ootan kyllä innolla tämän katsausta sit myöhemmin, mutta kyllä mä ootan kovasti myös sitä, kuinka sä tässä onnistut. Ja varmasti onnistutkin hyvin :) Minusta on ihan hyvä myös, ettet kiellä kokonaan itseltäsi ostoja. Mun mielestä meillä kaikilla pitää olla se jokin juttu, mistä pitää kiinni ja mistä nauttii, eli sellaista iloa ei saa kieltää itseltään kokonaan. Toki voi rajoittaa, kuten nyt sinäkin teet, mutta et kokonaan u know...

    Mä oon nyt itse asiassa kahden vuoden ajan "tuhonnut" kosmetiikkavarastojani ja nyt sit alkaa kaikki olla loppu. Oon siis ihan matkakokojakin käyttänyt, sillä kuten sanoit, edes avaamaton kosmetiikka ei säily loputtomiin. Muutamia tuotteita löytyy edelleen useampia - esim mulla on 3 jalkarasvapurkkia, et niitä käytellään loppuun hitaasti mut varmasti. Vuoden lopulla ostan ainakin sit sen kosmetiikka joulukalenterin ihan just sen kunniaks, että oon saanut käytettyä varastot tyhjäksi ja ostan vain tarpeeseen! 8)

    Tsemppiä tähän haasteeseen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän tarkalleen mitä meinaat! Kosmetiikka on mulle kuitenkin harrastus ihan kokonaisuutena, mutta nyt saan toivottavasti tämän vuoden ajan nautittua entistä enemmän jo niistä olemassaolevista tuotteista :) Ja välillä voi sitten piristää itseään ostamalla jotain uutta<3 Toi kuulostaa ihan tosi hyvältä, että siellä alkaa varastot olla tyhjenemässä, kun siihen itsekin tässä pyrin - vaikka en tiedä kuinka realistinen tavoite se on, kun koko ajan tulee noita kauneusbokseja sun muita.. Mutta siis olisin itse sun tilanteessa tosi iloinen, vaikka tokihan sitä sitten herkästi menee rahaa kerralla enemmän, jos täytyy ruveta ostamaan vähän kaikkia kosmetiikkatuotteita uusiksi :D Joulukalenterin oot ehdottomasti ansainnut ensi jouluksi<3 Kiitos! ♥

      Poista

Kiitos kommentista!